Zwinne podejście zrewolucjonizowało świat IT. Jego echo słychać także w świecie projektowania i rozwoju produktów. Empiryzm, dostarczanie szybko i dostosowywanie na podstawie informacji zwrotnej to fundamenty, które także widać w idei design sprintów. Przez 5 dni (czasem nawet krócej) wykonujemy kolejne kroki (understand, sketch, decide, prototype, validate) co zaprowadzić ma nas do odpowiedzi, których szukamy.
Design sprint – poszczególne etapy
Przed rozpoczęciem “właściwej” pracy trzeba ją przygotować. Chodzi o zorganizowanie warunków (markery, tablice, pokój itp.), dobranie członków zespołu i ustalenie z nimi szczegółów, zorganizowanie ekspertów itd. Trzeba także stworzyć plan – agenda itp. Całkiem sporo pracy przed rozpoczęciem samego sprintu.
Gotowi? No to można rozpocząć sprint.
Etap #1 – Understand (zrozum)
W pierwszej fazie budowane jest wspólne rozumienie problemu oraz cel. Cały zespół analizuje temat pod wieloma kątami, zadaje pytania, tworzy hipotezy. Szybkie, bardzo konkretne rozmowy uwzględniające wiele aspektów (na przykład: konkurencja i otoczenie, dotychczasowe badania, aktualne widoki w aplikacji). Eksperci zasilają zespół danymi. Pierwszy etap służy temu aby nauczyć się użytkowników, wspólnie zrozumieć problem i ustalić kierunek następnych kroków.
Etap #2 – Sketch (szkicuj)
Już wiecie jaki problem jest do rozwiązania. W drugiej części dostajecie szansę na to, aby indywidualnie szkicować swoje pomysły – odpowiedzi na problem. To ważne, że to zadanie nie odbywa się grupowo. Nie oznacza to, że każdy jest zamknięty w oddzielnym pokoju i nie wolno rozmawiać. Oznacza to, że każdy ma szanse stworzyć swoją autorską koncepcję odpowiedzi na zadany problem.
Etap #3 – Decide (zdecyduj)
Na tym etapie zespół decyduje, który pomysł (szkic z poprzedniego etapu) jest najlepszy i zostanie wykorzystany do stworzenia prototypu i przetestowania. Prace z dnia poprzedniego są prezentowane do oceny, omawiane, poddawane próbie wątpliwości i pytań. Często okaże się, że nie ma jednogłośnego zwycięzcy tej “walki”, więc może się okazać, że decydent będzie musiał aribtralnie wybrać jaki pomysł “wygrywa”.
Etap #4 – Prototype (stwórz prototyp)
Tu tworzymy surową wersję naszej propozycji. Prototyp będzie czymś co pozwoli nam zweryfikować nasze pomysły – nic więce, nic mniej. Oznacza to, że nie będzie to finalny produkt (np. pełna aplikacja mobilna), a raczej jego fragment, który jeszcze nie jest doszlifowany. Powinna być to taka forma, która po prostu pozwala zwalidować pomysł. Nawet papierowa wersja będzie dobra jeśli tylko spełni swój cel 😉 Najczęściej w zespole jest min. 1 programista, który pomaga przenieść pomysły na wersję klikalną lub projektant, który w programie stworzy interaktywną makietę.
Etap #5 – Validate (zwaliduj)
Na tym etapie sprawdzamy nasz prototyp w akcji. Najczęściej przyjmie to formę wywiadów z użytkownikami (5-6 osób). Tu zbieramy komentarze, opinie, które pozwolą nam zweryfikować nasz pomysł. Po zakończeniu tej fazy będziemy wiedzieli co zrobić z naszym pomysłem, na ile jest dobry, czy warto go rozwijać itd.
Podsumowanie
Co powinniśmy uzyskać w wyniku takiego sprintu?
- Po zakończonym sprincie powinniśmy mieć zdecydowanie więcej wiedzy i być może także dobrą odpowiedź na zadany problem, który chcieliśmy rozwiązać.
- Prototyp, przetestowany z użytkownikami oraz sporo szkiców.
- Zapisane uwagi, komentarze, informacje zwrotne od użytkowników, szkic pomysłów.
- Plan na następne działania – wdrożyć nasz pomysł czy nie?
Całkiem spory wynik jak na 5 dni pracy.
Design sprint najczęściej stosowane są, gdy:
- Problem jest złożony, dyskusji sporo i ciężko określić kierunek, utknęlliście
- Z jakiegoś powodu nne formy empiryczne Wam nie odpowiadają (np. testy A/B), ale jednocześnie da się w ciągu tygodnia stworzyć prototyp
- Czasu jest stosunkowo mało
- Chcecie wygenerować pomysł na coś zupełnie nowego
W praktyce takie podejście daje całkiem elastyczne ramy pracy przez co potrafi sprawdzić się w bardzo zróżnicowanych sytuacjach, do zmierzenia z przeróżnymi problemami. Nie warto każdego problemu produktowo-projektowego rozwiązywać za pomocą tej metody, bo czasami np. łatwiej jest zrobić testy A/B, ale warto znać to narzędzie i gdy np. utkniecie, potrzeba nowych zupełnie pomysłów to może akurat warto po nie sięgnąć?
W tym wpisie przybliżyłem Ci ogólną ideę Design Sprintów. To jednak bardzo szeroki temat. Zamiast powtarzać co już napisane, podzielę się z Tobą dodatkowo linkami, które według mnie warto sprawdzić jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i ewentualnie spróbować zorganizować swój pierwszy design sprint:
John Zeratsky – jeden z popularyzatorów idei opisuje poszczególne etapy / dni
Design Sprint Kit – podpowiedź od Google jak to robić, bardzo dobry przewodnik
Youtube – każdy dzień omówiony przez autorów podejścia, krok po kroku, ze wskazówkami (na co zwrócić uwagę itd.)
The Design Sprint – kolejny przewodnik, w nieco innej formie, każdy dzień opisany – jeden po drugim, dużo zasobów
Winded by design sprints – ciekawa opinia na temat design sprintów
[…] to tak pięknie w praktyce, ale sama idea jest fantastyczna. Opisałem ją swojego czasu na blogu Designalley.pl – “Design Sprint – rozwiązywanie problemów w 5 dni”. Jeśli chcecie dowiedzieć się o niej więcej, to zapraszam do tego artykułu. Tu skupiam się na […]
[…] to tak pięknie w praktyce, ale sama idea jest fantastyczna. Opisałem ją swojego czasu na blogu Designalley.pl – “Design Sprint – rozwiązywanie problemów w 5 dni”. Jeśli chcecie dowiedzieć się o niej więcej, to zapraszam do tego artykułu. Tu skupiam się na […]