Tylko dzisiejszy wpis dzieli mnie od tego, by wreszcie być na czysto z artykułami. Zapraszam więc do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu października, którym wybrałem Univerzita Karlova, czyli nic innego jak praski Uniwersytet Karola.
Październikowe rebrandingi
W październiku działo się sporo ciekawego. Swoje odświeżone wizerunki pokazały między innymi jedna z najważniejszych firm w branży brandingowej Wolff Olins, Webflow czy Patreon. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie października.
Rebranding miesiąca: Univerzita Karlova
Choć w październiku mieliśmy do czynienia z kilkoma ciekawymi rebrandingami, ostatecznie postawiłem na nową tożsamość wizualną najstarszego uniwersytetu w Europie Środkowej – Uniwersytetu Karola w Pradze.
Nowe logo Univerzita Karlova
Z początkiem nowego roku akademickiego praska uczelnia przeszła rebranding. Do tej pory uniwersytet reprezentowała klasyczna pieczęć z szeryfowym logotypem, złożonym kapitalikami. Znak z pewnością nie był łatwy w reprodukcji na mniejszych powierzchniach, a zastosowany krój pisma – Bodoni i sposób zapisu nazwy uczelni trochę trącił już myszką.
W ramach rebrandingu Uniwersytet Karola postawił na rozdzielenie funkcji reprezentacyjnych od funkcji reklamowych. W tych pierwszych uczelnia wciąż będzie korzystać z tradycyjnej okrągłej pieczęci (oryginał został skradziony przez wycofujących się Niemców w 1945 roku), a funkcje reklamowe pełnić będzie logo z uproszczoną Koroną św. Wacława, najważniejszym elementem czeskich klejnotów koronacyjnych. Znak posiada także uproszczoną formę z inicjałami UK oraz warianty anglojęzyczne.
Jak informuje Uniwersytet Karola, styl reklamowy służyć ma przede wszystkim komunikacji z kandydatami, absolwentami, studentami i ogółem społeczeństwa. Aplikacja tego stylu i uproszczonego znaku obejmować ma media cyfrowe, takie jak strona internetowa, prezentacje uczelni na targach edukacyjnych, a także wydarzenia reklamowe i inne wydarzenia. Styl reprezentacyjny natomiast odnosi się do okazji formalnych, np. w ramach wymiany pomiędzy poszczególnymi wydziałami, w kontekście mecenatu, w dokumentach typu świadectwa czy w ogólnej korespondencji. Podział ten wydaje się jasny i sensowny, póki w prezentacji rebrandingu nie widzimy projektu bluzy czy poduszki z pieczęcią zamiast logo. Tego typu niekonsekwencja burzy całą narrację dotyczącą podziału znaków.
Odświeżona identyfikacja wizualna Univerzita Karlova
Odświeżona identyfikacja wizualna Univerzita Karlova to nie tylko nowe logo. To także zupełnie nowa typografia, odświeżona kolorystyka i nowe layouty. Niestety uczelnia przy okazji rebrandingu nie zdecydowała się na uspójnienie i dostosowanie do identyfikacji wizualnej znaków poszczególnych wydziałów. Za rebranding odpowiada Studio Autority z Pragi.
Kolorystyka i wzory
Odświeżenie tożsamości wizualnej uczelni objęło także zmianę kolorystyki. Do używanej dotychczas czerwieni kardynalskiej dołączył niebieski, nazwany uniwersyteckim. To połączenie, z opcjonalnym dodatkiem bieli, zawsze sprawdza się dobrze, więc zadziałało i tutaj.
Bardzo charakterystycznym elementem nowej tożsamości wizualnej Uniwersytetu Karola są zastosowane patterny. Wzory te są oparte na tle pieczęci i występują praktycznie w całej identyfikacji wizualnej. Podoba mi się taki element spajający, zwłaszcza że przez użycie dwóch znaków identyfikacja daleka jest od spójności.
Zobacz rebrandingi uczelni na Design Alley:
- Politechnika Warszawska
- Uniwersytet Łódzki
- Oklahoma Christian University
- Universidad Villanueva
- Uniwersytet Gdański
- Uniwersytet Pomorski w Słupsku
Typografia Uniwersytetu Karola w Pradze
W nowej tożsamości wizualnej zrezygnowano z dotychczas używanego kroju Bodoni. Zastąpiono go krojem Larken z Ellen Luff Type Foundry. Projektanci tłumaczą jego wybór faktem, że konstrukcja kroju jest wizerunkowo zbliżona do gotyckiej majuskuły, która znajduje się w pieczęci uczelni.
Rebranding Uniwersytetu Karola w Pradze nie został przeze mnie wybrany dlatego, że był to najlepszy rebranding minionego miesiąca. Wybrałem go, bo chciałbym poznać Waszą opinię na jego temat. Też uważacie, że uczelnia potrzebowała zmiany, ale sam rebranding zawiódł oczekiwania? Macie wrażenie jak ja, że projektanci niezbyt poradzili sobie z rozróżnieniem znaków przewidzianych do funkcji reprezentacyjnych i funkcji reklamowych? Podzielcie się swoją opinią w komentarzu!
Tak jak już rozmawialiśmy w komentarzach na Facebooku – bolesna jest ta niekonsekwencja i używanie pieczęci na gadżetach reklamowych. Można było ją uprościć i mieliby swój Rybnik, który z powodzeniem można by stosować wszędzie, wzór uniwersalny.