Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #9 (kwiecień 2019)

Brandingowy Przegląd Miesiąca Kwiecień 2019
Nadrabiania zaległości ciąg dalszy. Tym razem zapraszam do zapoznania się z najciekawszymi rebrandingami kwietnia.

Dziś zaprezentuję Ci najciekawsze rebrandingi minionego miesiąca, a jutro wybiorę z nich ten najlepszy, najciekawszy bądź najgorszy. Jutrzejszym tekstem nadrobię wszelkie zaległości i będę mógł wrócić do normalnego cyklu pisania. Ciebie tymczasem zapraszam do zapoznania się z dzisiejszym wpisem.

Kwietniowe rebrandingi

Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata. Tak samo jak z pogodą, tak samo w kwietniu, dobre rebrandingi przeplatają się tymi słabszymi. W zeszłym roku opisywałem zmiany, które dotknęły Trivago, Glamour i Designmodo. Za najciekawszy uznałem jednak rebranding Rybnika. Dla wszystkich, którzy narzekają na pogodę za oknem mam małe wspomnienie. Dwa lata temu za oknami mogliśmy oglądać śnieg, a ja opisywałem rebranding Huffington Posta. Trzy lata temu natomiast opisywałem dla Ciebie ciekawy rebranding paryskiego lotniska.

Polkowice – gmina z sercem i… plagiatem?

Polkowice w zeszłym roku zaprezentowały nowe logo, nazywane przez mieszkańców sympatycznie naleśnikiem. Spotkało się ono z bardzo chłodnym przyjęciem i szeregiem kpin. W związku z tym niespełna rok później gmina zdecydowała się na kolejną zmianę. Tym razem zaprezentowano miedziane serce, składające się z segmentów (nazwanych przez burmistrza miasta sektorami), nawiązujące do sektorów, którymi w nowej kadencji chce się zająć burmistrz miasta. Logo towarzyszy nowe hasło „Serce Zagłębia Miedziowego”, które już budzi kontrowersje w sąsiednim Lubinie. Samo logo nie wyróżnia się niczym szczególnym i raczej zostanie szybko zapomniane.

stare i nowe logo gminy polkowice

Kluczbork stawia na miód

Czy wiesz, co jest symbolem Kluczborka? Nie martw się, ja też nie wiedziałem, że jest to miód. Jednak jest, tak przynajmniej twierdzą ankietowani mieszkańcy miasta. Na podstawie wyników tej ankiety stworzono nowe logo miasta. W sygnecie znajdziemy pszczołę, kroplę miodu i literę „K”, zamknięte w prostej i przyjaznej formie. Autorką logo jest Alicja Patelska, mieszkanka Kluczborka oraz absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Znak powstał przy współpracy z Urzędem Miasta, a autorka otrzymała za niego i towarzyszące piktogramy, 3000 złotych.

kluczbork ma nowe logo

Wiedeń zmienia logo

Z Kluczborka przenosimy się na zachód, choć technicznie rzecz biorąc bardziej na południe. W kwietniu swój wizerunek postanowiła zmienić także stolica Austrii. Wiedeń, chcąc uporządkować identyfikację wizualną miasta i nadać jej bardziej nowoczesny charakter, zdecydował się na szeroko zakrojony rebranding. Nowe logo, oparte na herbie miasta, to jedynie początek świetnego i nowoczesnego wizerunku stworzonego przez Saffron Brands Consultants. Więcej możesz zobaczyć w ich portfolio.

Wiedeń ma nowe logo

Nowe oblicze żelaznego krzyża

Z Austrii płynnie przechodzimy do Niemiec, tym razem bez mało śmiesznych żartów o najsłynniejszym austriackim malarzu, a konkretniej do Bundeswehry. Niemiecka armia zdecydowała się na zmianę wizerunku. Poza nowym logo, które jest delikatną modyfikacją poprzedniego, zmodyfikowano także elementy identyfikacji wizualnej, co zachęcić ma młodych Niemców do wstępowania do armii. Więcej o rebrandingu, oczywiście po niemiecku, możesz przeczytać tutaj.

bundeswehra ma nowe logo

Nowe logo BBVA – jeszcze bank czy już winda?

Z Niemiec przenosimy się do Hiszpanii, nie przez kolaborację generała Franco z Hitlerem z początków IIWŚ, a przez zbieżność kolorystyczną. Bank BBVA, druga co do wielkości instytucja finansowa w Hiszpanii, właśnie zdecydował się na rebranding. Nowe logo, zaprojektowane przez agencję Landor, wzbudza we mnie pewien niepokój. Wszystko przez wysunięcie litery „A” ponad linię bazową (baseline) tekstu. Pozbycie się z niej poziomej poprzeczki sprawia, że „VA” wygląda jak przyciski w windzie, co nie jest raczej pożądanym skojarzeniem. Wprawdzie BBVA przy okazji prezentacji rebrandingu pokazała wiele obrazków, to tak naprawdę niewiele na nich możemy dostrzec i nie wiadomo, w którą stronę pójdzie rebranding firmy.

bank bbva zmienia logo

MLB modyfikuje logo

Ze słonecznej Hiszpanii trafiamy wprost do USA, gdzie swoje logo zmodyfikowała w kwietniu liga MLB. Z okazji 50 urodzin kultowego logo zdecydowano się na lekką modyfikację znaku. Zmianie uległy kolory, lekko poprawiono także zarys baseballisty. Z podstawowego logo wyleciała też nazwa ligi. Pozostałe warianty znaku możesz obejrzeć tutaj.

mlb zmienia logo

WNBA też się zmienia

Pozostając w USA, przyglądamy się rebrandingowi WNBA – żeńskiej zawodowej ligi koszykówki. W 2013 roku, gdy liga przechodziła poprzedni rebranding, porzuciła ona klasyczne amerykańskie kolory, znane choćby z logo NBA czy opisywanego wyżej MLB, na rzecz pomarańczu. Sześć lat temu logo zyskało także kształt, łudząco podobny do logo NBA. Dziś z tego kształtu rezygnuje na rzecz samej sylwetki zawodniczki wykonującej rzut. Pozostano przy pomarańczowej kolorystyce, jednak coraz częściej w materiałach pojawia się także czarny znak. Za logo odpowiedzialna jest agencja Sylvain Labs.

WNBA zmienia logo

CBF z logo na miarę czasów Fortnite’a

Po USA czas na Brazylię i rebranding miejscowego PZPNu. CBF porzuciło kolorystykę stosowaną od 1930 roku i nowe logo jest zdecydowanie bardziej jaskrawe, przy okazji tracąc gdzieś po drodze swój charakter. Zaprojektowany przez agencję Ana Couto znak zupełnie do mnie nie przemawia, jednak zdaję sobie sprawę, że to nie ja jestem grupą docelową. W czasach gdy sportowcy, zamiast wychodzić na boisko wolą grać w Fortnite’a, a młodzi kibice bardziej interesują się FIFĄ (i to nie samym graniem, a otwieraniem paczek), niż futbolem, ten znak może się sprawdzić. W kwestii porzucania tradycji na rzecz marketingu Brazylia zrobiła jeszcze jedną rzecz – ogłosiła powrót do białych koszulek, porzuconych po przegranym finale Mistrzostw Świata z Urugwajem na Maracanie. Kasamisiukasa!

 

Brazylia zmienia logo

NIKEiD to teraz Nike by You

NIKEiD to usługa pozwalająca na personalizację butów amerykańskiej firmy. Od kwietnia NIKEiD to Nike by You. Poza zmianą logo zmodyfikowano także wszystkie materiały dotyczące usługi, stosując obrysy, podobne do tych z logo. Nie jest to jednak coś na co warto zwracać baczniejszą uwagę, bo Nike lubi zmieniać identyfikację swoich produktów nawet co sezon. Za zmianę odpowiedzialny jest nowojorski Gretel.

NIKEiD to teraz Nike by You

Discovery zmienia logo

W kwietniu zmianę wizerunku zapowiedziała także stacja Discovery. Napisałem o tym tekst dla DailyWeba, więc nie będę się powtarzał. Zacytuję po prostu siebie:

Nie mam większych zastrzeżeń do nowej identyfikacji Discovery Channel. Obejrzeliśmy wprawdzie na razie niewiele materiałów, jednak na podstawie tego można już ocenić, że twórcy mieli pomysł na nowy wizerunek kanału i konsekwentnie go realizują.

discovery zmienia logo

ZOO z Granby zmienia logo

Założone w 1953 roku ZOO w kanadyjskim Granby zmienia logo. Czas najwyższy, bo poprzednie wyglądało strasznie. Nowe logo, przygotowane przez agencję lg2 z Montrealu, na pierwszy rzut oka wydaje się mało skomplikowane. Szkopuł tkwi jak zwykle w szczegółach! Logo zostało przygotowane tak, by w zależności od koloru, rozstawienia znaków i kształtu środkowego „O”, odzwierciedlać różne zwierzęta, znajdujące się w kanadyjskim ZOO. Mnie się ten pomysł bardzo podoba!

Zoo w Granby zmienia logo

Université de Paris z logo od Graphéine

Université de Paris to nowa uczelnia na edukacyjnej mapie stolicy Francji. Powstała ona z połączenia Paris Descartes, Paris Diderot Universities i Institut Physique du Globe de Paris (IPGP). Równo trzy lata temu recenzowałem dla Ciebie nowe logo paryskich portów lotniczych, w których widniała wieża Eiffla, natomiast w styczniu pokazywałem nowe logo Paryża, w którym ku mojemu zdziwieniu widniała… łódź.  Université de Paris wraca jednak do sprawdzonych motywów i w jego logo widnieje najsłynniejsza wieża świata. Więcej o logo przeczytasz tutaj.

Nowy paryski uniwersytet ma już logo

Rebranding IKEA, czyli znajdź pięć szczegółów

Szwedzka sieć sklepów IKEA zdecydowała się na rebranding, choć to chyba za duże słowo na zmiany, które nam zaserwowano. W praktyce doszło do małych zmian w logo szwedzkiej firmy. Delikatnie zmieniono kolorystykę i proporcje poszczególnych elementów znaku, a znak ® przeniesiony został wewnątrz tarczy. Autorem zmian jest Seventy Agency ze Sztokholmu.

nowe i stare logo ikea

Dla mniej spostrzegawczych dorzucam gifa od serwisu BrandNew obrazującego zmiany:

ikea logo zmiany

Deezer rezygnuje z kapitalików

Deezer to jeden z serwisów streamingowych, za pomocą którego możesz słuchać muzyki. Patrząc pobieżnie, wydaje się on lepszy od Spotify, który jest potentatem na tym rynku. Nie wiem, co sprawia, że jest mniej popularny od szwedzkiego produktu. Być może było tym fatalne logo, rodem z lat 90. Nowe logo nie jest niestety wiele lepsze od poprzedniego. Mnie szczególnie razi ten paskudny gradient.

Deezer zmienia logo

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w kolejnym artykule z serii Brandingowy przegląd miesiąca. Mam wrażenie, że te teksty z miesiąca na miesiąc są coraz dłuższe. Już niedługo możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub najgorszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding MiesiącaNapisz koniecznie w komentarzu, który znak z zaprezentowanych w tym miesiącu podoba Ci się najbardziej. 

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

  • Proszak

    Patrząc na nowe logo Ikei przypomniał mi się rebranding logo Hondy, przeprowadzony przez Milesa New­lyna. Niby zmieniono detale, a jednak zupełnie zmienił się charakter znaku.

    • Tak, Honda to jest świetny przykład tego, jak zmieniając niewiele, można znacznie poprawić odbiór znaku.