Mam nadzieję, że mimo prawie miesiąca opóźnienia spodoba Ci się to, co dla Ciebie przygotowałem w dzisiejszym zestawieniu.
Kwietniowe rebrandingi
W kwietniu, podobnie jak to bywa z pogodą, dobre rebrandingi przeplatają się tymi słabszymi. W zeszłym roku opisywałem zmiany, które dotknęły logo IKEI, Deezera czy WNBA, a za najciekawszy uznałem rebranding ZOO w Granby. Dwa lata temu pisałem między innymi o znakach Trivago, Glamour i Designmodo. Za najciekawszy uznałem jednak rebranding Rybnika. Trzy lata temu natomiast opisywałem rebranding Huffington Posta. Cztery lata temu najciekawszy był moim zdaniem rebranding paryskiego lotniska.
Brandingowy przegląd kwietnia 2020
W kwietniu na zmianę wizerunku zdecydowały się między innymi popularny portal internetowy, kilka klubów sportowych, a także gdańskie ZOO. O tych, a także wielu innych rebrandingach, przeczytasz w tym wpisie.
Gdańskie ZOO zmienia logo
W zeszłym roku najciekawszym rebrandingiem kwietnia była zmiana wizerunku ZOO w Granby. Dziś podsumowanie kwietnia 2020 zaczynamy od znaku gdańskiego ogrodu zoologicznego, zaprojektowanego przez Tofu Studio. Wprawdzie gdańskie ZOO powinno być reprezentowane przez znak stworzony na bazie systemu identyfikacji spółek miejskich, jednak ze względów marketingowych zdecydowano się stworzyć zupełnie odrębne logo. W nowym logo pierwsze „O” zastąpiono łapą lwa – zwierzęcia dla Gdańska i samego ZOO szczególnego. Dwa lwy znajdują się bowiem w herbie miasta, a gdańskie ZOO kilka lat temu było miejscem narodzin kilku młodych lwiątek. Nowe logo prezentuje się bardzo dobrze. Patent z zastąpieniem litery łapą zwierzęcia wydaje się dość oklepany, jednak nie udało mi się znaleźć podobnego rozwiązania w logo żadnego innego ogrodu zoologicznego. Odbicie łap różnych zwierząt pojawia się także w innych miejscach odświeżonej identyfikacji.
British American Tobacco z nowym logo i absurdalnym hasłem
Producent takich papierosów jak Vogue, Lucky Strike, Pall Mall czy Rothmans of London zdecydował się w kwietniu porzucić swoje znane i rozpoznawalne logo. Zamiast niego zaprezentowano skrót BAT. Typograficzny koszmarek wzbogacono dwiema falami. Najbardziej kontrowersyjne jest chyba jednak nowe hasło promocyjne firmy – „A Better Tomorrow”. To trochę niesmaczne, jak na producenta tytoniu. Więcej o rebrandingu przeczytasz w moim wpisie w serwisie DailyWeb.
Trojan ma nowe logo
W lutym bieżącego roku nowe logo zaprezentował Durex. W kwietniu przyszła kolej na największego producenta prezerwatyw w USA. Trojan, bo o nim mowa, zmodyfikował delikatnie logotyp. Nie jest to jednak zmiana radykalna, a raczej delikatne odświeżenie. Za nowe logo Trojana, strategię marki oraz nowe opakowania odpowiada agencja Dragon Rouge New York, na której stronie możesz przyjrzeć się nowemu znakowi oraz opakowaniom. Nowy logotyp Trojana stworzył Polak – Mateusz Witczak, twórca między innymi znaków Miejskiego Browaru w Stargardzie i Ptasiego Mleczka.
Nowojorskie koszykarki mają nowy znak
Pozostajemy za oceanem. New York Liberty, siostrzana drużyna New York Knicks, zdecydowała się w kwietniu na rebranding. W poprzednim sezonie koszykarki z Wielkiego Jabłka radziły sobie podobnie jak ich koledzy z Madison Square Garden – bardzo słabo. Sezon 2020 w WNBA został przesunięty na 2021 rok, więc kluby mają sporo czasu na działania marketingowe. Władze klubu z Nowego Jorku zdecydowały się na uproszczenie znaku. Ze Statuy Wolności pozostaje tylko dłoń, trzymająca pochodnię, w której ogień układa się w piłkę do kosza. Jest to praktycznie kopia alternatywnego znaku drużyny, utrzymana w miętowej kolorystyce. W nowym znaku poprawiono także typografię. W tarczy postawiono na litery NY, a pod znakiem znalazło się miejsce dla pełnej nazwy klubu. Nowe logo prezentuje się całkiem nieźle, jednak mógłbym się przyczepić do wyrysowania piłki ułożonej w płomień. Więcej o nowym logo NY Liberty przeczytasz tutaj.
Colts z nowym logotypem, strojami i alternatywnym logo
Z przerwy między sezonami skorzystali także futboliści Indianapolis Colts, którzy zmienili właśnie logotyp, alternatywne logo i stroje. Colts, którzy ostatnie mistrzostwo NFL zdobyli w 2006 roku, dostosowali znak do obecnych czasów, nie pozbawiając go jednak lekko westernowego sznytu. W alternatywnym logo widzimy natomiast literę „C” z wpisanym w nią kształtem stanu Indianapolis i siedmioma otworami, przypominającymi otwory w podkowie. Więcej o rebrandingu drużyny przeczytasz tutaj.
Bahia Rugby z nowym znakiem
Pozostając przy jajowatym kształcie piłki, w kwietniu nowe logo pokazało Federação de Rugby da Bahia. Poprzednie logo bardzo potrzebowało zmiany, jednak nowy znak, zaprojektowany przez agencję Nacione też nie zachwyca. Ze znaku zniknęła głowa ptaka. Postawiono na flagę regionu, zamkniętą w kształcie piłki do rugby. Postawiono także na pełną nazwę Federação de Rugby da Bahia, w miejsce krótszej, brzmiącej bardziej międzynarodowo Bahia Rugby.
Znany producent rowerów z nowym logotypem
Rzucanie jajowatą piłką porzuciłem już dawno. Dziś jedyną namiastką sportu jest rower, do którego wróciłem po latach. Nie ma to jednak żadnego związku z tym, że w dzisiejszym artykule znajdziesz aż trzy powiązane z rowerami marki. Giant, tajwański producent rowerów z siedzibą w Taizhong, zaprezentował w kwietniu nowy logotyp, którego autorem jest Andrew Rosenthal z agencji Assembled. Ze znaku zniknął niewiele mówiący sygnet. Postawiono na logotyp, z agresywną typografią, mającą prawdopodobnie podkreślić jak szybkie i dynamiczne są rowery Gianta. Ja mam kilka zastrzeżeń do tego znaku. Nie podoba mi się między innymi sposób wyrysowania poziomej kreski w „A”, czy zakończenie litery T.
Apex – nowa marka ze świeżą identyfikacją
Apex to nowa marka wchodząca na rynek produktów do ćwiczeń w domu. Apex wyróżnia się spośród innych marek tym, że chce swoje rowerki stacjonarne dostarczać na zasadach subskrypcji. Poza samym wypożyczeniem urządzania Apex dostarcza aplikację, która ma pomóc w treningu i sprawić, że czuć się będziesz jak w klubie fitness, a nie w domu. Nie wiem, czy model subskrypcyjny to dobry pomysł w tej branży, jednak zarówno logo, jak i całość identyfikacji zaprojektowanej przez Underexposed wygląda bardzo przyjemnie.
Sweden by Bike z logo rodem z pielgrzymki do Lichenia
W kwietniu nowe logo zaprezentowało również Sweden by Bike. Za znak, który mnie bardziej kojarzy się z bliżej nieokreślonymi obrzędami kościelnymi, niż turystyką rowerową odpowiada Glauser Creative. Tutaj możecie przeczytać (po szwedzku!) wywiad z autorem znaku. Logo w niezbyt dosłowny sposób nawiązuje do rowerowego koła. Przypominać może także słońce, bo wiadomo, że najlepiej na rowerze jeździ się, gdy jest ładna pogoda.
Lübzer z nowym logo i projektem etykiet
Po rowerze nie ma nic lepszego niż zimne piwko. Niemiecki Lübzer, którego właścicielem jest Carlsber Deutchland, wprowadził właśnie odświeżone logo i etykiety na swoje produkty. Poza nową, moim zdaniem zdecydowanie lepszą typografią, zmieniono także sygnet. Ze znaku wypadła charakterystyczna wieża – symbol miasta Lübz. W jej miejsce pojawiła się bliżej nieokreślona latarnia morska. Wprawdzie Lübz, podobnie jak Szczecin, leży nad morzem to nie jestem przekonany czy w imię ładniejszej grafiki i odniesienia do regionu, powinno się rezygnować z charakterystycznych dla marki elementów. Więcej o rebrandingu, w języku naszych zachodnich sąsiadów, preczytasz tutaj.
Browar Zamkowy Cieszyn również zmienił identyfikację
Zmiany nie tylko u naszych zachodnich sąsiadów. W kwietniu na duży rebranding zdecydował się także Browar Zamkowy Cieszyn. Nowe logo jest zdecydowanie prostsze od poprzednika. Zdecydowano się tutaj na umieszczenie zamkowej wieży zamkniętej w kształcie gotyckiego okna. Dużą wagę przyłożono do nazwy miasta, która zajmuje teraz centralne miejsce w znaku. O ile zazwyczaj jestem zdecydowanym zwolennikiem upraszczania znaków, to tym razem nie jestem przekonany czy Cieszyński browar postąpił słusznie. Zdecydowanie zbyt dużo dzieje się natomiast na nowych etykietach. Moim zdaniem można to było zrobić prościej, a zarazem lepiej.
SUSE odświeża logo
SUSE to niemiecki producent oprogramowania, najbardziej znany z dystrybucji Linuxa o tej samej nazwie. W zeszłym roku firmę zakupiło EQT Partners, dzięki czemu stała się ona niezależnym bytem pod nazwą SUSE Software Solutions Germany GmbH. Rok po przejęciu SUSE zdecydowało się na odświeżenie marki. Liftingowi poddano znak, zmieniono kolorystykę oraz wykorzystywane elementy graficzne. Nowe SUSE wygląda zdecydowanie nowocześniej. Więcej o rebrandingu SUSE przeczytasz na specjalnej stronie poświęconej rebrandingowi.
icq również zmienia logo
icq znany komunikator internetowy również zdecydował się na odświeżenie swojego logo, a także całego produktu. Nowa odsłona desktopowego icq wygląda jak połączenie facebookowego Messengera z iMessage, a jego mobilna odmiana to wypisz wymaluj WhatsApp. Nowe icq jest tak nowe, że aż zmieniono mu nazwę na icq new. Nowe jest także logo, jednak pozbawienie go jednego listka czerwonego i żółtego środka odebrało mu sporo charakteru.
Bloodwise to teraz Blood cancer UK
Założona w 1960 roku, a od 2015 znana pod nazwą Bloodwise, organizacja skupia się na pozyskiwaniu środków na badania i wsparcie osób z rakiem krwi. Organizacja do tej pory zdobyła ponad 500 milionów funtów na badania tej choroby. Nowe logo, stworzone przez partnerkę Pentagrama, Marinę Willer, składa się z ręcznie rysowanego serca, będącego jednocześnie lierą „B” oraz nowej nazwy – Blood cancer UK. Zaskakująco dobrze wygląda tu połączenie szeryfowego kroju, z ręcznie rysowaną ikoną. Rebranding obejmował też stworzenie nowego szablonu kreacji, które są teraz bardzo mocne. Połączono w nich duże zdjęcia osób, których dotyczą z hasłem, zaczynającym się od „Because” (ponieważ). Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Thrillist znów zmienia logo
W 2018 roku Thrillist – amerykański portal rozrywkowy, zmienił logo. W kwietniu serwis znów zmienił znak. Tym razem postawiono na logotyp złożony minuskułą, z obrysem. Całoś przypomina plakaty filmowe z lat 70tych. Za znak odpowiedzialny jest wewnętrzny zespół Group Nine Media w skłądzie Cory O’Keefe, Kyle Earl i Mark Yocc.
Jane Austen’s House z nowym logo
Kolejny rebranding od Pentagramu. Tym razem londyński projektant Domenic Lippa wziął na tapet Jane Austen’s House – muzeum poświęcone angielskiej pisarce, autorce między innymi Dumy i uprzedzenia. Umieszczone w logo „A” jest kreatywną adaptacją litery „A”, z listu, który autorka napisała do swojej siostrzenicy Anny w 1815 roku. Poza logo stworzono także nową paletę barw, która wraz z typografią stanowi o sile rebrandingu. Nowy wizerunek muzeum, o którym więcej przeczytasz tutaj, jest dość prosty ale spójny i estetyczny, za co z pewnością należy się pochwała.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w mocno opóźnionym brandingowym przeglądzie kwietnia. Na początku przyszłoego tygodnia możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding okazał się porażką.
Zastanawiam się co było w starym logo gdańskiego zoo. Serio. Wpatruję się w nie od dłuższej chwili, nawet zawołałem kogoś do pomocy i nie potrafię ustalić co było w tym logo. Może Pan, Panie Gustawie wie? 😉
Jakbym miał strzelać to Pingwin toniec (https://zoo.gda.pl/animal/pingwin-toniec). Gdańskie ZOO ma spore stadko i dodatkowo szczyci się posiadaniem pingwina albinosa. Ale to taki mój strzał, bo pewien nie jestem:)
Ps. No i błagam, żaden Pan;)
U mnie w domu padły odpowiedzi:
• pingwin
• koń 😉
Duży rozstrzał wizualny 😉
Ja gdybym miał strzelać, bez znajomości ogrodu, to bym strzelał w jakąś gęś;)
Mnie najbardziej zastanawia to czerwone oko – jak w terminatorze 😉
Swoją drogą – pingwiny stały się passé i teraz króluje lew? Jakoś przywiązanie do jednego gatunku zwierzęcia mnie razi. Jakby jeszcze mieli mamuta albo jednorożca, coś unikatowego na skalę światową 😉 Lew jest chyba w każdym zoo – czym się tu chwalić? Chyba nie szedłbym w kierunku konkretnego zwierzęcia ze swoją propozycją logo. W sumie zoo – ciężki temat. Na pewno nie podoba mi się dolepiony chyba nieco na siłę napis „GDAŃSK” obrócony o kąt 90°
Zagadka zwierzęcia i czerwonego oka rozwiązana! To samica kondora wielkiego!
Super… oboje strzelaliśmy ślepakami 😉