Branding Top

Rebranding miesiąca #85: Audi (listopad 2022)

Rebranding miesiąca #85: Audi (listopad 2022)

Po przyjrzeniu się najciekawszym rebrandingom listopada czas na wybranie tego naj. Tym razem wybór nie był taki oczywisty. 

Listopadowe rebrandingi

W ramach brandingowego przeglądu listopada opisałem zmiany między innymi w dwóch markach samochodowych – Audi i Lancii, dwóch miastach – Gnieźnie i Esch i znanej grupie komunikacji marketingowej Walk. Jeżeli przegapiłeś ten wpis, to zapraszam serdecznie do nadrobienia zaległości i zapoznania się z nim.

Brandingowy przegląd miesiąca #52 (listopad 2022)

Rebranding misiąca: Audi

W listopadzie działo się sporo ciekawych rzeczy w tematyce brandingu, jednak długo zastanawiałem się, który z rebrandingów był najciekawszy i warty opisania. Ostatecznie postawiłem na odświeżenie tożsamości wizualnej Audi.

Nowe logo Audi

Audi jest kolejną marką, która zrywa z trójwymiarowym, lakierowanym na pełen połysk znaczkiem na maskach swoich samochodów. Podobną drogą poszło wiele marek, jednak w przypadku Audi zmiana ta nie dotyczy podstawowego logo marki. To bowiem było już dwuwymiarowe od 2016 roku, gdy niemiecka marka zdecydowała, że poprzedni znak nie przystaje do obecnych czasów i cyfryzacji.  Zmiana z 2016 nie objęła „realnego” zastosowania logo. Teraz, po sześciu latach, firma zdecydowała, że chce spójnej obecności marki we wszystkich punktach styku z klientami. 

Stare i nowe logo Audi

Najbardziej widocznym przejawem uspójniania wizerunku są oczywiście nowe emblematy na samochodach niemieckiej marki. Premiera nowego znaku miała miejsce wraz z premierą odświeżonego Audi E-tron SUV, nazwanym teraz Audi Q8 E-tron, choć przebłyski nowego podejścia można było zobaczyć wcześniej w samochodach koncepcyjnych. Przezroczysto-białe okręgi otoczono teraz czarnym obrysem, który nadaje samochodom współczesny wygląd, którego nie mogło zapewnić stare, chromowane, trójwymiarowe logo. 

Odświeżenie wizerunku Audi wprowadziło dość istotną zmianę. Nowe logo Audi jest bowiem teraz… zmienne. Konkretnie to zmienia się jego grubość, w zależności od tego, gdzie ma być użyte. Z pozoru może to wyglądać na dość kontrowersyjny ruch, zwłaszcza gdy cała komunikacja rebrandingu opiera się o uspójnianie wizerunku, jednak ten pomysł doceni z pewnością każdy, kto kiedykolwiek chciał skalować do dużych rozmiarów znaki i musiał zmagać się z ich dopasowaniem do reszty layoutu. 

Audi Type – Nowa-stara typografia

Spójności nowego wizerunku Audi pomóc ma także unifikacja wykorzystywanych w ramach firmy fontów. Do tej pory niemiecka marka wykorzystywała w różnych obszarach różne fonty. Teraz ma się to zmienić. Audi zapowiedziało bowiem, że od tego momentu we wszelkich kanałach komunikacji korzystać będzie z kroju Audi Type, występującego też w wersji Variable. Niestety Audi nie podało informacji o autorach kroju. Prawdopodobnie podstawowa wersja Audi Type to font zaprojektowany w 2009 roku przez Bold Monday, a za wersję Variable odpowiada Luc(as) de Groot, znany z projektowania krojów dla takich jak Carlsberg, Heineken, Volkswagen, Volvo czy wreszcie Microsoft.

Więcej o kroju i sposobie jego użytkowania możesz przeczytać na przeznaczonej mu stronie. Trzeba przyznać, że witryna poświęcona marce Audi, została przygotowana solidnie. Znajdziemy tutaj nie tylko wszystkie potrzebne materiały, takie jak logo, fonty czy ikony, ale też podpowiedzi, jak je stosować. Opisano tu także dość szczegółowo layouty, z których powinno się korzystać, zarówno online, jak i w druku, a także takie elementy jak tone of voice, reklama (sm, prasowa, internetowa, a nawet radiowa!) czy wygląd placówek dilerskich.

Odświeżeniu wizerunku marki Audi przyświeca jeden cel – ma potwierdzić przynależność marki do segmentu premium. Nie wiem, w jakim stopniu ta strategia się sprawdzi, jednak widać, że Audi podchodzi do tematu brandingu poważnie. A mnie pozostaje się cieszyć, że kolejna marka zrezygnowała z tandetnych, błyszczących znaczków. A Ty co sądzisz o zmianie, która zaszła w Audi? Uważasz niemiecką markę, za markę premium? Daj znać w komentarzach.