Początek roku to dobry moment na nadrabianie zaległości i wszelkiego rodzaju postanowienia. Dziś dla Ciebie brandingowe podsumowanie listopada, a najlepszy rebranding listopada wybiorę i opiszę w przyszłym tygodniu.
Listopadowe rebrandingi
Jesień, w tym oczywiście listopad, zawsze jest ciekawa w tematyce brandingowej. Sześć lat temu nowy wizerunek zaprezentowała Politechnika Warszawska i francuskie Courmayeur, pięć lat temu natomiast nowe znaki pokazały Zurich i Annecy, a niemałe kontrowersje wzbudził rebranding Formuły 1. Cztery lata temu, w ramach Brandingowego przeglądu miesiąca, opisywałem między innymi zmiany w Virtus.pro, Eduwebie i Kopenhadze. Najciekawszym rebrandingiem wybrałem natomiast zmianę wizerunku Azerbejdżanu. Trzy lata temu w brandingowym przeglądzie miesiąca opisywałem między innymi rebrandingi Reeboka czy Petersburga, a tym najciekawszym wybrałem zmianę w Warner Bros. Dwa lata temu przyszło mi opisywać rebrandingi Ceneo, WTA czy Foursquare, a za najciekawszy uznałem zmianę, której dokonało Muzeum Zamkowe w Malborku. W zeszłym roku nowy znak zaprezentowały Pepco czy Only Fans, a najciekawszy był rebranding Brussels Airlines, który wzbudził sporo kontrowersji, przez podobieństwo znaku z logo portalu Gazeta.pl.
Brandingowy przegląd listopada 2022
W listopadzie działo się całkiem sporo. Tradycyjnie wybrałem więc dziewięć najciekawszych rebrandingów, w których znalazły się między innymi dwie marki samochodowe, dwa miasta i znana grupa komunikacji marketingowej.
Audi odświeżyło logo
Audi to kolejna firma motoryzacyjna, która zrywa z logo imitującym 3D. Mnie szczególnie cieszy ten trend, bo nigdy nie byłem fanem zarówno plastikowych znaczków lakierowanych na pełen połysk, jak i tandetnie próbujących imitować je logo producentów. Audi, idąc drogą wielu innych firm motoryzacyjnych, zdecydowało się w listopadzie zaprezentować odświeżony znak. Z logo Audi nie znikną jednak charakterystyczne cztery pierścienie. Zniknie natomiast chrom z samochodów niemieckiej marki i próbujące go odwzorować przejścia tonalne w logo firmy. Nowe logo jest płaskie, a na samochodzie zyskało ono dwa kolory. Przezroczysto białe okręgi otoczono teraz czarnym obrysem. By zaprezentować lepiej zmianę w Audi, wyjątkowo pokazuję ją na samochodzie, bo tak lepiej widać zmiany, które zaszły w logo marki.
Reaktywacja marki Lancia z nowym logo
Stellantis reaktywuje markę Lancia. Nowe samochody pojawić się mają dopiero w 2024 roku, jednak już zobaczyliśmy nowe logo. Wbrew rynkowym trendom widocznym, chociażby przy okazji nowego logo Audi, Lancia zdecydowała, że nie będzie upraszczać logo, pokładając wiarę, że pełen gradientów znak, nawiązujący do znaczka umieszczonego na samochodzie (co ciekawe nowego emblematu Lancii prawdopodobnie nie znajdziesz na masce bądź klapie samochodów, tutaj podobnie jak choćby w Skodzie znalazło się miejsce dla logotypu, znaczek będzie widniał na słupku B bądź C), wprowadzi markę w sferę marek luksusowych. Nowe logo nawiązuje do znaku marki z lat 50 i choć nie jestem fanem tego typu znaków, to uważam, że powrót do korzeni wyszedł Lancii na dobre.
Aston Villa ma nowy znak wybrany przez kibiców
Angielski klub piłkarski występujący w Premier League, który swoje mecze rozgrywa w dzielnicy Aston w mieście Birmingham, zaprezentował w listopadzie wyniki głosowania na nowe logo. Klub Matty’ego Casha, w czerwcu ogłosił rozpoczęcie wizualnych zmian, w tym przeprojektowania obecnego herbu klubu. Po konsultacjach z fanami ostatecznie w głosowaniu, w którym mogli wziąć udział posiadacze karnetów i członkowie klubu, znalazły się dwa nowe projekty i poprzednie logo klubu. 77 proc. wybrało nowy wzór, który pojawi się na koszulkach Aston Villi od przyszłego sezonu. Mnie natomiast niepokoi trend unifikowania herbów piłkarskich i upodabnianie wielu logo do znaków klubów spod szyldu City Football Group i najbardziej znanego z nich – Manchesteru City.
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego z nowym logo
Kuba Malicki to projektant, który swoją pracą u podstaw odmienia jeden z najbardziej zacofanych graficznie obszarów w Polsce – sport. Tym razem krakowski projektant wziął na tapet logo Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Oprócz znaku związek zamówił kompleksową księgę marki oraz szereg materiałów identyfikacji wizualnej. Całość, jak przystało na tego projektanta, prezentuje się bardzo solidnie.
Getin Bank to teraz Velobank
W listopadzie doszło do rebrandingu Getin Banku w Velobank. Misji uratowania banku i zabezpieczenia aktywów jego klientów podjęło się osiem największych banków komercyjnych działających w Polsce wraz z Bankowym Funduszem Gwarancyjnym. Choć w komunikatach prasowych mogliśmy czytać o „nowym starcie” i „odmienionej marce”, to tak naprawdę na razie nie zmieniło się za wiele. Poza nowym logo i odświeżoną stroną www nie doszło do poważniejszych zmian wizualnych. Zdecydowano się nawet pozostawić dotychczasową kolorystykę, co z pewnością wpłynęło pozytywnie na koszt zmian, bo placówki banku pozostały w niezmienionej formie. Na razie zarówno historia banku, jak i jego tożsamość wizualna nie zachęcają do zainteresowania się jego ofertą.
Grupa komunikacji marketingowej Walk z nowym logo
Po 10 latach od ostatniego rebrandingu grupa komunikacji marketingowej Walk zmienia identyfikację wizualną. Z logo zniknął idący człowiek, a zamiast niego firma zdecydowała się na ciekawy zabieg, dzięki któremu w przestrzeni negatywowej między literami W i L widzimy brakujące „A”. Dodatkowo litery zostały ustawione tak, że imitują krok. Nowemu znakowi towarzyszy również odświerzona kolorystyka. Nowy system identyfikacji Grupy zaprojektował australijski projektant David Racchi ze studia Walk with David, autor dotychczasowej identyfikacji Walk.
Gniezno z rocznicowym logo
W 2025 roku świętować będziemy tysiąclecie koronacji dwóch pierwszych królów Polski – Bolesława Chrobrego i Mieszka II. Aby upamiętnić te wydarzenia, do końca 2025 roku, na materiałach promocyjnych Gniezna pojawiać się będzie nowy znak graficzny. Pierwsza stolica Polski firmować się będzie znakiem, w którym widzimy wąsatego króla, filuternie migającego do nas okiem. Sam znak jest dla mnie całkiem ok, ale nie bardzo pasuje mi kontrast między grubą typografią, a delikatnymi liniami w sygnecie.
Esch z nowym logo
Nowy znak w listopadzie zaprezentowało także niemieckie miasto Esch. W poprzednim znaku widniały symbole rozpoznawcze miasta – wieża strażnicza i rzeka Alzette. Te same motywy, choć znacznie uproszczone, pojawiły się w nowym logo. Całość prezentuje się nieźle, choć sygnet wygląda jak litera „H”, co może wprowadzać w błąd potencjalnych odbiorców. Za znak odpowiedzialna jest lokalna agencja Lola.
Uniwersytet we Freiburgu pokazał nowy logotyp
Pochodzę ze Świebodzic, za Niemca zwanych Freiburgiem. Po 45 roku i zasiedleniu ziem odzyskanych przez Polaków Niemcom zostały tylko trzy Freiburgi. W jednym z nich znajduje się Uniwersytet, który właśnie pokazał nowy znak. Universitaet Freiburg zrezygnował z dość rozbudowanego logo, w którym poza logotypem widniała pieczęć uczelni i dwie dodatkowe czerwone kreski, na rzecz prostego logotypu, z przedłużoną literą f. Według oficjalnego opisu znak słowny utrzymany w kolorze niebieskim jest nowoczesny, przystępny, komunikatywny, minimalistyczny, żywy i elastyczny. Dla mnie niestety jest on także mało charakterystyczny, choć zastosowany skrócona wersja znaku „u fr” to już coś, na czym można budować rozpoznawalność marki.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie listopada. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Na początku przyszłego tygodnia wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca, a Ciebie zapraszam do sprawdzenia najnowszego artykułu, w którym przybliżam bulwersującą sprawę domniemanego plagiatu w logo Polskiego Związku Łowieckiego, autorstwa słynnego Andrzeja Pągowskiego.