Zanim zakończymy ten rekordowy dla bloga pod wszystkimi względami rok, czas zaprezentować ostatni zaległy wpis – wybór najciekawszego rebrandingu listopada.
Rebrandingi w listopadzie
Listopad był jak to zazwyczaj bywa dość ciekawym miesiącem. Nowe logo zaprezentowały między innymi EHF, WTA, Ceneo oraz Gmina Sułkowice. Nowy znak, autorstwa legendarnego włoskiego biura projektowego Pininfariny zaprezentował również portal motor1.com. O tych, a także kilku innych nowych rebrandingach, przeczytasz w brandingowym przeglądzie listopada.
Rebranding listopada: Muzeum Zamkowe w Malborku
Jako najbardziej warty uwagi rebranding listopada 2020 uznałem zmianę znaku Muzeum Zamkowego w Malborku. Ta decyzja była podyktowana głównie tym, że wcześniej nastąpiła dość kontrowersyjna współpraca instytucji ze studentami z ASP w Gdańsku.
Rebranding muzeum zamkowego w Malborku: kontrowersyjna współpraca z ASP w Gdańsku
Praca nad rebrandingiem Muzeum Zamkowego w Malborku trwała już kilka lat. W tym celu podjęto współpracę z Pracownią Projektowania dla Kultury gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracę rozpoczęto w roku akademickim 2018/2019. Pierwsze efekty prac zaprezentowano w lutym 2019 roku.
Studenci zaprezentowali 25 propozycji, spośród których wybrano dwie, nad którymi prace miano kontynuować. Za wybrane propozycje, odpowiadali Anna Tatar oraz Piotr Czechowski. Ta pierwsza nominowana była nawet do nagrody Polish Graphic Design Awards 2019, w kategorii studenckie. Prace odbywały się pod okiem naukowych opiekunów – Anity Wasik, Joanny Czaplewskiej, Janusza Górskiego i Patryka Hardzieja.
Ostatecznie we wrześniu 2019 roku Muzeum wystosowało wiadomość do ASP, w którym podziękowano za współpracę, zapowiadając ogłoszenie ogólnopolskiego konkursu na logo. Studentów, pracujących wcześniej nad znakiem dla instytucji, zaproszono do udziału w konkursie, wyrażając nadzieję, że dużo się podczas współpracy nauczyli. Więcej o sprawie przeczytasz w serwisie WhiteMAD.
Muzeum Zamkowe w Malborku: nowe logo
Ostatecznie konkursu nie ogłoszono, a i tak jednostka zaprezentowała nowy znak. Jego autorem jest pracownik Muzeum, artysta grafik Maciej Bychowski. Maciej Bychowski jest absolwentem Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku, z którą związany był zawodowo w latach 2012-15. Zajmuje się projektowaniem dla polskich instytucji kultury, m. in. Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.
Do opracowania i wprowadzenia nowej formy graficznej identyfikującej Muzeum przygotowywaliśmy się ponad dwa lata. Zmiana była konieczna i postanowiliśmy powiązać ją z przypadającym na rok następny 60-leciem Muzeum. Stary logotyp przedstawiający baszty mostowe był symbolem odnoszącym się tylko do zamku w Malborku, a przypomnę, że od 2018 r. Muzeum zarządza już trzema zamkami. Chodziło więc o wypracowanie jednego znaku łączącego trzy różne obiekty stanowiące jedną instytucję, uniwersalnej formy graficznej pokazującej także zmiany, jakie zachodzą w naszym Muzeum – Dr hab. Janusz Trupinda, Dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku
Do tej pory Muzeum Zamkowe w Malborku reprezentowane było przez dość skomplikowany wizerunek baszt, oraz nazwy jednostki, pisanej klasycznym szeryfowym krojem i kapitalikami. Znak absolutnie nie przystawał do dzisiejszych czasów i z pewnością przysparzał instytucji wielu problemów, zwłaszcza przy reprodukcji w małych formatach i ekspozycji cyfrowej.
Nowe logo jest bardzo proste i składa się z trzech liter MZM. Temu dość prostemu logotypowi dobudowano ideologię, jakoby jego konstrukcja nawiązywała do architektury:
Użycie inicjałów Muzeum, liter M, Z i M pozwala na budowanie nowego wizerunku instytucji. O ile nie nawiązujemy bezpośrednio do architektury to samą konstrukcję tego znaku można uznać́ za architektoniczną. Użyte zostały proste formy geometryczne w układzie wertykalno-horyzontalnym, nawiązujące do modułowego charakteru cegły, która jest elementem wspólnym dla wszystkich zamków. W trakcie zebrania Rady Muzeum pojawiły się komentarze, że to skojarzenie jest obecne i odwołuje się do niedosłownego wizerunku zamku – Maciej Bychowski, autor znaku.
Moim zdaniem to dość naciągana teoria, a znak choć technicznie bez zarzutu, nie nawiązuje w żaden sposób do jednostki, którą reprezentuje. O ile poprzedni traktował temat zbyt dosłownie, to ten nowy mógłby reprezentować każde inne muzeum, galerię sztuki czy instytucje kultury.
Nowe logo jest (…) wizualnym podkreśleniem zachodzących zmian i jasnym komunikatem na zewnątrz. Dla mnie osobiście ważne jest, że projekt wyszedł z wewnątrz instytucji, od naszego młodego, utalentowanego pracownika, który jest częścią naszego zespołu i zachodzących w Muzeum zmian. Zaproponował on znak, który wyznacza drogę rozwoju instytucji, ale także odpowiada estetyce jego pokolenia – pokolenia, do którego należy przyszłość Muzeum. Zmienia się świat i publiczność muzealna, zachodzą bardzo poważne zmiany społeczne, dlatego w swoim przekazie i działalności muzea muszą sięgać po inne środki komunikacji, także wizualnej – Janusz Trupinda
Muzeum Zamkowe w Malborku to nie tylko jedna instytucja, to także dwa dodatkowe oddziały – w Kwidzynie i Sztumie. Także one dostały nowe znaki, różniące się od pierwowzoru jedynie dopiskiem. Szkoda, że autor nie zdecydował się na odważniejsze zmiany w głównym znaku.
Muzeum Zamkowe w Malborku: identyfikacja wizualna
Poza samym znakiem zaprezentowano zarys identyfikacji wizualnej. Obejmuje ona nową kolorystykę, projekty akcydensów i materiałów promocyjnych.
Elementem, który najbardziej rzuca się w oczy, w identyfikacji wizualnej Muzeum jest pattern stworzony na bazie sygnetu. Zmultiplikowany znak tworzy przyjemny choć mało czytelny wzór, który bardzo dobrze prezentuje się na rewersie wizytówek czy innych elementach promocyjnych.
Wraz z logo zaprezentowano kilka materiałów dodatkowych. Na ich bazie można stwierdzić, że niezbyt sprawdziła się idea stojąca za kolorystyką. Głównymi barwami stosowanymi w nowej identyfikacji będą pomarańcz, zieleń i błękit, które odpowiadają otoczeniu Zamków w Malborku, Sztumie i Kwidzynie. Użyta paleta barw wydaje się być bardzo przypadkowa, a poszczególne kolory średnio do siebie pasują.
Podobają mi się natomiast plakaty i inne materiały, oparte na siatkach. Ciekawie wygląda także efekt rastra, nakładany na niektóre zdjęcia.
Logo Muzeum Zamkowego w Malborku pilnie potrzebowało zmiany. Do rebrandingu zabrano się jak na nasz kraj zaskakująco dobrze, rozpoczynając współpracę z gdańskim ASP. Niestety współpraca ta została gwałtownie zerwana, w mało elegancji sposób. W zamian malborska placówka zaprezentowała znak, stworzony przez swojego pracownika. Znak budzący kontrowersje, oceniany dość negatywnie. Moim zdaniem nie jest tak źle, jednak szkoda, że nie wykorzystano potencjału drzemiącego w gdańskich studentach. A Ty co sądzisz o nowym logo Muzeum Zamkowego? Twoim zdaniem zaprezentowany znak jest lepszy od tych, które proponowali studenci gdańskiego ASP?