Dziesiąty dzień miesiąca to tradycyjnie czas na podsumowanie poprzedniego okresu. Cieszę się, że wreszcie mogę zrobić to bez opóźnień. Zapraszam do sprawdzenia najciekawszych rebrandingów listopada.
Listopadowe rebrandingi
Listopady zawsze były bardzo ciekawymi miesiącami. Pięć lat temu nowy wizerunek zaprezentowała Politechnika Warszawska i francuskie Courmayeur, cztery lata temu natomiast nowe znaki pokazały Zurich i Annecy, a niemałe kontrowersje wzbudził rebranding Formuły 1. Trzy lata temu, w ramach Brandingowego przeglądu miesiąca, opisywałem między innymi zmiany w Virtus.pro, Eduwebie i Kopenhadze. Najciekawszym rebrandingiem wybrałem natomiast zmianę wizerunku Azerbejdżanu. Dwa lata temu w brandingowym przeglądzie miesiąca opisywałem między innymi rebrandingi Reeboka czy Petersburga, a tym najciekawszym wybrałem zmianę w Warner Bros. W zeszłym roku przyszło mi opisywać rebrandingi Ceneo, WTA czy Foursquare, a za najciekawszy uznałem zmianę, której dokonało Muzeum Zamkowe w Malborku.
Brandingowy przegląd listopada
Do tej pory listopady były bardzo dobrym czasem dla osób zainteresowanych tematyką brandingu. Nie inaczej było w tym roku, gdyż odświeżony wizerunek zaprezentowały między innymi sieć Pepco, Onlyfans czy Meksykański Związek Piłkarski.
Brussels Airlines pokazało nowe logo i wywołało burzę
Zaczynamy od najgłośniejszego rebrandingu listopada. Mowa oczywiście o odświeżonym wizerunku Brussels Airlines, który wywołał w naszym kraju sporo kontrowersji. Wszystko przez zauważalne podobieństwo nowego znaku do logo portalu Gazeta.pl, a także zachowanie przedstawicieli portalu w sieci. Do tej pory belgijski przewoźnik reprezentowany był przez znak, w którym widniała ułożona z kropek litera „b”.
W nowym logo z dziewięciu różnej wielkości kropek stworzono kwadrat, który jest dość podobny do opartego na tym samym pomyśle logo portalu Gazeta.pl. Czy twórcy logo przewoźnika poszli na skróty i świadomie skopiowali logo polskiego portalu? Nie sądzę. Po pierwsze w sieci można znaleźć kilka równie podobnych logo, a po drugie nie jest to specjalnie skomplikowany pomysł, więc nic dziwnego, że znaki na nim oparte się powtarzają. Inna sprawa, że malowanie samolotów Brussels Airlines, zdaniem osób interesujących się tematyką, jest bardzo podobne do malowania samolotów Air Croatia.
pepco odświeża logo
Pepco to polska sieć sklepów oferujących produkty gospodarstwa domowego w atrakcyjnych cenach. Sieć posiada prawie 2500 placówek w 15 krajach europejskich. Ostatnio sieć, przy okazji wejścia na austriacki rynek, zaprezentowała nowy znak. Pepco testuje również kasy samoobsługowe.
Nie bez powodu opisuję nowe logo Pepco zaraz po budzącym kontrowersje Brussels Airlines. Nowe logo sieci przypomina mi bowiem strasznie logotyp Pepsi. Podobieństwo jest oczywiście przypadkowe, jednak dobrze obrazuje nam to, jak niewiele trzeba, by jedno logo mogło zostać uważane za plagiat.
Atari z logo na 50-lecie
Dopiero wtedy, jak zaczęliśmy u Kaczego
Przy pomocy Konrada i jego brata ciotecznego
Za blatem chujowego komputera Atariego
Szumiące podkłady, ale to nic wstydliwego
Atari to marka legendarna, ale mnie już zawsze będzie kojarzyć się z tym cytatem z pierwszej Molesty. Zmianie tego wizerunku nie pomoże z pewnością fakt, że dziś Atari to już cień dawnej legendy. Założone 27 czerwca 1972 roku przez dwójkę przyjaciół: Nolana Bushnella i Teda Dabneya przedsiębiorstwo Atari rozpoczęło swój rozwój od prostej gry Pong, która zyskała jednak wielką popularność. Firma produkowała także konsole, które poza rozrywką, używane były do składu tekstu czy właśnie tworzenia muzyki.
Atari nie wytrzymało niestety konkurencji Amigi, a potem wejścia na rynek konsol Play Station, Nintendo 64 czy Sega Saturn i ostatecznie w 2003 roku prawa do nazwy Atari wykupione zostały przez francuskiego wydawcę gier komputerowych Infogrames, które zmieniło nazwę na Atari. Teraz marka obchodzi 50 urodziny, tworząc jubileuszowy znak, w którym nie mogło zabraknąć legendarnego sygnetu Atari, pieszczotliwie nazywanego „Fuji”, autorstwa George’a Oppermana.
Nowe, odświeżone logo Massey Ferguson na 175 urodziny firmy
Massey to taki raper z Inowrocławia, znany z tego, że poza rapowaniem był całkiem niezłym koszykarzem. Przemek Ferguson to raper z Giżycka, który miał świetne wejście na scenę (jego nominacja do Hot 16 challenge 2, to jedna z niewielu zalet funkcjonowania na scenie rapera o ksywie Mata), ale trochę się pogubił życiowo. Massey Ferguson nie ma jednak nic wspólnego z rapem. To firma, która produkuje traktory, już od 175 lat.
Z okazji urodzin, które przypadają na 2022 rok firma zdecydowała się na odświeżenie logo – klasycznego potrójnego trójkąta, który reprezentuje firmę od 1958 roku. Nowe logo będzie stopniowo wdrażane na całym świecie. Zaczęło się już pojawiać w kanałach cyfrowych i będzie aktualizowane we wszystkich materiałach marketingowych Massey Ferguson w przyszłości.
Only Fans powoli wprowadza nowe logo
Only Fans to portal do sprzedawania zdjęć swojego tyłka pozwalający internetowym twórcom na zarabianie na swoich treściach. W listopadzie portal zaczął przymierzać się do zmiany logo. Nowy znak pojawił się w materiałach do pobrania i stronach logowania, jednak wciąż nie pojawił się we wszystkich kanałach marki. Do tej pory serwis reprezentowany był przez kiepski znak. Połączono w nim dwa fonty, lekki bezszeryfowy w słowie Only i cięższą pisankę w Fans.
W nowym logo oddzielono sygnet od logotypu. W sygnecie znajdują się połączone litery „O” i „F”, które przywodzą na myśl skrzydlate koło – symbol kolejarzy. Nie jestem fanem nowego logo OnlyFans, jednak wygląda ono znacznie profesjonalniej od poprzednika. Rebranding objął również zmianę ikon.
Kalwaria Zebrzydowska wprowadza nowe logo
Od OnlyFans przejdziemy płynnie do nowego logo Kalwarii Zebrzydowskiej – niewielkiego miasta pod Krakowem, którego patronem jest Jan Paweł II. Nowe logo Kalwarii Zebrzydowskiej powstało z połączenia czterech symboli. Równoramienny krzyż symbolizuje wiarę oraz sanktuarium pasyjno – maryjne, znajdujące się w tej miejscowości. Drugi element to hebel, który symbolizuje stolarstwo – to tu powstają od kilkuset lat słynne, kalwaryjskie meble. Poniżej hebla umieszczony został kształt buta – w mieście jest wiele rodzinnych firm, produkujących obuwie. Całość kompozycji dopełnia fragment herbu papieża Jana Pawła II.
Mimo upchnięcia wielu motywów w logo, całość wygląda nieźle, zwłaszcza w odniesieniu do poprzedniego znaku. Nowe logo oraz tożsamość wizualną miasta zaprojektowała lokalna firma – Studio Niepoprawne. Autorami identyfikacji wizualnej są Artur Tokarski i Artur Kuś.
Norton upraszcza logo
Również w listopadzie zadebiutowało nowe logo firmy Norton. Znany producent oprogramowania antywirusowego zdecydował się na dostosowanie się do obecnych trendów i uprościł swoje logo. Dużo prostszy jest check mark (ponoć po polsku to fajka), który stracił pikselowe rozmazanie. Zmieniono także zapis z Norton na norton.
Wprawdzie w komunikacie dotyczącym odświeżonej tożsamości napisano sporo o motywacjach stojących za rebrandingiem i o tym co znaczy odświeżenie znaku, to mam wrażenie, że to zmiana dla zmiany. Poprzedni znak miał dużo więcej charakteru i w mojej opinii nie trzeba go było zmieniać.
Norwich City odświeża logo po 50 latach
Zaczynamy blok ze sportowymi rebrandingami. Norwich City pokazało właśnie po 50-latach nowy znak, dostosowany do potrzeb współczesności i ekspozycji cyfrowej. Przed tą zmianą Kanarki były drużyną z najstarszym znakiem w Premier League.
Norwich City FC, z pomocą agencji SomeOne, zdecydowało się na odświeżenie swojego herbu. Uproszczeniu uległy zarówno zamek, lew i kanarek widniejący na tarczy jak i cała tarcza. Z logo zniknęły obrysy, czyniąc go dwukolorowym – żółto-zielonym. Logo będzie wprowadzane w przyszłym roku, a na koszulkach zadebiutuje dopiero w sezonie 2022-2023.
Meksykański związek piłkarski ma nowe logo
W listopadzie logo zmienił także Meksykański Związek Piłkarski. Do tej pory reprezentowany był on przez dość oldskulowy znak, który nadawał się już ewidentnie do odświeżenia.
Nowy znak nawiązuje trochę do poprzednika i prezentuje się zdecydowanie lepiej. Logo jest jednak przeładowane elementami, które mogłyby do siebie pasować lepiej. Podarować by sobie można na przykład inspirowany latami 68-86 font. Wypełniony krój zdecydowanie lepiej pasowałby do orła i pozwoliłby na większe zbalansowanie znaku.
Kobiece Mistrzostwa Świata ze świetną identyfikacją
FIFA dość odważnie podeszła do identyfikacji wizualnej Mistrzostw Świata w piłce nożnej kobiet, które odbędą się w 2023 roku w Australii i Nowej Zelandii. Pisałem już o tym większy wpis na łamach DailyWeba, jednak warto jej się przyjrzeć, bo to moim zdaniem jedna z najciekawszych tożsamości wizualnych imprez sportowych, którą widziałem w ostatnich latach.
Identyfikacja wizualna imprezy oparta została na trzech filarach – odważnej kolorystyce, inspirowanych lokalną kulturą wzorach i stworzonym specjalnie na tę okazję kroju pisma. Za wzory odpowiadają artystki Chern’ee Sutton i Fiona Collis. Krój pisma wyszedł spod ręki nowozelandzkiego typografa Alistaira McCready’ego. Całość moim zdaniem prezentuje się znakomicie.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie listopada. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.