Grudzień w pełni, więc czas przyjrzeć się najciekawszym rebrandingom minionego miesiąca. W listopadzie zawsze działo się bardzo wiele i nie inaczej było tym razem.
Dużo ostatnio dzieje się też na blogu, więc żeby nie przegapić żadnej nowości polub nasz fanpage, dołącz do grupy Aleja Projektantów, dodaj Design Alley do obserwowanych w Google News i zapisz się do newslettera. Formularz znajdziesz poniżej oraz w stopce bloga.
Listopadowe rebrandingi
Listopady zawsze były bardzo ciekawymi miesiącami. Cztery lata temu nowy wizerunek zaprezentowała Politechnika Warszawska i francuskie Courmayeur, trzy lata temu natomiast nowe znaki pokazały Zurich i Annecy, a niemałe kontrowersje wzbudził rebranding Formuły 1. Dwa lata temu, w ramach Brandingowego przeglądu miesiąca, opisywałem między innymi zmiany w Virtus.pro, Eduwebie i Kopenhadze. Najciekawszym rebrandingiem wybrałem natomiast zmianę wizerunku Azerbejdżanu. W zeszłym roku w brandingowym przeglądzie miesiąca opisywałem między innymi rebrandingi Reeboka czy Petersburga, a tym najciekawszym wybrałem zmianę w Warner Bros.
Brandingowy przegląd listopada
Nie mniej ciekawie było w tym roku. Nowy znak zaprezentowały między innymi Europejska Federacja Piłki Ręcznej, Ceneo czy SketchUp.
Ceneo porzuca metkę cenową
Lider polskiego rynku porównywarek cen – Ceneo, właśnie odświeżyło swoją witrynę oraz logo. Do tej pory portal reprezentowany był przez logotyp, w którym nazwa firmy znajdowała się na charakterystycznej metce cenowej, a poza nią wystawała domena .pl. W nowym logo pozostała sama nazwa firmy. Zniknęła z niej zarówno metka cenowa, jak i domena. Więcej o nowym znaku Ceneo przeczytasz w portalu DailyWeb.
Muzeum Zamkowe w Malborku ma nowe logo
Jakiś czas temu Muzeum Zamkowe w Malborku podjęło współpracę z Pracownią Projektowania dla Kultury gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na kanwie tej współpracy powstało kilka znaków, z których muzeum wybrało dwa, nad którymi miało dalej pracować. We wrześniu 2019 roku Muzeum nieoczekiwanie zakończyło współpracę. Więcej o tej sytuacji przeczytasz tutaj. Ponad rok później muzeum zaprezentowało nowe logo, wykonane przez Macieja Bychowskiego z Działu Organizacji Wystaw Muzeum Zamkowego. Logo wykonane in-house jest logotypem, opartym w całości na typografii. Znak jest poprawny, jednak moim zdaniem dało się wyciągnąć więcej ze współpracy ze studentami, zwłaszcza że zakończyła się ona mało elegancko.
European Handball Federation z nową identyfikacją wizualną
Europejska Federacja Piłki Ręcznej zdecydowała się w listopadzie na odświeżenie wizerunku. O ile samo logo nie zmieniło się znacząco, gdyż pozbyto się jedynie okrągłej apli spod skrótu EHF i odświeżono typografię, to spore zmiany widzimy w identyfikacji wizualnej. IDna Group ujednoliciło znaki poszczególnych jednostek, a także zaproponowało nowe logo dla wszystkich rozgrywek, organizowanych przez EHF. Więcej obejrzeć możesz w portfolio twórców.
WTA ma nowe logo
Poza europejskim handballem, nowe logo pokazała także WTA. Women’s Tennis Association to największa organizacja kobiecego tenisa, zrzeszająca wszystkich organizatorów imprez tenisowych, same tenisistki oraz federacje sędziowskie biorące udział we wszystkiego rodzaju imprezach, od turniejów najniższego szczebla aż po turnieje Wielkiego Szlema. Do tej pory WTA reprezentowane było na gradientowy placek, z nazwą federacji. Charakterystycznym elementem znaku była żółta kropka, imitująca piłeczkę tenisową, która zastąpiła poziomą poprzeczkę w „A”. Piłka w nowym logo pozostaje, choć nie jest już w naturalnym kolorze. Logo zyskało natomiast sygnet, w którym widnieje serwująca tenisistka.
Wprawdzie w logo federacji znajduje się bliżej nieokreślona tenisistka, to niektórzy doszukują się w niej naszej sensacyjnej zwyciężczyni Rollanda Garrosa – Igi Świątek. Za rebranding odpowiada australijski oddział agencji Landor.
WOW! @iga_swiatek pojawiła się w nowym logo @WTA 😉 #Rebranding #Tennis #WTA pic.twitter.com/uBvOI4pnz2
— POLSKIELOGO.net (@polskielogo) December 4, 2020
Louisville City – do czterech razy sztuka?
Louisville City Football Club to amerykański profesjonalny klub piłkarski z siedzibą w Louisville, w stanie Kentucky. Klub, grający na drugim poziomie rozgrywkowym w USA, znany jest z tego, że w ciągu 6 lat ma już czwarte logo. Nowy znak jest poprawny, jednak niczym się nie wyróżnia. Moim zdaniem klub, zamiast zmieniać znaki często, mógłby to zrobić raz a dobrze.
Sydney Swans z nowym logo
Łabędzie to klub futbolu australijskiego występujący w ogólnokrajowej lidze AFL. Do tej pory klub reprezentowała duża litera „V”, ze wpisanym z nim wizerunkiem łabędzia, na tle Sydney Opera House – najbardziej znanego budynku w Sydney. „V” to ukłon w stronę dziedzictwa i związku z południowym Melbourne, w którym powstał klub. Nowe, bardzo ładne logo, w którym zdecydowanie odważniej rozpycha się łabędź, ma również sprytnie ukryty zarys dachu opery. Za rebranding, nad którym prace trwały dwa lata, odpowiada agencja SDWM.
Koncern Stellantis ma już drugi znak, zanim formalnie zaczął funkcjonować
Stellantis N.V. to francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny, który powstanie w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuskim Groupe PSA. Firma, która formalnie zacznie działać dopiero od przyszłego roku, ma już drugie logo. Do poprzedniego logotypu dodano kropki, które otaczają pozbawioną poziomej poprzeczki literę „A”. Moim zdaniem zmiany nie były potrzebne, a poprzedni znak był bardziej uniwersalny.
Motor1 z logo od Pininfariny
Jak jesteśmy już przy temacie motoryzacji to nowe logo zaprezentował portal motor1.com. Ciekawostką jest to, że za nowy znak odpowiedzialni są projektanci z Pininfariny, legendarnego włoskiego biura projektowego, odpowiedzialnego za wygląd takich legend motoryzacji jak Ferrari Testarossa, F40 i F50, Maserati GranTurismo, Quattroporte, Lancia Rally 037 Stradale czy… Daewoo Tacuma. Nowe logo ma kilka wariantów, w zależności od wersji językowej portalu, gdzie w kropkę wpisuje się flagę kraju. Nowe logo nie jest złe, ale moim zdaniem Pininfarinie lepiej wychodzi projektowanie samochodów.
Gmina Sułkowice z nowym znakiem
Również w listopadzie wybrano nowe logo gminy Sułkowice. Logo wygrało konkurs, na który nadesłano 16 propozycji. Nie wiem, czy inne znaki były jeszcze gorsze, ale znak zaprojektowany przez Romana Tracza nie jest dobrym logo. Zdaniem Komisji Konkursowej logo wyróżnia się oryginalnością, estetyką, nawiązuje do tradycji i historii Gminy oraz do walorów przyrodniczych. Moim zdaniem to kolejny słaby znak, a podkowę znajdującą się w herbie Sułkowic, dało się ograć lepiej.
SketchUp z nowym logo
SketchUp to profesjonalny program do projektowania 3D. Od listopada ma on nowe logo, w którym trzy schodki, zastąpiono przestrzennym sygnetem zaprojektowanym właśnie w SketchUpie. Poza nowym logo programu zaprezentowano także logo wszystkich pozostałych produktów firmy. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Forsquare ma nowe logo
Forsquare najbardziej znana jest z Foursquare City Guide – aplikacji mobilna do wyszukiwania i odkrywania lokali gastronomicznych i innych ciekawych miejsc. W listopadzie swoje logo zmieniła spółka matka Forsquare Labs Inc. Nowe logo jest bardzo prostym, wręcz bezpłciowym logotypem. Za zmianę odpowiada Playlab Inc.
African American Museum of Iowa z nowym znakiem
Dzisiejsze zestawienie koenzymy nowym znakiem African American Museum of Iowa – Muzeum Afroamerykanów w Iowa. Muzeum pracując nad znakiem współpracowało z African American Graphic Designers, kolektywem czarnych projektantów. Muzeum pracując nad nowym znakiem, przeprowadziło ankiety i zwołało grupę fokusową członków społeczności afroamerykańskiej z całego stanu. Początkowo było 17 logo, które zawężono do czterech po badaniu społeczności. Ostatecznie wybrano czarną kropkę z kolorowymi liniami, zaczerpniętymi między innymi z flagi panafrykańskiej. Poza logo muzeum przygotowało również nowe oznakowanie i materiały drukowane i odnowioną witrynę internetową. Wszystko za sprawą grantu od Roy J. Carver Charitable Trust oraz projektu Operation Overnight.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie listopada. Jeszcze przed świętami wybiorę ten najciekawszy, najbardziej kontrowersyjny lub zwyczajnie najlepszy i opiszę go w ramach serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.