Listopadowe Rebrandingi
Listopad zawsze obfitował w ciekawe rebrandingi. Dwa lata temu nowy znak zaprezentowała Politechnika Warszawska i francuskie Courmayeur, w zeszłym roku natomiast nowe znaki pokazały Zurich i Annecy, a niemałe kontrowersje wzbudził rebranding Formuły 1. W tym roku musiałem odrzucić kilka ciekawych znaków, a i tak ten wpis jest jednym z najdłuższych na blogu.
Niedźwiedź w logo Virtus Pro jeszcze wścieklejszy
Najbardziej znana w Polsce rosyjska organizacja e-sportowa postanowiła zmodyfikować swoje logo. Virus Pro, bo o nich mowa, od jakiegoś czasu szukają formy, którą pokazali, chociażby w 2014 roku w Katowicach. W tym roku podobny sukces w naszym kraju odnieśli zawodnicy VP z sekcji Dota 2. Niestety w tej grze rosyjską organizację reprezentują zawodnicy z Rosji. Virtus pro zdecydowało się trochę odświeżyć swoje logo. Delikatnie zmodyfikowano głowę niedźwiedzia, który jest teraz jeszcze bardziej wściekły. Trójkątną tarczę, w którą wpisana była głowa zwierzęcia, zastąpiono literą V. Poza tarczą wylądowała za to nazwa drużyny, co moim zdaniem daje więcej możliwości użycia znaku. Ogólnie zmianę logo Virtus.pro uważam za udaną i mam nadzieję, że w nowym składzie drużyna nawiąże jeszcze do największych sukcesów Złotej Piątki.
Chicago Sky w kolorystyce Nuggets
Było coś o e-sporcie, czas przejść do normalnego sportu. Tym razem koszykówka i logo drużyny Chicago Sky, na co dzień grającej w lidze WNBA. Po raz pierwszy w historii organizacja z Chicago zdecydowała się na zmianę logo. Wieżowce w chmurach, otoczone lecącą piłką, zamieniła piłka wpadająca do obręczy, urozmaicona wizerunkiem Willis Tower (do 2009 Sears Tower), największego wieżowca w mieście. Nowe logo mi się podoba, jednak patrząc na nie mam w głowie cały czas poprzednie logo Denver Nuggets. Na szczęście klub z Denver w czerwcu zmienił logo i kolorystykę, więc obędzie się bez pomyłek.
ATP Tour stawia na dynamikę
Association of Tennis Professionals (Stowarzyszenie Tenisistów Zawodowych) to organizacja utworzona w 1972 mająca na celu ochronę interesów tenisistów zawodowców. Od 1990 ATP organizuje cykl męskich rozgrywek tenisowych pod nazwą ATP World Tour. W listopadzie ATP World Tour zmieniło nazwę na ATP Tour. Zmianie towarzyszyło też wprowadzenie nowego logo, zarówno dla ATP Tour, jak i wszystkich turniejów, od ATP 250, aż po ATP Finals. W nowym znaku postawiono na dynamikę, ciekawym i całkiem udanym zabiegiem jest wpisanie sylwetki zawodnika w logotyp. Za rebranding odpowiedzialna jest agencja Matta.
Eduweb pokazuje nowe logo i zapowiada odświeżenie serwisu
Jeszcze w październiku Eduweb.pl, jeden z największych w Polsce portali z kursami, zaprezentował trzy propozycje logo i zalążków identyfikacji wizualnej, przygotowane przez poznańskie studio Kommunikat. W listopadzie firma zaprezentowała ostatecznie wybrany znak, opierający się bezpośrednio na poprzednim, jednak dużo nowocześniejszy i mniej kojarzący się z YouTubem. Wprawdzie Grzegorz Róg, właściciel Eduweba, przekonywał, że to właśnie polski serwis jako pierwszy korzystał ze znaku w tej konwencji, to z pewnością możliwość pomylenia znaku z logiem giganta, nie było mu na rękę. Nowe logo prezentuje się bardzo dobrze, a to dopiero początek. W przyszłym roku Eduweb planuje otwarcie przebudowanego serwisu, który nie tylko będzie lepiej wyglądał, ale też dawał większe możliwości zarówno twórcom platformy, jak i jej użytkownikom. Jak tylko dostanę dostęp do bety, to postaram się jak najszybciej podzielić z Tobą wrażeniami z nowego Eduweba.
Czy Azerbejdżan skopiował Mastercard?
Pytanie w nagłówku nie jest bezzasadne, nie jest też zbytnio odkrywcze. Większość osób, które widziała nowe logo Azerbejdżanu, mówi o podobieństwie do znaku Mastercard. By jednak podejść do tematu sprawiedliwie, trzeba powiedzieć, że kształt tych dwóch znaków różni się dość znacząco. Logo Azerbejdżanu, zaprojektowane przez agencję Landor, składa się z koła i półkola, składającego się na literę „a”. Logo Azerbejdżanu, w przeciwieństwie do Mastercard, nie posiada też mieszania barw, na wspólnym polu. Niestety po raz kolejny utwierdzamy się w przekonaniu, że projektując w nurcie minimalizmu, znacząco ograniczamy sobie przestrzeń projektową tak, że do podobnych sytuacji będzie dochodziło coraz częściej. Mimo kontrowersji chcę pochwalić nowy wizerunek Azerbejdżanu, zwłaszcza ze względu na bardzo przyjemną identyfikację wizualną.
Bezpłciowy rebranding Bank of America
Nie wiem, czy w dobie poprawności politycznej powinienem coś nazywać bezpłciowym. Faktem jest jednak to, że nowy znak Bank od America jest zupełnie bez wyrazu. Wprawdzie całemu rebrandingowi nie można nic zarzucić, nowe logo lepiej prezentuje się w mniejszych rozmiarach i jednolitej kolorystyce, lecz niczym nie wyróżnia się spośród tysięcy znaków, atakujących każdego dnia nasze oczy. Dla mnie zmiana na minus. Za rebranding odpowiedzialny jest Lippincott.
Proof Alliance świetnie wykorzystuje znak %
Proof Alliance, wcześniej znany jako Minnesota Organization on Fetal Alcohol Syndrome, to organizacja mająca na celu wyeliminowanie wad wrodzonych spowodowanych spożywaniem alkoholu w czasie ciąży oraz poprawić jakość życia osób i rodzin dotkniętych zaburzeniami fas. Do tej pory MOFAS identyfikował się odwróconym kieliszkiem, dziś już jako Proof Alliance, wykorzystuje prosty logotyp, w którym dwa „o” zamienił symbolem „%”. Proste, ale świetne rozwiązanie. Ciekawie prezentuje się również cała identyfikacja, zaprojektowana przez 10thousanddesign.
Växjö traci kolory i szeryfy
Kolejną zmianą, którą chciałbym Ci przedstawić, jest nowe logo południowoszwedzkiego miasta Växjö. Do tej pory miejscowość wykorzystywała znak oparty na herbie miasta. W procesie rebrandingu zdecydowano się uprościć logo, upraszczając herb i pozbywając się z logotypu szeryfów. Poza zmianą na prosty font bezszeryfowy pozbyto się kolorów z herbu oraz uproszczono i przybliżono postać świętego. W oryginalnym herbie stoi on nad wodą, w logo natomiast przedstawiony jest od pasa w górę. Uznawane za najbardziej zielone miasto Europy uznało, że zmiana ta pozwoli na przedstawienie miasta jako bardziej nowoczesnego. Mnie zawsze trudno zgodzić się z tego typu tłumaczeniami, ale nowe logo mi się podoba. Więcej o rebrandingu przeczytasz na stronie www miasta (uwaga, po szwedzku!).
Kopenhaga z półksiężycem w logo
Po Växjö przyszedł czas na stolicę Danii. Stare logo Kopenhagi, podobnie jak w przypadku Växjö, opierało się na uproszczonym herbie miejskim. Poprzednie logo funkcjonowało od 1995 roku i miasto postanowiło je zmienić tak, by znak korespondował z rozwojem duńskiej stolicy w nowoczesną, różnorodną i międzynarodową metropolię. Sygnet, przedstawiający wodę, będącą symbolem cieśniny Sund i zamek biskupa Absalona otoczony jest nazwą miasta. Układa się ona w niedomknięty okrąg, co wbrew pozorom nie odnosi się do islamskiego półksiężyca (być może przesadzam i nikt z czytelników, by o tym nie pomyślał, ale piszę tak w razie, gdyby czytał nas radny Sebastian Kaleta), a do otwartości i bliskiego związku miasta z jego mieszkańcami. Poza logo przygotowano także typografię, nową paletę kolorystyczną oraz pokaźny zestaw ikon. Rebranding powstał we współpracy biura projektów miejskich (KK Design), agencji projektowej e-Types i agencji typograficznej Playtype. Stolica Danii podeszła do zmiany bardzo kompleksowo, ale czego można się było spodziewać po mieście, które ma własne biuro projektowe. Przewodnik po rebrandingu znajdziecie tutaj.
Walijski transport ma swoje logo
W zeszłym roku pisałem o logo Warszawskiego Transportu Publicznego, dziś czas na coś z Walii. Transport for Wales, czy jak kto woli Trafnidiaet Cymru, to w pełni zależna od walijskiego rządu organizacja non profit, której celem jest opieka nad całością transportu w kraju oraz stworzenie narodowej strategii transportowej. O ile sam sygnet prezentuje się całkiem dobrze, tyle pocięte teksty nie pasują do niego stylistycznie i negatywnie wpływają na czytelność znaku. Moim zdaniem warszawski znak wygląda dużo lepiej.
Brytyjski sport motorowy pokazał nowe logo
Motor Sports Association zdecydował się w listopadzie na rebranding. Poza logo zmieniono także nazwę. Od teraz wszelkie działalności związane ze sportem motorowym w Wielkiej Brytanii skupione będą pod nazwą Motorsport UK. Na pierwszy rzut oka wszystko z nowym logo organizacji jest ok. Nowoczesny font w modnym ostatnio kolorze, uzupełniono dynamicznym sygnetem mogącym symbolizować obracające się koło czy tor wyścigowy. Ja jednak, od kiedy zobaczyłem to logo, mam nieodparte wrażenie, że gdzieś już bardzo podobny znak widziałem. Mimo dużej ilości czasu poświęconego na research nie udało mi się niestety znaleźć, o jaki znak mi chodziło, więc jeżeli znasz podobne logo do znaku Motorsport UK, to daj mi proszę znać w komentarzu. Za rebranding odpowiada RBL Brandagency i w ich portfolio można bliżej przyjrzeć się wizerunkowi brytyjskiego motosportu.
Optika Anděl, czyli o optyce trochę inaczej
Wpisując w Google Grafika hasło „optyk logo”, otrzymujemy tysiące znaków, które w znakomitej większości przestawiają oko lub okulary. Logo, które Ci dzisiaj pokażę, wymyka się tej klasyfikacji, choć korzysta, z wydawałoby się również dość oklepanego motywu. Motyw tablicy okulistycznej, bo o nim mowa, nie jest jednak tak często wykorzystywany przez optyków. Dlaczego uważam, że logo Optika Anděl jest takie super? Bo anděl to nic innego jak po czesku anioł, a jak dobrze się przyjrzymy, to właśnie anioła z aureolą zobaczymy, wyłaniającego się z tablicy okulistycznej, z nazwą czeskiego zakładu okulistycznego. Prosto, elegancko. Za rebranding odpowiada Brádka design. Więcej przeczytasz i obejrzysz tutaj (ostrzegam, jest po czesku, ale myślę, że świetnie sobie poradzisz nawet bez Google Translate).
Staples traci charakter
Firmę Stalpes kojarzę od zawsze, głównie dzięki temu, że jest ona tytułowym sponsorem hali Staples Center, w której swoje mecze rozgrywają koszykarze i koszykarki Los Angeles Lakers, Los Angeles Clippers, Los Angeles Sparks, a także hokejowa drużyna LA Kings. Charakterystyczne logo z zagiętą zszywką reprezentowało firmę zajmującą się dystrybucją materiałów papierniczych od samego początku. Niestety w listopadzie zdecydowano się pozbyć tego motywu. Zagiętą zszywkę w literze L zastąpiły dwie, ułożone na kształt nawiasu kwadratowego, na końcu znaku. Za jednym zamachem pozbyto się również kapitalików, stawiając na modne ostatnio małe litery. Niestety moim zdaniem ta zmiana sprawiła, że logo firmy Staples całkiem zatraciło swój chakarter.
The Montreal Children’s Hospital Foundation zmienia logo
Życie projektanta w kraju dwujęzycznym musi być masakrą. Umieszczanie w znakach, tablicach informacyjnych czy kierunkowskazach nazw w dwóch językach musi być mocno frustrujące, zwłaszcza jak nazwa brzmi The Montreal Children’s Hospital Foundation. Wracając jednak do nowej identyfikacji fundacji powstałej przy montrealskim szpitalu, bardzo podoba mi się żywa kolorystyka zaproponowana przez agencję Cosette. Użycie żywych barw i interesujących patternów sprawia, że całość jest bardziej przystępna dla odbiorców, którymi często są małe dzieci. Tylko to logo nieprzyjemnie kojarzy mi się z czarnym punktem.
Centralny Port Komunikacyjny z kradzionymi wizualizacjami i mało oryginalnym logo
Na koniec prawdziwa wisienka na torcie. Prezentacja logo Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudziła prawie tyle kontrowersji co sam port i jego budowa. Pierwsze słowa oburzenia pojawiły się, gdy Partner of Promotion, wybrany do obsługi PRowej projektu, rozesłał do mediów wizualizacje logo portu. Okazało się, że logo widnieje na wizualizacjach nowego terminala holenderskiego portu Schiphol, do których zespół projektowy nie posiadał praw. Chwilę później rozgorzała dyskusja o podobieństwie logo do innych, funkcjonujących już w przestrzeni znaków, między innymi logo zaprojektowanego przez Józefa Słobosza dla Polskich Kolei Państwowych. Abstrahując od podobieństw, nowe logo Centralnego Portu Komunikacyjnego czy Portu Lotniczego Solidarność mi się nie podoba. Nie wiem czemu, projektując dwa znaki o tym samym sygnecie, nie zadbano o spójność typografii. Za identyfikację wizualną portu odpowiedzialne jest studio Podpunkt, znane wcześniej między innymi z nowego logo Politechniki Warszawskiej.
Listopad była naprawdę ciekawym miesiącem. Ciekaw jestem, jak Ty postrzegasz przedstawione zmiany? Które logo przypadło Ci najbardziej do gustu? Zapraszam do dzielenia się opiniami o przedstawionych znakach w komentarzach.
Info do następnego miesiąca:
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe-logo-muzeum-historycznego-miasta-krakowa-budzi-sporo-emocji_28468.html
Wrzucałem wprawdzie tę informację na fanpage, ale potem o niej zapomniałem… No ale dzięki Twojemu komentarzowi pojawi się to logo w podsumowaniu miesiąca. Dzięki!