Branding

Rebranding miesiąca #75: Barilla (styczeń 2022)

Rebranding marki Barilla – nowe opakowania i zupełnie nowa linia produktów Al Bronzo

Wczoraj zaczął się kwiecień, więc czas najwyższy obudzić się ze snu zimowego i nadrobić zaległości. Dziś pora na wybór najciekawszego rebrandingu stycznia.

Styczniowe rebrandingi

W styczniu działo się całkiem sporo. Nowe znaki pokazały między innymi Radio France i Uniwersytet w Trewirze, a także Pszów i Świdwin. Turcja oficjalnie zmieniła nazwę, a jubileusze nowymi znakami świętowały włoskie marki Ferrari i Barilla. Te i inne rebrandingi opisałem dla Ciebie w brandingowym przeglądzie stycznia.

Brandingowy przegląd miesiąca #42 (styczeń 2022)

Rebranding miesiąca: Barilla

Marka Barilla, którą wybrałem jako najciekawszy rebranding stycznia, nie tylko ze względu na miłość do makaronu pod prawie każdą postacią, znana jest z wielu nietypowych akcji marketingowych. Jakiś czas temu firma, we współpracy z firmą Spotify, stworzyła, chociażby playlisty idealne do gotowania makaronu, o których pisałem na łamach serwisu DailyWeb.

Barilla – nowe logo

Poprzednie logo marki Barilla nawiązywało swoim kształtem do znaku wprowadzonego na rynek w 1952 roku. Logo z 1952 roku, podobnie jak to wcześniejsze, zaprojektował włoski architekt i projektant Erberto Carboni. Typografia natomiast dziedziczona była po logo z 1969 roku, które z niewielkimi zmianami przetrwało do dziś. Widnieje w nim biały napis Barilla, osadzony na owalnej czerwonej apli, którą umieszczono asymetrycznie na kolejnym, tym razem białym owalu, z czerwonym obrysem. Całość miała prawdopodobnie nawiązywać do jajka – jednego ze składników makaronu. Poprzedni znak Barilli, choć bardzo charakterystyczny, w mojej opinii nadawał się już do lekkiego odświeżenia. 

Barilla odświeża wizerunek na 145 urodziny

Z takiego samego założenia wyszli przedstawiciele marki Barilla i z okazji 145 urodzin firmy zdecydowali się odświeżyć jej wizerunek. W logo pozostał pojedynczy czerwony owal, rodem z logo Erberto Carboniegio z 52 roku. Zmianie uległa także typografia, która jest teraz mniej obła, za to bardziej nowoczesna. Nowością jest umieszczone w górnej części apli określenia „od 1877”, w języku włoskim, co podkreślać ma długą historię marki. Całość prezentuje się moim zdaniem bardzo dobrze – nie jest rewolucją, a udaną ewolucją. 

Rebranding marki Barilla – nowe opakowania i zupełnie nowa linia produktów Al Bronzo

Rebranding marki Barilla to nie tylko nowe logo. Firma chwali się wprowadzeniem rewolucji w swoich opakowaniach. Na wszystkich rynkach, poza USA, Kanadą i Rosją (w tych krajach możliwość obejrzenia makaronu przed zakupem, jest według badań przeprowadzonych przez Barillę wysoko pożądane przez konsumentów), z opakowań makaronów Barilli mają zniknąć plastikowe okienka, pokazujące wygląd makaronu. Pozwoli to wyeliminować ze środowiska 126 ton plastiku rocznie. Zmiana ta ma objąć standardowe niebieskie opakowania, a wprowadzanie na rynek nowych rozpoczęto już w 2020 roku w UK. Tej decyzji, podobnie jak każdej podobnej, mającej na celu eliminacje ze środowiska naturalnego tworzyw sztucznych, należy oczywiście przyklasnąć.

Drugą istotną nowością jest wprowadzenie na rynek nowej linii produktów. Al Bronzo, bo tak nazywać się ma nowa linia, ma być marką premium, którą Barilla chce przejąć właśnie ten segment rynku. Produkty z linii Al Bronzo mają zacząć pojawiać się na rynku w kwietniu 2022, czyli… już!

Jak przystało na markę premium, Barilla Al Bronzo ma piękne opakowania. W przeciwieństwie do podstawowych produktów firmy są one czerwone, a nie granatowe. Towarzyszy im nowoczesna, choć stylizowana na klasyczną typografia i świetne ilustracje, ukazujące proces powstawania makaronu. Całość opakowań linii Al Bronzo moim zdaniem prezentuje się fantastycznie. Za rebranding Barilli odpowiada włoska agencja Robilant, pracująca wcześniej dla takich marek jak Alfa Romeo, Nike czy team F1 Ferrari.

Jedyny minus, który widzę w tym rebrandingu, to pewna niekonsekwencja. Z jednej strony Barilla chwali się usunięciem plastikowych okienek z opakowań, jednocześnie prezentując nową linię, która te okienka posiada. Tutaj stawiam włoskiej firmie minusa. Poza tym odświeżenie marki Barilla trzeba ocenić pozytywnie. Nowoczesna i bardzo przyjemna kolorystyka i nowe logo prezentują się znakomicie, a nowa linia Al Bronzo będzie miłą odmianą na wciąż dość skostniałym rynku opakowań produktów spożywczych. A Ty co sądzisz o nowym wizerunku marki Barilla i nowej linii produktów?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x