Letnie lenistwo mnie nie dotyczy, bo nadrobić trzeba blogowe zaległości. Bez zbędnego przedłużania wróćmy do maja i przyjrzyjmy się najciekawszym rebrandingom z tego miesiąca.
W maju jak w gaju
Od kilku lat maje przepełnione są nowymi rebrandingami i gdzie się nie obejrzeć, mamy do czynienia ze zmianami. Osiem lat temu nową ikonę, zaprezentował Instagram, a siedem lat temu bardzo interesujące znaki zaprezentowały Wadowice i holenderska Eredivisie. Sześć lat temu ciekawe rebrandingi zaprezentowała Ukraina oraz BestBuy, Douglas czy Czeski Związek Siatkówki. W 2019 roku obserwować mogliśmy natomiast obserwować wiele rebrandingów w branży sportowej. W 2020 roku, mimo pandemii, oglądaliśmy zmiany w OLX, rozstrzygnięcie konkursu na znak Muzeum Getta Warszawskiego, a także podobnie jak rok wcześniej wiele rebrandingów sportowych. 2021 rok również zdominował sport, ale mieliśmy do czynienia również ze zmianami w Browarze Pinta i Uniwersytecie Gdańskim. Dwa lata temu natomiast znów zmienił się Instagram, ale nie brakowało także tradycyjnych już przeobrażeń w sporcie. W zeszłym roku najgłośniej było o rebrandingach w Vasco, CarVertical i Warner Bros.
Brandingowy przegląd maja 2024
Maj był zawsze miesiącem wybitnie sportowym. W tym roku także nie zabrakło sportowych akcentów, ale też sporo działo się w innych branżach. Zapraszam na przegląd najciekawszych wydarzeń maja.
Z Warszawy wróciła na tarczy, a teraz wraca do tarczy
Zaczynamy klasycznie, na sportowo. W listopadzie 2022 roku głosami kibiców angielska Aston Villa, zmieniła logo. Nowy znak kojarzył mi się mocno ze znakami klubów spod szyldu City Football Group i najbardziej znanego z nich – Manchesteru City. Teraz klub z Birmingham powraca do klasycznego znaku z tarczą. W tarczy zaszły jednak zmiany. AVFC zamieniono na nazwę Aston Villa oraz dodano rok założenia klubu. Być może ten ostatni pojawił się w logo klubu, bo obchodzi on właśnie okrągłe 150 urodziny. Odświeżono także tożsamość wizualną klubu, modyfikując delikatnie paletę używanych barw, a także stawiając na dość zaskakujący krój pisma – Medula One, autorstwa LatinoType. Zmianę oceniam dobrze, zwłaszcza ze względów historycznych, mimo paskudnego cienia pod lwem w tarczy.
Twórcy Football Managera z nowym logo
Sports Interactive, twórcy kultowego FMa, zbliżają się do 30. Poprzednia modyfikacja identyfikacji wizualnej firmy miała miejsce ponad 20 lat temu, przed wydaniem pierwszej edycji gry Football Manager. Nowe logo firmy jest wypadkową poprzedniego znaku i pierwszego logo Sports Interactive z 1994 roku. Poza znakiem nowa tożsamość przynosi odświeżoną kolorystykę oraz nowy krój pisma. Zmieniły się także layouty, w których zagościł nowy pattern, stworzony na bazie sygnetu. Choć znak nie do końca przypadł mi do gustu, to podoba mi się całość identyfikacji. Autorem nowej tożsamości wizualnej producenta gier jest londyński Monday Nights.
Reuters zmienia logo na wzór spółki matki
Reuters – agencja prasowa należąca do kanadyjskiej spółki Thomson Reuters, zmieniła swoje logo. Thomson Reuters zmodyfikował znak w marcu, a w maju jej drogą podążyła znana agencja. Sprawa była o tyle prosta, że oba znaki łączy sygnet, a nowe logo Reutersa, to kopia znaku Thomson Reuters, z uciętą frazą Thomson. Nowy znak, przez ograniczenie ilości kropek w sygnecie, z pewnością będzie łatwiejszy w eksploatacji na różnych polach.
Candy odświeża logotyp
Włoski producent sprzętu AGD podczas Milan Design Week zaprezentował swoją nową tożsamość. Firma odświeżyła swój logotyp, stawiając na znak, który podkreśla nowoczesny charakter marki i jej produktów. Candy porzuciła charakterystyczny błękit, na rzecz stalowej szarości, która jest bardziej elegancka i stonowana. Firma miała problemy z wprowadzaniem odświeżonego znaku, jednak już w coraz większej liczbie miejsc możemy obserwować nowy logotyp.
Develey z uśmiechem w logo
Jeżeli jesteś tym, który narzeka na sposób wprowadzenia nowego znaku przez Candy, to co powiesz o marce Develey? Firma w Polsce oficjalnie ogłosiła nową szatę graficzną produktów i logo 31 maja na Linkedinie. Ponad miesiąc wcześniej nowy znak pojawił się jednak na Facebooku firmy, by trzy dni później zostać zmienionym przez inne logo. Do tego na większości produktów, a także postach w mediach społecznościowych, pojawia się wciąż stare logo. Pomieszanie z poplątaniem. Mimo zamieszania z jego wprowadzeniem, nowe logo z uśmiechem w trzecim „e”, bardzo mi się podoba. Pozytywnie oceniam także odświeżone opakowania marki Develey.
Maxi Zoo też się uśmiecha
Kolejnym po Develeyu brandem, który w maju postawił na uśmiech, jest Maxi Zoo. Zmiana jest pokłosiem rebrandingu całej grupy Fressnapf, po której polska sieć dziedziczy logo. W sygnecie znajduje się pyszczek uśmiechniętego, oblizującego się zwierzęcia. Cały rebranding oparto o uczucie szczęścia. Idea kampanii towarzyszącej zmianie wyrażona jest w haśle „Wasze szczęście to nasza radość”. Celem marki jest bowiem zapewnienie klientom wszystkiego, czego potrzebują do szczęśliwego życia ze swoimi pupilami. Choć mam wrażenie, że pyszczek dałoby się wyrysować lepiej, to sam znak jest całkiem słodki i przemawia do mnie zdecydowanie bardziej niż poprzednik.
Primark delikatnie odświeża logotyp
Albo ja zwariowałem, albo kolejna marka, która odświeżyła logo w maju, umieściła w nim uśmiech. Primark po 19 latach zdecydował się na zmianę swojego niebieskiego logotypu. Zmiana jest dość subtelna, a najbardziej rzucają się w oczy delikatne łuki w literach A i K. A wygląda teraz, jakby się uśmiechało, co sprawia, że mam wrażenie, że te uśmiechy mnie prześladują. Rebranding objął także delikatne przyciemnienie podstawowego koloru marki, nową typografię i nowy element identyfikacji, nazwany Portalem. Odświeżenie marki powstało we współpracy z VCCP. VCCP zostało wybrane przez Primark na swoją globalną agencję kreatywną w wyniku wieloetapowego procesu konkursowego w sierpniu 2023 r.
Spotify odświeża font korporacyjny i logotyp
Spotify zaprezentowało w maju nowy font korporacyjny Spotify Mix, zaprojektowany przez berlińskie Dinamo Typefaces. Firma do tej pory korzystała z kroju Circular i jak wiele innych brandów zdecydowała się na stworzenie kroju na własne potrzeby. Dla tak dużych brandów jest to zdecydowanie bardziej opłacalne. Zmiana kroju pociągnęła za sobą zmianę logotypu Spotify. Choć logotyp różni się kilkoma szczegółami, to zmianę zauważą prawdopodobnie tylko miłośnicy typografii i osoby zainteresowane grafiką użytkową i brandingiem.
Falujący Tajwan z nowym logo turystycznym
Tajwan stawia na falę w logo. Agencja Bito na nowo zdefiniowała tożsamość tajwańskiej turystyki z koncepcją nazwaną „WAVES OF WONDER”, symbolizującą podróż po Tajwanie pełną niekończących się niespodzianek. Nowe logo czerpie inspirację z falujących gór, mórz i dróg Tajwanu. Te płynące fale nie tylko reprezentują krajobrazy Tajwanu, ale także nastroje podczas podróży. Nie jestem przekonany czy falujący nastrój podczas podróży jest dobrą zachętą do odwiedzenia Tajwanu, ale wizualnie nowy wizerunek prezentuje się naprawdę dobrze.
Poznań z kontrowersyjnym nowym logo
Kończymy zdecydowanie najgłośniejszym rebrandingiem maja. Rebrandingiem, za który ponoć w magistracie poleciały głowy i z którym wciąż miasto nie wie, co zrobić. Zaczęło się niewinnie, od ogłoszenia znaku podczas imprezy na rynku. Prawdopodobnie nikt z władz miasta nie wiedział jeszcze, jakim echem odbije się zmiana i jak negatywne emocje wywoła w mieszkańcach miasta. Nowe logo Poznania składa się z zielonej tarczy, na której umieszczono przewróconą na bok literę P, nad którą znajduje się znany z poprzedniego znaku asterysk, w lekko zmienionej formie. Pod tarczą znalazło się miejsce dla nazwy miasta, napisanej na czarno. Za znak odpowiada Maciej Kawecki z warszawskiego Brandburg Studio. Więcej o nowym znaku przeczytasz tutaj.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie maja 2024. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.