Branding

Rebranding miesiąca #102: Bombardier (kwiecień 2024)

rebranding miesiąca bombardier

Po podsumowaniu kwietnia przyszedł czas na wybór najciekawszego rebrandingu tego miesiąca. Ostatecznie wybór padł na kanadyjskiego Bombardiera.

Ciekawy kwiecień

Kwiecień zdecydowanie obfitował w ciekawe rebrandingi. Właśnie w tym miesiącu odświeżono wizerunek Teatru Telewizji i platformy Genially. Sporo działo się w sporcie, gdzie nowe-stare logo pokazali nowojorscy Jets, swoją kultową flagę odświeżyła Cracovia, a w Luksemburgu zmieniono logo zarówno związku piłkarskiego, jak i reprezentacji. O tych rebrandingach i wielu więcej, przeczytasz w brandingowym przeglądzie kwietnia.

Brandingowy przegląd miesiąca #69 (kwiecień 2024)

Rebranding miesiąca: Bombardier

Bombardier to kanadyjski koncern, założony w 1942 przez Josepha-Armanda Bombardiera, wynalazcę nowoczesnego skutera śnieżnego, specjalizujący się na przestrzeni lat w produkcji i budowie samolotów, lokomotyw, wagonów kolejowych, wagonów tramwajowych i wagonów metra. Firma w 2010 roku napotkała narastające problemy gospodarcze, sprzedając w kolejnych latach prawie wszystkie gałęzie i ograniczając swoją działalność do lotnictwa biznesowego.

Bombardier rebranding miesiąca

Nowe logo Bombardiera

Od 2004 roku, gdy zdecydowano się usunąć z logo koło zębate, Bombardier stosował prosty logotyp, złożony krojem Neue Helvetica Condensed. Zmiana ta miała pomóc Bombardierowi odejść od wizerunku firmy z sektora przemysłu cieżkiego, upodobniając się do firm oferujących bardziej luksusowe dobra. Poprzedni logotyp Bombardiera, równie dobrze mógłby być znakiem marki modowej.

Stare i nowe logo Bombardier

W nowym logo firmy widnieją dwa symetrycznie przeciwległe, skierowane w prawo skrzydła. Symbol wizualizujący prędkość lotu i wiatru, firma nazywa „symbolem Macha” (odniesienie do liczby Macha). Sygnetowi towarzyszy elegancki krój z delikatnymi, dyskretnymi szeryfami, podkreślającymi elegancję i ekskluzywność znaku. Nowe logo jest równie eleganckie jak poprzednik, jednak nowy sygnet bardziej wskazuje branżę, w której działa firma.

 

Avatar Bombardiera

Nowy sygnet Bombardiera z powodzeniem może być stosowany solo. Jest on moim zdaniem wystarczająco charakterystyczny i rozpoznawalny. Bombardier opisuje swoje logo w komunikacie prasowym następująco:

Symbol postępu. Nasze nowe logo wprowadza symbol Macha, który odzwierciedla naszego ducha innowacyjności i silne dziedzictwo, a także składa hołd udanej zmianie firmy Bombardier w kierunku skupiania się wyłącznie na lotnictwie biznesowym. Łącząc technologię z koncepcjami obsługi klienta i wyrafinowaniem, krój pisma jest zarówno nowoczesny, jak i wyrafinowany, a subtelne szeryfy łączą się z językiem symbolu i podkreślają pasję Bombardiera do precyzji. – informacja prasowa Bombardiera

Nowa tożsamość wizualna Bombardiera

Nowy wizerunek Bombardiera ma podkreślać ekskluzywność i doskonałość. Firma kieruje swoje produkty do ludzi dysponujących ogromnymi środkami, przyzwyczajonych do luksusu, więc nic dziwnego, że Bombardier chce dopasować wizerunek do swoich odbiorców.

Nowa kolorystyka, składająca się z antracytu, bieli i piasku, podkreśla ekskluzywność firmy. Kolory pasują do siebie doskonale i choć nie kojarzą się z lotnictwem, to właśnie takie barwy kojarzą mi się z wnętrzami drogich samochodów czy meblami z luksusowych willi.

Bombardier identyfikatory

W identyfikacji wizualnej Bombardiera przewijają się dwa motywy – pattern złożony z małych machów oraz kształty z wielu równoległych linii. Te ostatnie przypominają te, zastosowane kilka lat temu w nowej tożsamości wizualnej marki Rolls-Royce, stworzonej przez Pentagrama. Czyżby mała inspiracja? A może to uniwersalny kod wizualny dla ekskluzywnych marek dla bogaczy?

Bombardier linie

Bombardier pattern na samolocie

Pattern na samolocie bombardier

W przekazach reklamowych firma skupia się na emocjach, przekazywanych za pomocą dużych zdjęć. Z jednej strony pokazują one, jak możesz się poczuć, będąc posiadaczem samolotu od Bombardiera, a z drugiej ukazują pasję i precyzję, przy tworzeniu produktów firmy.

Bombardier Bilboard

Bombardier plakat

Odświeżony wizerunek Bombardiera mi się podoba. Z jednej strony mamy tutaj znak, który jednoznacznie kojarzy się z branżą, a z drugiej tożsamość wizualną, która stawia bardziej na poczucie ekskluzywności, niż skojarzenia z branżą. Nowa tożsamość marki powstała we współpracy z firmą Lippincott (Nowy Jork). A Tobie jak się podoba odświeżony wizerunek Bombardiera? Daj znać w komentarzach!

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x