Przed urlopowym wyjazdem się nie udało, jednak po drugim z nich mam dla Ciebie tekst, w którym wybieram najciekawszy rebranding maja. Mam nadzieję, że będzie to początek nadrabiania wakacyjnych zaległości.
Majowe rebrandingi
W poprzednich latach w maju obserwować mogliśmy sporo zmian w sporcie, nie inaczej było w tym roku. Swoje znaki zmieniły między innymi Mazowiecki Związek Piłki Nożnej, Wada czy York City FC. Poza sportem działo się także sporo ciekawego. Nowe znaki pokazały Anhalt University of Applied Sciences oraz Uniwersytet Georg-August w Getyndze. Swój wizerunek odświeżył Instagram, a Steiff zaprezentował jubileuszowy znak. O tych, a także kilku innych rebrandingach, przeczytasz w brandingowym przeglądzie maja.
Rebranding miesiąca: Amsterdam Museum
Tegoroczny urlop spędziłem w Nowym Yorku – mieście, w którym gdzie się nie obejrzysz jest jakieś większe lub mniejsze muzeum. Sam byłem chyba w 8 czy 9. Ten muzealny vibe sprawił, że za najciekawszy rebranding maja uznałem rebranding muzeum. Wprawdzie nie z NY, a Amsterdamu, ale podejście do marihuany się zgadza.
Rebranding miesiąca #54: Muzeum Getta Warszawskiego (maj 2020)
Nowe logo Amsterdam Museum
Muzeum Amsterdamskie zostało założone w 1926 roku i posiada kolekcję ponad 100 000 obiektów, które mają na celu opowiedzenie historii o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości miasta. Do 2011 roku zwane Amsterdams Historisch Museum, jest muzeum dokumentującym historię Amsterdamu. Od 1975 roku znajduje się w starym sierocińcu miejskim między Kalverstraat a Nieuwezijds Voorburgwal.
Rebranding miesiąca #60: Muzeum Zamkowe w Malborku (listopad 2020)
Od zmiany nazwy muzeum reprezentowane było przez logotyp oparty na kole, ma którym opisano nazwę placówki, dwiema grubościami kroju. Całość prezentowała się nieźle, jednak była moim zdaniem dość słabo czytelna. Osoby nie znające tego logo mogły mieć problem z prawidłową identyfikacją muzeum.
W maju muzeum przedstawiło nowe logo oraz tożsamość wizualną. Logo zostało zainspirowane krzyżem św. Andrzeja, który stał się symbolem miasta i widnieje na jego fladze. To dość popularny motyw w Amsterdamie. Typografia, również nie wydaje się być czynnikiem wyróżniającym ten znak, więc obawiam się, że może on zginąć wśród wielu podobnych w konstytucyjnej stolicy Holandii. Odpowiedzią projektantów na setkę znaków wykorzystujących krzyż, widniejących na wszystkim od gadżetów dla turystów, po koszulki Ajaxu Amsterdam, jest utworzenie czterech linii w różnych kolorach. Niestety zabieg ten nie funkcjonuje w podstawowej wersji logo.
Odświeżony wizerunek i wnętrza Amsterdam Museum
Rebranding nie objął tylko samego znaku. Zmieniły się także wnętrza muzeum oraz całość komunikacji wizualnej. Nowy wizerunek to także nowa typografia i kolorystyka. Zarówno barwy, jak i użyty w identyfikacji krój pisma, nawiązywać mają do kultury i dziedzictwa Amsterdamu. Trzy rodzaje czerwieni, które znaleźć można w identyfikacji placówki, mogą symbolizować przeszłość, teraźniejszość i przyszłość miasta, które są reprezentowane w muzeum.
Całość wygląda dość świeżo i modnie. Mam jednak wrażenie, że takie jednoznaczne postawienie na modne teraz zabiegi wizualne sprawi, że wizerunek amsterdamskiego muzeum szybko się zestarzeje. Nowoczesne i krzykliwe wnętrza oraz sposób komunikacji wizualnej moim zdaniem zaprzecza także idei łączenia pokoleń, która była jednym z fundamentów rebrandingu.
W ramach rebrandingu muzeum uruchomiło również platformę cyfrową, stworzoną we współpracy z cyfrowym studiem projektowym Bravoure, odpowiedzialnym między innymi za witryny International Theatre Amsterdam i Amsterdam Dance Event. Witryna mimo agresywnej kolorystyki i nieregularnego grida jest dość przejrzysta i nie miałem problemu ze znalezieniem informacji.
Rebranding, który wyszedł spod ręki amsterdamskich grafików Hamida Sallali i Isabelle Vaverka, jest zdecydowanie bardzo ciekawy. Nie jestem jednak przekonany, czy projektanci nie stworzyli wizerunku zbyt śmiałego i nowoczesnego. Z jednej strony mam wrażenie, że wizerunek muzeum szybko się zestarzeje, z drugiej obawiam się, że nie zostanie on pozytywnie odebrany przez starszych odbiorców, a rebranding miał właśnie tworzyć połączenia między pokoleniami. A Ty co myślisz o rebrandingu amsterdamskiego muzeum? Zapraszam do komentarzy!
Update! Niestety okazało się, że tym razem moje źródła mnie zawiodły i amsterdamskie muzeum zaczęło wprowadzać rebranding nie w maju, a w marcu. Za pomyłkę serdecznie przepraszam.