Lato to zdecydowanie nie jest pora roku, w której jestem najbardziej produktywny. Liczba wyświetleń bloga, też mnie jakoś nie zachęca do pisania. Nie musisz się jednak martwić – wszystkie planowane teksty pojawią się tutaj, tylko z małym opóźnieniem. Nadrabianie zaległości zaczynam od podsumowania czerwca.
Czerwcowe rebrandingi
Czerwiec zawsze był jednym z ciekawszych miesięcy, jeżeli chodzi o zmiany wizerunkwe firm i instytucji. Przez kilka lat czerwcowe wybory rebrandingów miesiąca dominowały miasta. W 2016 roku za taki uznałem rebranding Pilzna, choć poważnymi kontrkandydatami były Nysa oraz Ustroń. Rok później za najbardziej zasługujący na uwagę uznałem rebranding Helsinek, choć w przeciwieństwie do większości branży, nie byłem wielkim fanem tej zmiany. Przed dwoma laty najbardziej spodobało mi się logo czeskiego Nymburku, choć w tym samym miesiącu obserwować mogliśmy też zmiany znaków Madrytu, Uppsali czy Oslo. Dwa lata temu tradycję tę przerwała hiszpańska poczta. W zeszłym roku natomiast najciekawszy był rebranding Universidad Villanueva.
Brandingowy przegląd czerwca 2021
Tradycyjnie w czerwcu notujemy dużo zmian w świecie sportu, wszystko przez przerwę między sezonami, którą obserwujemy w wielu dyscyplinach. Czy podobnie było w tym roku? Sprawdźmy!
Powstaje Grupa Polsat Plus
To chyba najgłośniejsza zmiana w czerwcu. Grupa Polsat przemianowana została na Grupę Polsat Plus, co odzwierciedlać ma znaczenie sieci telefonii komórkowej w całej organizacji. Grupę Polsat Plus reprezentować będzie teraz logo z nazwą firmy otoczoną z góry i z dołu dwoma delikatnymi łukami, przywodzącymi na myśl nowe logo Nissana.
Nowe logo Polsatu
Rebranding Grupy Polsat Plus niesie ze sobą także zmiany w obrębie grupy. W czerwcu zaprezentowano nowe znaki flagowych marek grupy – telewizji Polsat i sieci telefonii komórkowej Plus. W późniejszym terminie zmianom poddane mają zostać pozostałe marki w ramach grupy. Logo Polsatu zmieniło się dość radykalnie. W sygnecie widnieje złożone z pofalowanych wstążek słońce, natomiast nazwa stacji, w przeciwieństwie do logo całej grupy, pisana jest małymi literami. Całość prezentuje się w mojej opinii świeżo, jednak mam wrażenie, że gdzieś już ten sygnet widziałem.
Nowe logo Plusa
Jeszcze większe zmiany widać w logo Plusa. Ze znaku zniknął charakterystyczny uśmiech. W jego miejsce pojawiła się kulka układająca się w duży krzyżyk. Podobnie jak w przypadku Polsatu, logo Plusa dziedziczy typografię po logo Grupy. Nowy znak plusa przywodzi mi bardzo na myśl logo Xboksa.
Nowe logo powiatów, miast i wsi
W zeszłych latach czerwce należały do sportu. Tym razem mieliśmy do czynienia ze sporą liczbą rebrandingów jednostek terytorialnych.
Dzień dobry Powiat Mielecki
W zeszłym roku w sierpniu Powiat Mielecki ogłosił konkurs na logo. Wygrać można było 2000 złotych. Konkursu nie rozstrzygnięto. Ostatecznie w czerwcu Powiat pokazał nowe logo, autorstwa Izabeli Miodunki, uczennicy lokalnego Zespołu Szkół Ekonomicznych. To efekt współpracy Powiatu ze szkołą i konkursu organizowanego dla uczniów kierunku technik reklamy. W logo ukryto bardzo wiele elementów: „Pierwszy poziom skrzydła przedstawia samolot oraz ptaki na niebieskim tle. Kolor symbolizuje zarówno niebo, jaki sportowy charakter powiatu kojarzony z niebieskimi barwami zespołu piłkarskiego Stal Mielec. Środkowy poziom ukazuje panoramę mieszkalnej i industrialnej części miasta Mielca – stanowiącego centrum powiatu. Trzeci poziom skrzydła, zawierający najwięcej koloru zielonego, przedstawia pola uprawne oraz nawiązanie do rolnictwa i przyrodniczych walorów powiatu mieleckiego.” Niestety logo Powiatu Mieleckiego odzwierciedla wszystkie grzechy, popełniane przez projektantów znaków samorządów lokalnych, od upchnięcia zbyt dużej ilości elementów, aż po hierarchię informacji.
Dzień dobry Żarów
W logo Powiatu Mieleckiego hasło Dzień dobry uznano za tak ważne, że nazwę powiatu sprowadzono do roli tagline’u. To dość odważne, zwłaszcza że slogan ten nie jest jakiś super unikalny, o czym najlepiej świadczy logo Żarowa. Wprawdzie nowe logo dolnośląskiego miasteczka zaprezentowano w maju i nie zmieściło się do brandingowego przeglądu miesiąca, jednak wracam do tego znaku, gdyż w jednym z jego wariantów widnieje hasło #dzieńdobryżarów. Dwa znaki z tym samym hasłem, zaprezentowane w odstępie kilku tygodni, nie świadczą dobrze o kreatywności projektantów. Sam znak Żarowa, poza kilkoma niedoróbkami i kilkoma dziwnymi zapisami w księdze znaku, prezentuje się całkiem dobrze.
Nowy Korczyn z nowym logo
W czerwcu nowe logo, pochodzące z konkursu, pokazał Nowy Korczyn. Położone w województwie świętokrzyskim miasto ogłosiło konkurs, na który spłynęło 16 prac. Spośród nich wyłoniono zwycięzcę, którym został Marek Bołtryk z Wrocławia – grafik, karykaturzysta, poeta. Projektant ten specjalizuje się w tego typu konkursach. Wcześniej wygrał konkurs na jubileuszowe logo Radzynia Podlaskiego i został wyróżniony w konkursie na logo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Znak Nowego Korczyna prezentuje się całkiem nieźle, choć mnie osobiście nie podobają się kolory, których użyto w logo. Myślę, że można było się pokusić o bardziej modne barwy, które lepiej pasowałyby do nowoczesnej formy znaku
Powiat Makowski ma nowy znak
Nowy znak w czerwcu zaprezentował także Powiat Makowski. W logo zaprojektowanym przez Mariusza Kusiora widzimy graficzną adaptację litery M. Podzielono ją kolorystycznie na dwa elementy, nawiązujące do charakterystyki powiatu, gdzie dominują tereny wiejskie o charakterze rolniczym – kolor żółty i tereny leśne – kolor zielony. Literę przecina linia nawiązująca do ukształtowania Góry Krzyżewskiej widzianej w panoramie. Nad literą widnieje element kwiatowy, nawiązujący do logo i herbu powiatu. Całość prezentuje się nieźle, choć w przypadku znaków odnoszących się do konkretnych aspektów miejsca, wolę te robiące to mniej dosłownie.
Zagranico też się dzieje
Dużo pisałem o polskich znakach, teraz czas rzucić okiem trochę dalej, bo w czerwcu działo się również sporo poza granicami naszego kraju.
Kochaj Cypr na nowo
W czerwcu zaprezentowano nowe logo turystyczne Cypru. Przy okazji nowego znaku Powiatu Mieleckiego zżymałem się, że rola nazwy powiatu została zmarginalizowana, na rzecz hasła Dzień dobry. W przypadku logo Cypru jest podobnie. Od jakiegoś czasu Cypr korzysta z hasła Love Cyprus i o ile w poprzednim logo oba te człony były pisane tym samym krojem, to w nowym znaku Love jest dużo większe, pełniąc wręcz formę sygnetu. Sam sygnet wygląda jakby grafik po raz pierwszy dostał w ręce Illustratora i bawił się funkcją pathfinder. Nowe logo turystyczne Cypru zupełnie do mnie nie trafia, zarówno w wersji podstawowej, jak i w innych wariantach kolorystycznych. Film z prezentacji znaku i identyfikacji wizualnej możesz obejrzeć tutaj.
To jest Bazylea – to jest to!
Nie podobał mi się nowy znak turystyczny Cypru. Inaczej jest w przypadku nowego wizerunku kierowanego do turystów przez Bazyleę. Identyfikacja zaprojektowana przez lokalne studio Kreisvier adresowana jest do millenialsów stąd w identyfikacji stawia się na atrakcyjne wizualnie kadry. W filmie promocyjnym Bazylea ukazywana jest w mocno instagramowych kadrach, jako miasto sztuki, architektury i kultury. Bazylea zachęca do odwiedzin jako miasto łączące tradycję z nowoczesnością i otwartością. Całość prezentuje się całkiem nieźle, choć jest ty klika rzeczy, do których można by było się przyczepić.
Nowe logo miasta ze środka Czech
W czerwcu rozstrzygnięto konkurs zorganizowany przez organizację Czechdesign na nowe logo miasta Humpolec. Konkurs wygrało studio Svéráz, które zaproponowało prosty logotyp, w asyście dwóch kropek. Kropki te symbolizują Pragę i Brno – dwa największe miasta Czech. Humpolec leży bowiem praktycznie w połowie drogi między tymi miastami. Humpolec jest postrzegany przez mieszkańców jako miejsce, w którym wszystko jest „w sam raz”. W sam raz jest także cała identyfikacja miasta. Patrząc na nowe logo czeskiego miasteczka, a także wiele innych projektów od naszych południowych sąsiadów, mam wrażenie, że Czesi szybciej od nas dorośli do designu. Zdecydowanie rzadziej zdarzają się im takie graficzne koszmarki jak logo Powiatu Mieleckiego, Gminy Sułkowice czy Muzeum Podlaskiego.
Francuskie Metz z nowym logo
Narzekałem trochę na polskie projekty i polskich projektantów. Trzeba jednak powiedzieć, że na zachodzie też często nie jest kolorowo. Najnowszym przykładem jest znak francuskiego Metz. W maju narzekałem na nowy znak klubu FC Metz, a dziś narzekać będę na logo tego miasta. Do tej pory Metz reprezentowane było przez prosty znak, z literą M na żółtej apli. Nieraz miasto korzystało także z tarczy herbowej z dopiskiem Metz. Te dwa znaki zastąpi nowe logo, mające symbolizować Metz jako miasto silne, miasto światła, miasto historii i miasto natury. Znak ten jest tak zły, zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie, że szkoda mi poświęcać mu więcej czasu.
Pozostałe rebrandingi
Tym razem w podsumowaniu miesiąca postawiłem na tematyczne pogrupowanie rebrandingów. Wszystkie, które wymknęły się kategoryzacji, bądź jest ich za mało, by tworzyć osobną kategorię, trafiły tutaj.
Dobre logo Powstańca Dobra
W poprzednich latach w czerwcu sporo było rebrandingów sportowych. Tym razem w zestawieniu znalazło się miejsce dla dwóch. Zaczynamy od Powstańca Dobra, drużyny z łódzkiej Serie B. Za nowe logo drużyny, stworzone na dziesięciolecie powstania, odpowiada znany łódzki projektant Daniel Gouda Tworski. O ile mnie zawsze bliżej było do minimalistycznych znaków, to nowe logo Powstańca prezentuje się bardzo dobrze. Mam nadzieję, że w polskim sporcie coraz więcej będzie znaków tworzonych przez profesjonalistów, także w niższych ligach.
New England Revolution z nowym znakiem
Zgodnie z przeciekami krążącymi po Internecie wkrótce nowe logo zaprezentować ma amerykański klub New England Revolution. Zmiana ta sprawi, że nie będzie już w MLS klubu, który identyfikował się będzie znakiem z 1993 roku, gdy zakładano ligę. O ile poprzednie logo było dość ciekawe, kreatywnie nawiązując do flagi USA, to nowy znak czerpie najlepsze wzorce z klasycznych piłkarskich logo, takich klubów jak Queens Park Rangers czy Rangers FC. Piłka nożna przywędrowała do USA późno, więc próżno szukać tu klubów o długiej historii. Jak widać nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by do historii piłki nożnej nawiązywać wizualnie.
RTL z nowym dynamicznym logo
W czerwcu nowe logo pokazała największa komercyjna stacja telewizyjna w Niemczech. W nowym logo prostokąty pod literami, na wzór BBC, odsunięto od siebie. Zyskały one także nową typografię i nową kolorystykę. Ta ostatnia nie ma być statyczna, a ma się zmieniać, by podkreślić „kolorowe” podejście i różnorodność. Nie kupuję tego pomysłu – moim zdaniem to zdecydowanie przerost formy nad treścią.
Nawet katedra ma swoje logo
Jak jesteśmy już w niemczech, to nie sposób nie wspomnieć o nowym logo Katedry w Kolonii. Znak, w którym znalazło się miejsce dla symbolicznych siedmiu trójkątów, nawiązuje oczywiście do wyglądu świątynii. Abstrahując od tego czy obiekty sakralne powinny mieć logo, to znak i cała identyfikacja wyglądają na odpowiednio przemyślane. Za identyfikację katedry odpowiada studio jäger & jäger, a więcej o nowym wizerunku przeczytasz tutaj.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie czerwca. Koniecznie daj znać jak podoba Ci się nowa forma wpisu, z podziałem na kategorie! W przyszłym tygodniu zacznę nadrabiać również wpisy z serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.
Powiat Mielecki – już od dobrych kilku lat takie hasło ma ten bank:
Dzięki za info – nie kojarzyłem PKO akurat. Ale ogólnie nie jest to najbardziej kreatywne hasło:)
Ja to kojarzyłem z reklamy jakiejś dźwiękowej (radio?) lub wizualnej (TV – z czasów gdy jeszcze miałem telewizor? YouTube?). Ładnych parę lat to hasło mają. Zmieniały się agencje obsługujące ten bank, a hasło pozostało.