Branding

10 najciekawszych rebrandingów 2021 roku

Winter vector created by starline
Winter vector created by starline

Czas najwyższy jeden z ostatnich razy spojrzeć na miniony rok i podsumować najciekawsze rebrandingi 2021 roku.  

Dziesięć przedstawionych w tym wpisie rebrandingów wybrałem na podstawie kilku kryteriów. Decydowała zarówno waga zmian, rozmiar firmy lub instytucji jak i jakość artystyczna nowego wizerunku. Nie można zatem mówić o 10 najlepszych rebrandingach, a raczej tych, które w jakiś sposób wyróżniły się spośród setek innych (w tym roku opisałem 119 rebrandingów). Wszystkie najciekawsze rebrandingi minionego roku, znajdziesz we wpisach z serii Brandingowy przegląd miesiąca.

10 najciekawszych rebrandingów 2020 roku

Najciekawsze rebrandingi 2021

Stali czytelnicy mogą pomyśleć, że ten wpis będzie powtórzeniem wpisów z serii rebranding miesiąca, jednak zapewniam Cię, że postaram się zaskoczyć Cię troszeczkę i niektóre pojawiające się tu rebrandingi, nie były tymi najciekawszymi w danym miesiącu. Kolejność prezentowanych rebrandingów pokrywa się z datą ich ogłoszenia.

Burger King z wizerunkiem w stylu retro

Styczeń 2021 zaczęliśmy mocno – rebrandingiem Burger Kinga – jednej z największych sieci fastfoodów na świecie, który okrzyknąłem rebrandingiem stycznia. Przed zmianami Burger King reprezentowany był przez logo, wprowadzone na rynek w 1999 roku, w którym widniała nazwa sieci, upchnięta między dwa przywodzące na myśl bułkę kształty, otoczone niebieską orbitą. Całość, w momencie wprowadzania na rynek, wyglądała bardzo nowocześnie i amerykańsko, jednak nieco się już zestarzała i wymagała zmiany. Nowy znak, a wydaje się znajomy. Jest on bowiem dość wierną interpretacją logo, którego sieć używała w latach 1994-1999. Ten natomiast był adaptacją znaku Burger Kinga z lat 1969-1994. Zamiast odświeżenia znaku mamy więc powrót do przeszłości i to dość odległej. W stosunku do pierwowzoru największą zmianą w nowym logo jest korekcja kształtu i proporcji poszczególnych elementów tak, by bardziej przypominały kształt burgera.

stare i nowe logo burger king

Rebranding Burger Kinga jest dość kompleksowy i podkreślić ma zmianę podejścia do serwowanego jedzenia. Nowa paleta barw, którą stosować będzie Burger King, została bezpośrednio zainspirowana kolorami poszczególnych elementów potraw – roztopionego sera, przypieczonego mięsa czy ogórków. Całość utrzymano w ciepłych, lekko nostalgicznych barwach. Za nowe, lekkie ilustracje odpowiada hiszpański zespół Cachetejack, znany wcześniej ze współpracy z Nike, Facebookiem czy Mastercard. Lekkie i zabawne ilustracje, mogą być wykorzystywane zarówno w materiałach promocyjnych i mediach społecznościowych, jak i w elementach wystroju restauracji czy ubioru pracowników. Ważny element nowej identyfikacji stanowi typografia. Nowy krój, nazwany Flame Bold, inspirowany jest naturalnymi, organicznymi kształtami jedzenia. Nowa typografia odważnie rozpycha się na opakowaniach produktów i w reklamach firmy, świetnie dopełniając w nich wektorowe ilustracje. Rebranding objął także ubrania pracowników oraz wygląd restauracji. Za rebranding odpowiada agencja Jones Knowles Ritchie, wyróżniona przeze mnie w zeszłym roku za rebranding Foot Lockera, która za odświeżenie wizerunku Burger Konga otrzymała złotego lwa w Cannes.

Ranault powolutku wdraża nowy znak

W marcu nowe logo pokazała firma Renault. Zastanawiałem się długo, czy ten rebranding zasługuje, by pokazać go wśród 10 najciekawszych, bo tak naprawdę firma nie pokazała wiele, poza nowym znakiem. Nowe logo jednak mnie tak urzekło, że znalazłem dla niego miejsce w tym zestawieniu. Do tej pory francuski producent samochodów reprezentowany był przez logo wprowadzone do użytku w 2004 roku. Była to nowoczesna adaptacja logo, które zadebiutowało w 1992 roku. Znak poddawano retuszowi w 2007 i 2015 roku, jednak zmiany były raczej kosmetyczne. W logo francuskiej marki widniał charakterystyczny romb, nazywany przez markę diamentem. Sygnet był stylizowany na przestrzenny za pomocą licznych przejść tonalnych. Choć nowy znak nazwano na stronie firmy renaulucją, to wcale taki rewolucyjny nie jest. Logo przypomina bowiem mocno znak z 1972 roku, zaprojektowany przez Victora Vasarely’ego. Wpisuje się to idealnie zarówno w trend upraszczania znaków, jak i w modne ostatnio sentymentalne powroty do przeszłości. 

stare i nowe logo renault

W odróżnieniu od logo z 1972 roku, w którym węgierski artysta wyrysował romb z czterech linii, w nowym logo widnieją dwie linie układające się w tę figurę. Logo jest dzięki temu jeszcze prostsze i z pewnością łatwiej będzie je eksponować na różnych polach eksploatacji. Nowy diament moim zdaniem prezentuje się bardzo dobrze. Według zapowiedzi nowy znak pojawić się miał na pierwszych samochodach już w zeszłym roku, jednak na razie widujemy go jedynie na samochodach koncepcyjnych. Zmieni się to w tym roku, wraz z premierą nowego elektrycznego Megane E-Tech, który trzeba przyznać, prezentuje się rewelacyjnie. Zdecydowanie nowy znak Renault umiejętnie łączy nowoczesny minimalizm z sentymentalnym powrotem do przeszłości.

Inter Mediolan odświeżył znak i wywołał protesty wśród kibiców

Również w marcu zaprezentowano odświeżony wizerunek włoskiego klubu Inter Mediolan. Kilka lat temu, pisząc tekst Czy futbol jest gotowy na spotkanie z designem?, zastanawiałem się, w jakim stopniu rebranding Juventusu wpłynie na inne europejskie kluby. Wpłynął, jednak nie aż tak znacząco, jak moglibyśmy sie spodziewać. najnowszą ofiarą mody na upraszczanie znaków sportowych jest mediolański Inter. Jednocześnie jest to moim zdaniem najciekawszy i najlepszy rebranding sportowy minionego roku. Klub z Mediolanu uprościł swoją przeplatankę, pozbywając się z niej koloru złotego oraz liter FC.

inter mediolan nowe i stare logo

W logo klubu pozostały litery I oraz M, które poza inicjałami drużyny, można odczytać jak angielskie i’m (skrót od I am → ja jestem). Na tym ostatnim skojarzeniu niemieckie Bureau Borsche, autorzy rebrandingu, zdecydowało się oprzeć kampanię reklamową towarzyszącą rebrandingowi. Zarówno sam znak, jak i pozostałe towarzyszące mu materiały, prezentują się moim zdaniem bardzo dobrze. Mniej przychylnie nowy znak odebrali fani włoskiej drużyny, którzy zapowiadali nawet bojkot nowego logo. Z informacji, które udało mi się znaleźć, można wywnioskować, że protest nie wyszedł poza Twittera. Zaangażowanych kibiców Interu dużo bardziej rozsierdziło sprzedanie do Chelsea belgijskiego snajpera Romelo Lukaku.

Kontrowersyjny rebranding Uniwersytetu Gdańskiego

Czas na przeniesienie się na chwilę na lokalny rynek. Rebranding największej uczelni na Pomorzu znalazł się tutaj niekoniecznie przez swoją jakość wizualną, a z powodu kontrowersji, które wywołał. czelnia już kilka razy podchodziła do zmian, jednak proponowane znaki nie zyskały akceptacji władz uczelni i środowiska akademickiego. Tak było w 2005 roku, przy okazji 35-lecia uczelni oraz dwa lata temu, przy okazji 50 urodzin. Nowe logo Uniwersytetu Gdańskiego wybrane zostało w dwuetapowym konkursie. Zaproszono do niego pięć gdańskich firm: Tatastudio, BrandScope, TOFU, Studio Spectro oraz Wojtek Radtke Studio. Nie jestem przekonany do doboru firm, jednak bardzo podoba mi się lokalny patriotyzm uczelni. Poprzednie logo Uniwersytetu Gdańskiego towarzyszyło uczelni od wielu lat. Widniała w nim litera G, z wpisanymi w jej kształt krzyżami w koronie – symbolem zapożyczonym z herbu Gdańska. Otoczona była dość rozciągniętą literą U. Poniżej widniała nazwa uczelni, dość mocno przytłoczona sygnetem. Nowy znak nawiązuje mocno do herbu Gdańska. Takie zresztą były założenia projektowe. Jak czytamy na stronie autorów – gdańskiego studia Spectrowytyczne projektowe zakładały m.in.: wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Nowe logo bazuje na tarczy herbowej, której kształt przeniesiono z herbu Gdańska. W środku znalazło się miejsce dla liter U i G, udekorowanych pikselowymi krzyżami. Krzyże i równie rozpikselowana korona, umieszczona nad tarczą, są znów nawiązaniem do herbu miasta.

Stare i nowe logo uniwersytetu gdańskiego

Poza samym znakiem otrzymaliśmy także paletę kolorów. Modnej ultramarynie, nazwanej na potrzeby identyfikacji wizualnej uczelni Błękitem Uniwersytetu Gdańskiego, towarzyszy błękit, biel i szarość, nawiązujące odpowiednio do błękitu nieba, piany morskiej i refleksów światła. Po zaprezentowanych przez autorów mockupach zastanawiałem się, czy wybrane kolory nie będą sprawiały Uniwersytetowi Gdańskiemu problemów, zwłaszcza tam, gdzie z oszczędności nie będzie się używać farb z palety Pantone. Jak się nieoficjalnie dowiedziałem, rzeczywiście uczelnia ma problemy z nowym wizerunkiem i niestety nie ograniczają się one do kolorystyki. Miejmy nadzieję, że to choroby wieku dziecięcego i Uniwersytetowi Gdańskiemu wraz ze Studio Spectro uda się wdrożyć spójny system identyfikacji wizualnej dla całej uczelni. Więcej o rebrandingu przeczytasz w tym artykule.

Duży rebranding towarzyszący powstaniu Grupy Polsat Plus

Pozostając na lokalnym rynku Grupa Polsat Plus w czerwcu dokonała całkiem sporego rebrandingu. Poza zmianą nazwy i logo grupy zmieniono także znaki dwóch marek o ogólnopolskiej renomie – sieci telefonii komórkowej Plus i stacji Polsat, najstarszej komercyjnej stacji telewizyjnej w Polsce. Zmieniły się także oprawy wizualne wszystkich kanałów tematycznych grupy. Rebrandingowi poddano również Cyfrowy Polsat i Iplę, które nazwano odpowiednio Polsatem Box i Polsatem Box Go.

Stare i nowe logo sieci Plus

W nowym logo Plusa uśmiechnięty plusik w roli sygnetu zastąpiła kulka układająca się w duży krzyżyk. Jest to oczywiste nawiązanie do nazwy Plus, jednak mnie bardziej przywodzi na myśl logo Xboksa. Wrażenie to potęguje użycie w logo zielonego koloru, wpadającego w seledyn. O ile samo logo nie jest w mojej ocenie znakiem wyjątkowej urody, to z pewnością układające się w plus pasy, można bardzo efektownie wykorzystać w identyfikacji wizualnej sieci. Mniejsze zmiany zaszły w logo telewizji Polsat. Nowe logo Polsatu, podobnie jak znak Plusa, opiera się na duecie sygnet plus logotyp. Pozbyto się ze znaku niepotrzebnych apli. W nowym sygnecie znów widnieje słońce, tym razem zbudowane z siedmiu szarf. Brakuje natomiast promieni, które w poprzednim znaku przywodziły na myśl raczej płatki słonecznika. Jak byśmy nie oceniali rebrandingu Grupy Polsat Plus, to jedna z największych i najbardziej kompleksowych zmian na polskiej scenie brandingowej. Więcej o tej zmianie przeczytasz w tekście, w którym wybierałem najciekawszy rebranding czerwca.

Stare i nowe logo stacji Polsat

Visa z uproszczonym znakiem i powolnym procesem rebrandingu

W lipcu, gdy pokazano nowe logo Visy, firma nie została wybrana przeze mnie najciekawszym rebrandingiem miesiąca. Uznałem za niego rebranding United Rugby Championship. Dlaczego więc ligi rugby nie ma w dzisiejszym zestawieniu, a pojawiła się tutaj Visa? W lipcu bowiem zaprezentowano zaledwie odświeżony znak firmy i zapowiedziano oddzielonie logotypu od znaku marki, w którym widnieć miała tylko karta w klasycznych barwach – niebieskim, białym i złotym. Dużo więcej wydarzyło się na przełomie roku, gdy wreszcie zaprezentowano cały rebranding, nad którym Visa pracowała z hiszpańskim studiem Mucho. 

Stare i nowe logo Visy

Studio Mucho do projektu zaangażowało wszystkie swoje oddziały – z Barcelony, ​​San Francisco, Paryża i Melbourne. To jednak nie koniec. Firmie pomagały Commercial Type, w opracowaniu własnej typografii, Ricard Jorge w konceptualizacji idei ilustracji, Forma & Co, w opracowaniu całego systemu ikon i infografik, Mo Studio w fotografii, Gimmewings w animacji a field.io w materiałach B2B. W prace nad rebrandingiem wciągnięto także Davida Beglera i Laurę Scholes oraz ekipy Never Sit Still i Wieden+Kennedy. Tak duża liczba specjalistów pokazuje dobrze jak duży i złożony był to projekt. Moim zdaniem zadowalające są także efekty. Nowa tożsamość wizualna Visy wygląda nowocześnie i spójnie.

Cabify – hiszpańskojęzyczny Uber z nową tożsamością wizualną

Rebranding Cabify uznałem za najciekawszy rebranding września. Hiszpański odpowiednik Ubera funkcjonuje w 8 krajach i ponad 40 miastach na całym świecie. Poprzedni wizerunek marki zadebiutował w lutym 2017 roku. Głównym elementem poza zmianą logo (pin w kształcie litery C, był wcześniej integralną częścią znaku), było wprowadzenie koloru fioletowego, jako elementu odróżniającego Cabify od konkurencji. W nowym znaku pozbyto się w ogóle sygnetu, stawiając na prostą i elegancką typografię. Twórcy chwalą się, że w znaku udało się ukryć punkty trasy, które widnieją w aplikacji, jednak konia z rzędem temu, kto je zauważy, nie wiedząc o tym.

Cabify odświeża wizerunek

Nowe logo Cabify to kolejny dowód na to, że w nowoczesnych identyfikacjach wizualnych logo jest ostatnim i coraz mniej znaczącym elementem, a więcej znaczy choćby charakterystyczna kolorystyka czy typografia. Ważnym elementem nowej identyfikacji wizualnej marki Cabify jest właśnie stworzony specjalnie na jej potrzeby krój pisma. W identyfikacji wykorzystywany jest krój Cabify Brand, w trzech odmianach Light, Regular i Bold. Krój posiada ładne zaokrąglenia, które znamy z logo marki. Na potrzeby identyfikacji zaprojektowano także klasyczny geometryczny krój Circular. Fiolet jako dominująca barwa dla marki Cabify została wprowadzona już w 2018 roku. Przy okazji najnowszej zmiany kolor ten poddano delikatnej zmianie. Nowy kolor, nazwany Moradul, jest ciemniejszy od poprzednika, posiada jednak 11 różnych odcieni. W palecie barw marki Cabify znalazło się również miejsce dla siedmiu dodatkowych kolorów. Dobrano je moim zdaniem bardzo dobrze. Całość prezentuje się spójnie i bardzo radośnie. Poza nową kolorystyką, znakiem i typografią, Cabify wprowadziło zmiany także do innych elementów wizerunku marki. Dużą rolę odgrywają w niej nowe ilustracje, zdjęcia czy zupełnie nowe ikony. Całość moim zdaniem prezentuje się bardzo dobrze i zaskakująco spójnie.

Cabify system identyfikacji wizualnej

Rebranding BBC – największego publicznego nadawcy na świecie

Po 24 latach BBC zdecydowało się na porzucenie wizerunku, zaprojektowanego przez Martina Lambie-Nairna. Wraz z nim do lamusa odchodzi, dla wielu kultowe logo, złożone fontem Gill Sans – krojem humanistycznym bezszeryfowym, zaprojektowanym przez Erica Gilla w 1926 roku. Widniał w nim skrót BBC osadzony na trzech czarnych kwadratach. Nowe logo British Broadcasting Corporation (BBC) nie różni się na pierwszy rzut oka za wiele od poprzednika. Zmiany zaszły w zastosowanym kroju oraz odległościach między kwadratami. Nowy font to BBC Reith Sans, zaprojektowany specjalnie dla firmy w 2017 roku. Większe odległości między poszczególnymi kwadratami i większe pole wokół liter ma sprawić, że znak będzie wyglądał lepiej na wszystkich polach eksploatacji, zwłaszcza tej cyfrowej.

Stare i nowe logo BBC

W ramach rebrandingu zmieniono i ujednolicono także inne znaki brytyjskiego nadawcy. Wprawdzie do tej pory istniał jeden system, polegający na umieszczeniu małego logo BBC i dużej nazwy programu na kolorowej apli, jednak straszny bałagan panował w warstwie typograficznej. Każdy z sześciu znaków poszczególnych kanałów miał inny zapis. Wydaje się, że największym wygranym rebrandingu jest rodzina krojów BBC Reith, zaprojektowana przed studio Dalton Maag, odpowiedzialne między innymi za kroje dla Ducati, Wie czy Airbnb w 2017 roku, która wreszcie zostanie wdrożona w całej identyfikacji. Rodzina składa się z dwóch krojów Sans i Serif. Każde z nich posiada cztery grubości, także w wersji italic. Dodatkowo zaprojektowano dwa kroje bezszeryfowe w odmianie Condensed. Wśród nowości wprowadzonych przez rebranding BBC znalazły się również nowe animacje logo, planszy między programami i innych elementów animowanych. Niektóre kanały jak BBC FOUR wprowadziły już odświeżony wizerunek, inne jak flagowy BBC ONE, mają wprowadzić zmiany w 2022 roku. Więcej o rebrandingu BBC,w której brytyjskiemu nadawcy pomagał Wolff Olins, przeczytasz tutaj.

Moja alma mater z nowym logo

Również w październiku nowe logo zaprezentował Uniwersytet SWPS. Uczelnia, w której skończyłem Grafikę, z okazji 25 rocznicy zdecydowała się na zmianę logo i odświeżenie wizerunku. Do tej pory Uniwersytet SWPS reprezentowany był logo odziedziczonym po Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Widniała w nim grupa osób w różnym wieku, której towarzyszyła koszmarna typografia. Całość zdecydowanie nadawała się do zmiany, zwłaszcza że uczelnia w swojej wrocławskiej filii kształci projektantów.

Stare i nowe logo SWPS

To właśnie pracownicy wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS maczali palce w rebrandingu. Nowe logo uczelni, zaprojektowane przez Mateusza Antczaka, absolwenta SWPS i obecnego wykładowcę uczelni przy współpracy z innymi pracownikami katedry grafiki i zespołem działu marketingu Uniwersytetu SWPS, jest bardzo odważne, jednak jest tylko zalążkiem dla całej identyfikacji wizualnej opartej na kole i jego wycinkach. System operuje na planie koła podzielonego na wycinki, które odpowiadają literom polskiego alfabetu. Kolejne litery składające się na nazwę jednostki wypełniają kolorem odpowiednie pola, budując niepowtarzalny znak. Mam kilka zastrzeżeń do nowego logo SWPS, jednak całościowo jest to bardzo ciekawy projekt.

Brussels Airlines – plagiat czy nie plagiat? Oto jest pytanie!

Najgłośniejszym rebrandingiem zeszłego roku była pewnie zmiana w Facebooku. Szybko się jednak okazało, że Mark Zuckerberg zmienił jedynie nic nieznaczącą nazwę i logo spółki matki Facebooka. Największe kontrowersje w naszym kraju wzbudziło z pewnością nowe logo Brussels Airlines. Skąd takie zainteresowanie rebrandingiem małego belgijskiego przewoźnika? Ze zbyt dużego podobieństwa do znaku pewnego polskiego portalu. W nowym logo z dziewięciu różnej wielkości kropek stworzono kwadrat, który jest dość podobny do opartego na tym samym pomyśle logo portalu Gazeta.pl. Nowe logo jest zdecydowanie bardziej spójne od poprzednika, a zarówno kropki, jak i typografię delikatnie przyciemniono. Zmienił się także zapis, który brzmi teraz „brussels AIRLINES”. Mimo zastosowania małych liter większą wagę w nowym znaku postawiono na nazwie miasta, kosztem opisu, czym zajmuje się firma. Gdyby nie zamieszanie z kwestią plagiatu, rebranding przeszedłby pewnie niezauważony, bo zarówno sam znak, jak i towarzyszące mu inne elementy nie wyróżniają się spośród dziesiątek mniejszych czy większych zmian wizerunków firm i instytucji.

stare i nowe logo brusslels airlines

Odświeżone logo Gazeta.pl zadebiutowało 6 lat temu, w ramach nowej identyfikacji wizualnej zaprojektowanej przez White Cat Studio. Na pierwszy rzut oka, znaki obu marek są do siebie mocno zbliżone, zwłaszcza jeśli chodzi o sygnet. Podobieństwo logo dostrzegli też przedstawiciele portalu Gazeta.pl, rozpoczynając serię dość żenujących działań w mediach społecznościowych. Moim zdaniem podobieństwo znaków nie świadczy o plagiacie, a raczej o tym, że w dobie mody na minimalizm i proste formy, trudno liczyć na unikalność. Więcej o rebrandingu, kontrowersjach wokół niego i kwestiach prawnych przeczytasz w tym artykule.

logo brussels airlines i gazeta.pl

To już wszystkie najciekawsze rebrandingi z zeszłego roku, które chciałem Ci pokazać. Jedne są lepsze, inne gorsze. Łączą je dwie rzeczy – o każdym z nich sporo się mówiło w minionym roku i każdy z nich opisałem wcześniej we wpisach z serii Brandingowy przegląd miesiąca. Warto być więc na bieżąco z tym co dzieje się na blogu, na przykład obserwując facebookowy fanpage bloga, zapisując się do newslettera czy obserwując Design Alley w Google News. Jestem bardzo ciekawy, który z zaprezentowanych rebrandingów wywarł na Tobie największe wrażenie i ogólnie która zmiana wizerunku w 2021 roku była Twoim zdaniem najlepsza. Podziel się tymi rebrandingami w komentarzach pod wpisem.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze