Dziś przyszła pora na jedno z ostatnich zerknięć w miniony rok. Czas najwyższy na wybór najciekawszego rebrandingu grudnia.
Grudniowe rebrandingi
Grudzień nie rozpieszczał, nie tylko jeżeli chodzi o pogodę. W kwestiach brandingowych nie działo się zbyt wiele. Mimo wszystko mieliśmy do czynienia z kilkoma rocznicowymi znakami i trochę działo się również w sporcie. O wszystkich najbardziej interesujących zmianach grudnia przeczytasz w brandingowym przeglądzie miesiąca.
Rebranding miesiąca: Nest Bank
W zalewie niezbyt ciekawych rebrandingów wyróżniała się z pewnością zmiana, którą zapowiedział Nest Bank i to właśnie ta zmiana została uznana przeze mnie za rebranding miesiąca.
Nowe logo Nest Banku
Bank został założony w 1995 r. pod nazwą WestLB Polska S.A. W 2010 r. zmieniono nazwę na Polski Bank Przedsiębiorczości S.A., natomiast w lipcu 2013 r. miała miejsce fuzja z FM Bank S.A. w wyniku czego bank kontynuował swoją działalność używając nazwy FM Bank PBP S.A. Po 2013 r. bank rozwijał się pod dwiema markami: BiZ Bank, która była dedykowana dla klientów prowadzących działalność gospodarczą i Bank Smart skierowaną do klientów indywidualnych.
W listopadzie 2016 r. dokonał rebrandingu i rozpoczął oferowanie swoich produktów pod nową nazwą Nest Bank. Identyfikacja zaprojektowana przez warszawskie biuro agencji Dragon Rouge zebrała kilka prestiżowych nagród i bardzo mi się podobała. Wrażenie robiły przede wszystkim placówki banku, przywodzące na myśl raczej hipsterską kawiarnię, niż siedzibę banku.
W nowej identyfikacji zrezygnowano z dość dosłownego nawiązania do gniazda, jak z angielskiego tłumaczymy słowo Nest. Nowy logotyp polskiego banku stawia na modną ostatnio nietypową typografię i odważną kolorystykę. Gdyby nie fakt, że tego typu projekty trwają miesiącami, to pomyślałbym, że twórcy nowej tożsamości wizualnej banku wzięli sobie mocno do serca wybrany przez Pantone kolor roku 2022. Śmiałość nowego wizerunku podkreśla wykrzyknik – znak, którego raczej nie spodziewamy się w logo instytucji finansowej.
Identyfikacja wizualna Nest Bank
Firma od kilku lat kieruje swoje działania głównie do małych przedsiębiorców i to z myślą o nich stworzono nową tożsamość wizualną. Zastanawiam się tylko, czy design nie jest zbyt odważny, jak na tę grupę odbiorców. Myślę, że pasuje on do młodych osób z branży kreatywnej czy technologicznej, jednak mali przedsiębiorcy to też właściciele osiedlowych sklepów, taksówkarze czy mechanicy i boję się, że oni mogą tego wizerunku nie zrozumieć.
Bank w ramach zmiany wizerunku odświeży nie tylko swoje logo. Zmieni również stronę internetową, bankowość internetową i aplikację mobilną, wizerunki kart płatniczych (zarówno plastikowych, jak i w portfelach mobilnych), placówki, wygląd profili w social mediach i innych materiałów marketingowych. Wszędzie króluje połączenie jasnego fioletu z ciemnym, wpadającym prawie w czerń. Gdzieniegdzie barwy te uzupełnione są bielą oraz pomarańczem, który wykorzystano jako barwę przełamującą dość jednolitą kolorystykę.
Rebrandingowi Nest Banku towarzyszy motto „Siła przedsiębiorców!” – będąca hasłem przewodnim banku. Hasło dziedziczy po logo wykrzyknik, jest jednak zapisane innymi krojami pisma. Ogólnie w typografii stosowanej przez Nest Bank panuje lekki bałagan. Na stronie wykorzystywana jest rodzina Athletics od australijskiego Family Type. Na podstawie tego kroju prawdopodobnie stworzono także logotyp banku. Znak graficzny „Siła przedsiębiorców!” pisana jest już z użyciem zupełnie innym krojem pisma. Szczerze mówiąc, nie do końca rozumiem ten zabieg.
Nowa strona banku jest tak naprawdę makietą i co byśmy nie kliknęli, to dostajemy informację, że „Strona w budowie. Pełna strona będzie dostępna pod koniec marca 2022 r. Dokładną datę ogłosimy wkrótce.” Mimo wszystko możemy ocenić ja wizualnie. Ocena ta wypada całkiem nieźle, bo nowej stronie Nest Banku bliżej do nowoczesnych startupów fintechowych, niż witryny tradycyjnego banku.
Nie jestem do końca przekonany do nowej tożsamości wizualnej Nest Banku. Trzeba przyznać, że jest to bardzo odważna zmiana, jednak boję się, że twórcy mogli nieco przestrzelić. Czekam jednak z niecierpliwością na marzec, gdy będziemy mogli zobaczyć więcej efektów współpracy banku z agencją Dragon Rouge. A Tobie jak podoba się nowy wizerunek firmy Nest Bank?
Strona banku, która jest zaślepką (swoją drogą czy ten bank ma bankowość elektroniczną? Też zaślepiona?) może się jeszcze mocno zmienić. W zaślepce można sobie pozwolić na wiele.
Też nie rozumiem tej draki z niekonsekwentną typografią.