Branding

Rebranding miesiąca #71: BBC (październik 2021)

Rebranding BBC to najciekawszy rebranding października

Zanim skończy się listopad i wszyscy głowami będziemy przy świętach, prezentach, karpiach i serniczkach, czas na wybór najciekawszego rebrandingu października.

Październikowe rebrandingi

W październiku działo się naprawdę sporo, od rzekomej zmiany nazwy najpopularniejszego portalu społecznościowego – Facebooka, przez zmianę wizerunku największego publicznego nadawcy na świecie, aż po zmianę logo Bandai Namco – wydawcy takich gier jak „Pac-man”, „Tekken”, „Soul Calibur” czy „Project Cars”. O tych rebrandingach i wielu więcej przeczytasz w brandingowym przeglądzie października.

Brandingowy przegląd miesiąca #39 (październik 2021)

Rebranding miesiąca: BBC

W październiku działo się wiele ciekawego, jednak ostatecznie postawiłem na rebranding BBC – największego publicznego nadawcy na świecie.

Nowe logo BBC

Po 24 latach BBC zdecydowało się na porzucenie wizerunku, zaprojektowanego przez Martina Lambie-Nairna. Wraz z nim do lamusa odchodzi, dla wielu kultowe logo, złożone fontem Gill Sans – krojem humanistycznym bezszeryfowym, zaprojektowanym przez Erica Gilla w 1926 roku. Widniał w nim skrót BBC osadzony na trzech czarnych kwadratach. 

Stare i nowe logo BBC

Nowe logo British Broadcasting Corporation (BBC) nie różni się na pierwszy rzut oka za wiele od poprzednika. Zmiany zaszły w zastosowanym kroju oraz odległościach między kwadratami. Nowy font to BBC Reith Sans, zaprojektowany specjalnie dla firmy w 2017 roku. Większe odległości między poszczególnymi kwadratami i większe pole wokół liter ma sprawić, że znak będzie wyglądał lepiej na wszystkich polach eksploatacji, zwłaszcza tej cyfrowej.

BBC: logo legendarne, ale nie nietykalne

Gdy w lipcu bieżącego roku do sieci wyciekło nowe logo BBC pojawiły się głosy oburzenia. Jedne dotyczyły, jak to zwykle bywa w tego typu sprawach, faktu iż nowy znak w oczach laika wygląda tak samo jak poprzednik, a trzeba było za niego zapłacić, z pieniędzy podatnika. Inne dotyczyły tego, że tak legendarnego logo nie powinno się tykać.

Jak widzisz na powyższej grafice, którą dla Ciebie przygotowałem, najnowszy znak BBC to już szósta wariacja na temat znaku, który wprowadzono w 1958 roku. Logo z 1997 roku nie jest więc znakiem historycznym i spokojnie można było go odświeżyć, zwłaszcza że moim zdaniem najnowsze logo jest najlepsze w historii. 

BBC logo stacji

W ramach rebrandingu zmieniono i ujednolicono także inne znaki brytyjskiego nadawcy. Wprawdzie do tej pory istniał jeden system, polegający na umieszczeniu małego logo BBC i dużej nazwy programu na kolorowej apli, jednak straszny bałagan panował w warstwie typograficznej. Każdy z sześciu poniższych znaków miał inny zapis, począwszy od małych liter w BBC one, przez wielkie w BBC TWO i klasyczny zapis w BBC Scotland, aż po stylizowane litery w BBC Three. 

Stare i nowe logo stacji BBC

Odświeżona identyfikacja wizualna jeszcze bardziej ujednolica te znaki. Logo BBC towarzyszy bowiem złożona kapitalikami nazwa kanału. Jedynym kanałem, który w jakiś sposób rozróżniono jest BBC Alba – kanał telewizyjny nadający w całości w języku szkockim gaelickim, w którego logo umieszczono gwiazdę, znaną z poprzedniego znaku. Zachowano również rozróżnienie kolorystyczne, znane z poprzednich logo. Jedyna zmiana dotyczy BBC Four, wcześniej kojarzone z czernią, a teraz pokolorowaną na fioletowo. Całość prezentuje się dobrze i spójnie, choć mogę zgodzić się z osobami twierdzącymi, że znaki straciły trochę charakteru.

BBC Reith – nie tak nowe logo BBC

Rebranding BBC odesłał wreszcie do lamusa Gill Sans, nie tylko w logo, ale w całej identyfikacji. Krój, który był kiedyś fontem systemowym w OS X oraz krojem używanym między innymi przez rządy brytyjski i hiszpański, angielskie i walijskie linie kolejowe czy firmę Saab, zaczął być usuwany już cztery lata temu. Zastąpić go miał krój BBC Reith, zamówiony przez BBC w Dalton Maag. Jej dyrektor kreatywny Lukas Paltram, mówił o kroju tak:

BBC Reith została stworzona na jutro; rodzina krojów, która jest gotowa wytrzymać próbę czasu. Jej rozwój odzwierciedla złożoność dzisiejszego projektowania krojów pisma, którą można rozwiązać tylko dzięki współpracy i jasno określonemu celowi. Mieliśmy przyjemność pracować wspólnie z BBC, aby ulepszyć główny element ich komunikacji 

Pisząc w 2017 roku o tym, że krój został zaprojektowany z myślą o przyszłości, nie myślał pewnie nawet, jak prorocze to będą słowa. Jest końcówka 2021 roku, a krój BBC Reith wraz z nową identyfikacją wizualną, dopiero odsyła Gill Sans na emeryturę.

Rodzina BBC Reith, zaprojektowana przed studio Dalton Maag, odpowiedzialne między innymi za kroje dla Ducati, Wie czy Airbnb, składa się z dwóch krojów Sans i Serif. Każde z nich posiada cztery grubości, także w wersji italic. Dodatkowo zaprojektowano dwa kroje bezszeryfowe w odmianie Condensed.   

Krój BBC Reith zaprojektowany jest z myślą o ekspozycji cyfrowej, co odróżnia go od poprzednika, powstałego w erze przedcyfrowej i stworzonej pierwotnie jako szyld i wykorzystywany potem jako wzór do składania ogłoszeń i obwieszczeń. Drugim aspektem wprowadzenia nowego kroju jest fakt, że dla dużych organizacji, jaką jest z pewnością BBC, często bardziej opłacalne jest zlecanie niestandardowego projektu niż licencjonowanie gotowych krojów.

Identyfikacja wizualna BBC

Wśród nowości wprowadzonych przez rebranding BBC znalazły się również nowe animacje logo, planszy między programami i innych elementów animowanych. Niektóre kanały jak BBC FOUR wprowadziły już odświeżony wizerunek, inne jak flagowy BBC ONE, mają wprowadzić zmiany w nadchodzącym 2022 roku.

Jedną ze zmian, które użytkownicy BBC przyjęli z największym entuzjazmem, jest przeprojektowanie usługi wideo na żądanie – iPlayera oraz pozostałych aplikacji grupy, takich jak Sounds, Sport i News. Poszczególne usługi zyskały nowe ikony, powstałe z rozciągania i przekrzywiania kwadratów z logo BBC. 

Rebranding wdrażany będzie przez cały 2022 rok.

Nowa identyfikacja wizualna nadawcy, realizowana przez wewnętrzne zespoły BBC, wspomagane przez Wolffa Olinsa jest sporym krokiem w przód. Przed laty na działaniach BBC wzorowało się wiele europejskich telewizji, jednak ostatnio nadawca trochę wyhamował. Nowym impulsem ma być rebranding, który ze względu na zakres projektu, jest dla nadawcy dużym wyzwaniem. Niestety firma nie poradziła sobie z tą próbą. Już wiemy, że część mniej reprezentacyjnych gałęzi firmy, poddana zostanie rebrandingowi w drugiej części 2022 roku. Wszystko wskazuje więc, że to nie koniec kłopotów organizacyjnych BBC, a zmiana jest tylko wizualna. A Ty co sądzisz o zmianie, której poddano BBC?