Powoli czas myśleć o podsumowywaniu lutego, jednak zanim to nastąpi, pora na wybór najciekawszego rebrandingu stycznia. A było w czym wybierać!
Zanim przejedziemy do przyjrzenia się najciekawszym rebrandingom stycznia i wyboru z nich tego najlepszego, chciałbym opowiedzieć Ci o tym, co się dzieje tu i teraz. Trwa właśnie, prawdopodobnie pierwsze na świecie, tworzenie identyfikacji marki na żywo przez społeczność, przy wsparciu Sztucznej Inteligencji. Więcej o tym wydarzeniu przeczytasz w moim poprzednim wpisie.
Styczniowe rebrandingi
W styczniu obrodziło bardzo ciekawymi rebrandingami. Przede wszystkim bardzo płodna była branża moto. Nowe znaki pokazały bowiem w styczniu General Motors i Dacia. Ostatecznie nowy znak, który mogliśmy zobaczyć już w zeszłym roku, pokazała także Kia. Poza rebrandingami motoryzacyjnymi nowe znaki pokazały także Pfizer, CIA czy Post-it. O tych zmianach, a także wiele więcej przeczytasz w brandingowym przeglądzie stycznia.
Rebranding miesiąca: Burger King
Ostatecznie wśród wielu bardzo interesujących rebrandingów, wybrałem nowy wizerunek Burger Kinga. Być może to dlatego, że jestem właśnie na etapie redukcji i nie jem tego typu rzeczy, więc chociaż miło popatrzeć na burgerki.
Nowe-stare logo Burger King
Burger King to sieć restauracji szybkiej obsługi typu fast food specjalizująca się głównie w burgerach. Pierwszy bar Burger King został otwarty w 1954 roku, natomiast w Polsce pierwszy lokal otwarto w 1992 roku. Sieć na naszym rynku nie wytrzymała konkurencji i w 2001 roku zniknęła z Polski na sześć lat, by wrócić sześć lat później. Obecnie Burger King ma w naszym kraju około 50 lokali. Najbardziej znanym produktem marki jest burger Whopper, który stał się jednym z symboli popkultury.
Do tej pory Burger King reprezentowany był przez logo, wprowadzone na rynek w 1999 roku, w którym widniała nazwa sieci, upchnięta między dwa przywodzące na myśl bułkę kształty, otoczone niebieską orbitą. Całość, w momencie wprowadzania na rynek, wyglądała bardzo nowocześnie i amerykańsko, jednak nieco się już zestarzała i wymagała zmiany. Do podobnych wniosków doszli prawdopodobnie w Burger Kingu i w styczniu zaprezentowano nowy znak.
Nowy znak, a wydaje się znajomy. Jest on bowiem dość wierną interpretacją logo, którego sieć używała w latach 1994-1999. Ten natomiast był adaptacją znaku Burger Kinga z lat 1969-1994. Zamiast odświeżenia znaku mamy więc powrót do przeszłości i to dość odległej. W stosunku do pierwowzoru największą zmianą w nowym logo jest korekcja kształtu i proporcji poszczególnych elementów tak, by bardziej przypominały kształt burgera. Modyfikacji poddano także typografię, która teraz „jest bardziej okrągła, nowocześniejsza i bardziej opływowa niż typografia z 1969 roku, a także bardziej zabawna i przyjazna niż na logo z 1994 roku”. Tak przynajmniej twierdzą twórcy znaku.
Nowy wizerunek Burger King
Rebranding Burger Kinga jest dość kompleksowy i podkreślić ma zmianę podejścia do serwowanego jedzenia. Poza nowym logo w tym celu zaprezentowano nową kolorystykę, styl grafik w mediach społecznościowych, kroje pisma czy ubiór pracowników.
Zrobiliśmy wiele, żeby poprawić jakość jedzenia – skomentował Fernando Machdao, globalny szef marketingu firmy Restaurant Brands International, do której należy Burger King. Teraz tę jakość firma stara się pokazać w identyfikacji za pomocą różnych zabiegów. Odejście od poprzedniego logo i kolorystyki mają sprawić, że marka, a co za tym idzie jej produkty, wydawały się mniej syntetyczne, sztuczne i tanie.
Nowa paleta barw, którą stosować będzie Burger King, została bezpośrednio zainspirowana kolorami poszczególnych elementów potraw – roztopionego sera, przypieczonego mięsa czy ogórków. Całość utrzymano w ciepłych, lekko nostalgicznych barwach.
Za nowe, lekkie ilustracje odpowiada hiszpański zespół Cachetejack, znany wcześniej ze współpracy z Nike, Facebookiem czy Mastercard. Lekkie i zabawne ilustracje, mogą być wykorzystywane zarówno w materiałach promocyjnych i mediach społecznościowych, jak i w elementach wystroju restauracji czy ubioru pracowników.
Ważny element nowej identyfikacji stanowi typografia. Nowy krój, nazwany Flame Bold, inspirowany jest naturalnymi, organicznymi kształtami jedzenia. Nowa typografia odważnie rozpycha się na opakowaniach produktów i w reklamach firmy, świetnie dopełniając w nich wektorowe ilustracje.
Rebranding objął także ubrania pracowników oraz wygląd restauracji. Te ostatnie zmieniać się będą z pewnością najdłużej, a wprowadzenie nowego wizerunku do wszystkich 19 tysięcy restauracji Burger Kinga na świecie może zająć nawet kilka lat.
Nowy-stary wizerunek Burger Kinga bardzo mi się podoba i uznałem go za najlepszy rebranding stycznia. A Ty jak oceniasz zmianę, na którą zdecydowała się amerykańska sieć? Podziel się koniecznie swoją opinią w komentarzach!