Lekko przedłużony weekend poza odpoczynkiem i oglądaniem polskich rugbystów w meczu z Niemcami, wykorzystałem na nadrabianie zaległości. Tym razem udało mi się wybrać najciekawszy rebranding września.
Brandingowy wrzesień
Wrzesień nie był tak ciekawy jak sierpień, czy jak wrzesień w zeszłym roku, jednak mieliśmy okazje obejrzeć zmiany wizerunku dużej amerykańskiej stacji telewizyjnej ABC, szwedzkiej marki Volvo czy odświeżenie logo Otodom – dużego polskiego portalu ogłoszeniowego poświęconego nieruchomościom. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym podsumowaniu września.
Rebranding miesiąca: Cabify
Wrzesień przyniósł kilka interesujących zmian wizerunku. Za najciekawszy uznałem rebranding Cabify – hiszpańskiego odpowiednika Ubera, który funkcjonuje w 8 krajach i ponad 40 miastach na całym świecie. Pierwsze plotki i przecieki dotyczące rebrandingu Cabify docierały do nas już pod koniec sierpnia, jednak oficjalnie nowy wizerunek zadebiutował 8 września.
Nowe logo Cabify
Poprzedni wizerunek marki Cabify nie utrzymał się długo. Zadebiutował on w lutym 2017 roku. Głównym elementem poza zmianą logo (pin w kształcie litery C, był wcześniej integralną częścią znaku), było wprowadzenie koloru fioletowego, jako elementu odróżniającego Cabify od konkurencji. W rebrandingu (podobnie jak w tym najnowszym z września) pomagała firma doradcza BrandFor.
W nowym znaku pozbyto się w ogóle sygnetu, stawiając na prostą i elegancką typografię. Twórcy chwalą się, że w znaku udało się ukryć punkty trasy, które widnieją w aplikacji, jednak konia z rzędem temu, kto je zauważy, nie wiedząc o tym. Nowe logo Cabify to kolejny dowód na to, że w nowoczesnych identyfikacjach wizualnych logo jest ostatnim i coraz mniej znaczącym elementem, a więcej znaczy choćby charakterystyczna kolorystyka czy typografia.
Nowa typografia: Cabify Brand i Cabify Circular
Ważnym elementem nowej identyfikacji wizualnej marki Cabify jest stworzony specjalnie na jej potrzeby krój pisma. W identyfikacji wykorzystywany jest krój Cabify Brand, w trzech odmianach Light, Regular i Bold. Krój posiada ładne zaokrąglenia, które znamy z logo marki.
Na potrzeby identyfikacji zaprojektowano także klasyczny geometryczny krój Circular. Nie udało mi się niestety znaleźć żadnych informacji, jakie jest rozgraniczenie między krojami Brand i Circular. Sądząc po tym, że Cabify Circular udostępniono do pobrania ze strony opisującej markę, to jest on kierowany dla współpracowników marki i firm tworzących materiały na rzecz Cabify.
Nowa kolorystyka
Fiolet jako dominująca barwa dla marki Cabify została wprowadzona już w 2018 roku. Przy okazji najnowszej zmiany kolor ten poddano delikatnej zmianie. Nowy kolor, nazwany Moradul, jest ciemniejszy od poprzednika, posiada jednak 11 różnych odcieni, nazwanych od M50 do M900 (gdzie podstawowa barwa to M600).
Poza podstawowym fioletem w 11 odcieniach, zaprezentowano również dwa dodatkowe, które również mają po 11 rozbarwień.
W palecie barw marki Cabify znalazło się również miejsce dla siedmiu dodatkowych kolorów. Dobrano je moim zdaniem bardzo dobrze. Całość prezentuje się spójnie i bardzo radośnie. Dodatkowe kolory mają po 8 różnych wersji. Wydaje się, że aż 89 różnych barw to zbyt dużo i zamiast ułatwiać zadanie osobom pracującym nad materiałami dla marki, może to wprowadzać sporo zamieszania. Na szczęście całość została całkiem nieźle opisana na specjalnej stronie poświęconej marce.
Nowy język projektowania Cabify
Poza nową kolorystyką, znakiem i typografią, Cabify wprowadziło zmiany także do innych elementów wizerunku marki. Dużą rolę odgrywają w niej nowe ilustracje, zdjęcia czy zupełnie nowe ikony.
W ramach rebrandingu zaprojektowano od zera ponad 300 nowych ikon. Podzielono je na osiem różnych kategorii. Ikony zostały zaprojektowane tak, by wyglądały dobrze i były czytelne już w rozmiarze 16×16 pikseli.
Odświeżony wizerunek marki Cabify to też nowe podejście do fotografii. W komunikacji marki współistnieją dwa rodzaje fotografii: styl życia, który odzwierciedla codzienne życie użytkowników Cabify i portrety użytkowników, które mogą występować zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i na kolorowym tle.
W nowej odsłonie wizerunku marki Cabify dodano bardzo modne ostatnio ilustracje wektorowe. Stworzono elastyczny, wszechstronny i przyjazny system, który zdaniem Cabify pomaga lepiej komunikować wartości marki.
W ramach rebrandingu zadbano także o to, żeby wszystkie materiały zarówno te drukowane, jak i zaprojektowane z myślą o ekspozycji online były spójne wizualnie, niezależnie czy korzystają z samej typografii, typografii łączonej z fotografią czy wektorowymi ilustracjami.
Cabify – hiszpański odpowiednik Ubera – funkcjonuje w 8 krajach i ponad 40 miastach na całym świecie. Na jego potrzeby stworzono markę, w której połączono wiele elementów, takich jak wektorowe ilustracje, fotografie czy rozbudowany system ikon. Całość jest na tyle skomplikowana, że potrzebowała sporego brandbooka, który udostępniono również online na specjalnej stronie www.
Choć zmiana wizerunku Cabify na pierwszy rzut oka nie wydaje się zbyt duża, to przeprojektowano praktycznie całość, od logo, poprzez typografię, ikonografię, zasady stosowania fotografii aż po językowe aspekty komunikacji marki. Całość prezentuje się bardzo dobrze i zaskakująco spójnie. A Ty co sądzisz o nowym wizerunku marki Cabify?