Powoli zbliżam się do urlopowego wyjazdu, który mam nadzieję, pozwoli mi odetchnąć i wyczyścić głowę. Po powrocie mam nadzieję wrócić wreszcie do regularnego pisania, a także zrealizować kilka planów wobec bloga. Tymczasem, korzystając z tego, że mam teraz trochę więcej czasu, zapraszam do jednego z wpisów, które jestem Ci winny – wyboru najciekawszego rebrandingu maja.
Majowe rebrandingi
Od maja minęło już tyle czasu, że prawdopodobnie nie pamiętasz już, do jakich zmian doszło na rynku, a było ich całkiem sporo. Na 25 rocznicę powstania swój wizerunek zmieniła Krajowa Izba Doradców Podatkowych. Nowe logo zaprezentowały także Muzeum Podlaskie, upwork i browar Pinta. Sporo działo się w sporcie, gdzie nowe znaki pokazały między innymi Columbus Crew czy FC Metz. O tym i wiele więcej przeczytasz w brandingowym przeglądzie maja.
Rebranding miesiąca: Uniwersytet Gdański
Za najciekawszy rebranding maja uznałem zmianę wizerunku Uniwersytetu Gdańskiego. Uczelnia już kilka razy podchodziła do zmian, jednak proponowane znaki nie zyskały akceptacji władz uczelni i środowiska akademickiego. Tak było w 2005 roku, przy okazji 35-lecia uczelni oraz w zeszłym roku, przy okazji 50 urodzin.
Nowe logo Uniwersytetu Gdańskiego
Poprzednie logo Uniwersytetu Gdańskiego towarzyszyło uczelni od wielu lat. Widniała w nim litera G, z wpisanymi w jej kształt krzyżami w koronie – symbolem zapożyczonym z herbu Gdańska. Otoczona była dość rozciągniętą literą U. Poniżej widniała nazwa uczelni, dość mocno przytłoczona sygnetem. Całość prezentowała się bardzo archaicznie i sprawiała ponoć sporo problemów przy skalowaniu i ekspozycji na różnego rodzaju materiałach.
Nowy znak nawiązuje mocno do herbu Gdańska. Takie zresztą były założenia projektowe. Jak czytamy na stronie autorów – gdańskiego studia Spectro, wytyczne projektowe zakładały m.in.: wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Nowe logo bazuje na tarczy herbowej, której kształt przeniesiono z herbu Gdańska. W środku znalazło się miejsce dla liter U i G, udekorowanych pikselowymi krzyżami. Krzyże i równie rozpikselowana korona, umieszczona nad tarczą, są znów nawiązaniem do herbu miasta. Całość utrzymano w modnym błękicie.
Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego.
Nowe logo Uniwersytetu Gdańskiego wybrane zostało w dwuetapowym konkursie. Zaproszono do niego pięć gdańskich firm: Tatastudio, BrandScope, TOFU, Studio Spectro oraz Wojtek Radtke Studio. Nie jestem przekonany do doboru firm, jednak bardzo podoba mi się lokalny patriotyzm uczelni. Studia przedstawiły swoje propozycje znaku, z których Senat Uczelni wybrał jedną, nad którą dalej pracowano. Senatowi doradzał zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie: prof. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP), dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej), prof. UG Aneta Oniszczuk – Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG). Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (Kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).
Identyfikacja wizualna Uniwersytetu Gdańskiego
Nowe logo to dopiero początek. Prawdziwym wyzwaniem jest stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej dla tak dużego podmiotu.
Cezura pięćdziesięciolecia Naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG – mówi Rektor prof. Piotr Stepnowski.
Na razie, poza samym znakiem, otrzymaliśmy także paletę kolorów. Modnej ultramarynie, nazwanej na potrzeby identyfikacji wizualnej uczelni Błękitem Uniwersytetu Gdańskiego, towarzyszy błękit, biel i szarość, nawiązujące odpowiednio do błękitu nieba, piany morskiej i refleksów światła.
Studio realizujące projekt pokazało także kilka mockupów i innych wizualizacji sposobów wykorzystywania nowego znaku. Już po nich możemy się zastanawiać, czy wybrane kolory nie będą sprawiały Uniwersytetowi Gdańskiemu problemów, zwłaszcza tam, gdzie z oszczędności nie będzie się używać farb z palety Pantone.
Uniwersytet Gdański i gdańskie studio Spectro są na początku długiej i wyboistej drogi. Nie jestem przekonany do niektórych wyborów, jednak nie mam wątpliwości co do konieczności rebrandingu. Będę się temu procesowi przyglądał z dużą uwagą i być może jeszcze tutaj coś o nim napiszę. A Ty co sądzisz o zmianie logo Uniwersytetu Gdańskiego?
Według mnie zaczyna to już działać piksel artem.
Trochę tak, ciekaw jestem czy to zostanie pociągnięte dalej w identyfikacji.