Tuż po tym pięknym wrześniowym weekendzie, w którym pogoda przypominała nam tę, którą raczył nas w tym roku lipiec, zapraszam do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu właśnie tego, siódmego w kolejności miesiąca.
Lipcowe rebrandingi
W lipcu działo się sporo, głównie w sporcie. Odświeżone znaki pokazały włoskie Napoli, TS Wisła Kraków i Feyenoord Rotterdam. Swoje odświeżone i uproszczone logo pokazały także Goldman Sachs, Asprod i Województwo Śląskie. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie lipca.
Rebranding miesiąca: Adelaide University
Muszę przyznać, że długo zastanawiałem się, który z rebrandingów uznać za najciekawszy w lipcu. Długo w grze był Statscore, który nie ukrywam, chciałem skrytykować. Ostatecznie postawiłem na Adelaide University – nowopowstałą uczelnię z Australii.
Nowe logo Adelaide University
Uniwersytet Adelaide (Adelaide University) powstał z połączenia dwóch jednostek – The University of Adelaide oraz University of South Australia. Choć umowa o połączeniu uczelni została podpisana w zeszłym roku, uczelnia ma zacząć działać pod nowym szyldem od 2026 roku. Według planów na Uniwersytecie Adelaide będzie kształcić się prawie 70 000 studentów, a zespół ma liczyć 6 000 pracowników.
Logo nowo powstającej uczelni opiera się na znaku graficznym utworzonym z inicjałów „AU”. Apostrof, będący zwieńczeniem litery „U” nawiązuje do granic południowej Australii, a we wnętrzu litery ukryto tarczę. Tarcza odnosi się oczywiście do znaków uczelni, które zastąpić ma nowa jednostka. Więcej o znaczeniu poszczególnych elementów, możecie zobaczyć na filmie umieszczonym poniżej.
Zobacz rebrandingi uczelni na Design Alley:
- Politechnika Warszawska
- Uniwersytet Łódzki
- Oklahoma Christian University
- Universidad Villanueva
- Uniwersytet Gdański
- Uniwersytet Pomorski w Słupsku
- Univerzita Karlova
Adelaide University – Identyfikacja wizualna
Oprawa wizualna została stworzona we współpracy z Lippincott i agencją Fuller Communications z Adelajdy. W jej ramach przygotowano spójną paletę barw, ikonografię oraz layouty publikacji i grafik do mediów społecznościowych.
Paleta barw Adelaide University składa się z kilku odcieni niebieskiego, purpury, beżu oraz bieli. Całość, choć nieoczywista, całkiem do siebie pasuje. Tradycyjny granat, znany z identyfikacji wizualnych wielu uczelni, doprawiony intensywnym fioletem i ultramaryną, sprawia, że całość prezentuje się nowocześnie i rześko.
Jeżeli chodzi o kroje pisma, to skorzystano z National 2 Condensed od nowozelandzkiego Klim Type Foundry. Towarzyszy mu szeryfowa odmiana kroju Roboto, autorstwa Grega Gazdowicza, o którym pisałem więcej, gdy krój debiutował w bibliotece Google Fonts. Moim zdaniem kroje dobrze się uzupełniają i finalny efekt jest bardzo dobry.
Nie mam zastrzeżeń także do layoutów, zarówno tych przygotowanych do druku, jak i dla mediów społecznościowych. Specyfika branży jest taka, że często wymaga długich tekstów, z czym świetnie poradzono sobie, wprowadzając animacje, które ożywiają ściany tekstu. Sam pracowałem jakiś czas na uczelni, więc wiem, że nie jest to lekki kawałek chleba.
W ramach tworzenia wizerunku nowej uczelni powstała także specjalna strona poświęcona jej brandowi. Na razie niestety nie można znaleźć tam za wiele materiałów. Nic jednak dziwnego – uczelnia wystartować ma dopiero za dwa lata. Do tego czasu z pewnością uda się dołożyć więcej informacji i użytecznych materiałów.
Świeży start, jakim z pewnością będzie połączenie dwóch uczelni pod nowym szyldem, jest okazją do przemyślenia idei uniwersytetu na nowo. Adelaide University promuje się hasłem „A new univeristy for the future” i jego tożsamość wizualna rzeczywiście jest nowoczesna. Nie jest jednak w żaden sposób przełomowa, a szkoda, bo można tu było pokusić się o jeszcze większą ekstrawagancję, zrywając z dziedzictwem poprzedników. Daj znać w komentarzach, jak podoba Ci się wizerunek powstającej uczelni i czy tak jak ja, chciałbyś zobaczyć tu coś świeższego.