Design Typografia

Roboto Serif dołącza do rodziny Roboto

Roboto Serif dołącza do rodziny Roboto

Do rodziny Roboto obok klasycznego Roboto w wersji sans serif oraz Mono, Slab i Condensed, dołączyła właśnie wersja szeryfowa Roboto Serif, zaprojektowana tak, aby czytanie było wygodniejsze w każdym rozmiarze i formacie.

Rodzina krojów Roboto króluje w Google Fonts. W zeszłym roku wśród 10 najpopularniejszych fontów w tej usłudze znalazło się miejsce dla trzech wersji – Roboto Mono, które zajęło 10 miejsce, Roboto Condensed z 6 miejscem i podstawowej wersji, która obroniła pierwsze miejsce. Dodatkowo Roboto Slab znalazł się tuż za pierwszą dziesiątką.

10 najpopularniejszych Google Fonts w 2021 roku

Roboto – o rodzinie

Rodzina krojów Roboto, bądź superrodzina, jak nazywa ją Google, wzięła nazwę od kroju Roboto. Zaprojektowany przez Christiana Robertsona Roboto ma podwójną naturę. Ma mechaniczny szkielet, a formy są w dużej mierze geometryczne. Jednocześnie krój ma przyjazne i otwarte krzywe. Roboto jest podstawowym krojem Google i jest używany zarówno w Androidzie, jak i całym Material Designie. Do tej pory do rodziny należały Roboto w wersji sans serif oraz Mono, Slab i Condensed. Teraz dołączyła do nich wersja szeryfowa Roboto Serif.

Google Fonts Knowledge: ruszyła baza wiedzy o typografii

Roboto Serif – nowy krój od Google

Roboto Serif nie został stworzony typowo. Autor kroju Greg Gazdowicz i jego zespół przyjęli niekonwencjonalne podejście do projektowania. Zamiast budować na podstawie istniejącego lub historycznego kroju pisma, „zatomizowali” formy liter, rozkładając krój szeryfowy na jego elementarne części. Następnie zbudowali je, eksperymentując z różnymi proporcjami, typami kontrastu, kształtami końcowymi i kształtami szeryfowymi, aby dowiedzieć się, co jest najbardziej czytelne dla każdej postaci. „To była naprawdę kwestia wyzbywania się subtelności, aby znaleźć bardzo przemyślane kształty i podjąć świadome decyzje” – powiedział Gazdowicz.

Jak informuje Google, minęło prawie 20 lat od wprowadzenia Georgii Matthew Cartera – jednego z pierwszych krojów szeryfowych, zaprojektowanych w celu ułatwienia czytania na ekranach, które w tamtych czasach miały dość niskie rozdzielczości. W tym samym roku (1993) Amerykanie mający dostęp do Internetu spędzali na surfowaniu po sieci mniej niż 30 minut miesięcznie. Teraz spędzamy prawie siedem godzin dziennie. Dziś na szczęście czytanie treści z ekranów jest dużo przyjemniejsze, a dobrze zaprojektowany krój szeryfowy może być tak samo czytelny na ekranie, jak w druku. I to właśnie zadanie stworzenia nowoczesnego kroju szeryfowego, którego nadrzędną cechą miała być czytelność, Google postawiło Gregowi Gazdowiczowi.

Naszym celem było stworzenie kroju pisma, którego można by użyć w długich formach dziennikarskich lub powieści – czymś bardzo długim i skomplikowanym, tak byś mógł czytać go na swoim telefonie bez chęci narzekania – Greg Gazdowicz, Commercial Type

Każda forma literowa została narysowana od podstaw, aby stworzyć krój, o którym powiesz, że „wygląda jak Roboto, ale jest nowym i oryginalnym projektem”. Dzięki takiemu podejściu Roboto Serif harmonizuje z resztą rodziny Roboto, zamiast powielać ją w formie szeryfowej. Oprócz minimalistycznego projektu, który działa dobrze w każdej skali, Roboto Serif został stworzony jako zmienny font z osiami grubości, szerokości, gradacji i rozmiaru optycznego.

Roboto Serif dołącza do rodziny Roboto

Inną zasługującą na uwagę kwestią jest fakt, iż Roboto Serif wśród zmiennych posiada oś rozmiaru optycznego. Rozmiar optyczny (optical size) danego kroju to specjalne odmiany przystosowane do wyświetlenia w określonych środowiskach lub zakresach rozmiarów. Małe rozmiary optyczne mają zwykle niższy kontrast obrysu, bardziej otwarte odstępy, wyższe wysokości x i przesadzone szczegóły w porównaniu z ich większymi odpowiednikami. W przypadku Roboto Serif zaprojektowano sześć rozmiarów optycznych (micro, small text, text, deck, display i poster), dzięki czemu jest to krój naprawdę uniwersalny.

Roboto Serif – o autorze

Greg Gazdowicz (ur. 1988) pochodzi z przedmieść Gaithersburg w stanie Maryland. Studiował projektowanie graficzne w Maryland Institute College of Art, a następnie ukończył program Type@Cooper Extended w 2014 roku, kilka miesięcy po dołączeniu do zespołu projektowego Commercial Type. Greg zaprojektował niestandardowe kroje pisma dla Mailchimpa, La Repubblica, Google i New York Magazine, a także wydał kilka rodzin za pośrednictwem Commercial Type, w tym Robinsona i ambitną rodzinę Terza. Commercial Type z siedzibą w Nowym Jorku i Londynie jest wspólnym przedsięwzięciem Paula Barnesa i Christiana Schwartza, którzy współpracowali od 2004 roku przy różnych projektach krojów pisma, począwszy od wielokrotnie nagradzanego Guardian Egyptian po kroje pisma dla klientów na całym świecie, w tym Vanity Fair, New York Times Style Magazine czy MoMA.

Roboto Serif jest krojem dostępnym za darmo na licencji Open Source i posiada oczywiście polskie znaki diakrytyczne.  Możesz go pobrać w Google Fonts, lub za pomocą tego serwisu umieścić na swojej stronie www. Daj znać koniecznie w komentarzu, co myślisz o Roboto Serif. Ja nie omieszkam go przetestować i jednocześnie mam nadzieję, że to będzie początek renesansu krojów szeryfowych, które na to zdecydowanie zasługują.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x