Do rodziny Roboto obok klasycznego Roboto w wersji sans serif oraz Mono, Slab i Condensed, dołączyła właśnie wersja szeryfowa Roboto Serif, zaprojektowana tak, aby czytanie było wygodniejsze w każdym rozmiarze i formacie.
Rodzina krojów Roboto króluje w Google Fonts. W zeszłym roku wśród 10 najpopularniejszych fontów w tej usłudze znalazło się miejsce dla trzech wersji – Roboto Mono, które zajęło 10 miejsce, Roboto Condensed z 6 miejscem i podstawowej wersji, która obroniła pierwsze miejsce. Dodatkowo Roboto Slab znalazł się tuż za pierwszą dziesiątką.
Roboto – o rodzinie
Rodzina krojów Roboto, bądź superrodzina, jak nazywa ją Google, wzięła nazwę od kroju Roboto. Zaprojektowany przez Christiana Robertsona Roboto ma podwójną naturę. Ma mechaniczny szkielet, a formy są w dużej mierze geometryczne. Jednocześnie krój ma przyjazne i otwarte krzywe. Roboto jest podstawowym krojem Google i jest używany zarówno w Androidzie, jak i całym Material Designie. Do tej pory do rodziny należały Roboto w wersji sans serif oraz Mono, Slab i Condensed. Teraz dołączyła do nich wersja szeryfowa Roboto Serif.
Roboto Serif – nowy krój od Google
Roboto Serif nie został stworzony typowo. Autor kroju Greg Gazdowicz i jego zespół przyjęli niekonwencjonalne podejście do projektowania. Zamiast budować na podstawie istniejącego lub historycznego kroju pisma, „zatomizowali” formy liter, rozkładając krój szeryfowy na jego elementarne części. Następnie zbudowali je, eksperymentując z różnymi proporcjami, typami kontrastu, kształtami końcowymi i kształtami szeryfowymi, aby dowiedzieć się, co jest najbardziej czytelne dla każdej postaci. „To była naprawdę kwestia wyzbywania się subtelności, aby znaleźć bardzo przemyślane kształty i podjąć świadome decyzje” – powiedział Gazdowicz.
Jak informuje Google, minęło prawie 20 lat od wprowadzenia Georgii Matthew Cartera – jednego z pierwszych krojów szeryfowych, zaprojektowanych w celu ułatwienia czytania na ekranach, które w tamtych czasach miały dość niskie rozdzielczości. W tym samym roku (1993) Amerykanie mający dostęp do Internetu spędzali na surfowaniu po sieci mniej niż 30 minut miesięcznie. Teraz spędzamy prawie siedem godzin dziennie. Dziś na szczęście czytanie treści z ekranów jest dużo przyjemniejsze, a dobrze zaprojektowany krój szeryfowy może być tak samo czytelny na ekranie, jak w druku. I to właśnie zadanie stworzenia nowoczesnego kroju szeryfowego, którego nadrzędną cechą miała być czytelność, Google postawiło Gregowi Gazdowiczowi.
Naszym celem było stworzenie kroju pisma, którego można by użyć w długich formach dziennikarskich lub powieści – czymś bardzo długim i skomplikowanym, tak byś mógł czytać go na swoim telefonie bez chęci narzekania – Greg Gazdowicz, Commercial Type
Każda forma literowa została narysowana od podstaw, aby stworzyć krój, o którym powiesz, że „wygląda jak Roboto, ale jest nowym i oryginalnym projektem”. Dzięki takiemu podejściu Roboto Serif harmonizuje z resztą rodziny Roboto, zamiast powielać ją w formie szeryfowej. Oprócz minimalistycznego projektu, który działa dobrze w każdej skali, Roboto Serif został stworzony jako zmienny font z osiami grubości, szerokości, gradacji i rozmiaru optycznego.
Inną zasługującą na uwagę kwestią jest fakt, iż Roboto Serif wśród zmiennych posiada oś rozmiaru optycznego. Rozmiar optyczny (optical size) danego kroju to specjalne odmiany przystosowane do wyświetlenia w określonych środowiskach lub zakresach rozmiarów. Małe rozmiary optyczne mają zwykle niższy kontrast obrysu, bardziej otwarte odstępy, wyższe wysokości x i przesadzone szczegóły w porównaniu z ich większymi odpowiednikami. W przypadku Roboto Serif zaprojektowano sześć rozmiarów optycznych (micro, small text, text, deck, display i poster), dzięki czemu jest to krój naprawdę uniwersalny.
Roboto Serif – o autorze
Greg Gazdowicz (ur. 1988) pochodzi z przedmieść Gaithersburg w stanie Maryland. Studiował projektowanie graficzne w Maryland Institute College of Art, a następnie ukończył program Type@Cooper Extended w 2014 roku, kilka miesięcy po dołączeniu do zespołu projektowego Commercial Type. Greg zaprojektował niestandardowe kroje pisma dla Mailchimpa, La Repubblica, Google i New York Magazine, a także wydał kilka rodzin za pośrednictwem Commercial Type, w tym Robinsona i ambitną rodzinę Terza. Commercial Type z siedzibą w Nowym Jorku i Londynie jest wspólnym przedsięwzięciem Paula Barnesa i Christiana Schwartza, którzy współpracowali od 2004 roku przy różnych projektach krojów pisma, począwszy od wielokrotnie nagradzanego Guardian Egyptian po kroje pisma dla klientów na całym świecie, w tym Vanity Fair, New York Times Style Magazine czy MoMA.
Roboto Serif jest krojem dostępnym za darmo na licencji Open Source i posiada oczywiście polskie znaki diakrytyczne. Możesz go pobrać w Google Fonts, lub za pomocą tego serwisu umieścić na swojej stronie www. Daj znać koniecznie w komentarzu, co myślisz o Roboto Serif. Ja nie omieszkam go przetestować i jednocześnie mam nadzieję, że to będzie początek renesansu krojów szeryfowych, które na to zdecydowanie zasługują.