Branding Top

Brandingowy przegląd miesiąca #12 (lipiec 2019)

Brandingowy przegląd miesiąca 12 lipiec 2019
Niedawno zaczynałem tę serię, niejako testowo. Dziś już po raz dwunasty oddaję w Twoje ręce Brandingowy przegląd miesiąca. Sądząc po statystykach, seria przyjęła się dość dobrze, więc zapraszam do sprawdzenia, co ciekawego działo się w kontekście brandingu w lipcu.

Lipcowe rebrandingi

Co roku lipiec jest typowym sezonem ogórkowym, którym niewiele się dzieje. W ostatnich latach jednak pojawiały się pojedyncze strzały, które powodowały, że mieliśmy o czym rozmawiać. W zeszłym roku nowy system identyfikacji wizualnej zaprezentowała Austria. Niestety minie jeszcze sporo czasu, zanim w Polsce ktoś pomyśli o tym, by zrobić podobny porządek. Dwa lata temu nowy i dość kontrowersyjny wizerunek zaprezentowały Kujawy i Pomorze. Dla mnie to jeden z gorszych rebrandingów ostatnich lat w naszym kraju. Znam jednak projektantów, którzy bronią ten znak i wizję Michała Łojewskiego. W 2016 roku nowe logo zaprezentował Mastercard. Od tego czasu firma zdążyła już zmodyfikować ten znak, usuwając z niego logotyp, pozostawiając sam sygnet. Jak widzisz, w zeszłych latach, mimo sezonu ogórkowego, znalazło się, choć po jednym ciekawym i dużym rebrandingu, wartym opisania. Jak jest w tym roku? Tego dowiesz się, czytając ten wpis.

Brandingowy przegląd lipca

Przeglądając Trello, w którym zbieram linki do tego typu podsumowań, trochę się zestresowałem, że to będzie naprawdę krótki wpis. Poszperałem jednak trochę w notatkach i zakładkach i ostatecznie udało się zebrać całkiem sporo mniejszych lub większych rebrandingów, które miały miejsce w lipcu. Tym razem znów sporo tu projektów powiązanych ze sportem, ale przypuszczam, że w sierpniu, gdy ruszy wiele rozgrywek się to uspokoi.

Nowy wizerunek francuskiego rugby

Zaczynamy od zmiany wizerunku francuskiego rugby. Fédération Française de Rugby (FFR), założony w 1919 roku związek, zrzeszający prawie 600.000 sportowców, zdecydował się na zmianę wizerunku. Nowe logo, które pojawi się także na koszulkach sportowców, nawiązuje do pierwszego znaku, który widniał na strojach zawodników w 1905 roku. Ja nie jestem przekonany do nowego logo, stworzonego przez agencję Leroy Tremblot (Boulogne-Billancourt). Zdecydowanie bardziej podobał mi się stary, dość abstrakcyjny kogut, wpisany w piłkę do rugby. Trzeba pochwalić natomiast fakt, że uspójniono logo związku, z motywem znajdującym się na koszulkach graczy. Przy okazji rebrandingu francuskiego rugby podzielę się z Tobą mało znanym faktem: grałem wiele lat, najpierw w koszykówkę potem w rugby, a obu tych sportów nie za bardzo lubię oglądać w telewizji. Zdecydowanie wolę piłkę, którą kopałem tylko jako dziecko na podwórku.

Francuskie rugby zmienia logo

Tour de France mniej francuski

Pozostajemy na chwilę we Francji. Tour de France to największy wyścig kolarski we Francji i jeden z największych w Europie. Do niedawna pełna nazwa wyścigu, która widniała w logo, brzmiała Le Tour de France. Podczas lipcowej 106. edycji wyścigu, zaprezentowano nowe logo tego legendarnego touru. Jednym z elementów subtelnego liftingu znaku było właśnie pozbycie się z logo i nazwy wyścigu przedrostka Le, charakterystycznego dla języka francuskiego. Z jednej strony szkoda, że usuwa się takie smaczki, z drugiej od dawna używało się nazwy Tour de France, więc inny zapis w nazwie mógł wprowadzać w błąd.

Tour de France ma nowe logo

ŁKS wraca do Ekstraklasy z nowym logo

Łódzki Klub Sportowy wrócił po siedmiu latach do Ekstraklasy. O nowym logo ligi pisałem w zeszłym miesiącu, dziś przyszła kolej na zmodyfikowany znak łódzkiego beniaminka. Za lifting słynnej przeplatanki odpowiedzialny jest Kuba Malicki, krakowski projektant, autor bloga polskielogo.net, o którym już kiedyś pisałem. Nowy logotyp ełksy z jednej strony nawiązuje do historycznego znaku, z drugiej jest wyrysowany staranniej od poprzednika i powinien lepiej prezentować się na nowoczesnych nośnikach. Jak informuje klub, nowa przeplatanka zaprezentowana została kibicom jeszcze w sezonie 2018/19 i została przez nich dobrze przyjęta.

ŁKS z nowym logo

ACB zmienia logo

Hiszpańska zawodowa liga koszykarska ACB zmienia logo. Wykonującego dość pokraczny wsad koszykarza, zmienia zaćmienie czerwonego księżyca. Nie wiemy wiele więcej o tym rebrandingu, jednak mam nadzieję, że przy okazji zmieniona zostanie strona www ligi, która wygląda, jakby zatrzymała się w 2006 roku.

Hiszpańska liga acb zmienia logo

Sztokholm i Åre pokazują logo kandydackie

Sztokholm wraz z Åre są jednym z dwóch, obok Mediolanu i Cortina d’Ampezzo, kandydatów do zorganizowania zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2026 roku. Żadna tego typu kandydatura nie może obyć się bez logo. Nie inaczej jest w tym przypadku. Szwedzkie miasta zaprezentowały w lipcu logo, stworzone przez studio Happy F&B. Logo kandydatury Sztokholm i Åre pokazuje, że nie trzeba zarysu gór, śnieżynek i nart, żeby zrobić dobry znak dla zimowych igrzysk, choć zimy tu jakby niewiele.

Sztokholm i Åre mają kandydackie logo

TCM zmienia logo na 20 rocznicę

To już koniec logo sportowych na dziś – obiecuję. Teraz przyszedł czas na zmianę znaku stacji telewizyjnej TCM. Z okazji 20 rocznicy utworzenia TCM, barcelońskie Wete Studio, zmodyfikowało logotyp stacji. Mimo dość znacznych zmian mam wrażenie, że logo zachowało swój charakter, a dodanie do identyfikacji koloru żółtego może się podobać. Dodatkowo do logotypu dobudowano spójny z nim font, który może być użyty w nagłówkach czy na plakatach.

Stacja TCM zmienia logo na 20 rocznicę powstania

Big Nerd Ranch z nowym kapeluszem

Big Nerd Ranch to agencja zajmująca się stworzeniem i wsparciem produktów cyfrowych. W lipcu firma zdecydowała się na rebranding. Piszę o tym dlatego, że to kolejna po Red Hat firma z kapeluszem w logo, która zdecydowała się na rebranding. Za nowe logo i całą identyfikację wizualną firmy odpowiedzialna jest agencja Matchstic. Moim zdaniem nowe logo prezentuje się lepiej od poprzednika, a na pewno zdecydowanie lepiej pasuje do obecnych czasów. 

Big Nerd Ranch zmienia logo

Jessica na swoim

Na koniec zostawiłem sobie najgorętszego newsa lipca. Jessica Walsh, znana ze współpracy ze Stefanem Sagmeisterem w nowojorskim studio Sagmeister & Walsh, otwiera własną agencję. Powstanie firmy o przewrotnej nazwie &Walsh nie oznacza rozpadu najbardziej znanego duetu projektantów, gdyż ta dwójka będzie dalej współpracować. Stefan ma teraz skupić się jednak bardziej na projektach non-profit, w ramach swojej własnej firmy Sagmeister Inc. Walsh natomiast, ze swoim 25-osobowym zespołem, przenosi się do innego biura w tym samym kompleksie biurowców i pracować będzie nad projektami komercyjnymi dla klientów, których obsługiwała wcześniej w studio Sagmeister & Walsh. To kolejna duża zmiana w świecie amerykańskiego projektowania, po tym, jak niedawno z pracą w Apple pożegnał się Jony Ive. A mi nie pozostaje nic innego, niż życzyć Dżessice powodzenia!

&walsh - nowe studio Jessici Walsh

To już wszystkie najciekawsze rebrandingi lipca. To także trzeci wpis na blogu w ostatnie trzy dni, więc czas odpocząć. Wracam po długim weekendzie i właśnie wtedy możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który znak podoba Ci się najbardziej i czy zgadzasz się z moimi opiniami.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze