Design Alley
  • Kategorie
    • Design
    • Branding
    • UX
    • Freebies
    • Blogowanie
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Serie
    • 10 lat temu
    • Brandingowy przegląd miesiąca
    • DA Galeria
    • Rebranding miesiąca
    • Poniedziałkowe Gratisy
    • Top 10
  • O blogu
  • Kontakt
  • Facebook
  • Twitter
  • Google News
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Feed
Design Alley
  • Kategorie
    • Design
    • Branding
    • UX
    • Freebies
    • Blogowanie
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Serie
    • 10 lat temu
    • Brandingowy przegląd miesiąca
    • DA Galeria
    • Rebranding miesiąca
    • Poniedziałkowe Gratisy
    • Top 10
  • O blogu
  • Kontakt
  • Facebook
  • Twitter
  • Google News
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Feed
Design Alley
  • Kategorie
    • Design
    • Branding
    • UX
    • Freebies
    • Blogowanie
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Serie
    • 10 lat temu
    • Brandingowy przegląd miesiąca
    • DA Galeria
    • Rebranding miesiąca
    • Poniedziałkowe Gratisy
    • Top 10
  • O blogu
  • Kontakt
Branding

Rebranding miesiąca #20: Kujawy Pomorze (lipiec 2017)

27 sierpnia, 2017
1 068 wyświetleń
4 min. czytania
fidget spinner kujawsko pomorskie
Gustaw Grochowski mowmigrochu
Dodaj komentarz
    Udostępnij!
    FacebookTwitterPinterestLinkedIn
Ostatni dzień sierpnia to idealny dzień żeby podsumować miesiąc... poprzedni. W pewnym momencie myślałem, że będę sobie musiał odpuścić ten wpis, z wielu powodów, jednak rzutem na taśmę udało się.

Nie ma chyba innego okresu w roku, w którym mniej się dzieje w kontekście zmian wizerunku, nowych logo itp, niż lipiec. Chlubnym wyjątkiem był zeszły rok, gdy nowe logo i identyfikację wizualną zaprezentował MasterCard.

W tym roku w lipcu rebranding przeszły miedzy innymi Tinder, Converse, SurveyMonkey czy SkySport. W każdym przypadku była to jednak tak niewielka zmiana, że nie warto o nich pisać więcej, niż że miała miejsce. Na ratunek przyszli włodarze województwa kujawsko-pomorskiego, dzięki którym mam o czym napisać.

Kujawy Pomorze

Województwo kujawsko-pomorskie jest kolejnym organem lokalnym, który poczuł potrzebę stworzenia marki, na potrzeby promocji regionu. Ja jestem przeciwnikiem tworzenia logo dla wszystkiego i uważam, że jednostkom terytorialnym wystarczy herb lub jego pochodna, jak w przypadku Budapesztu czy Wadowic.

nowe i stare logo województwa kujawsko pomorskiego

Nowe logo województwa kujawsko-pomorskiego składa się z dwóch elementów, nazwy „Kujawy Pomorze” osadzonej na białym prostokącie i dwukolorowego kształtu, który przybierać ma różne formy. Pierwszy raz patrząc na nowe logo Kujaw i Pomorza miałem wrażenie, że do Torunia i Bydgoszczy dotarła moda na Fidget Spinnery, gdyż logo województwa wygląda jak dwie te zabawki, widziane z lotu ptaka.

Znaczenie poszczególnych elementów znaku urzędnicy tłumaczą następująco:

Znak promocyjny województwa jest zbudowany w oparciu o dwie składowe: element stały i elementy dynamiczne. Element stały – kwadrat, symbolizuje równowagę, spokój, przestrzeń i granice regionu. Elementy dynamiczne – odzwierciedlają ruch, dynamikę płynącą z regionu, energię wynikającą ze współpracy mieszkańców i samorządów. Kwadrat jest elementem niezmiennym, natomiast pozostałe elementy dostosowują swoją formę i dynamikę do konkretnych mediów i nośników.

O ile sam wygląd znaku to kwestia gustu, o tyle mam spore wątpliwości z tym, jak logo będzie funkcjonowało w eksploatacji. O ile księga znaku została przygotowana dość rzetelnie, o tyle setki razy mieliśmy już przykłady, że samorządy lokalne i inne tego typu podmioty, kiepsko radzą sobie ze swoimi logo. Inną sprawą jest to, że przejścia tonalne dobrze wyglądają jedynie w internecie i lepszej jakości druku cyfrowym. Problem dostrzegli na szczęście także twórcy znaku, prezentując alternatywne symbole, ułatwiające eksploatację znaku. Jedną z podstawowych zasad, które powinny przyświecać projektantom, którzy chcą stworzyć dobre logo, jest zasada mówiąca, że logo powinno wyglądać dobrze w każdej możliwej formie. Takimi znakami są chociażby logo FedEx, Nike czy Apple. Projektanci znaku województwa kujawsko-pomorskiego nie podołali temu zadaniu, czego efektem jest zaprezentowanie aż 9 wariantów znaku.

 

logo wersje

Zastrzeżeń nie mogę mieć natomiast do kolorystyki. Czerwień i niebieski zostały zaczerpnięte z barw występujących w regionalnych strojach ludowych i pasują do siebie bardzo dobrze. Żałuję natomiast, że nie pokuszono się o większą kreatywność przy doborze typografii. Męczy mnie już oglądanie, w co drugim projekcie, fontu Lato Łukasza Dziedzica. Sam font nie jest taki zły, jednak polscy projektanci zdecydowanie go nadużywają.

Logo i co dalej?

O ile samo logo jest ciekawe i rozpoznawalne to moje spore watpliwości budzi zarys identyfikacji wizualnej, zaprezentowany wraz ze znakiem. Elementy dynamiczne, wyglądające ciekawie w logo, zostały tu umieszczone zupełnie losowo. Nie ma mowy o żadnej koncepcji.

akcydensy

O ile wygląd materiałów promocyjnych może znaleźć swoich wielbicieli, o tyle wiele wątpliwości budzi wygląd plakatów i innych materiałów drukowanych. Na ich przykładzie widać, że identyfikacja wizualna województwa jest kompletnie nieprzemyślana. Materiały nie są spójne, kolorowe kształty, na których umieszczono opisy, nie pasują do obłych kształtów w logo, a umieszczenie półprzezroczystego logo na kolorowych zdjęciach wygląda na sabotaż.

plakaty

Podsumowując włodarze województwa kujawsko-pomorskiego poczynili odważny krok, chcąc promować się tak oryginalnym logo. O ile, poza kwestiami użyteczności, do logo nie mogę mieć wiele zastrzeżeń, o tyle zaproponowany zarys identyfikacji wizualnej jest tragiczny. Jestem przekonany, że tak przygotowany system nie pomoże w stworzeniu silnej marki regionu, co było przecież celem całego zabiegu. Wybór nazwy „Kujawy Pomorze” też wydaje się zastanawiający, gdyż na pierwszy rzut oka nie wydaje się on powiązany z jednostką administracyjną. To tyle w kwestii rebrandingu województwa kujawsko-pomorskiego, jestem bardzo ciekawy, co Wy sądzicie o tej kontrowersyjnej zmianie?

Tagi:Kujawy Pomorze nowe logo rebranding miesiąca white cat studio województwo kujawsko-pomorskie

Przeczytaj także

Brandingowy przegląd miesiąca #46 (maj 2022)
Branding • Top

Brandingowy przegląd miesiąca #46 (maj 2022)

1 miesiąc temu
Rebranding wakacyjnych linii Condor
Branding • Top

Rebranding miesiąca #78: Condor (kwiecień 2022)

1 miesiąc temu
brandingowi przegląd miesiąca 45
Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #45 (kwiecień 2022)

2 miesiące temu
Rebranding miesiąca #77: New York Philharmonic
Branding

Rebranding miesiąca #77: New York Philharmonic (marzec 2022)

2 miesiące temu
Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #44 (marzec 2022)

2 miesiące temu
Sanofi rebranding koncernu medycznego
Branding

Rebranding miesiąca #76: Sanofi (luty 2022)

3 miesiące temu
Brandingowy przegląd miesiąca #43 (luty 2022)
Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #43 (luty 2022)

3 miesiące temu
Rebranding marki Barilla – nowe opakowania i zupełnie nowa linia produktów Al Bronzo
Branding

Rebranding miesiąca #75: Barilla (styczeń 2022)

4 miesiące temu

O autorze

Zobacz wszystkie artykuły

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Rebranding miesiąca #21: Kalisz (sierpień 2017)
Polak Potrafi Projektować #1: Etykiety na piwo
    Udostępnij!
    FacebookTwitterPinterestLinkedIn
Polak Potrafi Projektować #1: Etykiety na piwo

Kategorie

  • Blogowanie
  • Branding
  • Design
  • UX
  • Freebies
  • Konkursy
  • Wydarzenia

Strony

  • Archiwum
  • Cookies i polityka prywatności
  • Kontakt
  • O blogu
  • Współpraca

Warto odwiedzić

  • k85 – Agile i takie tam sprawy
  • trafna.pl – O wszystkim. Z pasji i o pasjach.

Popularne tagi

Adobe (10) Brandingowy przegląd miesiąca (46) Cover awArts (11) Darmowe fonty (17) darmowe ikony (78) darmowe ilustracje (71) darmowe mockupy (9) darmowe patterny (46) darmowe presety lightroom (11) darmowe pędzle (11) darmowe pędzle procreate (31) darmowe szablony instagram (12) darmowe szablony instagram stories (12) darmowe tekstury (19) Darmowe vectory (18) darmowe wektory (15) darmowy efekt do photoshopa (9) darmowy font (111) darmowy font z polskimi znakami (17) darmowy mockup (169) darmowy pattern (17) darmowy szablon instagram (9) Darmowy szablon keynote (11) Darmowy szablon powerpoint (42) darmowy szablon prezentacji (42) darmowy szablon prezentacji powerpoint (18) darmowy szablon wordpress (13) darmowy ui kit (15) eduweb.pl (8) google (9) konkurs (10) Mateusz Machalski (9) Pentagram (12) PGDAwards (9) Podpunkt (8) Polish Graphic Design Awards (9) Poniedziałkowe gratisy (248) rebranding miesiąca (76) Redkroft (8) STGU (17) Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej (14) studio otwarte (11) Super Super (8) top10 (14) typografia (9)

Zapisz się do newslettera

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach i planowanych akcjach, prosto na Twoją skrzynkę email.

Najnowsze komentarze

  • Daniel Nalepka - Rebranding miesiąca #78: Condor (kwiecień 2022)
  • Daniel Nalepka - Konkurs 30/30 – najlepsze okładki 2021 roku wybrane!
  • Daniel Nalepka - Rebranding miesiąca #78: Condor (kwiecień 2022)
  • Gustaw Grochowski - Konkurs 30/30 – najlepsze okładki 2021 roku wybrane!
  • Gustaw Grochowski - Rebranding miesiąca #78: Condor (kwiecień 2022)
Copyright DesignAlley.pl © 2017-2021.
  • Cookies i prywatność
  • Facebook
  • Twitter
  • Google News
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Feed
 

Loading Comments...