Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #6 (styczeń 2019)

brandingowy przegląd miesiąca 6
Nowy rok przyniósł wiele zmian na rynku brandingowym. W tym wpisie postaram się przedstawić Ci najciekawsze z nich.

Styczniowe rebrandingi

W styczniu zazwyczaj działo się wiele ciekawego.zeszłym roku nowe logo pokazały między innymi Bla Bla Car i brytyjski The Guardian. W 2017 roku w styczniu rebranding zapowiedziała Mozilla, a w 2016 Gumtree. Co ciekawe nowemu logo Gumtree w trzy lata nie udało się dotrzeć do Polski. W tym roku było równie ciekawie, dużo działo się szczególnie w branży sportowej.

Jedynka jako pierwsza

Firma Tik­ku­rila, wła­ści­ciel marki Jedynka, zdecydował się ostatnio na małą zmianę wizerunku. Celem rede­si­gnu Jedynki było odświe­że­nie iden­ty­fi­ka­cji marki i pro­duktu oraz dosto­so­wa­nie ich do naj­nowszych tren­dów ryn­ko­wych i aktu­al­nych ocze­ki­wań kon­su­men­tów. Tyle z marketingowej teorii. W praktyce nowe logo jest delikatną, ale całkiem udaną modyfikacją poprzedniego. Dużej zmianie podległy także opakowania farb, jednak rynek ten jest mi na tyle obcy, że nie podejmę się recenzji tej zmiany. Więcej o redesignie i nowym logo przeczytasz tutaj.

jedynka stare i nowe logo

Zara zmasakrowana

O nowym logo Zary pisałem już w serwisie DailyWeb. Jak ktoś z Was ma ochotę przeczytać moje zdanie o tym znaku, to zachęcam do zapoznania się z tamtym artykułem. Nie ma jednak co ukrywać, że moje zdanie o nowym logo Zary nie jest dobre. Zara postawiła na typografię, więc oddam głos specjaliście od typografii, Mateuszowi Machalskiemu, którego możesz znać między innymi jako autora digitalizacji krojów BonaBrygada 1916, który o nowym logo Zary napisał tak:

(…) to totalnie amatorsko wykreślony znak i nawet najlepsza komunikacja tego nie uratuje

Nowe logo Zary

Mastercard bez nazwy w logo

Jakiś czas temu pisałem o nowym logo Mastercard. W styczniu firma zdecydowała się na odważny krok usunięcia nazwy z logo. Powołując się na badania, z których wynika, że ponad 80% użytkowników rozpoznaje symbol Mastercard bez nazwy firmy, zdecydowano się na usunięcie jej ze znaku. Dla mnie to dość kontrowersyjne działanie, jednak rynek zweryfikuje wszystko, są firmy, takie jak na przykład Apple czy Nike, które świetnie radzą sobie z logo bez nazwy firmy. Więcej o przyczynach zmiany przeczytasz w press releasie Mastercard.

mastercard z logo bez nazwy firmy

Wadowice przywracają papieski herb

W maju 2017 roku pisałem o nowym herbie i logo Wadowic. Już wtedy pojawiały się kontrowersje związane z usunięciem papieskich kluczy, ozdobnego kartusza i korony z herbu. Klucze wprawdzie pozostały, ale jedynie w ozdobnej wersji logo. Po dojściu do władzy burmistrza związanego z PiSem jasne stało się, że logo zaprojektowane przez Studio Otwarte, może nie przetrwać. Tak też się stało. Jak informuje Gazeta Krakowska, logo Wadowic jest marginalizowane, a magistrat wrócił do starego herbu. Ja miałem trochę zastrzeżeń do rebrandingu Wadowic, jednak żałuję, że kwestie polityczne zdecydowały o jego porzuceniu i powrocie do starego herbu, który jest niepoprawny pod względem heraldycznym.

wadowice wracają do starego herbu

Nowe logo Juv… Maringi FC

Pisząc o nowym logo Juventusu, zastanawiałem się, czy inne kluby pójdą masowo drogą turyńczyków. Tak się nie stało, jednak parę klubów zdecydowało się na odświeżenie swojego logo, na podobieństwo logo Juventusu. Jednym z nich jest Maringa FC, założony w 2010 roku klub z Brazylii. Ja nie jestem przekonany do tego trendu w futbolu. Zdecydowanie wolę tradycyjne, przypominające herby, znaki. Więcej grafik znajdziesz na stronie twórców logo.

Maringa FC ma nowe logo, bardzo podobne do logo Juventusu

Club Athletico Paranaense także zmienia logo

Kolejnym brazylijskim klubem, który zdecydował się na odważny krok i diametralną zmianę logo jest Club Athletico Paranaense. Założonemu w 1924 roku klubowi tylko raz, w 2001 roku, udało się zdobyć mistrzostwo kraju. Z okazji pełnoletniości tego triumfu Athletico Paranaense zdecydowało się na zaprezentowanie nowego znaku. Moim zdaniem poprzednie logo można było trochę poprawić, natomiast nowe zupełnie mi się nie podoba. Za nowe logo i cały wizerunek odpowiedzialna jest brazylijska agencja OZ.

Club Athletico Paranaense także zmienia logo

Niemiecko-duńskie mistrzostwa piłki ręcznej z nietypowym znakiem

Kolejnym i ostatnim na dzisiaj znakiem sporotwym jest logo niemiecko-duńskich Mistrzostw Świata w piłce ręcznej. Impreza, która odbyła się w styczniu, zakończyła się zwycięstwem jednego z gospodarzy – reprezentacji Danii. Polakom nie udało się awansowań na Mistrzostwa, więc nas najbardziej interesowało logo imprezy, a to było naprawdę ciekawe. Logo mistrzostw w niczym nie przypominało innych znaków tego typu imprez, przywodząc na myśl raczej popularny festiwal muzyczny, niż imprezę sportową. Więcej o logo imprezy przeczytasz tutaj.

mistrzostwa świata w piłce ręcznej 2019

Więc Sri Lanka?

W styczniu nowe logo zaprezentowała także Sri Lanka. To małe azjatyckie państwo, leżące na wyspie Cejlon oraz szeregu mniejszych wysepek. Nazwa Sri Lanka oznacza „olśniewający kraj” i po zdjęciach wydaje się, że tak może być. Faktem jest, że kraj ten jest coraz popularniejszym celem polskich turystów. Turystyka nie jest głównym źródłem utrzymania na Sri Lance, jednak państwo stawia mocno na rozwój tego sektora, czego potwierdzeniem może być nowe turystyczne logo kraju. O ile nie podoba mi się za bardzo nowe logo, o tyle muszę przyznać, że jest lepsze od poprzedniego. Za rebranding odpowiada J. Walter Thompson, a dokładniej ich biuro ze Sri Lanki.

nowe logo sri lanki

Paryż zmienia logo

W styczniu na rebranding zdecydował się także Paryż. Stolica i największe miasto Francji i jedno z najpiękniejszych miast świata zdecydowało się na modyfikację znaku, nie zmieniając elementów znajdujących się w logo. Poza nazwą miasta znajdziemy w nim… statek. Zaskoczeni mogą być wszyscy, którzy spodziewali się w nim wieży Eiffla lub innego popularnego symbolu. Logo odnosi się bowiem do herbu miasta, w którym widnieje między innymi łódź. Wiąże się to z faktem, że pierwszy herb miasta to godło dawnej, średniowiecznej gildii kupców transportujących swoje towary Sekwaną. Była to najważniejsza grupa zawodowa w ówczesnym mieście, na tyle ważna, że jej godło przyjęto za herb całego miasta. Nowe logo Paryża prezentuje się lepiej od poprzedniego, poprawiłbym jedynie światło między literami „R”, „I” i „S”. Bardzo ładnie prezentuje się całość identyfikacji wizualnej, przygotowanej przez Carré Noir.

Paryż zmienia logo

Jastrzębie-Zdrój również ma nowe logo

Jastrzębie-Zdrój Paryżem nie jest i raczej nigdy nie będzie. Ma ono jednak także nowe logo, o którym warto napisać. Miasto podążyło trendem zapoczątkowanym przez Rio Creativo i Słupsk i zdecydowało się na znak, będący graficznym uproszczeniem herbu. I tak w logo Jastrzębia-Zdroju widzimy znanego z herbu Jastrzębia i górnicze młoty. W herbie ptak trzyma młoty, tu zostały one przeniesione nad zwierzę. Logo prezentuje się całkiem dobrze, choć przyznam, że gdybym nie wiedział, co przedstawia, to długo szukałbym tu sylwetki ptaka. Być może jest to wynikiem tego, że upchnięto w nim ponoć kroplę wody, kształt serca oraz dwie góry lub sosny. Trochę przerost formy nad treścią, ale i tak jest zdecydowanie lepiej niż było. Twórcą nowej wizualizacji jest Węgier, od roku mieszkający w Jastrzębiu-Zdroju — Imre Jernei.

jastrzębie zdrój ma nowe logo

awwwards raczej nie zgarnie nagrody za logo

Ze śląskich ulic przenosimy się wprost do internetu, by zapoznać się z nowym logo awwwards. Założona w Walencji w 2009 roku witryna zajmuje się wyborem najlepszych i najbardziej innowacyjnych stron www. Projekty zgłaszają sami projektanci lub developerzy, a spośród nich wybierane są te najlepsze, które są potem wyróżniane na stronie awwwards. Od kilku lat najlepsze projekty nagradzane są na corocznych galach organizowanych w Europie i USA. Nowe logo podobnie jak poprzednie opiera się na typografii. Zrezygnowano jednak z kapitalików, na rzecz małych liter. Moim zdaniem nowe logo prezentuje się lepiej, zastanawia mnie jedynie fakt, że najmniejszym logo używanym w identyfikacji jest samo „w” z kropką. Nie wiem, czy nie będzie to wprowadzać w błąd odbiorców. Za rebranding odpowiada agencja Lesap, na której stronie znajdziecie więcej grafik i informacji o zmianie wizerunku.

awwwards z nowym logo

Duolingo zmienia maskotkę

Pozostając w internecie czas na nową maskotkę Duolingo. Aplikacja do nauki języków po pięciu latach zdecydowała się na modyfikację sympatycznej sowy, będącej jej znakiem rozpoznawczym. Nowa sowa w wersji podstawowej jest bardziej stateczna, jednak wzorem emoji może ona wyrażać wiele emocji. Mnie nowy wygląd sowy się podoba. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub zobaczyć więcej grafik to zapraszam do artykułu w The Verge, gdzie przybliżono cały rebranding.

Duolingo liftinguje sowę

Slack zamienił hasha na kwiatek? wiatrak? swastykę?

Kolejnym internetowym narzędziem, które w styczniu zmieniło logo, był Slack. Popularny komunikator zdecydował się na porzucenie popularnego hasha, na rzecz… no właśnie, czego? Złośliwi widzą tu swastykę, ja raczej doszukiwałbym się raczej kwiatka bądź wiatraka. Zmiana podyktowana była ponoć trudnością w używaniu znaku, w którym widniało 11 różnych kolorów. W nowym logo kolorów jest 5, a ja najbardziej żałuję porzucenia szaro-bordowego logotypu na rzecz czerni. Za logo odpowiedzialny jest Pentagram.

nowe i stare logo slacka

SGH bez statku w logo

Na koniec Szkoła Główna Handlowa, która pozbywa się z głównego logo charakterystycznego statku. Nowe logo, czyli niewiele mówiący skrót SGH, w kolorze kojarzącym się raczej z medycyną, wywołało wiele kontrowersji, zwłaszcza wśród studentów uczelni. Tradycyjny herb wprawdzie nie został ostatecznie pogrzebany, jednak uczelnia będzie używała go dużo rzadziej. Z jednej strony rozumiem, że poprzednie logo mogło być ciężkie w użyciu na wielu polach eksploatacji, z drugiej nie podoba mi się fakt, że nowy znak jest kompletnie pozbawiony jakiejkolwiek charakterystycznej cechy. Na takim logo nie zbuduje się silnej marki.

Szkoła Główna Handlowa z nowym logo

To już wszystkie najciekawsze rebrandingi stycznia 2019. Napisz, proszę w komentarzu, która z zaprezentowanych zmian podobała Ci się najbardziej, a już w przyszłym tygodniu podzielę się z Tobą najciekawszym moim zdaniem rebrandingiem, w klasycznym wpisie z cyklu Rebranding Miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

  • Zamiast:
    „Zrezygnowano jednak z kapitalików, „NA KOSZT” małych liter.”
    powinno być:
    „Zrezygnowano jednak z kapitalików, NA RZECZ małych liter.”
    😉

    Można z wybrać coś kosztem czegoś, ale jeśli użyjemy „na” to „na rzecz”, nie „na koszt”.

    • Jasne, masz rację, myślałem o „rezygnacji z kapitalików, na rzecz małych liter” albo „wyborze małych liter kosztem kapitalików”, a wyszedł jakoś koszmarek „Zrezygnowano jednak z kapitalików, na koszt małych liter.”

      Już poprawione, dzięki za czujność!

  • Z zaprezentowanej listy właśnie logo awwwards wydaje mi się najciekawiej odświeżone.
    Nie do końca rozumiem po co jest ta kropka na końcu ale poza tym jest bardzo schludnie i minimalistycznie, a to cenię sobie najbardziej.