Branding Top

Rebranding miesiąca #32: Austria (lipiec 2018)

austria porządkuje sferę wizualną
Photo by Daniel Frank from Pexels
Powoli nadrabiam wakacyjne zaległości, jednak musicie dać mi jeszcze trochę czasu, bym mógł wrócić na właściwe tory. Na razie mam dla Was podsumowanie bardzo ciekawego lipca.

To już ostatnie podsumowanie miesiąca w takiej formule, już niedługo, wraz z podsumowaniem sierpnia zadebiutuje nowa forma. Po ponad 30 miesiącach postanowiłem wprowadzić delikatne zmiany do comiesięcznych podsumowań. Mam nadzieję, że nowa odsłona Wam się spodoba, a ja udźwignę narzucone sobie zadanie. Tymczasem zapraszam na ostatnie podsumowanie miesiąca, w obecnej formie.

Lipiec inny niż wszystkie

Lipiec to zazwyczaj czas, w którym mało się dzieje. W poprzednich latach na blogu recenzowałem nowe znaki województwa kujawsko-pomorskiego i firmy MasterCard. Były to jednak wyjątki od reguły mówiącej, że lipiec jest miesiącem urlopowym, w którym nie doświadczymy wielu zmian w wizerunkach firm i instytucji. Lipiec 2018 zerwał jednak z tradycją sezonu ogórkowego, dzięki czemu obserwowaliśmy kilka ciekawych zmian, na rynku identyfikacji wizualnych.

Vancouver

Zaczynamy od turystycznego logo Vancouver. W zeszłym miesiącu nowe logo turystyczne zaprezentował Madryt. O logo hiszpańskiej stolicy pisałem tak: o ile wielokrotnie w takich przypadkach wartości, z którymi ma być kojarzone miasto, są tylko wymysłem urzędników, to tym razem wydaje się, że odpowiednio odczytali oni charakterystykę miasta. Niestety w przypadku Vancouver tak nie jest. O ile koncepcyjnie wydaje się w miarę ok, bo mamy tu sprytnie wkomponowaną wizję kompasu, w nazwę miasta, o tyle finalnie dostajemy znak, przypominający przyciski w windzie. Więcej o nowym logo turystycznym Vancouver przeczytacie tutaj.

nowe logo turystyczne vancouver

Český hokej

Hokej to jeden ze sportów narodowych naszych południowych sąsiadów, nic więc dziwnego, że zmiana wizerunku Czeskiego Hokeja musiała zostać przeprowadzona kompleksowo i z należytym rozmachem. Rebranding przygotowano z okazji 110 rocznicy pierwszego meczu hokeja, który odbył się w Czechach. Nowe logo składa się z sygnetu, w którym widzimy lwa w koronie i nazwy Český Hokej. Lew posiada 6 kosmyków w grzywie, które symbolizować mają sześciu zawodników na boisku. Oko zwierzęcia ma kształt wyspy Štvanice, która znajduje się w Pradze. To tam, w 1947 roku, reprezentacja Czechosłowacji po raz pierwszy sięgnęła po Mistrzostwo Świata. Jedynym słabym punktem tego znaku jest język lwa, stylizowany na krążek hokejowy, który wygląda raczej na wciskany w gardło lwu znaczek Nike. Wraz z nowym logo zaprezentowano cały system nazewnictwa i znaków dla kadr narodowych, akademii hokeja czy lokalnych związków. Poza znakami i specjalnie stworzoną typografią przedstawiono również szereg ubrań i gadżetów dla kibiców. Trzeba przyznać, że w niczym nie ustępują one produktom z USA, gdzie merchandising jest chyba najbardziej rozwinięty. Więcej o rebrandingu czeskiego hokeja przeczytacie na dedykowanej stronie www.

cesky hokey nowe logo

Fédération française d’athlétisme

Po czeskim hokeju przyszedł czas na nowe logo i identyfikację francuskiej lekkiej atletyki. Fédération française d’athlétisme (FFA), współpracując z agencją Dragon Rouge, przygotowało nową markę Athlé, którą zaprezentowano 4 lipca. Poza interesującą typografią, logo Athlé charakteryzuje się dynamicznym wykorzystaniem litery „h”, które może przybierać formę linii mety, płotka czy poprzeczki do skoku wzwyż, czy skoku o tyczce. Identyfikacja jest nowoczesna i przyciągająca wzrok, a zastosowana kolorystyka, mimo rozszerzenia palety barw, jest rozpoznawalna i od razu przywodzi na myśl Francję.

ffa nowe logo

GB Basketball

Lipiec obfitował w rebrandingi sportowe. Po czeskim hokeju i francuskiej federacji lekkoatletycznej przyszedł czas na nowe logo brytyjskiej koszykówki. GB Basketball to organizacja powstała przed igrzyskami olimpijskimi w Londynie, mająca przygotować reprezentacje tego kraju do imprezy. Sportowo nie wyszło to imponująco, bo zarówno koszykarze, jak i koszykarki z Wielkiej Brytanii, nie wyszli z grupy, wygrywając łącznie jeden mecz, przy dziewięciu porażkach. Organizacji jednak nie rozwiązano i funkcjonuje ona, szkoląc zawodników od 16 roku życia. Nowe logo powstało dzięki zabawie w odbijanie pomalowanej piłki na papierze. Dodano do tego bezszeryfowy, kompletnie niepasujący font i pokazano światu. O ile logo świetnie prezentuje się na plakatach i w mediach społecznościowych, to przypuszczam, że może stanowić spory problem w innych polach eksploatacji. O nowej identyfikacji przeczytacie więcej na stronie brytyjskiej koszykówki.

brytyjska koszykówka

Rolling Stone

Rolling Stone to, założony w 1967 roku, amerykański miesięcznik poświęcony kulturze popularnej. Nowe logo, nowa szata graficzna magazynu oraz odmieniona strona www, ma na celu odświeżenie tytułu i dostosowanie go do współczesnych czasów. Nowe logo zostało stworzone przez Jima Parkinsona, autora oryginalnego znaku. Nowy Rolling Stone to wyrazista typografia i duże, świetnie przygotowane zdjęcia. Moim zdaniem lifting magazynu przyszedł w dobrym momencie i został zrobiony dobrze. Cieszę się, że nie pozbyto się stylowego napisu, na rzecz kolejnego klonu Helvetiki, a tylko delikatnie go zmodyfikowano.

nowe logo rolling stone

Austria porządkuje identyfikację wizualną ministerstw

Austria, podobnie jak Polska, miała problem ze sporym bałaganem z identyfikacją jednostek na poziomie administracji rządowej. Każde ministerstwo posiadało inne logo, oparte na różnych pomysłach, z odrębną typografią i kolorystyką. Austriacy zdecydowali się uspójnić identyfikację wizualną ministerstw i w lipcu zaprezentowali nowy system.

republika austrii nowe i stare logo

Nowe logo, tak jak poprzednie oparte jest na motywie flagi Austrii. Ma ona jednak nowy, zdecydowanie jaśniejszy kolor i inny kształt. Zmieniło się także jej położenie – z między członów Republik Österreich, trafiła przed nazwę. Zmiany dotknęły także typografię. Litery są teraz czarne i zrezygnowano z użycia kapitalików. Nowe logo, choć minimalistyczne, prezentuje się bardzo dobrze, jest charakterystyczne i rozpoznawalne.

Austria – nowy system identyfikacji ministerstw

Nowy system oznakowania ministerstw w Austrii czerpie z najlepszych wzorców. Każde logo budowane jest w ten sam sposób. Do sygnetu, wariacji na temat flagi kraju, dodano nazwę jednostki, a w razie potrzeby także jej zakres działania. W przypadku tego drugiego nazwa jest pisana cieńszą odmianą fontu. Podobne systemy z powodzeniem funkcjonują już w Niemczech czy Holandii . Na podobnej zasadzie działa również system we Francji, tam jednak do nadrzędnego logo dodawane są czasem inne symbole graficzne. W Wielkiej Brytanii natomiast w niektórych przypadkach zmienia się sygnet, choć całe ułożenie znaków i typografia pozostają bez zmian.

austria logo ministerstw

Przed zmianą każde logo ministerstwa wyglądało inaczej. Różniły się one zastosowaną typografią, kolorami czy nawet nazwą. Niektóre ministerstwa stawiały bowiem na pełną nazwę jednostki, inne na skrót czy ograniczenie do najważniejszego aspektu działania (tak było w przypadku Sozial Ministerium, którego pełna nazwa brzmi Bundesministerium Arbeit, Soziales, Gesundheit und Konsumentschutz). Taka unifikacja sprawia, że musimy się wczytać w znak, żeby wiedzieć jaką jednostkę on reprezentuje, jednak w mojej opinii, jednostki rządowe nie rywalizują na rynku, więc nie ma potrzeby, żeby przy pomocy logo budowały swój wizerunek.

stare logo ministerstw austria

A co na to Polska?

W naszym kraju nie możemy się doczekać niestety spójnej identyfikacji ministerstw ani żadnych innych jednostek. Każde ministerstwo, województwo, czy inna jednostka samorządowa, posiada własne logo. Co jakiś czas wybucha afera, gdyż internauci nie mogą pojąć, jak Ministerstwo Zdrowia mogło wydać 30 tysięcy złotych na logo. 30 tysięcy kosztuje przecież używany Passat. Jak można tyle zapłacić grafikowi, za trzy kreski? Takich dylematów nie byłoby, gdyby Polska miała spójną identyfikację, o co przez lata zabiegało wielu projektantów. Najgłośniej mówi o tym Andrzej Włoszczyński, autor projektu Orli Dom.

polskie ministerstwa logo

Długo zastanawiałem się, czy rebrandingiem miesiąca powinien zostać Český hokej, czy jednak zmiana w Austrii. Za tym pierwszym przemawiała sama wartość artystyczna znaku. Nasi południowi sąsiedzi pokazali, że w środku Europy da się stworzyć logo i całą otoczkę, rodem z amerykańskich parkietów czy lodowisk. Zdecydowałem się jednak uhonorować Austriaków, gdyż w Polsce bardzo brakuje mi tego typu unifikacji. A Wy co sądzicie o przedstawionych w tym miesiącu zmianach? Bardziej przypasował Wam nowy wizerunek czeskiego hokeja czy ułożona, spójna identyfikacja austriackich jednostek rządowych? A może Waszym zdaniem najciekawsze jest nowe logo francuskiej lekkiej atletyki?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Close