Branding Top

Brandingowy przegląd miesiąca #86 (wrzesień 2025)

Brandingowy przegląd miesiąca #86 (wrzesień 2025)

Dziś 10 października, więc zapraszam do tekstu, który jest jak ta data – 10/10. Przyjrzyjmy się wspólnie dziesięciu, a jakże, najciekawszym rebrandingom września.

Wrześniowe rebrandingi

Wrześnie zawsze są niezwykle ciekawe. zeszłym roku odświeżone wizerunki pokazały Zalando, PayPal, Gratka czy Mozilla. Dwa lata temu wizerunek zmieniły między innymi Johnson & Johnson, Dribbble czy Freepik. Trzy lata temu opisywałem między innymi rebranding Citroena czy rebranding MFA Boston. Cztery lata temu nowe znaki pokazały, chociażby Volvo, Cabify czy Otodom. Pięć lat temu nowe logo i identyfikację wizualną pokazał między innymi Intel, gdańscy rugbyści i niemiecki Trewir. Sześć lat temu swoje wizerunki zmieniły Volkswagen, Yahoo czy Duolingo. Przed siedmioma laty najciekawszym rebrandingiem miesiąca była bez wątpienia zmiana wizerunku Mailchimpa, a nowe znaki ogłosiły między innymi Carlsberg, Dunkin Donuts czy Uber. Osiem lat temu najciekawszym logo zaprezentowanym we wrześniu był nowy znak Warszawskiego Transportu Publicznego, natomiast rok wcześniej świetny znak Mural Arts Philadelphia.

Brandingowy przegląd miesiąca #74 (wrzesień 2024)

Brandingowy przegląd września

Wrzesień to dla mnie czas wyczekanego urlopu, ale też ogarniania wielu innych spraw, więc na Design Alley pojawiało się nieco mniej treści. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło, bo większość dzisiejszego materiału może być dla Ciebie zupełną nowością.

Tłocznia Cymes z nowym logo i identyfikacją od BNA

stare i nowe logo cymes

Zaczynamy od rebrandingu, który trwa już od jakiegoś czasu. Komunikowany jest jednak od września, więc ląduje właśnie w podsumowaniu tego miesiąca. Mój równolatek, Tłocznia Cymes postanowiła odświeżyć swój wizerunek, powierzając go w ręce agencji BNA. Do tej pory Cymes reprezentowany był przez dość archaiczny znak, który aż prosił się o zmianę. Podczas zmiany firma zgubiła literę „C” oraz dopisek „Victoria”. W ich miejsce pojawiły się dwa nowe elementy – dopisek „tłocznia” i rok założenia firmy. Całość umieszczono na apli nawiązującej kształtem do starych szyldów, co pomóc ma w odcięciu logo od pozostałych elementów na etykiecie. Sam nowy znak prezentuje się naprawdę dobrze. Nowemu logo towarzyszy odświeżona kolorystyka i typografia, nowe ilustracje i system opakowań. Całość możecie zobaczyć na stronie BNA.

Freenow prezentuje odświeżone logo i identyfikację wizualną

stare i nowe logo freenow

Freenow, multiplatforma mobilności miejskiej, zmienia logo i identyfikację wizualną. Wszystko jest efektem przejęcia przez Lyft, które miało miejsce w lipcu. Do tej pory Freenow reprezentowane było przez znak wprowadzony na początku 2019 roku, gdy przemianowano na nie  mytaxi. W tak zwanym międzyczasie Freenow zmienił logo z dwukolorowego granatowo-czerwonego na jednokolorowe. Nowy znak jest liftingiem poprzednika. Z logo, co w ostatnich miesiącach staje się powoli trendem, zniknęły kapitaliki, na rzecz mocno zaokrąglonych małych liter. Zaobleniu uległ także sygnet, który otrzymało dodatkowo czerwoną aplę. Poza logo zmieniła się paleta barw, powstały nowe ilustracje i wprowadzono bardziej przyjazny ton komunikacji. Nad ewolucją marki pracował wewnętrzny dział Brand i Design Freenow, przy wsparciu podmiotów zewnętrznych: berlińskiej agencji Shuka, która odpowiadała za logotyp, ikonę i koncepcję marki, oraz artystki Lany Dudarenko, która stworzyła lifestyle’owe ilustracje. Więcej o zmianie przeczytasz tutaj.

Pražský hrad ma nowy logotyp i identyfikację wizualną

Praski Zamek jest symbolem czeskiej państwowości i zdecydowanie najczęściej odwiedzanym zabytkiem naszych południowych sąsiadów. Kluczowym elementem nowej identyfikacji wizualnej jest autorski krój pisma Hrad Display, stworzony przez studio Marvil we współpracy z typografem Matyášem Machatem. Projektanci zrezygnowali z symboli, stawiając na proste logotypy, przez co właśnie krój pisma staje się kluczowym elementem w budowaniu wizerunku, gwarantem spójności wizualnej oraz subtelnym odwołaniem do czeskiej historii. Transformacja powinna przebiegać stopniowo. Nowe grafiki powinny pojawić się najpierw w przestrzeni online, później w grafikach wystaw i programów kulturalnych, a na końcu w systemach informacyjnych i orientacyjnych na terenie Zamku. Całkowite zakończenie transformacji planowane jest na maj 2026 roku. Więcej o zmianie przeczytasz tutaj.

Liść dębu zamiast pióra – Apache Software Foundation zmienia logo

Apache Software Foundation

Nazwa Apache i logo z piórem były wyrazem uznania dla ludzi i plemion, które nazywają siebie „Apaczami”. Co ciekawe nie do końca podobało się to stowarzyszeniu zrzeszającemu rdzennych mieszkańców pracujących w techu. Na ich prośbę zmieniono logo. Teraz zamiast pióra, w naszym logo wykorzystano liść dębu. Według ASF liść dębu idealnie odzwierciedla wartości organizacji i związanej z nią społeczności. W nowym logo zrezygnowano też z przejścia tonalnego, na rzecz ostrego odcięcia kolorów. Mam wrażenie, że przy tak dużej zmianie można było trochę bardziej popracować nad symbolem, bo generyczne pióro zmieniono tu na generycznego liścia. Więcej o zmianie przeczytasz tutaj.

the asf badge

Suzuki prezentuje zmodyfikowany emblemat

stary i nowy emblemat suzuki

W kwietniu pisałem o odświeżonym logo Suzuki, a teraz przyszła pora na odświeżenie emblematu, który możemy znaleźć na samochodach japońskiej marki. Suzuki, podobnie jak wiele innych marek, zdecydowało się na spłaszczenie znaku. W przeciwieństwie do marek takich jak Mercedes-Benz , Audi czy Mini japoński producent nie zdecydował się na zupełne porzucenie chromów i wypukłości i zastąpienie ich jednolitym kolorem, czy podświetleniem. Nowe logo na samochodach wciąż ma być wypukłe i błyszczące, ale nieco mniej. Do tego Suzuki wyjaśnia również, że emblemat nie będzie już chromowany, czyli wytwarzany w procesie elektrochemicznym, lecz będzie miał wykończenie na wysoki połysk. Nowy emblemat będzie miał swoją premierę na targach Japan Mobility Show 2025, które odbędą się w Tokio pod koniec października. Poniżej znajdziecie też stary i nowy znak, który wprowadzono w pierwszej połowie roku.

stare i nowe logo suzuki

Łask z nową identyfikacją od Proszki Studio

Stare i nowe logo Łasku

Łask, miasto w województwie łódzkim, właśnie zmieniło logo. Jestem świadomy tego, że poprzedni znak był trudny w skalowaniu i aplikacji na wielu płaszczyznach, ale miał coś w sobie. Nowe logo ma ciekawie napisaną historię i samo w sobie wygląda naprawdę nieźle. Na pochwałę zasługuje konsekwentne wykorzystanie fali, nawiązującej do rzeki Grabii – jest ona zarówno w sygnecie, jak i w literze „Ł”. Zmiany w Łasku objęły nie tylko logo, ale stworzono także system graficzny, który będzie widoczny w materiałach promocyjnych, informacyjnych i reklamowych. Więcej grafik oraz opis całego projektu możecie znaleźć tutaj.

Bielsko-Biała z identyfikacją od Studio FNC

stare i nowe logo bielsko-białej

Kolejnym polskim miastem, które postawiło we wrześniu na nowe, jest Bielsko-Biała. Miasto rezygnuje z logo, które z małymi zmianami, funkcjonowało od 1996 roku. Pamiętam, że prowadząc poprzedniego bloga opisywałem to odświeżenie mianem zepsucia znaku, jednak po latach nie uważam go za tak zły projekt. Nowy znak to minimalistyczna wariacja na temat herbów Bielska i Białej. Nowa identyfikacja, zaprojektowana przez Studio FNC, obejmuje między innymi znak miasta i system typograficzno-kolorystyczny, materiały promocyjne i informacyjne, oznakowanie wydarzeń kulturalnych i miejskich oraz system wayfindingu w budynkach Urzędu Miejskiego. Integralną częścią projektu była również nowa strona internetowa. Całość jest tak prosta, że mam wrażenie, że aż za prosta. Więcej możecie zobaczyć w portfolio FNC.

Studio Otwarte zmienia Narodowy Stary Teatr

Obrodziło we wrześniu rebrandingami z polskiego podwórka. Jednym z nich jest zmiana w Narodowym Stary Teatrze z Krakowa, w którym ponownie palce macza Studio Otwarte. Złośliwi mogliby rzecz, że krakowskie studio poprawia samo po sobie, bo to właśnie Otwarte  tworzyło poprzednią identyfikację teatru. To oczywiście żart. Samo studio pisze, że zależało im między innymi, na dwóch rzeczach: po pierwsze – pokazaniu nowoczesnego, niepokornego charakteru teatru, mocno zakorzenionego w tradycji. Po drugie – na wzmocnieniu słowa NARODOWY, które do tej pory nie wybrzmiewało wystarczająco mocno. Teraz słowo „narodowy” wybrzmiewa mocno i chyba aż za mocno, dominując nad innymi elementami znaku. Wychodzę jednak z założenia, że w przypadku projektowania dla instytucji kultury designerom zdecydowanie można więcej. Poza samym znakiem, a właściwie kilkoma znakami, Otwarte zaprojektowało też nowe szablony plakatów. Mogą one funkcjonować jako samodzielne afisze, ale też być rozwijane o zdjęcia czy grafikę. Dzięki temu można łatwo zapowiadać premiery jeszcze zanim powstaną pierwsze fotosy czy spektakl zyska swoją własną dedykowaną oprawę wizualną. Koszt rebrandingu, jak informuje Stary Teatr, to 50 tys. złotych. Kilka dodatkowych grafik znajdziesz tutaj.

Blood Cancer United odważnie o raku krwi

Wrzesień jest Miesiącem Świadomości Raka Krwi. Aby uczcić tę okazję, Towarzystwo Białaczki i Chłoniaka (Leukemia & Lymphoma Society) zaprezentowało nową identyfikację wizualną. Organizacja uznała, że poprzednia identyfikacja wykluczała szersze grupy nowotworów krwi. Zmiana nazwy na Blood Cancer United, jest więc ogromnym krokiem ku reprezentowaniu całej społeczności i zwiększaniu rozpoznawalności marki. Centralnym elementem identyfikacji wizualnej jest prosty, a zarazem wyrazisty motyw kropli krwi, wpisany w literę „U”. W logotypie umieszczono go w słowie „United”. Projekt jest skalowalny i uniwersalny, odzwierciedlając zaangażowanie organizacji w walkę z wszystkimi rodzajami nowotworów krwi. W ramach rebrandingu stworzono także customowy krój pisma BC United Sans. Rebranding przeprowadzony został przez globalną agencję brandingową JKR.

Stal cofa nas w czasie

stare i nowe logo stali ostrów wielkopolski

Było tu kilka niezłych rebrandingów, to na koniec czas na ten nieco gorszy. Mam trochę zatargów ze swoich koszykarskich czasów zarówno z kibicami, jak i zawodnikami z Ostrowa, ale przysięgam, że to nie stąd taka opinia. Sam klasyczny znak ostrowskiej Stali, oparty na znaku, które nosiły inne Stale chociażby Stal Zabrze czy Stal Grudziądz, nie jest łatwy do odświeżenia i dostosowania do współczesnych standardów. Do tego zastosowane przez grafika przejścia tonalne i cienie sprawiają, że cofamy się tym logo jak nie o kilkadziesiąt, to przynajmniej kilkanaście lat. Przynajmniej inne grafiki, w tym te z mediów społecznościowych klubu tak nie straszą.

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie września. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Tradycyjnie 15 października możesz spodziewać się artykułu, w którym wybiorę i opiszę najciekawszy rebranding minionego miesiąca w ramach serii Rebranding miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x