Przyszła pora na wybór najciekawszego rebrandingu sierpnia. Rywalizacja była zacięta, ale ostatecznie postawiłem na propozycję z dalekiej Hiszpanii – rebranding Xunta de Galicia.
Sierpniowe rebrandingi
Sierpień bywa miesiącem ogórkowym, jednak tym razem działo się całkiem sporo. Hugo Boss odświeżył całe portfolio marek. Sporo się działo w sporcie, gdzie nowe znaki pokazały DZPS, Szkocki Hokej i Liga Paulista de Futsal. O tych i wielu innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym podsumowaniu sierpnia.
Rebranding miesiąca: Xunta de Galicia
Galicja – jedna z hiszpańskich wspólnot autonomicznych zaprezentowała w sierpniu odświeżony wizerunek. Zmianie poddano nie tylko logo, ale też cały system znaków, zarówno od strony wizualnej, jak i semantycznej. Rebranding objął też inne elementy, o których przeczytasz w dzisiejszym wpisie.
Xunta de Galicia nowe logo
Do tej pory Galicja, a właściwie Rada Galicji – kolegialny organ wykonawczy hiszpańskiej wspólnoty, reprezentowana była przez całkiem przyzwoity znak. Logo oparto na herbie regionu. Znajdował się w nim kielich mszalny z hostią w otoczeniu siedmiu krzyży greckich. Wszystko zwieńczono koroną. Symbole znajdowały się na niebieskim polu, którego kolor zaczerpnięto z tarczy herbowej regionu. Sygnetowi towarzyszył logotyp, pisany stylizowanym krojem pisma.
Nowy znak czerpie garściami z poprzednika. Delikatnie odświeżono sygnet. Poszczególne elementy uproszczono tak, że zdecydowanie lepiej powinien on wyglądać w mniejszych formatach i łatwiej reprodukować się w wielu miejscach. Uproszczono również typografię, zarówno jeżeli chodzi o kształt liter, jak i ich kolor. Nowe liternictwo, choć zdecydowanie prostsze i pozbawione wielu ozdobników, wciąż posiada wiele charakteru. Nowy znak prezentuje się moim zdaniem bardzo solidnie.
Xunta de Galicia system znaków
Przygotowywany przez dwa lata rebranding nie ogranicza się oczywiście jedynie do zmiany znaku. Zmiana objąć miała ponad 100 jednostek, w których pracuje ponad 30 000 osób. Za rebranding odpowiedzialna jest hiszpańska agencja Costa.
Jak widać na powyższej grafice organizacje i spółki zależne od Rady Galicji posiadały szereg różnych znaków. Część z nich było opartych na logo Rady, inne dziedziczyły po nim zaledwie kolorystykę bądź poszczególne motywy, inne nie mogły być w żaden sposób łączone wizualnie z Xunta de Galicia.
Przed wtłoczeniem podmiotów zależnych w nowy system znaków przyjrzano się im od strony językowej. Pozbyto się nic nie mówiących akronimów tak, by nazwy maksymalnie precyzyjnie przekazywały to, czym zajmują się dane jednostki. To kolejny aspekt rebrandingu, który oceniam bardzo pozytywnie.
Xunta de Galicia font Xunta Sans
Na potrzeby rebrandingu, opartego w dużej mierze na typografii, zdecydowano się stworzyć nowy krój pisma. Stworzenie kroju powierzono Maríí Ramos i Noelowi Pretoriusowi z NM Type, studia specjalizującego się w typografii, której jedna z siedzib znajduje się właśnie w regionie Galicji.
Xunta Sans, bo tak nazwano krój stworzony na potrzeby Xunta de Galicia, został udostępniony publicznie na domenie CC BY-ND 4.0. Administracja galicyjska zyskała narzędzie pozwalające zaspokoić wszelkie potrzeby Xunta de Galicia, od głównej marki, przez system znaków, aż po oznakowanie, komunikację instytucjonalną itp.
Pozostałe elementy identyfikacji Rady Galicji
W identyfikacji wizualnej Xunta de Galicia postawiono na bardzo prostą kolorystykę. Błękit z poprzedniego znaku nieznacznie przyciemniono. Dodano do tego biel i czerń oraz dodatkowy ciemno niebieski kolor, tworząc nieskomplikowaną acz skuteczną i wystarczającą paletę barw.
Niewiele dzieje się również w kontekście akcydensów, wzorów oznakowania czy materiałów reklamowych. Również tutaj postawiono na minimalizm. O ile w kwestii oznaczeń czy materiałów biurowych podoba mi się droga, którą poszła Rada Galicji w swoim wizerunku, o tyle w kontekście reklamowym ten dość ascetyczny styl może być problematyczne. Więcej przykładów aplikacji logo czy wzorów druków czy innych materiałów, znajdziesz w księdze znaku, którą możesz pobrać stąd.
Xunta de Galicia czyli Rada Galicji pokazała jak powinny wyglądać rebrandingu tego typu instytucji. Do zmiany wizerunku podeszła ona kompleksowo. Nie zmienił się jedynie znak, a cały system, począwszy od zmian nazw zależnych od niej jednostek na takie, które będą bardziej czytelne dla potencjalnych klientów. Cała identyfikacja utrzymana została w minimalistycznym stylu, co w znacznej większości zastosowań należy uznać za pozytyw. A Tobie jak podoba się nowe logo i wizerunek tego hiszpańskiego regionu?