Branding Top

10 lat temu #8: C&A

10 lat temu C&A zmieniło logo

Kwiecień 2011 roku to miesiąc, w którym odświeżony wizerunek zaprezentowała marka odzieżowa C&A. Tym razem odcinek będzie ciekawy, gdyż wizerunek sieci sklepów odzieżowych zdążył się od tego czasu zmienić. Przyjrzymy się więc nie jednemu, a dwóm rebrandingom, które miały miejsce w minionych 10 latach.

10 lat temu: o serii

Stali czytelnicy bloga mogą sobie odpuścić ten akapit, a wszystkim, którzy są tutaj pierwszy raz, bądź po raz pierwszy trafili na tę serię, przybliżę jej genezę. 10 lat temu miałem poprzedniego bloga, na którym pisałem o brandingu i opisywałem zmiany logo i wizerunku firm. Teraz przyglądam się z perspektywy dekady tamtym zmianom, tym jak wpłynęły one na daną firmę czy organizację oraz jak teraz reprezentowana jest dana marka.

Poprzednie odcinki:

10 lat temu #1: Pepsi
10 lat temu #2: Nasza Klasa
10 lat temu #3: MTV
10 lat temu #4: Starbucks
10 lat temu #5: Skoda
10 lat temu #6: PKO BP
10 lat temu #7: PZPN

Rebranding C&A

C&A, a właściwie C&A Mode GmbH & Co. KG, to międzynarodowa sieć sklepów odzieżowych. Należy do szwajcarskiego holdingu COFRA, kontrolowanego przez rodzinę Brenninkmeijer. Nazwa jest skrótem od Clemens & August, czyli imion braci Brenninkmeijer, którzy w 1841 wyemigrowali z Niemiec i w holenderskim mieście Sneek założyli firmę odzieżową. 

Nowe logo C&A

W 2011 roku, przed zmianą logo, firma C&A reprezentowana była przez znak z 1998 roku. Znak, czasem widywany w wersji pseudo 3D (wariację tę dodano w 2005 roku), oparty był na logo z 1928 roku, w kolorystyce wykorzystywanej przez firmę od lat 50 ubiegłego wieku. W logo widzieliśmy białe litery C&A, wyrysowane ciężkim szeryfowym krojem, na granatowym owalu. Wszystko otoczono bordową falbanką. Logo, zwłaszcza w pierwotnej wersji flat, prezentowało się całkiem dobrze i z pewnością było dobrze rozpoznawalne.

Stare i nowe logo C&A

Mimo to firma, z okazji 170 rocznicy powstania, zdecydowała się na odświeżenie znaku. 10 lat temu pisałem o tym logo następująco:

Zmiany w logo nie są przełomowe. Z poprzedniego znaku usunięto niebieski owal nadając tę barwę literom C&A, które pozostały w niezmienionej formie. Zmian nie widać także w otaczającej litery obwódce stylizowanej na falbankę, której kolor i obrys pozostał bez zmian.

Nowe logo, choć zrywało z kilkudziesięcioletnią tradycją kolorystyczną nie było przełomowe. Było to raczej delikatne odświeżenie i nadanie znakowi pewnej lekkości. Sama firma określiła nowe logo jako lekkie i nowoczesne, z czym nie do końca się zgadzałem.

Identyfikacja wizualna C&A

Wraz z logo zmieniła się także identyfikacja wizualna, wystrój salonów czy flota samochodów dostawczych. Motywem przewodnim rebrandingu była falbanka, wyciągnięta wprost z logo firmy.

Motyw ten przewijał się w wielu materiałach i przybierał różne, dość odważne jak na tamte czasy barwy. Paleta barw łączyła chociażby seledyn z fioletem, jednak całość prezentowała się dość świeżo.

Rebranding C&A z perspektywy czasu

10 lat temu oceniałem rebranding C&A dość pozytywnie. Nie zgadzałem się jedynie ze stwierdzeniem, że pozbawienie logo tła, czyni go od razu znakiem nowoczesnym. Zarządzający marką najwyraźniej również uznali rebranding za niewystarczający, bo dziesięć lat później obserwować możemy już nowy znak i całkiem inną identyfikację wizualną.

Nowe logo C&A

Podstawowym znakiem firmy jest aktualnie również logotyp C&A, otoczony falbanką. Ma on jednak teraz jednocentówek kolor – czerwony. Firma w mediach społecznościowych korzysta bardzo często także z uproszczonego logo, pozbawionego charakterystycznego otoku.

Firma zrezygnowała również z nasyconych elementami graficznymi kreacji reklamowych. W mediach społecznościowych i outdoorze korzysta raczej z dużych zdjęć, uzupełnianych gdzieniegdzie większymi elementami typograficznymi. Na typografię postawiono także w przypadku plakatów informacyjnych, mówiących chociażby o promocjach i wyprzedażach.

Oceniając wizerunek C&A należy pamiętać, że marka na różnych rynkach różni się dość znacznie. Powyżej możesz obejrzeć wideo prezentujące nowy wizerunek C&A na rynek brazylijski, opracowany przez agencję Wieden Kennedy SP. Różni się on znacznie od identyfikacji używanej w Europie, zarówno pod względem logo, jak i chociażby palety barw.

Rebranding C&A z 2011 roku nie był zły. Odświeżono logo, które zyskało trochę lekkości. Firma jednak wciąż szuka swojej tożsamości, modyfikując wizerunek. Zupełnie odmiennie wygląda także tożsamość marki w zależności od rynku, co nie powinno dziwić, zważając na globalną działalność marki. A Ty jak oceniasz zmianę z 2011 roku i obecny wizerunek firmy C&A?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze