Branding

10 lat temu #3: MTV

rebranding mtv
Dzisiaj przyszedł czas na powrót do przeszłości. Tym razem przyjrzymy się rebrandingowi kultowej stacji MTV, która w ostatnie kilkanaście lat zmieniła się nie do poznania.

10 lat temu: o serii

10 lat temu, to stosunkowo nowa seria na Design Alley, która jest mocno powiązana z moim pierwszym blogiem. W serii tej odświeżam rebrandingi sprzed 10 lat i przytaczam swoje opinie o nich. Przyglądam się również, jak zmiana wpłynęła na markę i jak identyfikuje się ona obecnie. Dzisiejszy odcinek jest trzecim z kolei, a oba poprzednie znajdziesz poniżej.

Poprzednie odcinki:

10 lat temu #1: Pepsi
10 lat temu #2: Nasza Klasa

10 lat temu: rebranding popularnej stacji muzycznej

Dziesięć lat temu na rebranding zdecydowała się jedna z najbardziej znanych telewizji muzycznych – MTV. Już w tamtych czasach stacja zaczynała mieć coraz mniej wspólnego z muzyką, od której wzięła swą nazwę, a którą z ramówki coraz agresywniej wypychała szeroko pojętą rozrywka.

Rebranding MTV

MTV to założona w 1981 roku w USA telewizyjna stacja muzyczna, która szczyci się tym, że wypromowała takie gwiazdy jak Michael Jackson, Britney Spears, Justin Timberlake, 50 Cent, Eminem czy Madonna. Stacja miała tak duży wpływ na kulturę masową, że czasem pokolenie X nazywa się pokoleniem MTV. Stacja jest również organizatorem jednych z najpopularniejszych nagród branżowych – MTV Video Music Awards. MTV produkuje także swoje programy rozrywkowe, kreskówki czy seriale.

Do 2010 MTV reprezentowało bardzo charakterystyczne logo – duże, przestrzenne „M”, z umieszczonym na nim członem TV, stylizowanym na pismo odręczne oraz dopiskiem Music Television. Logo zaprojektowane w 1980 roku przez Manhattan Design wymagało moim zdaniem kilku szlifów, by przystawać do epoki rozkwitu Internetu i mediów społecznościowych.

Stare i nowe logo MTV

Podobnego zdania byli najwyraźniej włodarze stacji, którzy dziesięć lat temu zdecydowali się na zmianę logo. Nowy znak, który wykonali projektanci z MTV, pod kierownictwem Jeffreya Keytona, miał być jedynie delikatnym liftingiem funkcjonującego logo. Tak rzeczywiście było. Poprawiono wszystkie niedoróbki, które trapiły poprzedni znak. Między innymi wyczyszczono człon TV, poprawiono cienie i odległości między poszczególnymi elementami oraz zmieniono proporcje znaku. Gdy opisywałem tę zmianę dziesięć lat temu, żałowałem, że zmiany są jedynie kosmetyczne.

Po nowym logotypie stacji nie spodziewałem się rewolucji, jednak miałem ukrytą nadzieję na to, że zaprezentuje nam coś, co wzbudzi podobne reakcje, jakie wzbudził start MTV w 1981 roku.

Dziś uważam, że odświeżenie logo stacji wykonano bardzo dobrze. Poprawiono mankamenty znaku, zachowując jego wszelkie charakterystyczne cechy. W obecnej formie znak może być wykorzystywany następne kilkadziesiąt lat, stając się ikoną podobną logo Coca-Coli czy Nike. Utrata członu Music Television była jedynie potwierdzeniem drogi, którą obrała stacja.

mtv logo maska

Przed 2010 MTV bardzo kreatywnie podchodziło do swojego logo, kolorując je lub wypełniając rozmaitymi patternami. W 2010 firma postawiła na modny w tamtych czasach i do dziś często używany motyw użycia logo, jako maski dla zdjęć czy ilustracji. Przemogłem się i obejrzałem kilka losowych programów stacji i mogę powiedzieć, że w mniejszym lub większym stopniu MTV korzysta z tego patentu nadal.

Rebranding MTV z perspektywy czasu

Po dziesięciu latach MTV korzysta wciąż z zaprezentowanego wtedy logo. Usunięcie z logo członu Music Television już wtedy zdawało się potwierdzać stronę, w którą chce zmierzać firma. A jest to porzucenie muzyki, na rzecz niskich lotów programów rozrywkowych, takich jak Warsaw Shore, Licealne Ciąże czy Ex na plaży. Po dziesięciu latach nie ma już muzyki w MTV wcale. Wydaje się to dość sensowne, z perspektywy biznesowej, bo w dobie Internetu i YouTube oglądanie teledysków w TV jest przeżytkiem, jednak żal stacji, która wypromowała mnóstwo hitów i w wielu osobach zaszczepiła miłość do muzyki.

Mtv czy Wtf?

MTV, jak przystało na markę z branży rozrywkowej, kierowaną do młodych ludzi, pozwala sobie na wiele w kontekście komunikacji wizualnej. Firma nie oszczędza też własnego logo. W 2018 roku z okazji Dnia Kobiet MTV zaprezentowało logo, w którym obrócono literę „M”, by na cześć płci pięknej tworzyła literę „W”.  Idea szczytna. Szkoda, że moim pierwszym skojarzeniem z tym znakiem były bazarowe koszulki, przerabiające logo MTV, na popularny wśród młodzieży skrót WTF. Chyba nie o to chodziło.

mtv music nowa stacja

17 października 2017 roku nastąpiła kolejna zmiana. Do życia powołano MTV Music, stację stricte muzyczną, która zastąpiła w Polsce uśmiercaną Vivę Polska. Stacja nie cieszyła się wielkim zainteresowaniem, notując w styczniu 2018 roku 0,02 proc. udziałów w rynku. 3 marca 2020, czyli dzisiaj, stację zastąpiła MTV Music 24. Kanał emituje wyłącznie teledyski – przez całą dobą i bez przerw na reklamy. Czy jest dla niego miejsce poza siłowniami czy zakładami fryzjerskimi? Nie wiem.

mtv music 24

Rebranding MTV, choć dyskretny od strony wizualnej, przyniósł spore zmiany. Stacja zrezygnowała z muzyki, na rzecz szeroko pojętej rozrywki. Choć MTV próbuje co jakiś czas reanimować format muzycznej telewizji, to wydaje się, że w dobie YouTube’a i serwisów streamingowych, jest to skazane na niepowodzenie. A szkoda, bo MTV to marka legendarna. A Tobie jak podoba się rebranding MTV? Zgadzasz się z tezami postawionymi w tekście, czy masz swoje zdanie na temat szans odbicia się MTV od dna?