10 lat temu nowe logo pokazała czeska Skoda. To świetna okazja, by wrócić do serii, w której przedstawiałem najciekawsze zmiany wizerunku sprzed dekady. W tym wpisie przyjrzę się rebrandingowi popularnej marki, temu jak się on zestarzał oraz zerknę czy w międzyczasie doszło do jakiejś większej zmiany w wizerunku Skody.
Tak jak pisałem w odcinku poświęconym zmianie wizerunku Starbucksa, ten rok obfituje w jubileusze rebrandingów, więc jeszcze kilka wpisów z tej serii powinno się pojawić na Design Alley.
10 lat temu: o serii
W tej serii odświeżam rebrandingi sprzed 10 lat i przytaczam swoje opinie o nich. Przyglądam się również, jak zmiana wpłynęła na markę i jak identyfikuje się ona obecnie. Dzisiejszy odcinek jest piątym z kolei, a wszystkie poprzednie znajdziesz poniżej.
Poprzednie odcinki:
10 lat temu #1: Pepsi
10 lat temu #2: Nasza Klasa
10 lat temu #3: MTV
10 lat temu #4: Starbucks
10 lat temu: rebranding popularnej marki samochodów
Skoda to jeden z najpopularniejszych w naszym kraju producentów samochodów. Firma założona w 1895 roku w Mladá Boleslav od 1991 roku należy do Volkswagen AG.
Rebranding Skody
Przed rebrandingiem Skody dochodziło do nas sporo plotek na temat nowego znaku. Po sieci krążyło wiele wizualizacji, opartych na relacjach osób, które miały widzieć nowe logo. Te grafiki nie napawały optymizmem, a widoczny na nich znak, wyglądał dużo gorzej od poprzednika. Plotki nie do końca się sprawdziły, ale prawidłowo przewidziano datę premiery nowego znaku. Ten pokazano podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2011 roku. To zaledwie miesiąc przed 20 rocznicą przejęcia firmy przez Volkswagena.
Poprzednie logo Skody powstało w 1999 roku poprzez dodanie do logo z 1990 roku błysków i gradientów, mających sprawiać wrażenie przestrzenności znaku. To właśnie w 1990 roku porzucono niebieski znak, funkcjonujący od 1926 roku, na rzecz czarnego okręgu oraz zielonej strzały. W logo po raz pierwszy pojawiła się także nazwa Škoda Auto. Logo nie było złe, jednak moim zdaniem lepiej wyglądało w wersji z 1990 roku, niż z 1999.
Nowe logo było częścią, zaprezentowanej pod hasłem „The New Power of Skoda”, nowej identyfikacji czeskiej firmy. Logo Skody straciło czarną obwódkę z nazwą firmy, w jej miejsce pojawił się chromowany okrąg. „Skrzydlatą strzałę”, symbol Skody mocno rozjaśniono i uwypuklono. Dziesięć lat temu byłem mocno sceptycznie nastawiony do nowej zieleni i podobnie jest teraz. Moim zdaniem zdecydowanie lepiej wygląda pozbawione tego koloru logo widniejące na samochodach marki.
Jak podkreśla Winfried Vahland, Prezes Zarządu Škoda Auto, nowy wygląd jednoznacznie wyraża nową siłę marki:
Škoda wyrusza w kierunku nowych horyzontów, rozważnie i krok po kroku będzie realizować swój cel
W momencie prezentacji nowego logo, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2011 roku, nie pokazano za wiele materiałów dodatkowych. Poza nowym logo zadebiutował jedynie nowy font, który mieliśmy okazję zobaczyć w nowym logo i w wizualizacjach nowego wyglądu salonów. Za font odpowiada Stefan Hecht z Substanz Design.
Rebranding Skody z perspektywy czasu
Po dziesięciu latach niewiele zmieniło się w identyfikacji wizualnej Skody. W 2015 roku firma pochwaliła się faktem, że udało się zmienić wygląd 1500 salonów, zarówno w Europie, jak i u dealerów w całych Chinach, Rosji i Indiach, a także w centrach sprzedaży w Australii, Tajwanie i Algierii. Rok później nastąpiła zmiana… logo.
Zmiana niewielka, bo delikatnie poprawiono jedynie cienie w strzale, a nazwa firmy powędrowała pod sygnet. Moim zdaniem właśnie taki układ znak powinien mieć od początku.
Dziesięć lat temu pisałem, że podoba mi się nowe logo na samochodach czeskiej marki, jednak nie do końca przemawia do mnie znak w wersji zielonej. Swoje zdanie podtrzymuję, jednak patrząc na rynkowe trendy i zmiany, jakie zaszły w Volkswagenie, który jest przecież właścicielem Skody, należy spodziewać się w najbliższych latach odświeżenia i uproszczenia znaku Skody. A Ty jak oceniasz rebranding przeprowadzony przez Skodę 10 lat temu? Myślisz, że miłośnicy czeskiej marki powinni powoli przygotowywać się na kolejną zmianę?