Powoli dobiega końca kwiecień, czas więc najwyższy na wybór najciekawszego rebrandingu marca.
Marcowe zmiany wizerunku
Marzec był w tym roku bardzo ciekawy. Nowe znaki pokazały między innymi chiński gigant branży tech – Xiaomi, Hiszpańska Federacja Piłkarska i jeden z największych klubów piłkarskich świata Inter Mediolan. Sporo kontrowersji wzbudził natomiast rebranding Polsy – Polskiej Agencji Kosmicznej. O tych i wielu innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym podsumowaniu marca.
Rebranding miesiąca: Renault
Marzec obfitował w ciekawe rebrandingi, wybór tego najlepszego nie był więc łatwy. Ostatecznie drugi miesiąc z rzędu postawiłem na rebranding francuskiej marki samochodowej. W zeszłym miesiącu za najciekawszy rebranding uznałem zmianę wizerunku firmy Peugeot. Tym razem pozostajemy we Francji. Czas przyjrzeć się nowemu logo firmy Renault.
Nowe logo Renault
Do tej pory francuski producent samochodów reprezentowany był przez logo wprowadzone do użytku w 2004 roku. Była to nowoczesna adaptacja logo, które zadebiutowało w 1992 roku. Znak poddawano retuszowi w 2007 i 2015 roku, jednak zmiany były raczej kosmetyczne. W logo francuskiej marki widniał charakterystyczny romb, nazywany przez markę diamentem. Sygnet był stylizowany na przestrzenny za pomocą licznych przejść tonalnych. Jeżeli wnikliwie czytasz bloga, to znasz moją opinię na temat chromowanych plastików w samochodach i próbujących odzwierciedlać je logo.
Choć nowy znak nazwano na stronie firmy renaulucją, to wcale taki rewolucyjny nie jest. Logo przypomina bowiem mocno znak z 1972 roku, zaprojektowany przez Victora Vasarely’ego. Wpisuje się to idealnie zarówno w trend upraszczania znaków, jak i w modne ostatnio sentymentalne powroty do przeszłości, jakie zafundowały nam ostatnio, chociażby Burger King i Peugeot.
W odróżnieniu od logo z 1972 roku, w którym węgierski artysta wyrysował romb z czterech linii, w nowym logo widnieją dwie linie układające się w tę figurę. Logo jest dzięki temu jeszcze prostsze i z pewnością łatwiej będzie je eksponować na różnych polach eksploatacji. Nowy diament moim zdaniem prezentuje się bardzo dobrze. Nowe logo na samochodach zadebiutować ma jeszcze w 2021 roku, a do 2024 cała gama aut Renault ma nosić już nowy znak.
Identyfikacja wizualna Renault
W przeciwieństwie do Peugeota, który wraz z prezentacją nowego logo podzielił się ze światem rozbudowaną identyfikacją wizualną, Renault zaprezentował tylko sam znak oraz prototyp nowego samochodu. Tylko albo aż, bo prototyp Renault 5 E-TECH to z jednej strony nawiązanie do klasyka motoryzacji, a z drugiej konstrukcja, która ma być przełomowa i wprowadzić Renaulta w nową erę – erę motoryzacji elektrycznej.
Choć to tylko koncept i wiele zmieni się pewnie, zanim wejdzie do produkcji, to z samego modelu oraz filmu promującego go, możemy wynieść wiele informacji. Dwie linie, tworzące nowy znak Renault, przeniesiono na samochód, chociażby pod postacią poziomych świateł, ciągnących się przez całą tylną klapę. Ogólnie sam model oraz wideo promującego przesycony jest aż ukośnymi liniami, co może świadczyć o tym, że sporo ich będzie w całej identyfikacji. Ciekawym szczegółem jest wpisanie numeru modelu w nowe logo Renault, co możemy zaobserwować na poniższym filmie.
Wprowadzenie nowego logo marki Renault skłoniło firmę do odświeżenia większej ilości elementów. Już w kwietniu firma zaprezentowała nową nazwę – Renault Group oraz nowy logotyp. Nowa tożsamość będzie stopniowo wprowadzana w 2021 roku, począwszy od wszystkich mediach cyfrowych, a następnie na nośnikach fizycznych na całym świecie.
Jako projektant wolę gdy marki pokazują więcej mięsa, wypracowanego w procesie rebrandingu. Im więcej widzę grafik, tym bardziej wierzę, że firma podeszła do zmiany kompleksowo i rebranding jest przemyślany. Tym razem mięsa nie dostaliśmy, ale nie sposób nie pochwalić Renault za nowe logo. Znak prezentuje się świetnie i umiejętnie łączy nowoczesny minimalizm z sentymentalnym powrotem do przeszłości. A Tobie jak podoba się nowe logo Renault? Podzielasz moją euforię?
Gdyby ktoś był ciekaw jak wyglądało logo tej marki na przestrzeni lat od początku jej istnienia to uzupełniam:
Jest tu też logo z 72 roku, do którego odwołuje się najnowsza jego odsłona.
Poza najnowszym i tym z 72 roku ciekawy jest ten z 1959. Myślę, że też można by go dobrze odświeżyć:)
No i ten czołg <3
’59 – urokliwe, ma potencjał.
Czołgowi trzeba dopisać 102 na burcie… a nie, czekaj, to nie ta wojna 😉
Oni w 1920 mieli czołg w logo, a my goniliśmy bolszewików na koniach z szabelkami! Ale za to jak goniliśmy!