Małe opóźnienie, które zanotował brandingowy przegląd stycznia, związane jest z podsumowaniem zeszłego roku – tekstem 10 najciekawszych rebrandingów 2019 roku, który spotkał się z dość ciepłym przyjęciem. Czas jednak nadrobić zaległości i podsumować miniony miesiąc.
Styczniowe rebrandingi
Podsumowując zeszły rok, wybrałem 10 najciekawszych rebrandingów. Dwa z nich – Zara i Slack pochodziły właśnie ze stycznia. Poza nimi w zeszłym roku nowe logo zaprezentowały też Szkoła Główna Handlowa, Jastrzębie-Zdrój i Paryż. Wszystko to znajdziesz w brandingowym przeglądzie stycznia 2019. W 2018 roku nowe znaki zaprezentowały między innymi Guardian, Rosja, Koszalin i BlaBlaCar. Rok wcześniej w styczniu zmiany wizerunku zaprezentowały między innymi Estonia, Mozilla czy Juventus Turyn. W 2016 roku, w drugim odcinku rebrandingu miesiąca, za najlepszą zmianę uznałem rebranding Gumtree, który niestety nigdy nie dotarł do naszego kraju. Jak widzisz, styczeń zawsze był bardzo ciekawym miesiącem dla osób zainteresowanych tematyką logo i szeroko pojętego brandingu.
Brandingowy przegląd stycznia 2020
Tegoroczny styczeń, podobnie jak w poprzednich latach, był bardzo ciekawy. Nowe logo zaprezentowały między innymi jeden z popularniejszych producentów zabawek, znane wydawnictwo czy najpopularniejsza na świecie konsola.
Platforma Skillshare zmienia wizerunek na dziesięciolecie
Podsumowanie stycznia zaczynamy od dwóch rebrandingów, które opisywałem już na łamach DailyWeba. Pierwszym z nich jest platforma Skillshare, która na dziesięciolecie działalności zafundowała sobie nowy wizerunek. Jego spoiwem są zielone kropki, które tworzą poruszające się ścieżki. Moim zdaniem wizerunek Skillshare wymagał odświeżenia, jednak dało się zrobić to zdecydowanie lepiej. Mnie w oczy kłuje najbardziej logotyp, w którym pomieszano małe i wielkie litery. Więcej o rebrandingu przeczytasz w serwisie DailyWeb.
Fisher-Price z nowym wizerunkiem od Pentagrama
Drugim i ostatnim rebrandingiem, o którym pisałem i o którym mogłeś czytać na łamach DailyWeba, jest zmiana wizerunku marki Fisher-Price. Jeden z najpopularniejszych producentów zabawek na świecie powierzył swój wizerunek studiu Pentagram i moim zdaniem wyszedł na tym zwycięsko. Producenci z nowojorskiego studio zaproponowali odświeżenie marki, zachowując wszystkie jej najmocniejsze punkty. Więcej o rebrandingu marki przeczytasz tutaj.
Sony zaprezentowało logo PlayStation 5
Logo nadchodzącej wielkimi krokami konsoli PS 5. Jest ono dokładnie takie, jak mogliśmy się spodziewać. Jest to po prostu znak, który znamy z konsol PS 3 czy PS 4, gdzie za literami „PS” dostawiono piątkę. Nowe logo konsoli spotkało się z dużą dozą krytyki w internecie. Moim zdaniem jest to związane raczej z faktem, że fani marki spodziewali się po szumnie zapowiadanym wystąpieniu Sony na CES 2020 trochę więcej niż tylko garść statystyk związanych z PS 4 i prezentacji logo PS 5, które nie za wiele różni się od poprzednika, niż z tym że znak sam w sobie jest zły.
GoDaddy znów zmienia logo
W lipcu 2018 roku GoDaddy zmieniło swoje kultowe logo, porzucając charakterystyczną głowę, narysowaną przez dziecko jednego z grafików firmy. W jego miejsce pojawił się mało charakterystyczny logotyp, którego jedynym wyróżnikiem była litera „G” przypominająca strzałkę. Teraz firma zdecydowała się na zmianę. Do logotypu, który nieco odchudzono, dołożono sygnet przedstawiający… no właśnie, co przedstawiający? Nie są to ani dwie piłki do rugby, ani tym bardziej dwa jajka. Są to inicjały „GO” mające być wizualną reprezentacją przestrzeni, w której spotykają się trzy idee: duch przedsiębiorczości, radość i człowieczeństwo. Nawet bez tego bełkotu dla mnie to mocny kandydat do tytułu najgorszego rebrandingu roku, mimo że przed nami jeszcze prawie 11 miesięcy.
TripAdvisor na mniejszym tripie
Trip to słowo używane często w odniesieniu do przygód odbytych po spożyciu jakiegoś narkotyku. Jak na niezłym tripie wyglądał do tej pory Ollie – maskotka Tripadvisora. Popularna sowa doczekała się jednak rebrandingu. Poza ugrzecznieniem i uproszczeniem maskotki zmieniono także typografię i pozbyto się większości kolorów. W logo pozostawiono jedynie czerń, do której w niektórych wersjach dodawana jest zieleń. Kolorystyczne uproszczenie znaku nie przekłada się na identyfikację wizualną – w nowej palecie barw znalazło się aż 10 kolorów. Mam nadzieję, że bardzo solidny rebranding jest wstępem do przemiany serwisu, który średnio radzi sobie z nieuczciwymi użytkownikami. Za rebranding odpowiada agencja Mother Design, w której portfolio znajdziesz więcej szczegółów na jego temat.
Dorling Kindersley z nowym logo
Dorling Kindersley (DK) to brytyjskie wydawnictwo wydające między innymi książki turystyczne, artystyczne, biznesowe, historyczne czy kulinarne. Dotychczas firmę reprezentował bardzo charakterystyczny znak – inicjały „DK” na otwartej książce. Brytyjski odział Pentagrama zdecydował się uprościć znak. Tak powstało nowe logo, w którym pozostawiono inicjały na tle książki, dostosowując je do obecnych trendów. Nowy znak prezentuje się świetnie, zarówno na grzbiecie różnych wydawnictw, jak i na materiałach promocyjnych czy w mediach społecznościowych.
Prezydencja chorwacka w Radzie UE ma swoje logo
1 stycznia Chorwacja przejęła rotacyjną prezydencję w Radzie UE. Z tej okazji zaprezentowano logo, które każda prezydencja posiadać powinna. Na poprzednim blogu w dość gorzkich słowach pisałem o polskiej propozycji z 2011 roku, za którą odpowiedzialny był Jerzy Janiszewski. Tutaj nie mam wielu zastrzeżeń. Mamy klasyczną chorwacką kratę, z wpisanym w nią skrótem EU 2020 HR. Zastrzeżenia można mieć jedynie do reszty pozostałych materiałów, gdzie logo uzupełniane jest brzydkim patternem składający się z bardziej lub mniej rozmytych kwadratów. Za logo odpowiedzialna jest studentka – Iva Primorac, z zagrzebskiego Studij dizajna.
Uniwersytet w Kłajpedzie ma nowe logo
Litewska Klaipėda University wchodzi właśnie w trzecią dekadę istnienia. Z tej okazji uczelnia zainwestowała w nowe logo i identyfikację wizualną. Sam znak jest uproszczeniem i designerską adaptacją herbu uczelni. Ciekawie robi się, gdy przyglądamy się bardzo odważnej identyfikacji wizualnej, która przywodzi na myśl raczej identyfikację nowoczesnej konferencję branżowej czy wytwórni muzycznej, niż uczelni państwowej. Politechnika Warszawska czy Uniwersytet Łódzki, których rebrandingi miałem okazję opisywać, były w tym temacie dużo bardziej zachowawcze. Bliżej identyfikacji uczelni możesz przyjrzeć się na stronie autorów – litewskiego Andstudio.
Hala Stulecia z nowym logo, z okazji urodzin Maksa Berga
Hala Stulecia (nazwa od Wystawy Stulecia zorganizowanej na stulecie istnienia Wielkiej Rzeszy) przemianowana po 1945 roku na Halę Ludową, w 2006 powróciła do nazwy Hala Stulecia. Wszak z dwójki naszych odwiecznych wrogów aktualnie bliżej nam do tych zza zachodniej granicy. W styczniu 2020, z okazji 150 urodzin projektanta hali, zmieniła ona swoje logo. Jak zapewniają zarządcy hali „nowy, prosty w formie i czysty w kolorystyce logotyp będzie wyróżniał Halę Stulecia, która otwiera się dosłownie i w przenośni”. Zdaje mi się, że achromatyczny poprzedni znak był jednak „czystszy w kolorystyce”. Nie jestem też do końca przekonany do funkcjonowania dwóch znaków dla hali – logotypu dla całości kompleksu i logotypu z dodanym kwiatkiem, dla samego budynku hali.
Zjednoczone Emiraty Arabskie z logo z konkursu
W zeszłym roku Zjednoczone Emiraty Arabskie zapowiedziały konkurs na logo. Nietypowy konkurs, bo państwo zaprezentowało trzy znaki, z których jeden wybrać mieli internauci z całego świata. Na zwycięską pracę, zdaniem wielu najgorszą z przedstawionych propozycji, oddano ponad 10,5 miliona głosów ze 185 państw. To kolejny dowód na to, że demokracja niekoniecznie jest najlepszym systemem sprawowania władzy. Więcej o konkursie przeczytasz tutaj.
Powrót do przeszłości: Kenzo
Kenzo to francuski dom mody, założony przez Kenzo Takadę w 1970 roku w Paryżu. Ostatnio nie mieliśmy szczęścia do rebrandingów firm z branży modowej, wystarczy wspomnieć o zmianach, które zaszły w Zarze czy Balmainie. Tym razem mamy do czynienia z rebrandingiem marki Kenzo, która wraca do znaku, z którego korzystała w latach 90. Znak został oczywiście delikatnie zmodyfikowany, jednak zachował on charakter pierwowzoru. Największą zmianą jest dość dziwne rozerwanie w literze K. Obserwując ruchy marek modowych, mam wrażenie, że estetyka ma drugorzędne znaczenie w projektowaniu logo, a bardziej liczy się kontrowersja i łamanie kanonów.
Nowe logo i nazwa World Snooker Tour
Nie może być tak, że w danym miesiącu nie napisze nic o sporcie! Szukałem, szukałem i znalazłem. W styczniu cykl rozgrywek World Snooker zmienił nazwę na World Snooker Tour. Zmianie towarzyszyło wprowadzenie nowego znaku, w którym bardzo ładnie wpisano gracza w skrót WST. Logo przypomina trochę znak ATP Tour, o którym pisałem w listopadzie 2018.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w osiemnastym artykule z serii Brandingowy przegląd miesiąca. W przyszłym tygodniu możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który znak podoba Ci się najbardziej.