Branding

Rebranding miesiąca #108: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (październik 2024)

Rebranding miesiąca #108: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (październik 2024)

Trochę musiałeś poczekać na wybór najciekawszego rebrandingu października, gdyż w międzyczasie działo się sporo. Wracamy jednak jeszcze raz do tego miesiąca, by wybrać ten naj z całej masy rebrandingów.

Październikowe rebrandingi

Październik był arcyciekawym miesiącem w kontekście rebrandingów. Kilka z nich musiałem odrzucić, by zachować niezmienną formułę tradycyjnego przeglądu miesiąca. W zeszłym miesiącu nowy wizerunek zaprezentowały między innymi palarnia Coffee Plant, browar Birbant czy Greencell. Nową markę pokazały także włoskie koleje, a agencja 5w odświeżyła wizerunek Poczdamu. O tym wszystkim, a także sporo więcej, przeczytasz w Brandingowym przeglądzie miesiąca, do którego sprawdzenia, jeżeli tego jeszcze nie uczyniłeś, Cię serdecznie zachęcam.

Brandingowy przegląd miesiąca #75 (październik 2024)

Rebranding miesiąca: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Nie mogło być inaczej, rebrandingiem miesiąca musiała zostać zmiana przeprowadzona przez TOFU Studio we WSiP. Rebranding ten jest do dziś komentowany i wzbudził sporo kontrowersji, więc przyjrzyjmy się mu jeszcze raz, z perspektywy czasu, gdy emocje już trochę opadły. 

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne – nowe logo

Do tej pory Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne reprezentowane były przez znak zaprojektowany przez legendę polskiego projektowania – Karola Śliwkę. Widniała w nim głowa orła, umieszczonego na otwartej książce. Zaprojektowane w 1974 roku logo, było aż trzy razy modyfikowane. Wiosną 1992 roku, na kanwie wszechobecnej dekomunizacji dodano koronę, której nie było wcześniej. Wiele znaków Śliwki przeszło takie przeobrażenie, w wielu udział brał sam autor. Moim zdanie orzeł stracił po dodaniu korony, która wymusiła jego zmniejszenie. W 1995 roku dodano napis WSiP pod grafiką, a pod koniec 2003 roku logo zostało unowocześnione. Choć umieściłem kiedyś logo WSiP w zestawieniu 10 najlepszych projektów tego autora, to z perspektywy czasu uważam, że miał on w swoim portfolio wiele lepszych projektów.

Stare i nowe logo WSiP

Nowe logo WSiP kształtem nawiązuje trochę do poprzednika, jednak zmienia się symbolika. Ze znaku znika orzeł, a w jego miejsce, na postumencie, w kształcie książki, rozsiadł się wygodnie ekran. Symbolizować ma to przenikanie się dwóch światów – tradycyjnego oraz współczesnego. Gdybym to ja projektował nowy znak, to pewnie nie odcinałbym się tak radykalnie od orła, bo nowy znak jest dla mnie trochę zbyt mało wyróżniający.

Identyfikacja wizualna Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych

Zdecydowanie więcej o identyfikacji wizualnej przeczytasz we wpisie poświęconym temu rebrandingowi. Napiszę teraz tylko, że nowa tożsamość wizualna opiera się na autorskim kroju pisma, nowej kolorystyce oraz motywie zaczerpniętym z sygnetu. W ramę, stworzoną przez ekran z sygnetu, dzieloną według potrzeb, wpisywane są różne treści – zdjęcia, grafiki czy teksty. Całość spójnie stosowana jest we wszystkich punktach styku nowej marki z odbiorcą.

WSiP Artykuły reklamowe

TOFU Studio o rebrandingu WSiP

WSiP pokazało nowe logo wraz z filmem o nowej tożsamości wizualnej, bez żadnego dodatkowego komentarza. Dopiero dzień później TOFU Studio uzupełniło ten przekaz o dodatkowe materiały graficzne i kontekst całej zmiany.

Poprzedni znak, którego autorem był Karol Śliwka był zbyt hermetyczny w postrzeganiu z wielu powodów i właśnie dlatego w nowych rozwiązaniach postawiliśmy na cyfrową, elastyczną i wielopłaszczyznową identyfikację wizualną, będącą nie tyle samodzielnym logo, co nowoczesnym systemem brandingowym, który w pełni sprosta stawianym przed Klientem bardzo różnym wyzwaniom komunikacyjnym – Daniel Naborowski, Business Partner w TOFU Studio

Przy okazji prezentacji nowego logo WSiP, pojawiło się także kilka słów od autora znaku, którym jest Krystian Tyrański.

(…) Nowy znak Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych jest odzwierciedleniem potrzeb idących za zmianą wywołaną postępem technologicznym. Marka stawia na nowe nośniki edukacyjne, jednak nie odrzuca standardów wykreowanych przez dziesiątki lat.

Po czym dodaje, że zadaniem studia było stworzenie całkowicie nowego wizerunku klienta wpisującego się w obecną wizję rozwoju całej organizacji:

Chcieliśmy, aby sygnet był namiastką aktualnej misji i prezentował nowe wartości oraz nowe rozwiązania, z którymi wydawnictwo wchodzi na rynek. W naszym projekcie prosty sygnet dopełnia bezszeryfowy, autorski krój pisma, podkreślający zupełnie nowy kierunek w którym z odwagą podąża WSiP

procesie eliminacji orła z logo mogliśmy natomiast dowiedzieć się z zakulisowej wypowiedzi Adam Chylińskiego, Creative Directora w TOFU:

Kolejny powód – orzełek w znaku silnie kojarzył markę ze spółką państwową, a jest to obecnie firma prywatna. Skojarzenia, już nie tylko z godłem, ale też np. Orlenem czy wszelkiej maści skrótowcami charakterystycznymi dla urzędów, wprowadzały w błąd. Pojawił się nawet pomysł zmiany nazwy, ale to już byłoby za dużo. Dodatkowym problemem były również skojarzenia z pewną dużą partią, która także ma orła w logo i litery SiP, ale w innej kolejności. (…) Zarówno my, jak i klient, mieliśmy świadomość wagi dziedzictwa, z jakim się mierzymy, oraz tego, jak rozpoznawalny jest to znak. Rozważaliśmy również opcje, w których orzeł zostaje, lecz żadna z nich nie rozwiązywała powyższych problemów ani nie wykorzystywała szans. Z bólem serca musieliśmy się więc z orzełkiem pożegnać.

Ja opisując ten rebranding, napisałem, że kupuję to wytłumaczenie, zwłaszcza że jak słusznie zauważył Adam „WSiP to obecnie żywa firma, a nie muzeum. Ma swoje cele do osiągnięcia, i w tym wypadku, jak rzadko kiedy, sprawdza się powiedzenie, że branding to nie tylko obrazek, ale również narzędzie, które ma przynieść firmie określone korzyści”.

Internet i inni projektanci o rebrandingu WSiP

Internauci, jak to internauci, nie pozostawili na nowym logo Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych suchej nitki. Pod postem zapowiadającym zmianę oraz zdjęciem profilowym na Facebooku pojawiło się sporo negatywnych komentarzy. Nie mogę ich tutaj zacytować, bo WSiP zdecydował się na ukrycie wszystkich komentarzy, które nie były pozytywne dla firmy. Spotkało to zarówno te chamskie, jak i bardziej merytoryczne wypowiedzi.

Bardziej podzielone było środowisko designerskie. W prywatnych rozmowach usłyszałem wiele cierpkich słów, jednak niewielu projektantów odważyło się wypowiedzieć publicznie. Wiele osób, które na facebookowych grupach poświęconych designowi negatywnie komentowały znak, szybko pokorniały, w rozmowie z przedstawicielami TOFU Studio, którzy z otwartymi przyłbicami pojawili się bronić swoich decyzji projektowych i opowiadać o zmianie. Gdzieś obiła mi się o uszy wypowiedź Patryka Hardzieja, który nie był zadowolony ze zniknięcia z przestrzeni publicznej kolejnego logo Karola Śliwki, ale mimo kilkugodzinnych poszukiwań, nie udało mi się tej wypowiedzi znaleźć.

Wdrożenie, czyli tożsamość wizualna WSiP w praktyce

TOFU Studio pisało, że stworzyło dla klienta „identyfikację wizualną, będącą (…) nowoczesnym systemem brandingowym, który w pełni sprosta stawianym przed Klientem bardzo różnym wyzwaniom komunikacyjnym”. Sprawdziłem więc jak, ponad dwa miesiące po zmianie, wyglądają media społecznościowe WSiP i jak działa ten system. Niestety nie działa, a grafiki, które umieszcza WSiP na swoim facebookowym profilu, są na, nie bójmy się użyć tego słowa, żenującym poziomie.

Opisując tę zmianę na gorąco, pisałem, że „choć samo logo jest mało wyróżniające, to całość identyfikacji prezentuje się całkiem nowocześnie i spójnie.” Niestety WSiP, przynajmniej wnioskując po tym jak prowadzona jest komunikacja wizualna w serwisie Facebook, nie radzi sobie za dobrze z wprowadzaniem identyfikacji wizualnej, zaproponowanej przez TOFU Studio. A Ty co sądzisz o rebrandingu? Zgadzasz się z moim zdaniem?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x