Kilka dni temu na blogowego maila skontaktował się ze mną Grzegorz Derlukiewicz z Redkroftu, prezentując najnowszy projekt, realizowany z marką CLEANT. Zazwyczaj odpuszczam informowanie Cię o rebrandingach na zasadzie newsowej, stawiając na opisy w ramach brandingowych przeglądów miesiąca, tym razem jednak zrobiłem wyjątek, bo projekt jest wyjątkowo ciekawy.
Co powiesz na identyfikację marki, tworzoną na żywo przez społeczność, przy wsparciu Sztucznej Inteligencji (a dokładniej Generative Adversarial Network opartej na algorytmach Deep Learning)?
O marce CLEANT
CLEANT to rodzinna marka odzieżowa z Polski, która na nowo definiuje swoją tożsamość wizualną w innowacyjny, wykorzystujący technologię sposób. W ostatnich latach zyskała ogromną popularność, co skutkowało m.in. projektami kolaboracyjnymi z globalnymi markami, jak Milka czy ASUS Republic of Gamers. Jako marka typu community-as-hero, wszystko, co robi, polega na równym angażowaniu wszystkich fanów. Dlatego cała społeczność marki tworzy na żywo jej nowy symbol przy użyciu Sztucznej Inteligencji i każdy może wziąć w tym udział, właśnie teraz.
Piorun, symbol używany od momentu powstania marki w 2014 roku, z którym utożsamiają się tysiące fanów, potrzebował aktualizacji wraz z identyfikacją wizualną, aby odzwierciedlić ambicje CLEANT. Celem projektu jest stworzenie symbolu, który wyglądałby tak, jak chce tego cała społeczność. Nowego pioruna należącego jednakowo do wszystkich.
O projekcie
Koncepcja zakłada, że fani marki rysują swoją wizję pioruna w aplikacji mobilnej (na urządzenia z systemem iOS i Android). Następnie specjalnie opracowany system sieci neuronowej Sztucznej Inteligencji (a dokładniej Generative Adversarial Network opartej na algorytmach Deep Learning) nauczy się, przeanalizuje i znajdzie wzorce w całym zbiorze danych. Wreszcie wygeneruje n+1 piorun, odzwierciedlający zbiorową wizję tego, jak powinien wyglądać symbol marki, uwzględniający wszystkie pioruny w równym stopniu.
Każdy może pobrać aplikację CLEANT A.I. i wziąć udział w procesie, a następnie obejrzeć w aplikacji transmisję live z tworzenia pioruna przez A.I. (5 marca 2021 o godz. 16:00). Grzegorz Derlukiewicz, dyrektor zarządzający studia projektowego Redkroft, mówi:
W przeciwieństwie do wszystkich projektów rebrandingowych, ten jest tworzony na żywo, a jego nieprzewidywalność przyciąga ogromną uwagę, ponieważ nikt nie spodziewa się, co wygeneruje Sztuczna Inteligencja
Marka będzie używać symbolu wygenerowanego przez Sztuczną Inteligencję na swoich produktach i w komunikacji. To prawdopodobnie pierwsza na świecie identyfikacja wizualna tworzona na żywo, mająca na celu udowodnienie, że wyższy poziom zaangażowania odbiorców jest możliwy. Na nowo definiuje również sposób tworzenia rzeczywistego wizerunku marki – z dala od kubików sieciowych agencji i sal konferencyjnych. Poprzez interakcję z publicznością w sposób innowacyjny, a nie podczas badań fokusowych. Stanowi to propozycję nowego wzorca tego, w jaki sposób powinny być projektowane żywe marki.
Projekt rebrandingu prowadzony jest we współpracy z Redkroft, warszawskim studiem brandingowym specjalizującym się w tworzeniu skutecznych marek: dla liderów branży i tych, którzy do tego miana aspirują. Studio wygrało konkurs Projekt roku 2019/2020 w kategorii Projektant/Studio Roku, a także zgarnęło nagrody w kategorii Forma za identyfikację marki Heimdall oraz kategorii Projekty dla instytucji publicznych za kompleksowe opracowanie identyfikacji miasta Chrzanów. Technologię AI dostarcza NeuroSYS, jedna z czołowych firm zajmujących się sztuczną inteligencją w Polsce, oferująca szyte na miarę rozwiązania dla firm wymagających nieszablonowego podejścia, wykorzystującego najnowsze technologie i rozwiązania.
CLEANT wraz z Redkroftem zdecydowali się na dość odważne i jednocześnie innowacyjne podejście do tematu rebrandingu. Nowe logo i idąca za nim identyfikacja marki, tworzona na żywo przez społeczność, przy wsparciu Sztucznej Inteligencji? Brzmi trochę jak przerost formy nad treścią, jednak z drugiej strony to chyba największe zbliżenie marki do użytkownika w historii. Co z tego wyjdzie? Powstawanie znaku możesz oglądać już 5 marca o godz. 16:00.