Konkursy Informacje prasowe Patronat Wydarzenia

Projekt Roku 2019/2020: Laureaci

28 listopada 2020 odbyła się online gala Projektu Roku 2019/2020. Zobacz nagrodzonych i wyróżnionych twórców i ich projekty.

Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Powołany do życia w 2010 konkurs analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.

Podczas tegorocznej edycji konkursu, Jury, w składzie: Julia Kahl (Slanted Publishers), Agata Korzeńska (Idee; ASP Katowice), Michał Mierzwa (Uniforma), Katarzyna Nestorowicz (Noviki), Marcin Olkowicz (SAR), Lena Pianowska (Livi Studio; STGU), Bogna Świątkowska (Bęc Zmiana), Filip Tofil (syfonstudio; STGU) przyznało nagrody w ośmiu kategoriach, nagrodę główną Studio/ Projektant Roku oraz Nagrodę Specjalną.

Projekt Roku (Grand Prix)

Tegoroczna edycja przyjęła zaskakujący obrót – Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej Projekt Roku, rekomendując w zamian do Nagrody Specjalnej projekt spoza głównych kategorii konkursowych. Wyróżnienie Projekt Roku zostało przyznane Krystianowi Berlakowi i Kamilowi Pietrzakowi za album „Biały Tunel”. Jury doceniło estetykę oraz spójność projektu na wielu płaszczyznach, od strategii promocji albumu, przez formalny wygląd płyty, po aplikacje stworzone w ramach identyfikacji. Zamiast regulaminowego Grand Prix przyznano w tym roku Nagrodę Specjalną, która trafiła do Oli Jasionowskiej za znak Ogólnopolskiej Strajku Kobiet, jako projekt, który „z prędkością pioruna przekroczył granice Polski, stając się symbolem protestów kobiet w wielu miejscach na ziemi.”

– wyróżnienie: „Biały tunel”, Krystian Berlak

Projekt Biały Tunel jest projektem kompletnym. Strategia promocji albumu połączona z formalnym wyglądem płyty oraz aplikacji stworzonych w ramach identyfikacji sprawiły, że ten eksperymentalny projekt wciąga, hipnotyzuje i pozwala się zatopić w swoim zdehumanizowanym, czarno-białym świecie. Rzadko się zdarza praca przemyślana na tylu płaszczyznach i estetycznie dopięta na ostatni guzik.

wyróżnienie: „Biały tunel”, Krystian Berlak

– nagroda: nie przyznano

Tegoroczna edycja przyniosła szereg znakomitych, przemyślanych, świetnie wyprodukowanych projektów. Przyznanie Nagrody Głównej zawsze wiąże się z dużymi emocjami podczas obrad Jury i często tu dzieją się największe skoki – ktoś, kto przez chwilę już witał się z gąską wypada z dyskusji, ktoś niespodziewanie się w niej pojawia. W tym roku jednak mamy precedens: Jury jednogłośnie zadecydowało o nieprzyznaniu Nagrody Głównej. Jury złożyło wniosek do organizatorów, aby w miejsce Projektu Roku przyznać nagrodę specjalną. Przystaliśmy na taką sytuację, regulamin nam na to pozwala.

Nagroda Specjalna (Grand Prix) 

W ramach Nagrody Specjalnej pragniemy nagrodzić projekt, który w jakiejś formie wielu z nas ma przy sobie. Znak, który sami haftowaliśmy, pisaliśmy markerami, malowaliśmy sprejem, drukowaliśmy, wycinaliśmy z tektury, nanosiliśmy w formie makijażu. Przyznajemy temu projektowi Nagrodę Specjalną, gdyż nie był on zgłoszony do konkursu, być może nie spełniłby założeń formalnych. Gdyby w konkursie był, zapewne stałby się z marszu pretendentem do Nagrody Głównej. Projekt, który wszedł do języka potocznego, który uwiera i któremu wmawiano odwołania do symboli faszystowskich, okultystycznych, znaków wojskowych. Projekt, który z prędkością czerwonej błyskawicy przekroczył granice Polski, stając się symbolem protestów kobiet w wielu miejscach na ziemi.

Nagroda Specjalna (Grand Prix) 

Projektant/Studio Roku 

Studiem Roku ogłoszono firmę Redkroft, laureata dwóch nagród w tegorocznych kategoriach konkursowych. Jury doceniło świadome budowanie pozycji na rynku, kompleksowe myślenie, dbałość o detal, poczucie humoru i przewrotność. Jury postanowiło także wyróżnić tytułem Studia Roku grupę Pan Generator – jako studio innowacyjne, wzbogacające sferę 2D i 3D o nowe wymiary, stale poddające pod dyskusję granice kategorii projektowania.

– wyróżnienie: Pan Generator

Z tym Panem Generatorem to nie wiadomo, co zrobić. Wysyła projekty jakieś takie nie-do-końca-graficzne, trzeba ich dotykać, słuchać. Komplikuje nam rzeczywistość analogową, zaplatając ją ściegiem cyfrowego kodu. Dane wejściowe wizualizują się przed naszymi oczami nie tak, jak byśmy chcieli – w formie słupków, wykresów – ale w formie fizycznych obiektów, rzeźb i struktur. I tylko nie wiadomo, czy to jeszcze grafika, czy już przyszłość? A może to przyszłość grafiki.

– nagroda: Redkroft

Niczym rewolwerowiec w samo południe stanęli naprzeciw wszystkim finalistom. Już w poprzednich kategoriach położyli trupem swoich adwersarzy i to dwukrotnie. Jury doceniło Studio Redkroft za świadome budowanie swojej pozycji na rynku, kompleksowe myślenie, dbałość o detal, poczucie humoru i przewrotność.

– nagroda: Redkroft

Forma

Laureatem kategorii Forma zostało studio Redkroft za identyfikację marki Heimdall. Wyróżnienie trafiło do Acapulco Studio za oprawę graficzną książki NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc.

– wyróżnienie: „Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc”, Acapulco Studio

Jury pragnie wyróżnić książkę Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc jako przykład idealnej harmonii wydawniczej. Od pięknej i pełnej szacunku dla treści szaty edytorskiej, wraz z fenomenalnymi ilustracjami, humorystycznie interpretującymi starożytne motywy i kanony, po wysmakowaną produkcję, dzięki której książka wręcz świeci w witrynach księgarni. Każda rozkładówka to pełna śmiałego dynamizmu i koloru opowieść, wzbogacająca treść współczesnymi kontekstami. Łacina – tak zwany martwy język – i jej sentencje zyskały nowe, barwne życie.

– wyróżnienie: „Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc”, Acapulco Studio

– nagroda: „Heimdall”, Redkroft

Cytując jednego z Jurorów: world class design. Kiedy słyszymy, że rodzinna firma z małego miasteczka na Mazurach zamawia logo u znanego studia projektowego, myślimy, że chodzi o producenta ekologicznej żywności lub miodów pitnych zamkniętych w designerskich opakowaniach, mających podbić gusta wielkomiejskich hipsterów. Kiedy jednak Jury zobaczyło identyfikację marki Heimdall produkującej zaginarki dekarskie, poczuliśmy się, jakbyśmy zostali zaproszeni do lotu w kosmos. Odważnie poprowadzona identyfikacja, bezbłędnie funkcjonalna i do szpiku nowoczesna sprawiła, że przez chwilę mieliśmy wrażenie, że Cape Canaveral przeniósł się do Węgorzewa. Gratulacje!

– nagroda: „Heimdall”, Redkroft

Idea

Kategoria Idea przyniosła nagrodę albumowi muzycznemu „Biały Tunel” autorstwa Krystiana Berlaka i Kamila Pietrzaka, wydanego przez Alkopoligamia.com. Wyróżnienie przypadło Beacie „Barrakuz” Śliwińskiej za plakat powstały jako część kampanii firmy Durex „Głośni w łóżku”.

– wyróżnienie: „Głośni w łóżku” (plakat), Beata Barrakuz Śliwińska

Jury postanowiło wyróżnić projekt powstały jako część kampanii firmy Durex Głośni w łóżku, jako przewrotną odpowiedź na zadany brief. Beata “Barrakuz” Śliwińska stworzyła dotykalny plakat, który nabiera życia w rękach odbiorcy, pozwala na samodzielne (lub z kimś) budowanie obrazu bliskości. To nie tylko forma oddającą ideę wspólnego odkrywania przyjemności, ale także interpretacja niełatwego tematu zrealizowana z wyjątkowym smakiem.

– wyróżnienie: „Głośni w łóżku” (plakat), Beata Barrakuz Śliwińska

– nagroda: „Biały tunel” Krystian Berlak

Pomysł, aby wprowadzać odbiorcę do wymyślonego świata po ścieżce wyznaczonej koordynatami, postawić słuchacza przed tunelem czasoprzestrzennym i pozwolić mu przenieść się do świata muzyki Piotra Szmidta (Ten Typ Mes), Bartosza Tkacza i Bartka Pietrzaka (Szogun). Pomysł, aby zagłębiać się w projekt według przemyślanych posunięć marketingowych, po kawałku. To wszystko zasługuję na nagrodę. W świecie konsumującym wszystko 24/7, pędzącym w kierunku globalnego wrzasku, w którym trudno jest wyłapywać subtelności – praca, która odcina nas od tego szumu i daje się uwieść swoją pustką, swoim poukładaniem, jest na wagę złota.

– nagroda: „Biały tunel” Krystian Berlak

Projekty dla instytucji publicznych

W tej kategorii nagrodzono studio Redkroft za kompleksowe opracowanie identyfikacji miasta Chrzanów. Wyróżniono zaś oprawę wizualną wystawy autorstwa Grupy Projektor pt. „Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”.

– wyróżnienie: „Barbara Hoff. Polskie Projekty, Polscy Projektanci”, Grupa Projektor

Jak trudno jest projektantowi graficznie ubrać wystawę, wielu z nas wie. Wyzwanie przed autorami identyfikacji do wystawy Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci było podwójne – należało skroić projekt, w który zmieszczą się archiwalne materiały poświęcone ikonie polskiej mody, a jednocześnie nie dać się przez tę silną osobowość przygnieść. To się udało: projekt taktownie koresponduje, nie stara się schlebiać, wychodzi na niepodległość, będąc przy tym bardzo szykownym outfitem dla projektów kultowego Hofflandu.

– wyróżnienie: „Barbara Hoff. Polskie Projekty, Polscy Projektanci”, Grupa Projektor

– nagroda: Identyfikacja miejska dla Chrzanowa, Redkroft

Nagroda przyznana po gorących dyskusjach: kompleksowe opracowanie miejskiej identyfikacji, jeszcze niewdrożone. Jury doceniło zarówno dystans i żartobliwość, jak i profesjonalizm podejścia do formalnej i nieformalnej komunikacji Miasta Chrzanowa. Przekorne potraktowanie typografii i kalambur Ja to Chrzanów chcielibyśmy zobaczyć na żywo, nawet mimo to, że być może nasz kraj jeszcze do takiej odwagi nie dojrzał. Nagrodę traktujemy jako życzenie, aby w drodze negocjacji z Zamawiającym koncepcja nie zatraciła swojego nowoczesnego, przewrotnego charakteru.

– nagroda: Identyfikacja miejska dla Chrzanowa, Redkroft

Projektowanie przyjazne środowisku

Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody w kategorii Projektowanie przyjazne środowisku. Przyznano natomiast dwa wyróżnienia – otrzymali je: grupa zespół wespół za broszurę i animacje stworzone na potrzeby kampanii „Clearance. Bagienne strefy buforowe”, oraz studio Suprematic  za identyfikację marki Chosen By – moda cyrkulacyjna.

– wyróżnienie: „Bagienne strefy buforowe”, zespół wespół

Wyróżnienie dla publikacji Bagienne strefy buforowe to wyraz wdzięczności za odpowiedzialne podejście do tematu strategii wdrażania bagiennych stref buforowych. Dla zgoła nieestetycznego zagadnienia Zespół Wespół dobrał adekwatną i wdzięczną formę graficzną, dopełniając ją ekologiczną produkcją – drukiem risograficznym na papierze z recyklingu. Towarzyszące publikacji animacje konsekwentnie kładą akcenty na najistotniejsze szczegóły, prezentując treść w sposób przystępny i nienachalny. Życzymy sobie więcej równie trafnych realizacji, popularyzujących tematy fundamentalne dla naszego środowiska.

– wyróżnienie: „Bagienne strefy buforowe”, zespół wespół

– wyróżnienie: „Chosen By – moda cyrkulacyjna”, Suprematic

Projekt Chosen By to nowy sposób myślenia o tworzeniu marki, to odpowiedzialność za decyzje projektowe, to świadomość ekologiczna w kontekście produkcji. Studio Suprematic postanowiło ograniczyć branding do minimum, przenosząc koszty z druku opakowań na inwestycję w certyfikowane papiery ekologiczne. Jest to szczególnie adekwatna odpowiedź projektowa na potrzeby marki, której ideą przewodnią jest promowanie wiedzy o zaletach świadomych zakupów i budowanie społeczności świadomej zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion. Pragnęlibyśmy, aby podobne idee przyświecały również firmom bez wizytówki eko.

– wyróżnienie: „Chosen By – moda cyrkulacyjna”, Suprematic

Impakt Społeczny

Nagroda w tej kategorii trafiła do Kuby Rudzińskiego za akcję „List” oraz stworzony na jej potrzeby krój pisma „Transparent”. Wyróżniono zaś plakat „Uwaga zły pan” Anny Frydrych.

– wyróżnienie: „Uwaga zły pan”, Anna Frydrych

Plakat, który chyba wygrał już wszystko. Plakat-znak, plakat, który jako praca nagrodzona w konkursie AMS miał możliwość ekspozycji w całej Polsce i… dał radę. Zwrócił uwagę na temat przemocy wobec zwierząt, wziął udział w dyskusji jakże dziś aktualnej. Rzadko się zdarza takie połączenie, w którym forma komunikuje trudny i rozległy temat w taki sposób, aby był on zrozumiały dla bardzo szerokiego grona odbiorców.

– wyróżnienie: „Uwaga zły pan”, Anna Frydrych

– nagroda: „List” i krój pisma „Transparent”, Kuba Rudziński

Akcja artystyczna List będąca krytyką niebyłych wyborów, nawiązująca do happeningu Tadeusza Kantora stała się jednym z aktywatorów protestów ulicznych. Nie w prostym przyczynowo-skutkowym wymiarze, ale jako swoisty symbol, że powinno się wyrażać swój sprzeciw nawet w tych trudnych czasach pandemii. Sama akcja, wizualnie i merytorycznie nienaganna, była szeroko komentowana w mediach krajowych, a wszystkie działania związane z fizycznymi pozostałościami po wydarzeniu – mamy takie wrażenie – spowodowały wzrost świadomości, czym protest jest i jakie są jego konsekwencje. Jury docenia formę – w tym wizualną – tej inteligentnej manifestacji poglądów, a także wysoką kulturę podjętego dialogu z władzą, mimo skrajnie niesprzyjających warunków.

– nagroda: „List” i krój pisma „Transparent”, Kuba Rudziński

Świeża krew

Nagroda w kategorii świeża krew trafiła w ręce Karoliny Gdaniec za projekt Opakowań dla Bydgoszczy. Wśród prac wyróżnionych znalazły się publikacje: „Sisters of Europe” Karoliny Grzelak oraz „Co to typo?” Marii Gumulak.

– wyróżnienie: „Co to typo?”, Maria Gumulak

Świeża, lekka i przyjemna, a przede wszystkim profesjonalnie przygotowana książka podsuwająca dorosły temat dzieciom. Publikacja zachęca do zapoznania się z pojęciem typografii z subtelnością i fantazją. Maria Gumulak bardzo wyraźnie zakreśliła wiek grupy docelowej i skoncentrowała się na jego specyfice, przeprowadziła również warsztaty w celu przetestowania materiału przez dzieci. Podczas obrad Jury projekt został szczególnie doceniony przez wydawców – najlepszą laurką może być cytat: Chcę to w mojej księgarni!

– wyróżnienie: „Co to typo?”, Maria Gumulak

– wyróżnienie: „Sisters of Europe?”, Karolina Grzelak

Publikację Sisters of Europe wyróżniła spośród zgłoszonych prac nie tylko jakość wizualna, ale także wrażliwość i zaangażowanie autorki w jej treść. Bardzo aktualny temat – wspólnego głosu kobiet z całej Europy – został ujęty w formę jednocześnie silną i efemeryczną, surową i zniuansowaną, różnorodną i wewnętrznie spójną. Zabiegi typograficzne i ilustracyjne kładą nacisk na kluczowe treści i hasła, a całość dopełnia poezja wrzuconych luźno polaroidów. Projekt całościowy, mocny, dzisiejszy. 

– wyróżnienie: „Sisters of Europe?”, Karolina Grzelak

– nagroda: Opakowania dla Bydgoszczy, Karolina Gdaniec

Opakowania dla Bydgoszczy to samograj, gotowy zestaw–marka. Autorka przemyślała go od podstaw – zdefiniowała problem i rozwiązała go na wielu poziomach, tworząc projekt dopracowany pod względem graficznym i produkcyjnym. Apetyczny, zawadiacki, gotowy do wdrożenia. Drogie Biuro Promocji Miasta Bydgoszcz, czekamy na telefon do Karoliny Gdaniec!

Wideo z Galą dostępne pod adresem:
https://www.facebook.com/184451104906130/videos/214260303402677

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją towarzyszącą tegorocznej Gali Projektu Roku. Publikacja dostępna online:
https://issuu.com/stgu/docs/gazeta_pr_19_20

A na Tobie który projekt wywarł największe wrażenie? Zgadzasz się z decyzjamu jurorów?