Tak jak wspominałem w poprzednim wpisie z serii Rebranding miesiąca, zdecydowałem się na małe zmiany, a dziś widzisz pierwsze efekty tej decyzji.
Brandingowy przegląd miesiąca
Brandingowy przegląd miesiąca to nowa seria na blogu Design Alley. Po kilku miesiącach, w których opisywałem najciekawsze zmiany wizerunków czy nowe loga, w ramach Rebrandingu Miesiąca, zdecydowałem się na wyodrębnienie tego elementu do całkiem nowej serii. Oczywiście wpisy w ramach Rebrandingu Miesiąca będą się dalej pojawiać i będę tam szeroko opisywał najlepszy, najgorszy, najgłośniejszy bądź najciekawszy rebranding. Za to tutaj będę krótko opisywał wszystkie ciekawsze zmiany, które zaszły w minionym miesiącu. Mam nadzieję, że zmiany Ci się spodobają i będziesz uważnie śledzić obie serie.
Sportowy sierpień
Sierpień to miesiąc, w którym wiele lig sportowych wznawia rozgrywki. Czas między sezonami to idealny moment na prezentację nowych znaków czy strojów. Zmiana w tym momencie pozwala na przygotowanie się zarówno działom marketingu, klubowym sklepikom, jak i mediom branżowym. Nic dziwnego więc, że w sierpniu szczególnie mocno obrodziło sportowymi rebrandingami.
Anwil Włocławek – druga gwiazda wymusza zmiany
Anwil Włocławek w zeszłym sezonie po raz drugi w historii klubu został Mistrzem Polski. Powoli do lamusa odchodzą żarty o „Hali wicemistrzów”, a klub świętując tytuł, zdecydował się na zmianę logo. Spory wpływ na to miał fakt, iż w poprzednim znaku jednym z elementów była mistrzowska gwiazda, którą pies miał na obroży. Drugie mistrzostwo i druga gwiazda, spowodowały, że coś trzeba było zmienić. Włocławski klub zdecydował się, że nie będzie modyfikował poprzedniego znaku, a zaprezentuje całkiem nowy. Niestety nowe logo Anwilu moim zdaniem wygląda dużo gorzej niż poprzednie. Znak zamknięto w bardziej regularną formę, przez co jest mniej dynamiczny. Pies jest bardziej realistyczny, za to zdecydowanie mniej agresywny. Co więcej, starając się poprawić czytelność, kompletnie zepsuto typografię. Co ciekawe autorem projektu jest Kamil Doliwa z Lunatic Agency, który wcześniej projektował między innymi bardzo dobre logo AZS-u Koszalin, Energi Czarnych Słupsk czy Polskiego Cukru Toruń. Wierzę, że Kamil miał po prostu gorszy dzień i w przyszłości dostarczy nam jeszcze sporo bardzo dobrych znaków, bo wraz z Wojtkiem Polakiem (znanym bardziej jako Akuma101) i Kubą Malickim (który specjalizuje się raczej w klasycznych herbach piłkarskich), to jeden z najlepszych projektantów logo sportowych w Polsce.
Czarni Słupsk – nowe otwarcie
Przez wiele lat Czarni Słupsk mieli najgorsze logo klubu sportowego, jakie widziałem w życiu. Cztery lata temu, za sprawą wspomnianego już Kamila Doliwy, dorobiło się wreszcie świetnego znaku. Niestety w zeszłym roku klub przestał istnieć. W tym sezonie drużyna, prowadzona przez nową spółkę, została zgłoszona do rozgrywek 1 ligi, opłacając dziką kartę. Nowy klub, w zupełności odciął się od starego, więc musiał również zmienić logo. Za nowe odpowiada agencja Rio Creativo ze Słupska, znane między innymi ze znaków Słupska czy Koszalina. Nowe logo jest ciekawe i nowoczesne, choć mi do końca nie pasuje do klubu sportowego. Bardzo podoba mi się za to odważna identyfikacja, oparta na podstawowych kolorach znaku i widniejących w nim kształtów. Przykłady zastosowania systemu identyfikacji wizualnej znajdziecie w portfolio twórców. Nowe stroje Czarnych nie są wprawdzie takie brzydkie jak stroje Anwilu, jednak zastanawia mnie brak nowego logo na przodzie strojów koszykarzy. Prawdopodobnie nie zmieścił się on przez umieszczenie na nich logo związku, numeru, logo miasta i logo producenta strojów. Dla mnie nowy wizerunek Czarnych jest słabszy od poprzedniego, jednak przypuszczam, że łatwiej było zlecić stworzenie nowej identyfikacji, niż próbować zdobyć prawa do starej.
Miasto Szkła Krosno chce być jak w NBA
Kolejnym koszykarskim klubem, który w zeszłym miesiącu zmienił wizerunek, jest Miasto Szkła Krosno. Niestety koszykówka w Polsce wciąż jest sportem dość niszowym i drużyny często mają spore problemy z płaceniem zawodnikom, nie mówiąc już o marketingu. Na szczęście w ostatnim czasie dzieje się coraz lepiej, czego przykładem mogą być rebranding krośnieńskiej drużyny. W przerwie międzysezonowej zdecydowano się na zmianę logo, kolorystyki i strojów meczowych (za które odpowiedzialny jest brand Moro Sport, wcześniej znany raczej z odzieży hip-hopowej niż zawodowego sportu). Wszystko to na modłę USA, w którym gościł niedawno Jakub Hajduk z firmy JustForSport, dyrektor marketingu Miasta Szkła Krosno. Naukę wyniesioną z Washington Wizards, stara się teraz przenosić na polski grunt, w czym mu bardzo kibicuję. Co do samej kwestii wizualnej to nie jestem fanem zaproponowanych rozwiązań, choć muszę przyznać, że zarówno w znakach, strojach, jak i innych opublikowanych do tej pory materiałach widać konsekwencję, której niestety często brakuje. Ciekawostką jest fakt, że Miasto Szkła Krosno posiada dwie wersje znaków, a wszystko w celu… unifikacji.
Anadolu Efes zapłonął
Jak jesteśmy już przy koszykówce, to w sierpniu logo zmienił Anadolu Efes Spor Kulübü – zawodowy klub koszykarski z siedzibą w Stambule, jeden z najbardziej utytułowanych tureckich klubów. Tak dużej firmie nie przystoi znak, który firmował koszykarzy ze Stambułu od 2011 roku. O ile koncept trzech gwiazd, choć niezbyt odkrywczy, nie jest zły, to wykonanie pozostawia już wiele do życzenia. Różne grubości linii, tworzących poszczególne elementy, dziwny gradient w czerwonej gwieździe i wreszcie brak ułożenia gwiazd na jednej osi, sprawia, że logo wygląda niechlujnie. Dużo lepiej wygląda nowy znak, który zyskał płomień i został zamknięty w tarczy herbowej. Za zmianę odpowiada londyńskie studio Brown&co, które wcześniej zmieniało wizerunek browaru Efes, który jest właścicielem drużyny. Ja żałuję tylko, że nie zdecydowano się do powrotu do stylistyki nawiązującej do etykiet piwa, której używano w logo klubu od samego powstania w 1976 roku, aż do poprzedniego rebrandingu.
Serie A chce gonić czołówkę
Po serii koszykarskich rebrandingów czas na piłkę nożną. Serie A, czyli włoska najwyższa klasa rozgrywkowa, zdecydowała się na zmianę wizerunku. Liga, uważana za jedną z pięciu najlepszych lig świata, mocno czuje na plecach oddech francuskiej Ligue 1. W nowym logo skupiono się na literze „A”, która ma być odzwierciedleniem appassionante, avvincente i adrenalinica (pasji, fascynacji i adrenaliny). Zmiana nie dotknęła tylko Serie A. Nowe logo, w podobnej stylistyce otrzymały także Coppa Italia, Supercoppa i Primavera. Podstawowy znak prezentuje się bardzo dobrze, choć moim zdaniem daleko mu do logo i identyfikacji Premier League, niestety gorzej wyglądają pozostałe przygotowane grafiki. Należy żałować, że Serie A zaprzepaściło szansę na gruntowny rebranding, dzięki któremu liga wizerunkowo i marketingowo mogłaby wejść na wyższy poziom. W zamian zaprezentowano jedynie lifting logo i nowe kanały społecznościowe. To zdecydowanie za mało by walczyć z Bundesligą czy La Liga, nie wspominając nawet o angielskiej Premier League.
Austin FC chce ukraść MLS z Columbus
Piłka nożna w USA rozwija się bardzo prężnie. Wraz z rozwojem tego sportu rozwija się liga MLS. Jest to liga zamknięta, więc wszystkie nowe drużyny muszą być albo zaproszone przez władze ligi, albo muszą powstać na bazie innych teamów. Austin FC to przedstawiciel tego drugiego nurtu, który jest raczej patologią w europejskiej piłce (w Polsce funkcjonowało kiedyś odkupowanie licencji, w związku z czym dzisiejszy Lech Poznań to tak naprawdę Amica Wronki, a Polonia Warszawa to Groclin Grodzisk Wielkopolski), a czymś normalnym w USA. Austin FC to pomysł przedsiębiorców z Precourt Sports Ventures na przeniesienie drużyny Columbus Crew SC z Columbus do Austin. Pamietam, że zawsze lubiłem Columbus Crew za ich poprzednie, bardzo charakterystyczne logo. Lokalni kibice próbują jeszcze uratować klub, organizując akcję Save the Crew. Więcej grafik, przygotowanych przez studio The Butler Bros z Austin, znajdziecie na ich stronie.
Tumblr próbuje pozyskać nowych użytkowników
Platforma mikroblogowa tumblr, o której zdarzało mi się już pisać, stara się przyciągnąć nowych użytkowników, przeprowadzając kompleksowy rebranding. Nowe logo, zaprojektowane przez szwajcarskie Dinamo, to dopiero początek zmian. Tumblr, wraz ze szwajcarską agencją, przygotował także rodzinę fontów Favorit Tumblr, która jednak nie wyróżnia się niczym szczególnym spośród setek podobnych sans-serifowych krojów. W identyfikacji wizualnej i materiałach promocyjnych królują, modne ostatnimi czasy, kolaże. Zdaje się, że tak dobrane środki mogą trafić do grupy docelowej. Więcej na temat rebrandingu tumblra znajdziecie na stronie agencji Dinamo.
Lifting logo Evernote
Kolejnym po Tumblrze internetowym narzędziem, które zdecydowało się na zmianę logo, jest Evernote. Zmianie uległ sympatyczny słoń, zwany Madsem od imienia pierwszego klienta firmy, typografia oraz wszelkie materiały promocyjne. O ile twórcy znaku zaprezentowali kilkanaście szkiców, które powstały w trakcie tworzenia nowego znaku i były diametralnie różne, o tyle finalnie słoń nie różni się znacząco od poprzednika. Jest on jedynie trochę bardziej zaokrąglony. Zamianie podległy barwy – słoń z szarego stał się intensywnie zielony, a nazwa firmy z oliwkowej czarna. Intensywniejsze kolory w logo przeniesiono także do identyfikacji wizualnej usługi. Co ciekawe, w zaprezentowanych materiałach wszędzie używany jest bezszeryfowy font, a w logo zdecydowano się pozostawić szeryfy. Dziwna niekonsekwencja, która negatywnie wpływa na odbiór całego rebrandingu. Więcej o rebrandingu Evernote przeczytacie na stronie DesignStudio, które odpowiedzialne jest za tę zmianę.
Google dostosowuje logo Google Fit do całej identyfikacji
Google w ramach unifikowania logo swoich usług zdecydował się na zmianę znaku Google Fit. Odświeżono także wygląd aplikacji, która wygląda teraz bardzo dobrze i spokojnie, pod względem wyglądu, może rywalizować z produktami konkurencji. W przeciwieństwie do większości usług Google, Fit dostępne jest jedynie na urządzenia z Androidem. Zmiana logo aplikacji to krok w dobrą stronę i dziwię się, że trzeba było na niego tyle czekać. Z jednej strony rozumiem, że Google Fit to jedna z wielu, z pewnością mniej ważna aplikacja, z drugiej mówimy o firmie, w której jest osobny zespół ds. tworzenia doodles.
yachting.com zmienia żagiel na symbol stopnia
Yachting.com to założony w Czechach serwis bookingowy jachtów. W sierpniu firma zdecydowała się na zmianę wizerunku. Poprzedni logotyp, którego charakterystycznym elementem był żagiel, wkomponowany w literę „A”, zastąpił nowy, w którym zdecydowano się na ciekawy zabieg zamiany kropki, w adresie yachting.com, na symbol stopnia, znany z koordynatów GPS. Nowe logo jest świetne, z jednej strony minimalistyczne, z drugiej łatwe do zapamiętania i trafiające w punkt. Poza logo i materiałami promocyjnymi zaprojektowano ikonę, która… kompletnie nie pasuje stylistycznie do reszty identyfikacji wizualnej. Nie wiem czym jest to spowodowane, ale nie podoba mi się ta rozbieżność. Więcej na temat rebrandingu przeczytacie na stronie twórców – czeskiego Hybrid Studio.
Burberry zrywa z tradycją
Na koniec najgłośniejszy rebranding świata mody ostatnich miesięcy. Brytyjski projektant Peter Saville, znany chociażby z rebrandingu Calvina Kleina, wraz Riccardo Tiscim, szefem kreatywnym studia Burberry, przeprojektowali logo tej słynnej brytyjskiej firmy. Szeroki krój szeryfowy w nazwie firmy i script w lokalizacji zastąpiono prostym, bezszeryfowym krojem. Zniknął też rycerz, zwany Equestrian Knight. Niestety nowe logo jest kompletnie bezpłciowe. Rebranding dopełnia powstanie monogramu TB, od inicjałów Thomasa Burberry’ego. Monogram tworzy pattern, widoczny w zdjęciu głównym tego wpisu. Podobno tworząc monogram, projektant zainspirował się starym logo, datowanym na rok 1908, autorstwa samego Thomasa Burberry’ego, założyciela domu mody.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w pierwszym wpisie z serii Brandingowy przegląd miesiąca. Mam nadzieję, że nowy format się spodoba. Jak już pisałem, nie mam zamiaru zrezygnować z Rebrandingu miesiąca, więc jeszcze w tym tygodniu możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca. Zapraszam także do komentowania tego wpisu. Napisz, czy podoba Ci się nowa seria i jak oceniasz przedstawione tu rebrandingi.