Branding Design

PGDAwards 2017: Identyfikacja wizualna

pgdawards 2017
17 czerwca 2018, podczas konferencji Element Talks, rozdano nagrody w konkursie PGDAwards 2017, jednym z największych polskich konkursów dotyczących szeroko pojmowanego projektowania.

PGDAwards wyróżnia się, z podobnych inicjatyw, szerokim spektrum podejmowanych tematów. W tym roku projekty oceniano w następujących kategoriach: identyfikacja wizualna, plakat, projektowanie krojów pism, ilustracja, wydawnictwa, prasa, infografika, wayfinding, opakowania, motion graphics, digital media i projektowanie eksperymentalne.

Konkurs PGDAwards

Jak czytamy na stronie organizatorów, celem konkursu PGDAwards jest gromadzenie, selekcjonowanie, ocenianie oraz prezentowanie najbardziej wartościowych projektów graficznych zrealizowanych w minionym roku. Wyróżnienie wybitnych projektantów ma promować ich działalność nie tylko w środowisku, ale przede wszystkim wśród odbiorców i potencjalnych klientów. W dłuższej perspektywie pomysłodawcy konkursu chcą, by PGDAwards było przewodnikiem po najciekawszych wydarzeniach polskiego designu. Założenia są dość ambitne, jednak ja trzymam kciuki i mam nadzieję, że uda się te założenia spełnić.

Identyfikacja wizualna

Zdecydowałem, że przedstawię Wam wszystkie nagrodzone i wyróżnione w konkursie prace, z moim małym komentarzem. Na początek przybliżę zwycięzców kategorii mi najbliższej – identyfikacji wizualnej. Podzielono ją na cztery podkategorie, w których nagradzano projekty. Były to projekt logo lub symbolu graficznego, identyfikacja wizualna uproszczona, identyfikacja wizualna rozszerzona i rebranding.

Projekt logo lub symbolu graficznego

W tym roku w kategorii projektu logo lub symbolu graficznego nominowano Barbarę Widłak, 247 Studio oraz Studio Studio (za logo Opery Wrocławskiej).

Nagroda główna 2017: Barbara Widłak SIW Miasta Krakowa – Księga Herbu

Za najlepszy projekt minionego roku, w kategorii projektu logo lub symbolu graficznego, uznano modyfikację herbu Krakowa, za którą odpowiedzialna jest dr hab. Barbara Widłak. Projektantka, na co dzień związana z Katedrą Komunikacji Wizualnej krakowskiego ASP, jest jednym z najlepszych specjalistów w Polsce, w kwestii heraldyki i tworzenia herbów. Projekt zakładał przygotowanie uproszczonej wersji herbu oraz uporządkowanie miejskich symboli w ramach Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta Krakowa. Finalnie powstał 63-stronicowy dokument, w którym kompleksowo opisano wszystkie warianty herbu i ich zastosowanie. Księga herbu opisuje także stosunek herbu do zaprezentowanego niedawno nowego logo Krakowa.

Barbara Widłak SIW Miasta Krakowa – Księga Herbu

Sfera identyfikacji wizualnej miast w Polsce pozostawia wiele do życzenia, dlatego bardzo cieszą takie realizacje. W pracy autorki widać lata doświadczeń z herbami miast. Herb został uproszczony w taki sposób, że łatwiej będzie go eksponować na małych powierzchniach, a jednocześnie nie zatracił swojego charakteru. Dodatkowo powstało tyle różnych wariantów, że nie powinno być problemów w nawet najbardziej nietypowym obszarze eksploatacji. Cieszy też uporządkowanie kwestii korzystania z herbu i logo.

Wyróżnienie 2017: 247studio Mniam.TV

Wyróżnienie w kategorii projektu logo lub symbolu graficznego, przyznano Mniam.TV, zrealizowanemu przez gdyńskie 247studio. Mniam.TV to studio produkcyjne, specjalizujące się w zdjęciach i filmach produktowych, łączących technikę z wyobraźnią, a funkcjonalność z artyzmem. Zadaniem 247studio był rebranding marki MNIAM, która ze względu na nazwę postrzegana była infantylnie. Poza logo stworzono koncept identyfikacji wizualnej, stronę www i projekt nowego wnętrza studia. Dużo ładnych obrazków możecie obejrzeć w portfolio 247studio.

247studio Mniam.TV

Po studio, w którym Art Directorem jest Oskar OESU Podolski, zawsze spodziewam się mocnej typografii i dobrze pojmowanego minimalizmu. Po raz kolejny się nie zawiodłem i w MNIAM dostajemy właśnie to, z czego Oskar jest znany. Wyrazisty logotyp, w ciekawej nowoczesnej formie bardzo dobrze wygląda zarówno solo, jak i na materiałach drukowanych, czy czołówkach filmowych. Strona www studio została wyróżniona w serwisie Awwwards.

Identyfikacja wizualna uproszczona

W kategorii Identyfikacji wizualnej uproszczonej, konkursu PGDAwards, nominowano Marcina Markowskiego, TOFU Studio, Dmowski & Co.(za Lui Store) oraz Kubę Bogackiego i Aleksandra Znosko (Bogacki+Znosko – za Posch1).

Nagroda główna 2017: Marcin Markowski Festiwal Poznań Poetów 2017

Nagrodę główną konkursu PGDAwards w kategorii Identyfikacji wizualnej uproszczonej zdobył Marcin Markowski, za identyfikację Festiwalu Poznań Poetów 2017. Dr Marcin Markowski jest projektantem i wykładowcą na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Specjalizuje się w projektowaniu plakatów, wydawnictw i identyfikacji wizualnych oraz opraw plastycznych. Blisko współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi, tworząc materiały, za które otrzymał szereg nagród. Identyfikacja Festiwalu Poznań Poetów 2017 to kolejna praca, w charakterystycznym dla artysty stylu. Widzimy tu brudne, niedokładne, porozrzucane czarne litery, uzupełnione figurami geometrycznymi i nieregularnymi kształtami. Jedynym kolorowym akcentem są tła, pełne ostrych przejść tonalnych. Całość identyfikacji festiwalu możecie znaleźć na stronie autora.

Marcin Markowski Festiwal Poznań Poetów 2017

O ile zazwyczaj jestem sceptycznie nastawiony do identyfikacji wizualnych, tworzonych przez artystów z ASP, to tym razem muszę przyznać, że całość wygląda całkiem nieźle. Połączenie zastosowanej typografii z odważnymi gradientami rzuca się w oczy w przestrzeni miejskiej i wydaje się dobrze pasować do artystycznego festiwalu.

Wyróżnienie 2017: TOFU Studio Sąd Ostateczny Hansa Memlinga

Wyróżnienie, w kategorii Identyfikacji wizualnej uproszczonej, dla TOFU Studio i ich kampanii promocyjnej obrazu Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Kampania, promująca dzieło artysty, które można oglądać w gdańskim Muzeum Narodowym, powstała przy okazji roku Memlinga. Poza logo, w dwóch językach, powstało szereg grafik, plakatów, banerów czy innych nośników, które widoczne były w całym trójmieście. Do najbardziej widowiskowych należała z pewnością wielka złota kula, postawiona na jednym z miejskich skwerów czy złoty tramwaj, przemierzający gdańskie ulice. Więcej grafik możecie obejrzeć w portalu Behance.

TOFU Studio Sąd Ostateczny Hansa Memlinga

Ten projekt jest mi chyba najbliższy, gdyż aktualnie mieszkam w Gdańsku i mogłem jego efekty oglądać na co dzień. Począwszy od świetnej kampanii, w ramach której na 100 nośnikach reklamowych, pojawiły się plakaty ze złotą kulą, w miejscach ważnych i rozpoznawalnych dla Gdańska (największe wrażenie na mnie i innych mieszkańcach wywarł z pewnością teaser, gdy zdjęcia pojawiły się bez żadnych podpisów i tylko nieliczni skojarzyli je z tryptykiem Memlinga, w którym złota kula jest jedynie niewielkim elementem), skończywszy na złotym tramwaju, którym zdarza mi się podróżować do dziś.

Identyfikacja wizualna rozszerzona

W kategorii Identyfikacji wizualnej rozszerzonej nominowano jedynie jeden projekt – koncepcji operatora Folx od studia Super Super.

Wyróżnienie 2017: Super Super Folx

W związku z tylko jedną nominacją, studio Super Super z automatu dostało wyróżnienie w kategorii Identyfikacji wizualnej rozszerzonej. W ramach przygotowania projektu stworzono strategię marki, logo i całość identyfikacji wizualnej, wliczając projekt aplikacji mobilnej, strony www czy sesji zdjęciowych. W efekcie od podstaw stworzono markę, z myślą o pokoleniu cyfrowym. Więcej obrazków pooglądacie w portfolio Super Super.

folx logo

Trzeba przyznać, że Folx od początku zainteresował mnie swoją kampanią reklamową. Marka odważnie i nietypowo promowała się zarówno w outdoorze, jak i w kampaniach displayowych. Wizualnie identyfikacja, oparta na nowoczesnej typografii i przejściach tonalnych, prezentuje się ciekawie i z pewnością trafia do grupy docelowej.

Rebranding

W kategorii rebrandingu nominowano trzy projekty studia UVMW i jeden studia Redkroft. Spośród tych nominacji wybrano zwycięzców. Jedynie rebrandingowi Przedsiębiorstwa Pogrzebowego Koperski, od studia UVMW, nie udało się znaleźć uznania w oczach jurorów.

Nagroda główna 2017: UVMW Radio Kampus

UVMW zdominowało nominacje w kategorii rebranding. Nagrodę główną zdobył, zaprojektowany przez nich rebranding Radia Kampus. Akademicka rozgłośnia Uniwersytetu Warszawskiego, dzięki studiu ze stolicy, zyskała nowe logo i system graficzny. Co ciekawe został on zaprojektowany tak, by można go było łatwo adaptować. Rozgłośnia jest bowiem organizacją non-profit i nie posiada etatowego grafika. Autorzy audycji są więc jednocześnie twórcami materiałów promocyjnych. Mimo to efekty są całkiem ciekawe, co możecie zobaczyć tutaj.

UVMW Radio Kampus

O ile samo logo Radia Kampus mnie nie zachwyca, o tyle całość identyfikacji wygląda już całkiem ciekawie. Świetnie, że udało się stworzyć system, który obsługiwany przez amatorów dalej działa tak, jak założyli sobie autorzy. Za to duży plus dla studia UVMW.

Wyróżnienie 2017: UVMW Radio Zet

Wyróżnienie to znów UVMW i znów radio – tym razem Radio Zet. W odróżnieniu od rebrandingu Radio Kampus nie mamy tu rewolucji, a ewolucję. Rebranding był odpowiedzią na potrzeby wynikające ze zmian rynkowych i nowych obszarów występowania marki ZET.

uvmw radio zet

O nowym logo Radio Zet pisałem w zeszłym roku, w sierpniu, w Rebrandingu Miesiąca. Nie będę się więc powtarzał, a zainteresowanych moją opinią o tej zmianie zapraszam do zapoznania się z tamtym wpisem.

Wyróżnienie 2017: Redkroft Mobee Dick

Ostatnim prezentowanym dziś rebrandingiem jest zmiana wizerunku firmy Mobee Dick, zaprojektowana przez studio Redkroft i wyróżniona w konkursie PGDAwards 2017. Mobee Dick pozbył się okropnego walenia w dresie w paski (serio, nie widzę tam pszczoły), na rzecz uroczego wieloryba, który w zależności od sytuacji zmienia wyraz twarzy. Nowe logo w pełnej okazałości oraz całość identyfikacji wizualnej możecie zobaczyć tutaj. Nowa strona Mobee Dicka została także wyróżniona w serwisie Awwwards.

Redkroft Mobee Dick

Poprzednie logo Mobee Dicka było złe. Bardzo złe. O ile Monika – Bijonse polskiego mobajla – jak sama o sobie mówi, we wpisie prezentującym nowy branding, pisała, że większości osób poprzednie logo się bardzo podobało, to dalej nie można go ocenić pozytywnie. Większości osób podoba się też Sławomir i polskie kabarety. Nowe logo to już zupełnie co innego. Super prezentuje się szczególnie w wersji animowanej.

Podsumowanie

Konkurs PGDAwards to naprawdę ciekawa inicjatywa. Wśród innych wyróżnia się na pewno szerokością podejmowanych tematów. Co ciekawe, wśród nagrodzonych i wyróżnionych identyfikacji wizualnych, nie ma takich, które oceniłbym negatywnie, a to jest dla mnie spore zaskoczenie. Szczerze polecam przejrzenie wszystkich linków, które Wam tu wrzuciłem, gdyż znajdziecie tam dużo więcej grafik, a czasem też opisy, przedstawionych przeze mnie projektów. Jeżeli ten wpis będzie cieszył się wystarczającym zainteresowaniem, a ja znajdę czas, to z pewnością przybliżę Wam zwycięzców innych kategorii, a jest ich aż jedenaście.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze