W zeszły weekend podsumowałem dla Was grudzień. Dziś przyszła pora na wybór najciekawszego rebrandingu miesiąca.
Grudniowe rebrandingi
Grudzień był dość ciekawym miesiącem. Mieliśmy w nim do czynienia między innymi z rebrandingami dużej grupy medialnej Bauer Media Group, Mobile World Capital, fundacji organizującej jedne z największych targów technologicznych w Europie czy wreszcie flagowego programu informacyjnego polskiej telewizji. O tych i wielu innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie grudnia.
Rebranding miesiąca: Trivago
Założona w 2005 roku przez trzech przyjaciół z uniwersytetu w Düsseldorfie (Niemcy), Trivago stała się globalną witryną i jednym z liderów w kategorii wyszukiwania zakwaterowania. Strona porównuje ceny ponad 700 tys. hoteli na ponad 175 stronach rezerwacyjnych, takich jak Booking.com czy Hotele.pl.
Nowe logo Trivago
Pierwsze podejście do rebrandingu Trivago miało miejsce w 2018 roku, gdy firma zaprojektowała własnymi siłami nowe logo. Ze znaku szybko zrezygnowano i Trivago wróciło do charakterystycznego, trójkolorowego logotypu. Logotyp złożono prawdopodobnie krojem Avenir Pro 95 Black, jednak wykorzystanie w nim charakterystycznych trzech kolorów, sprawiało, że był on dość rozpoznawalny.
Charakterystyczne trzy kolory, choć trochę odświeżone i zamienione miejscami, pozostały w nowym logotypie Trivago. Zmienił się natomiast wykorzystywany krój pisma, a logotyp zyskał nową literę „t”, którą trudno pomylić z innymi znakami. Patrząc na zestawione ze sobą znaki, bardziej podoba mi się ten nowy, ale obstawiam, że typowy odbiorca marki, może nawet nie zauważyć tej zmiany.
Wraz z nowym logo zadebiutowała nowa ikona aplikacji, oparta na charakterystycznym „t” z logotypu. Poddany on został jednak kilku modyfikacjom. Literę podzielono bowiem na dwie części i nadano jej kolorystykę logotypu. Przez ten zabieg tożsamość wizualna serwisu wydaje się dość niespójna, ale być może nie dało się tego zrobić lepiej. Trivago wciąż korzystać będzie z rozpoznawalnego hasła „Hotel? Trivago”, tłumaczonego na różne języki.
Nowa identyfikacja wizualna Trivago
Odświeżenie wizerunku Trivago to nie tylko nowy znak. Zmieniła się także kolorystyka i typografia. Zadebiutował także nowy brand hero – Hank. Za rebranding odpowiada DesignStudio, autorzy chociażby zeszłorocznego styczniowego rebrandingu Eurostara, który wybrałem rebrandingiem miesiąca.
Naszym celem było nie tylko stworzenie nowego wyglądu, ale przedefiniowanie istoty Trivago – uczynienie z niej marki, którą ludzie nie tylko rozpoznają, ale łączą się z nią na poziomie osobistym i wracają do niej raz po raz – mówi Vinay Mistry, ECD w DesignStudio.
Maskotka Trivago
Maskotki marek zwane brand hero przeżywają prawdziwy renesans. Opisywałem ostatnio rebranding Reddita, w którym główną rolę odgrywał sympatyczny robot Snoo. Odświeżonego robota mocno eksponuje także Google w nowej tożsamości wizualnej Androida.
Hank, bo tak nazwano maskotkę Trivago, jest niczym innym, tylko hotelową zawieszką. Ten znany z pokoi hotelowych na całym świecie element, przystrojony został w kolory Trivago i wyposażony w szereg min i animacji, wyrażających emocje, bądź odzwierciedlających wykonywane czynności, bądź czynności, które wykonać mają klienci wyszukiwarki. DesignStudio twierdzi, że celem Hanka jest generalnie poprowadzenie użytkowników nie tylko przez porównywarkę wyszukiwania, ale także przez ich dalsze podróże.
Nowa typografia Trivago
Wraz z odświeżoną identyfikacją wizualną, zaprezentowano nowy krój korporacyjny. Savvy Grotesk, bo tak nazwano krój, który powstał we współpracy ze Studiem Feixen, charakteryzuje się mocno przerysowanymi, giętkimi inktrapsami i ostrymi narożnikami. Krój obsługuje kilkaset języków, by pokryć języki, którymi posługują się klienci platformy.
Ilustracje jako istotny element tożsamości wizualnej Trivago
Kolejnym istotnym elementem odświeżonej identyfikacji wizualnej, są ilustracje, stworzone wraz z Niceshit z Barcelony. Studio pracujące wcześniej, chociażby dla Google, BOLT czy MTV, stworzyło dla Trivago zestaw zabawnych ilustracji, gotowych do użycia na stronie www, w materiałach drukowanych czy przestrzeni biurowej.
Odświeżenie wizualne marki Trivago, miało być nie tylko zmianą wizualną. Miało także pozwolić na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku podróży. Wydaje mi się, że Trivago i DesignStudio osiągnęły ten cel. Cieszy mnie również renesans popularności brand hero, bo uśmiechnięta maskotka marki, zwłaszcza tak pasująca tematycznie jak Hank, zawsze jest miłym towarzyszem zakupów czy korzystania z serwisów i usług. A Ty co sądzisz o rebrandingu Trivago? Koniecznie podziel się swoją opinią w komentarzu!