Po kontrowersyjnym rebrandingu Jaguara, który odbił się szerokim echem nie tylko w branży designerskiej, JLR odświeża kolejną markę. Tym razem jest to Range Rover.
Range Rover to luksusowa marka Land Rovera, łącząca terenowe możliwości z elegancją i wygodą. Wczesne Range Rovery nie były jeszcze tak luksusowymi samochodami, jakimi są teraz, były to po prostu lepiej wyposażone Land Rovery. Od lat 70. zmieniło się jednak wiele. A zmieni się jeszcze wiele, bowiem JLR planuje w tym roku wprowadzić na rynek pierwszy elektryczny model luksusowego SUV-a Range Rover, aby do 2030 roku oferować w pełni elektryczną wersję każdego modelu Range Rovera.
JLR i Jaguar wskazały drogę
W czerwcu 2023 roku, grupa Jaguar Land Rover zmieniła się w JLR. Wraz z nową nazwą zaprezentowano nowe logo, które miało uosabiać elegancję, nowoczesność i przyszłościowe myślenie firmy. Pisałem wtedy, że mnie ten znak zupełnie nie przekonuje. Rebranding nie wpłynął na znaki poszczególnych marek, ale zgodnie z zapowiedziami, marki Range Rover, Defender, Discovery i Jaguar miały zostać wzmocnione w ramach podejścia House of Brands. To podejście zaowocowało bardzo kontrowersyjnym rebrandingiem Jaguara, który odbił się szerokim echem nie tylko w naszej branży, ale był szeroko komentowany nawet w mainstreamie. Teraz House of Brands dosięgnął Range Rovera.
Nowe logo Range Rover? Czy raczej rozszerzenie identyfikacji
Na początek kilka słów wyjaśnienia, bo ostatnio zrobiło się o Range Roverze głośno. Wbrew temu, co twierdzą różne media, marka nie zmienia logo. Do znanego logotypu dołącza drugi znak – sygnet, składający się z dwóch liter “R”, choć złośliwi twierdzą, że widzą tu połączone dwie litery “B”. Co ciekawe znak nie został zaprezentowany dwa tygodnie temu, gdy zaczęła rozpisywać się o nim prasa, a ja informowałem Was w newsletterze (zapisz się tutaj, by być na bieżąco!), a sporo wcześniej. 16 czerwca podczas Dnia Inwestora JLR, Martin Limpert, dyrektor zarządzający Range Rover Global, omówił również rozszerzenie języka marki Range Rover.
Podstawowy logotyp uzupełniono więc monogramem, nazwanym przez JLR „Range Rover Motif “, przywodzącym na myśl luksusowe marki modowe. Wiele odnośników do mody, znajdziemy w nowym języku projektowania Range Rovera, choć nie tylko, bo firma była obecna, chociażby podczas Milan Design Week. Co ciekawe na kwietniowej imprezie widniał już monogram, o którym teraz rozpisują się media (w tym ja!). Powiem więcej! Jak dobrze poszukacie, to znajdziecie ten znak w postach Range Rovera ze… stycznia!

Drugim nowym elementem jest pattern z liter “R”. Tu jeszcze bardziej widać modowe inspiracje brytyjskiej marki produkującej luksusowe SUVy. Wzorek nie ma może w sobie tyle stylu co podobne patterny od Gucci czy LV, ale z Fendi już można stawać w szranki.
Choć przedstawiciele JLR szumnie mówili o rozszerzeniu identyfikacji wizualnej, nie dostaliśmy wiele więcej niż symbol i pattern oraz kilka flirtów ze światem mody. Co więcej, według źródeł JLR nie planuje stosowania nowego logo z podwójnym R na pojazdach. Pojawić się ma natomiast na szalikach czy kurtkach, stanowiąc symbol dla luksusowej kolekcji lifestylowej Range Rovera.
Z jednej strony Range Rover sprzedaje swój merch, naśladując luksusowe marki modowe, a z drugiej obracając się w tym świecie idzie po linii najmniejszego oporu wszak klienci luksusowych marek modowych są potencjalnie również klientami Range Rovera. Choć spotkałem się z krytyką nowych elementów w wizerunku Range Rovera, to mam wrażenie, że jest to trochę pokłosie sytuacji z Jaguarem. Tutaj dużo mniej jest kontrowersji i choć możemy dyskutować, czy to połączone “R” czy “B”, to House of Brands w wypadku Range’a wygląda lepiej. A Ty co sądzisz o nowych elementach w identyfikacji brytyjskiej marki?
[…] Tym razem jest to Range Rover. Range Rover to luksusowa marka Land Rovera, ??cz?ca terenowe mo?liwo?ci z elegancj? i wygod?. Wczesne Range Rovery nie …View full source […]