Po podsumowaniu października, które oddałem w Twoje ręce w zeszłym tygodniu, czas na wybór najciekawszego rebrandingu miesiąca. Tym razem wybór nie był wcale łatwy.
Październikowe rebrandingi
Październik był bardzo ciekawym miesiącem. Zmiany obserwowaliśmy zarówno w popularnym radio – Radio Złote Przeboje, dużej sieci handlowej – Chata Polska, jak i największym porcie kontenerowym w Polsce, który poza logo zmienił także nazwę. Wreszcie doczekaliśmy się także uspójnienia wizerunku wszystkich ministerstw w Polsce. Sporo działo się także za granicami naszego kraju, zwłaszcza za południową.
Rebranding miesiąca: Ústecký kraj
Z wielu ciekawych rebrandingów, które miały miejsce w październiku, zdecydowałem się postawić na zmianę za naszą południową granicą. Ústecký kraj udowodnił, że da się zaprezentować region nowocześnie, podążając za graficznymi trendami. Świetnie kontrastuje to z większością naszych znaków, które nie mają luzu, a przydałoby się trochę polotu i finezji…
Ústecký kraj z uśmiechniętym logo
Do tej pory Ústecký kraj reprezentowany był przez znak, o który moglibyśmy podejrzewać naszych rodzimych samorządowców. Widzieliśmy w nim bramę zapożyczoną z herbu regionu, zamkniętą w zielonym rombie, umieszczonym na falach, symbolizujących rzekę – Łabę. Co ciekawe, brama widniejąca w starym logo oraz herbie i fladze regionu nie jest odniesieniem do żadnej konkretnej budowli. Jest to symboliczne przedstawienie tak zwanej Porta Bohemica, czyli Czeskiej Bramy, to jest przełomu Łaby w rejonie Czeskiego Średniogórza.
W nowym logotypie kreatywnie zabawiano się znakiem diakrytycznym. Zamieniono tu akcent prawoskośny, znajdujący się nad literą „U” na figlarny uśmiech, z przymkniętym jednym okiem, na wzór emotikony ;). Logotyp ma modny ostatnio, bardzo nasycony niebieski kolor, który jednak inspirowany był ponoć kolorystyką z herbu regionu. Mnie się nowe logo Ústeckiego kraju bardzo podoba.
Ústecký kraj – zarys identyfikacji wizualnej
W ramach konkursu każdy z finalistów miał zaprezentować zarys identyfikacji wizualnej, więc możemy przyjrzeć się, jaki pomysł na nią mieli twórcy znaku.
Jak widzimy na powyższym wideo, w przypadku elementów wizerunkowych, projektanci zdecydowali się na ograniczenie kolorów do minimum. W większości materiałów mamy tylko kolory niebieski i biały, gdzieniegdzie, gdzie wymagała tego czytelność, dodano kolor czarny. W materiałach promocyjnych zdecydowano się na dodanie dodatkowych barw. Tutaj pojawiły się równie intensywne barwy – seledyn, żółty i pomarańczowy. Całość bardzo rzuca się w oczy i wydaje się aż zbyt nowoczesna, jak na wizerunek województwa.
Zarówno w materiałach promocyjnych, jak i identyfikacji własnej regionu, Ústecký kraj skracany jest do úk. Projektanci zaproponowali także hasło Jsme úk, gdzie úk odgrywa rolę słowa ok. To całkiem zgrabny i ciekawy zabieg. Nie obyło się jednak bez wpadki. Na jednym z zaprezentowanych materiałów znalazło się hasło „visit úk”, co może wprowadzić odbiorcę w błąd, sugerując, że to publikacja Wielkiej Brytanii (United Kingdom skraca się właśnie do UK).
Rzeczą, która podoba mi się najmniej w całej identyfikacji, są monochromatyczne plakaty, które dość mocno odstają stylem od całości zaproponowanego wizerunku. Doceniam jednak, że już na etapie konkursu, zadbano o to, by uczestnicy zaproponowali rozwiązania dla instytucji kultury.
Za rebranding odpowiadają Lukáš Pumpr i Lukáš Beran ze studio Petrohrad z Pilzna. Logo zostało wybrane w jawnym, dwuetapowym zamkniętym konkursie, nad którym piecze sprawowała organizacja Czechdesign. Wszystkie finałowe prace możesz zobaczyć tutaj. Wydaje mi się, że wygrała najlepsza propozycja, choć sam znak wydaje mi się lepszy, niż zaproponowana identyfikacja wizualna. A Ty co sądzisz o rebrandingu Ústeckiego kraju?
Bomba 😉