Branding

Rebranding miesiąca #81: Bugatti (lipiec 2022)

Rebranding miesiąca #81: Bugatti (lipiec 2022)

W zeszłym tygodniu udało mi się podsumować lipiec, więc najwyższa pora na wybór najciekawszego rebrandingu tego miesiąca. A było z czego wybierać!

Lipcowe rebrandingi

Lipiec, jak przystało na lato i wakacje, bywa miesiącem ogórkowym, jednak w tym roku nie było tak źle, jeżeli chodzi o rebrandingi. Jak zwykle w wakacje sporo działo się w sporcie. Nie mogli narzekać fani motoryzacji, bo mieliśmy okazję oglądać dwa rebrandingi luksusowych marek, które zupełnie inaczej podeszły do swojego wizerunku. O tych i kilku innych rebrandingach, przeczytasz w brandingowym podsumowaniu lipca.

Brandingowy przegląd miesiąca #48 (lipiec 2022)

Rebranding lipca: Bugatti

Ostatecznie postawiłem na rebranding Bugatti – marki, która zmienia się, aby wyjść poza ramy ekskluzywnego producenta samochodów sportowych i stać się szeroko rozumianą marką luksusową. 

Nowe logo Bugatti

Marka Bugatti nie miała łatwego życia. Przedsiębiorstwo założył Ettore Bugatti w 1909 roku w Molsheim. Wówczas był to teren Cesarstwa Niemieckiego, a później Francji. W 1963 roku Bugatti zostało kupione i włączone w strukturę hiszpańskiego Hispano-Suiza, co uznaje się za koniec firmy. Jej reaktywacja nastąpiła w 1987 roku kiedy powstał Bugatti Automobili, produkujący samochody, w tym kultowego Bugatti EB110, do 1995 roku. Trzy lata później za odbudowę marki wziął się Volkswagen, który ostatecznie sprzedał swoje udziały w firmie konsorcjum Rimaca i Porsche.

szkic logo bugatti

Logo, którym marka posługiwała się do lipca, powstało w 2015 roku, jednak była to tylko modyfikacja poprzedniego znaku. Oba te znaki oparte były na pierwotnym logo firmy, które ponoć narysował sam Ettore Bugatti. Inna wersja tej historii opowiada o tym, że logo zaprojektował jego ojciec – Carlo, który był znanym jubilerem i artystą. Autorstwo znaku nie jest więc przesądzone, jednak faktem jest, że mimo trzech właścicieli i ponad 100 lat historii, marka posługiwała się jednym znakiem, gdzie na czerwonym owalu znajdowała się nazwa marki, a nad nią inicjały EB. Całość otaczało 60 kropek, zwanych perłami.

Stare i nowe logo Bugatti

Nowe logo Bugatti, które zadebiutowało na razie w mediach społecznościowych Bugatti i niektórych punktach sprzedaży, to logotyp EB, stworzonym z inicjałów Ettore Bugatti, znany już z poprzedniego znaku firmy. Połączenie liter EB jest moim zdaniem na tyle charakterystyczne, że marka z powodzeniem może go używać do swojej identyfikacji. Nie jest na razie jasne, czy nowe logo firmy będzie tożsame ze znakiem, który będzie pojawiał się na samochodach francuskiej marki. W różnych płaszczyznach funkcjonować ma także logotyp Bugatti.

Bugatti: nowa typografia

Istotnym elementem nowej tożsamości wizualnej marki Bugatti, jest nowa typografia. Aby stworzyć nowy, znacznie bardziej elegancki, niestandardowy krój pisma, czerpano z klasycznych francuskich znaków drogowych, a także archiwum fotograficznego marki Bugatti.

Bugatti: nowa typografia

W ramach rebrandingu powstały trzy zupełnie nowe kroje – Bugatti Display, Text i Mono. Jak się można domyślać, pierwszy używany będzie do ekspozycji w mediach cyfrowych, a drugi do składu materiałów drukowanych. Trzeci prawdopodobnie będzie wykorzystywany do bardziej technicznych zastosowań, bądź powstał w celu nadania odrobiny mechanicznego charakteru.

Bugatti: nowa typografia

Bugatti: paleta barw

Paleta barw inspirowana jest ponoć francuskim rodowodem firmy. Ograniczono ją do trzech barw – ciemnej czerni, szarości i intensywnego niebieskiego. Ten ostatni jest rzeczywiście bardzo wyrazisty i przykuwa wzrok, nawet jeżeli zastosowano go na małych elementach, czy to na samochodach, czy chociażby stronie www. Jak jesteśmy już przy Bugatti i kolorach, to najdroższy dodatek do Bugatti Chiron, specjalny pakiet z kolorem niebieskim, kosztuje tyle, ile… nowe Lamborghini. Witamy w świecie super carów!

Nowa paleta barw Bugatti

Bugatti: nowa strona www i pozostałe materiały

Gdy przyjrzymy się nowej stronie www oraz pozostałym zaprezentowanym materiałom dostrzeżemy, że dużą wagę postawiono na zdjęcia, w tym zdjęcia detali samochodów. Nic dziwnego, pojazdy marki są bowiem małymi dziełami sztuki. Wszystkie powstają na zamówienie, a każdy klient może doświadczyć czegoś zupełnie wyjątkowego, zgodnie z mottem Ettore Bugatti: „Jeśli porównywalne, to już nie jest Bugatti”.

Nie stworzyliśmy tylko nowego wyglądu i stylu. Przeanalizowaliśmy, skąd pochodzimy, historyczne powiązania, do których intensywnie nawiązywaliśmy podczas ponownego startu marki i Veyrona w 2000 roku. Oceniliśmy, jak Chiron zmienił pozycjonowanie i atrakcyjność marki Bugatti, jak zmienił się świat w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Nie zapominaj, że w momencie premiery Veyrona iPhone jeszcze nie istniał. – Hendrik Malinowski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Bugatti Automobiles

Nowa tożsamość wizualna marki Bugatti, zaprojektowana przez agencję Interbrand, jest zdecydowanie bardziej nowoczesna od poprzedniej. Nie wiem jednak, czy w tym całym lifestyle’u nie jest trochę za mało luksusu. Będę z pewnością bacznie obserwował, jak rozwijać się będzie ten projekt, zwłaszcza jeżeli chodzi o znak, który pojawi się na nowych samochodach marki Bugatto. A Ty co sądzisz o rebrandingu francuskiej firmy?