Branding Top

Rebranding miesiąca #110: Guinness Men’s Six Nations (grudzień 2024)

Zanim przejdziemy do podsumowań minionego roku, czas przyjrzeć się najciekawszemu rebrandingowi minionego miesiąca – Guinness Men’s Six Nations. Zwłaszcza że Puchar 6 Narodów zaczyna się właśnie dzisiaj!

Grudniowe rebrandingi

Miałem spory problem, by znaleźć w zeszłym miesiącu 10 sensownych rebrandingów do brandingowego przeglądu miesiąca. Mimo to zapraszam Cię do sprawdzenia tego tekstu, bo znajdziesz tam, chociażby ciekawe zmiany w Sandisku, historię logo Tygla. Muzeum Wałbrzyszan czy kilka znaków sportowych.

Brandingowy przegląd miesiąca #77 (grudzień 2024)

Rebranding miesiąca: Guinness Men’s Six Nations

Zastanawiałem się nad wyborem Sandiska, jednak jako były rugbysta postawiłem na rugby i Puchar Sześciu Narodów. 

Nowe logo Pucharu Sześciu Narodów

Od 2004 roku w logo Pucharu Sześciu Narodów widniała cyfra 6, stylizowana na piłkę do rugby. Przez lata zmieniali się sponsorzy, ostatnim był Guinness, którego logo mocno dominowało nad napisem Six Nations. Co ciekawe we Francji funkcjonowało logo, pozbawione charakterystycznej harfy, z napisem Greatness Six Nations, z powodu prawa zabraniającego reklamowania alkoholu. Oryginalne połączenie logo sponsora ze znakiem często wygląda kiepsko i tak było w tym przypadku. 

puchar sześciu narodów logo

W nowym logo znalazła się znów piłka, tym razem w wersji mniej oczywistej oraz niewiele mówiący napis M6N. Okazuje się, że pod tym skrótem kryje się Men’s Six Nations, bo pojawia się także marka W6N – Women’s Six Nations i U6N – Under-20s Six Nations. Całość zwieńcza poziome logo sponsora, które w tej wersji nie dominuje tak podstawowego znaku, jak w przypadku poprzednika.

Wszystkie trzy brandy mają tożsame logo, w jaskrawych, żywych kolorach. Litera „W” w W6N jest obróceniem litery „M” z męskiego logo, a „U” to ich brzydki kuzyn. Ciekawym zabiegiem wizualnym jest zmiana kształtu wypełnienia piłek, z zależności od brandu. To mały szczegół, który nadaje marce dynamiki.

Zanim skrytykujesz trudny w reprodukcji znak, spieszę nadmienić, że przygotowano wiele odmian znaku. Podstawowe logo uzupełniono poziomym logotypem oraz wersjami „2D”. Te ostatnie zdecydowanie się przydadzą, bo przepełniony gradientami znak, byłby ciężki w zastosowaniu choćby w druku, czy na odzieży.

Odświeżony wizerunek Guinness Men’s Six Nations

Odświeżony wizerunek Pucharu Sześciu Narodów to nie tylko nowe logo. Można powiedzieć, że znaki są tu tylko zwieńczeniem całości. W ramach rebrandingu odświeżono także kolorystykę, wykorzystywaną typografię czy dodatkowe elementy graficzne. Na nowo zaprojektowano animacje, które są teraz tak dynamiczne, jak dynamiczne potrafi być rugby.

Identyfikacja obejmuje nowy zestaw elastycznych krojów pisma – w tym krój displayowy Gustavo od Lift Type, szeryfowy Kibitz od Colophon Foundry i groteska GT Flexa Italic firmy Grilli Type. Kroje pozornie do siebie nie pasują, jednak tworzą ciekawy zestaw, który broni się w identyfikacji.

Motywy szewronów, kształtem nawiązujące do liter w logo, używane jako wzory pomocnicze. Występują one jako małe wzorki, będące dodatkami do grafik, ale też pojedynczo, jako duże ramki, bądź wypełnienie tła. Odgrywają także ważną rolę w animacjach towarzyszących meczom.

Oglądam właśnie mecz Francja – Walia i bardzo podobają mi się zarówno animacje, jak i cała oprawa graficzna rozgrywek. Nudne zielenie i niezbyt widowiskowa oprawa, ustąpiła miejsca dynamicznym animacją w żywych kolorach. Całość z pewnością bardziej trafiać będzie do odbiorców wychowanych na grach komputerowych i mediach społecznościowych. Lubię szlachetność rugby, ale rozumiem, że w obecnych czasach dyscyplina, by przetrwać, musi trafiać do nowych odbiorców, a wizerunek jest bardzo ważny.

Niezbyt podoba mi się nowe logo Pucharu Sześciu Narodów, jednak cała identyfikacja zyskuje, gdy przyjrzymy się animacjom, typografii czy nowej kolorystyce. Daj znać, jak podoba Ci się rebranding tej kultowej imprezy, a ja wracam do oglądania drugiej połowy meczu. Allez les Bleus!

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x