Aktualności Branding Top

Yamaha pokazała rocznicowe logo. To żart? Prawda?

Yamaha pokazała rocznicowe logo.

Wprawdzie mam mnóstwo roboty i zaległości w pracy, więc tego typu teksty nie powinny powstawać, ale nie mogłem sobie odpuścić pokazania Ci rocznicowego logo Yamahy.

Yamaha to japoński koncern, założony 12 października 1887 roku. Firma zbudowała w 1900 roku pierwszy japoński fortepian. Przez kolejne dziesięciolecia instrumenty muzyczne będą głównym produktem firmy. Po II wojnie światowej prezes firmy Genichi Kawakami skupował zniszczone maszyny produkcyjne, rozpoczynając produkcję motocykli. Ostatnio opisywałem rocznicowe znaki Pininfariny i Maserati, dziś czas na Yamahę.

Maserati i Pininfarina świętują rocznice jubileuszowymi znakami

Nowe logo marki Yamaha

Kamerton to zakończony uchwytem stalowy pręcik wykrzywiony w kształcie litery „U”. Został skonstruowany przez trębacza Johna Shore. Kamerton, a właściwie trzy kamertony w logo Yamahy symbolizują trzy filary funkcjonowania firmy. Kamerton pojawia się jako znak handlowy po raz pierwszy w 1898 roku. Na pierwszym oznaczeniu firmy dzierży go w swoim dziobie Ho-oh – mityczny ptak, chiński odpowiednik feniksa. Trzy skrzyżowane kamertony, jakie znamy z loga Yamahy, pojawiają się po raz pierwszy po śmierci założyciela firmy, w 1916 roku. Od 1998 roku firma reprezentowana jest przez znak, w którym znajdowały się srebrne kamertony na czerwonym tle. Jeżeli czytasz Design Alley regularnie, to wiesz, jaką mam opinię na temat motoryzacyjnych znaków, symulujących trójwymiarowe chromowane znaczki, na samochodach i motocyklach. Delikatnie ujmując, nie jestem fanem.

Jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym Yamahy, nowe logo korporacyjne zostało zaprojektowane z myślą o aplikacjach cyfrowych i wykorzystuje płaski (2D) znak kamertonu dla większej widoczności. Powrót do płaskiego logo zdecydowanie mi odpowiada. Moim zdaniem można by jednak trochę popracować nad osadzeniem kamertonów w okręgu, bo w tej wersji są one nieco nieczytelne. Zdecydowanie lepiej wygląda to w znaku Yamaha Corporation, które widzisz poniżej.

Jubileuszowe logo Yamaha na 70-lecie

Yamaha Motor stworzyła również specjalne logo upamiętniające 70. rocznicę. Zaprojektowane zgodnie z koncepcją „Wszystko zaczyna się od wyzwania” logo zostało oparte na numerach startowych używanych w pierwszym wyścigu motocyklowym firmy wkrótce po jej założeniu.

Rozumiem, że znak ma odnosić się do numerów i ma takie nawiązanie sporo sensu, jednak moim zdaniem wizualnie ten znak w ogóle się nie broni. Głównym problemem jest tu typografia, która nie tylko nie nawiązuje do historycznych krojów, ale wygląda naprawdę źle. Patrząc na historyczne zdjęcia, dało się znaleźć krój, który będzie wyglądał lepiej. Logo 70. rocznicy będzie używane na różnych wydarzeniach, narzędziach marketingowych i artykułach korporacyjnych przez cały rok, aby nagłośnić ten kamień milowy wewnętrznie i zewnętrznie.

Logo rocznicowe Yamahy wygląda w mojej opinii fatalnie. Sam znak i sposób jego zakomunikowania mam wrażenie uwidacznia różnice kulturowe, bo mam wrażenie, że w Europie czy USA, coś takiego by nie przeszło. A Ty co myślisz o rocznicowym logo Yamaha?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
15 dni temu

Cześć! Niebieskie logo, które podałeś jako przykład, to logo innej firmy 🙂 Jest to logo „muzycznej” Yamahy, tej firmy od fortepianów. Motocyklowa Yamaha to oddzielna firma. Różnice w logotypie poznasz po tym, że brzuch „muzycznej’ litery M nie sięga do ziemi. Druga różnica to wspomniane przez Ciebie kamertony, które sięgają lub nie sięgają do okręgu. Pozdro!

Last edited 15 dni temu by Piotr
1
0
Would love your thoughts, please comment.x