Od poniedziałku będziemy mieli okazję oglądać spektakle Teatru Telewizji w odświeżonej oprawie wizualnej. Program zyskał także nowe logo, za które odpowiedzialny jest Patryk Hardziej.
Teatr Telewizji to instytucja działająca w Telewizji Polskiej, która zajmuje się produkcją i emisją telewizyjnych przedstawień teatralnych. Pierwszy spektakl, Okno w lesie, w reżyserii Józefa Słotwińskiego, został wyemitowany 6 listopada 1953 roku ze studia telewizyjnego przy ul. Ratuszowej w Warszawie. W czasie swojej długoletniej działalności Teatr Telewizji wyprodukował ponad 4 tysiące spektakli.
Nowe logo Teatru Telewizji
Logo Teatru Telewizji w praktycznie niezmienionej formie towarzyszy nam od lat. W logo widzimy kształt nawiązujący do maski, układający się w literę T, literę V, a to wszystko zamknięte w kształcie, przypominającym ekran kineskopowego telewizora. Oryginalny znak graficzny Teatru Telewizji stworzył Janusz Kaczkowski. Znak przechodził w historii kilka zmian, jednak ostatnia odbyła się dość dawno i logo prosiło się o odświeżenie.
Nowy znak, jest odświeżeniem poprzednika. Autor projektu, z szacunku do jego wpływu na polską kulturę wizualną, zdecydował się jedynie na wygładzenie znaku i dopasowanie go do potrzeb dzisiejszych mediów. Moim zdaniem to właściwie podejście, bo samo logo jest bardzo charakterystyczne i wrosło w świadomość odbiorców „największej sceny świata”.
To była duża odpowiedzialność zmierzyć się z kultowym symbolem, zaprojektowanym przez Janusza Kaczkowskiego. Nie chciałem go zmieniać, ponieważ pokolenia widzów się na nim wychowały i jest częścią polskiej kultury wizualnej – Patryk Hardziej
Kulisy powstawania logo możecie zobaczyć w krótkim felietonie o znaku, przygotowanym dla TVP i TVP Kultura. Emisja planowana jest przed premierowym pojawieniem się na antenie nowej czołówki TT (06.05). Autor znaku udostępnił wideo także na Facebooku, więc możecie go przedpremierowo obejrzeć poniżej.
Teatr Telewizji – odświeżona identyfikacja
Odświeżenie wizerunku to nie tylko nowe logo Teatru Telewizji, ale też nowa czołówka czy kolorystyka, dopasowana do różnych scen Teatru Telewizji – teatru współczesnego, klasycznego czy dla dzieci.
Projektanci w składzie Patryk Hardziej, Marta Sochowska (design support), Szymon Andrew (opening), Milosz Konieczko (visual identity animations) i Michał Zienkowski (opening music), stworzyli nowoczesny wizerunek z prostymi formami, nawiązującymi do artefaktów kojarzących się z teatrem i telewizją.
Nowe logo Teatru Telewizji zadebiutuje na małym ekranie już jutro. W mojej opinii odświeżony wizerunek Teatru Telewizji prezentuje się naprawdę dobrze. A Ty co sądzisz o nowej tożsamości wizualnej programu?
Ponieważ stare logo było wpisane w ekran o kształcie kineskopu, może trzeba było unowocześnić logo przez umieszczenie go w prostokącie o proporcjach 16:9? Może nawet nie dokładać podstawki pod telewizor, i może nawet zachować zaoblenia, ale jednak w proporcjach panoramicznych?
Co do liternictwa, to V mogłoby być szersze, a pionowa kreska w literze T mogłaby dzielić szwung na dwie części, co by bardziej kojarzyło się z oczami w masce.
Do tego umożliwiłoby to stworzenie wizualizacji, w której tak uwolnione prawe „oko” mogłoby przybierać różne formy (szeroko otwarte, zmrużone, patrzące w różne strony, itd.).