Dziś oficjalnie ruszają XXXIII Letnie Igrzyska Olimpijskie, odbywające się w tym roku w Paryżu. Przyjrzyjmy się tej imprezie od strony wizualnej.
Ten wpis zapoczątkuje serię artykułów poświęconych Igrzyskom i ich aspektom wizualnym. Nie wiem, jak długa to będzie seria, ale wpadaj na Design Alley w najbliższych dniach, jeśli kręcą Cię takie okołosportowe tematy.
Logo Igrzysk Olimpijskich w Paryżu
O logo Igrzysk Olipmijskich w Paryżu powstał osobny materiał, jednak warto tu napisać kilka słów o znaku Igrzysk Olimpijskich oraz Igrzysk Paraolimpijskich. Zostało ono, podobnie zresztą jak cała identyfikacja wizualna imprezy, zainspirowane dziedzictwem ruchu Art Deco, który osiągnął swój szczyt w 1924 roku, kiedy w Paryżu odbywały się ostatnie Igrzyska Olimpijskie. Dokładnie 100 lat później kolejne igrzyska reprezentuje znak, na który składają trzy motywy – złoty medal, płomień olimpijski oraz twarz Marianne – nieoficjalnego symbolu narodowego Republiki Francuskiej.
Po raz pierwszy w historii Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpiadę firmuje to samo logo. Do tej pory często znaki poruszały się w tej samej stylistyce, jednak ostateczne znaki różniły się formą. Tym razem jest inaczej i jedynym co różni te dwa znaki, są koła olimpijskie, które zastępowane są symbolem Paraolimpiady. W mojej opinii to bardzo ważny krok, ku integracji i podniesieniu rangi tych zawodów.
Logo wzbudziło wiele kontrowersji i spotkało się raczej z negatywnymi ocenami. Niektórzy internauci porównywali znak do logo Tindera, inni byli jeszcze bardziej kreatywni, widząc w logo Paris 2020 Rachel z serialu Friends, Carly Rae Jepsen czy postać z kreskówki Simpsonowie. Jeszcze inni złośliwie porównywali znak kandydacki z tym oficjalnym, jak różnicę między tym co zamówiliśmy online, a tym co ostatecznie do nas dotarło. Logo Igrzysk w Paryżu nie oszczędzili także projektanci. Opinie projektantów cytowałem szeroko we wpisie poświęconym znakowi, do którego serdecznie Cię zapraszam.
Rebranding miesiąca #47: Igrzyska Olimpijskie w Paryżu (październik 2019)
Identyfikacja wizualna Igrzysk Olimpijskich w Paryżu
Cała identyfikacja wizualna imprezy, zainspirowana jest dziedzictwem ruchu Art Deco, stylu w architekturze, malarstwie, grafice czy architekturze wnętrz, będącym odpowiedzią na secesję i jej braku dyscypliny przestrzennej.
W ramach tworzenia identyfikacji wizualnej imprezy stworzono zupełnie nowy krój pisma. Będzie on stosowany zarówno w logo imprezy, jak i w materiałach reklamowych i promocyjnych. Krój nawiązuje stylistyką do lat 20 ubiegłego wieku oraz napisów i szyldów, które do dziś można jeszcze zobaczyć na ulicach Paryża. Nawiązania stylistyczne to jedno, a dostosowanie kroju do potrzeb współczesnych nośników i wykorzystanie najnowszych technologii to drugie. Krój korzysta z najnowszej technologii variable fonts, która jest ewolucją specyfikacji OpenType. Umożliwia ona włączenie wielu różnych odmian kroju pisma do jednego pliku, zamiast posiadania osobnego pliku dla każdej szerokości, wagi lub stylu.
Identyfikacja wizualna imprezy oparta jest na siatce, nawiązującej do brukowanych ulic Paryża. Na gridzie układane są inne elementy graficzne, nawiązujące do architektury miasta oraz poszczególnych dyscyplin sportowych. Olimpijska paleta łączy pudrowy róż i złoto z bardziej intensywnymi bordem, granatem czy fioletem.
Piktogramy Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024
Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej są z pewnością piktogramy dyscyplin. Element ten często uważany jest za ważniejszy nawet od logo danych Igrzysk. Piktogramy są częścią Igrzysk Olimpijskich od Tokio 1964 i wykorzystują szeroką gamę symboli do reprezentowania każdego sportu.
Piktogramy składają się z trzech elementów graficznych: przedstawienia powierzchni, osi symetrii oraz symbolu sportu, który ilustrują. Podobnie jak w Tokio w 2020 roku, piktogramy są animowane, a ich animacje wyglądają naprawdę świetnie. Łącznie zaprezentowano 62 nowe piktogramy, które od strony wizualnej prezentują się znakomicie. Zdecydowanie gorzej jest, jeżeli chodzi o czytelność. Specyficzna budowa piktogramów wymusiła umieszczenie na nich stosunkowo dużej liczny elementów, co powoduje, że po zeskalowaniu do małych rozmiarów, stają się zupełnie nieczytelne.
Każdy piktogram funkcjonować może także jako badge. W tej formie umieszczono go na tarczy herbowej, która zwieńczona jest nazwą dyscypliny, złożoną charakterystycznym dla Igrzysk krojem. Tony Estanguet, francuski kajakarz górski, trzykrotny złoty medalista olimpijski, prezydent Paris 2024, wyjaśnił, że piktogram jest również symbolem kolekcjonerskim: „Kiedy jesteś sportowcem, z dumą pokazujesz piktogram swojego sportu na przypinkach, koszulkach… Pamiętam, jak kolekcjonowałem takie rzeczy”.
Plakat Igrzysk Olimpijskich w Paryżu
Francuski artysta Ugo Gattoni stworzył duet misternych, ręcznie rysowanych plakatów na Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie Paryż 2024, które mogą funkcjonować niezależnie lub płynnie łączyć się, tworząc jedną kompozycję. To pierwszy raz, kiedy plakaty na oba letnie igrzyska zostały zaprojektowane razem jako dyptyk. Plakaty opowiadają wyjątkową historię igrzysk poprzez hiperrealistyczny obraz Paryża, obejmujący 47 dyscyplin olimpijskich i paraolimpijskich oraz różne zabytki architektury.
Jedna połowa plakatu poświęcona jest igrzyskom olimpijskim. Jej celem było stworzenie serii mikrohistorii opartych na znanych paryskich zabytkach, takich jak Wieża Eiffla, Grand Palais, Łuk Triumfalny i Trocadéro, gdzie brytyjskie studio Gustafson Porter + Bowman zbudowało amfiteatr i zielony korytarz w ramach przygotowań do igrzysk. W skróconej wersji Paryża autorstwa Gattoniego te zabytki sąsiadują z niektórymi obiektami sportowymi, które zostaną wykorzystane podczas igrzysk, w tym ze Stade de France, na którym odbędą się zawody lekkoatletyczne, paralekkoatletyczne i rugby 7. Druga strona skupia się na Paraolimpiadzie. Rzeka Sekwana jest przedstawiona tutaj wraz z kilkoma jej słynnymi mostami, w tym Pont Neuf i Pont Alexandre III. W tle widać wybrzeże Teahupo’o na Tahiti w Polinezji Francuskiej, gdzie odbędą się zawody surfingowe.
„Kiedy poproszono mnie o zaprojektowanie kultowych plakatów na Paryż 2024, od razu wyobraziłem sobie miasto-stadion otwarte na świat, zawieszony czas, w którym można wędrować przez mikrokosmosy, w których paryskie zabytki i dyscypliny sportowe radośnie współistnieją” — powiedział Gattoni.
Medale Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024
Zabrakło wieży Eiffla w logo Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024, jest za to w medalach. I to dosłownie. Wieża, zbudowana w latach 1887–1889 przeszła od tego czasu liczne renowacje. W ich trakcie demontowano oryginalne elementy, które teraz posłużyły jako budulec dla medali. Za projekt i realizację medali odpowiada słynny francuski jubiler LVMH Chaumet. Oryginalny żelazny element Wieży Eiffla jest uformowany w sześciokąt — geometryczny kształt samej Francji. Ten symbol jest przypomnieniem zaangażowania całego narodu w organizację historycznych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich. Pozbawione farby w kolorze „brązu Wieży Eiffla” żelazo powraca do pierwotnego koloru. Umieszczony w centrum i ozdobiony emblematem Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024, element dziedzictwa idealnie wpisuje się w złoty, srebrny i brązowy rdzeń medalu.
Wieża Eiffla zainspirowała również unikalny wzór wstążek medali. Na igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie Paryż 2024 wstążki medali zostaną ozdobione kratownicą wieży Eiffla. Wstążki medali olimpijskich będą ciemnoniebieskie, a medali paraolimpijskich głęboko czerwone — mieszanka dwóch pierwszych warstw farby („czerwień wenecka” i „czerwono-brązowa”) użytych na wieży Eiffla.
Maskotki Igrzysk Olimpisjkich Paryż 2024
Maskotki Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024 zaprezentowano w listopadzie ubiegłego 2022 roku. Postaci wzbudziły nie mniej kontrowersji od logo imprezy. Wszystko za sprawą tego, że maskotki Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024 przypominają niektórym… łechtaczkę.
Phryges, bo tak nazwano maskotki, wzorowane są na kształcie czapek frygijskich, czyli „czapek wolności”, kojarzonych z rewolucją francuską. Opisując je w lutym zeszłego roku, pisałem, że otrzymaliśmy więc maskotki, które dla znacznej większości świata nic nie znaczą, a ich nazwę trudno wymówić. Przynajmniej wyglądają całkiem słodko i nie jest to kolejna wieża Eiffla.
Znicz olimpijski Paryż 2024
Francuski projektant Mathieu Lehanneur zaprojektował symetryczną stalową pochodnię o falistej fakturze inspirowanej Sekwaną na Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie 2024 w Paryżu. Projekt Lehanneura ma ten sam kształt, kolor i materiał zarówno dla pochodni olimpijskiej, jak i paraolimpijskiej, decyzja ta została podjęta w celu promowania równości i oznacza, że po raz pierwszy obie igrzyska mają ten sam projekt pochodni. Lehanneur zaprojektował pochodnię o łagodnych krzywiznach i zaokrąglonej sylwetce, która ma przywoływać spokój, podczas gdy woda i rzeka Sekwana nadały efekt falowania i odblaskową powierzchnię na jednej połowie pochodni. Wyprodukowana przez firmę stalową ArcelorMittal, pochodnia ma ciepły szampański kolor i jest wykonana w 100% ze złomu stalowego pochodzącego z recyklingu.
To wszystkie najważniejsze symbole wizualne rozpoczętych właśnie XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich. To jednak nie koniec materiałów poświęconych tej imprezie na Design Alley. Odwiedzaj regularnie bloga, by być na bieżąco. Daj znać w komentarzu, czy chciałbyś przeczytać więcej o którymś z zaprezentowanych elementów, albo jeżeli jest jakiś wizualny aspekt Igrzysk, którego jeszcze nie poruszyłem.