Przewodnik Brandingowy od Instytutu IBRA jest już dostępny do darmowego pobrania. Publikacja przeprowadza marketerów i managerów przez proces tworzenia oraz zmiany marek. Przewodnik to pierwszy z projektów Instytutu realizujący cel edukacji i budowania standardów branży brandingowej, zarówno dla klientów, jak i wykonawców. Można go już pobrać ze strony Instytutu.
Tworzenie marek i rebranding przestały być niszowym obszarem interesującym garstkę specjalistów branżowych. Same organizacje (firmy, instytucje) zauważyły, że zmiana wyglądu marki i jej podejścia do komunikacji to istotny temat, który zasługuje na więcej uwagi niż zwykłe zamówienie i rozliczenie usługi.
Nowa publikacja stworzona przez IBRA Instytut Brandingowy jest pierwszym projektem tego typu na polskim rynku: opracowanym z myślą o marketerach przewodnikiem po procesie tworzenia marek w formule krok po kroku. Z założenia ma prowadzić za rękę, ale nie w charakterze „zrób to sam”. Przewodnik Brandingowy tłumaczy, jak pracować z wykonawcami, czego można od nich oczekiwać, a także jak oceniać rezultaty pracy – zarówno przy tworzeniu marki od zera, jak i rebrandingu.
– Chcemy nadać polskim procesom brandingowym większą symetrię, jeśli chodzi o wiedzę i zrozumienie procesu – mówi Lena Mitkowa, członkini zarządu IBRA oraz koordynatorka projektu Przewodnika. – Klienci podchodząc do tworzenia marki nie powinni czuć, że wkraczają na pole minowe. Z kolei wykonawcy, np. projektanci, copywriterzy czy stratedzy, dzięki takim inicjatywom mogą mieć po drugiej stronie partnera przygotowanego merytorycznie, który rozumie szanse i zagrożenia w nadchodzącym procesie.
Przewodnik Brandingowy składa się z ośmiu rozdziałów na 170 stronach. Kolejne sekcje dotyczą następujących po sobie etapów modelowego procesu tworzenia marki. Przewodnik otwiera omówienie kwestii biznesowych, czyli planowania i wyznaczania celów. Dalej pojawia się część dotycząca badań, analiz i budowania strategii. Dopiero po tych etapach wyjaśnione zostają zadania kreatywne, jak projektowanie nazwy, logo, tekstów i linii graficznej. Zwieńczeniem jest osobny rozdział poświęcony wdrażaniu gotowego projektu i czających się tam pułapek, a także krótki słownik najistotniejszych pojęć.
Autorami Przewodnika jest dziesięcioro praktyków z doświadczeniem w pracy agencyjnej oraz po stronie firm i instytucji. Wspólnie mają kompetencje z zakresu wszystkich zadań, które dotyczą procesów brandingowych: biznesu, projektowania, badań, strategii, produkcji materiałów czy copywritingu.
W ramach premiery w pierwszej kolejności udostępniona została darmowa wersja cyfrowa (PDF), możliwa do pobrania ze strony brandingowy.pl/przewodnik. Instytut planuje też wydanie wersji papierowej oraz ebooka. Dochód z ich sprzedaży będzie finansował działalność statutową Fundacji IBRA Instytut Brandingowy.
W najbliższym czasie rozpoczęte zostaną również organizowane przez IBRA spotkania z autorami oraz przedstawicielami branży, które będą okazją do szerszego omówienia obszarów poruszonych w przewodniku oraz do odpowiedzi na pytania czytelników.
IBRA Instytut Brandingowy to inicjatywa zawiązana przez ekspertów branży brandingowej i skupiona na usprawnianiu procesów tworzenia bądź zmiany marek na polskim rynku. Głównymi celami IBRA jest edukacja branżowa, wsparcie relacji klient-wykonawca oraz bezpośrednia współpraca ze stronami przy planowaniu oraz prowadzeniu procesów brandingowych.
Przewodnik Brandingowy jest dostępny do pobrania od 15 marca za darmo ze strony internetowej brandingowy.pl/przewodnik