Aktualności Design Typografia

Aptos – po 15 latach Microsoft wybrał nowy font dla pakietu Office

Aptos – po 15 latach Microsoft wybrał nowy font dla pakietu Office

Po 15 latach Microsoft zdecydował się na zmianę domyślnego kroju pisma dla pakietu Office. Lekko przykurzone już Calibri zmieni Aptos, zaprojektowany przez Steve’a Mattesona.

Aptos – nowy krój pakietu Office

Po piętnastu latach Microsoft zdecydował się na zmianę swojego domyślnego kroju dla pakietu Office. Półtorej dekady to bardzo wiele, zwłaszcza przy obecnym rozwoju technologii. Firma zdecydowała, że stosowane dotychczas Calibri, powinien zastąpić krój, bardziej nadający się do używania na ekranach dużej rozdzielczości. W 2021 roku Microsoft zamówił pięć nowych niestandardowych krojów pisma dla pakietu Office. Były to Grandview, Seaford, Skeena, Tenorite oraz Bierstadt. Po wprowadzeniu krojów do pakietu Microsoft zbierał opinie o nich oraz badał użytkowników pod kątem ich używania. Zdobyty feedback zdecydował, że wybór padnie na Bierstadt.

Aptos – nowa domyślna czcionka pakietu Office

Bierstadt, czyli w wolnym tłumaczeniu Miasto Piwa, nie było chyba dla Microsoftu zbyt fortunną nazwą, dla swojego nowego podstawowego kroju. Zmienioną ją więc na Aptos. Steve zmienił nazwę zaprojektowanego przez siebie kroju pisma z Bierstadt na Aptos na cześć swojego ulubionego miasta w Santa Cruz w Kalifornii, którego rozległy krajobraz i klimat uosabiają wszechstronność fontu. Krój inspirowany jest, jakżeby inaczej, szwajcarską typografią z połowy XX wieku. Jak przystało na fonty szwajcarskie, Aptos jest krojem bezszeryfowym. Nazywane również groteską lub gotykiem, kroje bezszeryfowe często mają proste kształty liter, równe linie i są łatwe do odczytania. Aptos, złożony z różnych kształtów geometrycznych, jest wyrazisty, dobrze zarysowany, bezpośredni i precyzyjny. Wyraża wiele różnych języków i tonów.

Dziś rozpoczynamy ostatnią fazę tej dużej zmiany, w której Aptos zacznie pojawiać się jako nowa domyślna czcionka w programach Word, Outlook, PowerPoint i Excel dla setek milionów użytkowników. W ciągu najbliższych kilku miesięcy stanie się ona domyślną czcionką dla wszystkich naszych klientów. Nie możemy się doczekać, aż Aptos będzie łatwo dostępny, ponieważ został stworzony, aby uosabiać wiele aspektów ludzkiego doświadczenia – Si Daniels, główny menedżer programu w firmie Microsoft

Aptos to domyślna czcionka w takich programach jak Word czy Power Point
źródło: mattesontypographics.com

Zakończenia linii Aptos są bardzo wyraźnie odcięte, ale zastosowano pewne subtelne zmiękczenie, aby uniknąć sztywnej typografii opartej na siatce, którą zwykle można znaleźć w tego typu krojach. Aptos uosabia profesjonalizm, zdolność adaptacji, subtelne niuanse ekspresji i większą przejrzystość. Mała litera l ma teraz charakterystyczny ogonek, oddzielający ją od dużej litery I. Główki liter i oraz j są okrągłymi kropkami, a nie groteskowymi kwadratami. 6 jest pojedynczą kreską, podczas gdy dwie spiętrzone elipsy tworzą 8.

Aptos porównanie z innymi krojami
źródło: mattesontypographics.com

Steve Matteson – dorobek

Krój Aptos został stworzony przez Steve’a Mattesona, jednego z najlepszych projektantów fontów na świecie. Postaci tej nie trzeba przedstawiać chyba nikomu, kto choć trochę interesuje się typografią. Projektant jest autorem, zleconego przez Google, kroju Open Sans, który rokrocznie znajduje się w dziesiątce najpopularniejszych krojów w Google Fonts. Odpowiada także za kroje dla Toyoty czy Unilevera. Wraz z dwoma innymi projektantami miał również okazję zaprojektować odświeżoną wersję, jednego z najpopularniejszych krojów świata – Futurę Now.

Steve Matteson
źródło: mattesontypographics.com

Aptos, czy jak kto woli – ja wolę – Bierstadt, to nie pierwsza współpraca Mattesona z Microsoftem. Wcześniej projektant stworzył rodzinę Segoe, która została licencjonowana przez Microsoft jako domyślny font systemu Windows. Microsoft po raz pierwszy zaczął używać kroju Segoe UI w systemie Windows Vista i jest ona nadal używana w systemie Windows 11.

Aptos – nowy domyślny krój pisma programu Office będzie wprowadzany stopniowo. Na razie jest on domyślny krojem w Microsoft 365 – onlinowej wersji Microsoft Office. Później przyjdzie czas na adaptację do klasycznego Office’a i innych usług Microsoftu. Pozostałe cztery kroje, którym nie udało się zostać tym jedynym – Grandview, Seaford, Skeena i Tenorite – będą nadal dostępne w pakiecie Office, a Microsoft zachowuje nawet nazwę Bierstadt, jako alternatywną dla Aptos, dla tych, którzy zdążyli się zżyć z tą nazwą. Na mnie Bierstadt (będę używał tej nazwy, a co!) zrobił dobre pierwsze wrażenie. A Ty co sądzisz o nowym domyślnym kroju pakietu Office, zaprojektowanym przez Steve’a Mattesona?

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x