Zanim wrócimy do nadrabiania zaległości, przyjrzyjmy się najnowszemu rebrandingowi z naszego podwórka – zmianie, którą zafundowało sobie Radio TOK FM.
TOK FM to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek radiowych w Polsce, obecna na rynku od 1997 roku. Specjalizuje się w dostarczaniu informacji, pogłębionych analiz i merytorycznych dyskusji. Kilka dni temu radio zaprezentowało nowe logo i odświeżoną tożsamość wizualną.
Nowe logo Radio TOK FM
Do tej pory Radio TOK FM reprezentowane było przez dość charakterystyczny znak, w którym widzieliśmy nazwę stacji, zamkniętą w dość pokracznym dymku dialogowym (speech balloon po angielsku brzmi zdecydowanie lepiej). Wszystko w charakterystycznych kolorach, przywodzących na myśl stylistykę retro. Znak był charakterystyczny, ale można go było dopracować.
W nowym logo wciąż widnieje dymek dialogowy, jednak wygląda on jak efekt zabaw kogoś, kto dostał pierwszy raz do rąk narzędzie pathfinder. Zapis TOK FM zamieniono na tokfm, a logo straciło większość kolorów. Nowy znak w podstawowej wersji jest biały, a w wersji przeznaczonej na jasne tła jest niebieski, zbliżony do koloru Duke Blue. Całość moim zdaniem prezentuje się dość średnio. Nowe logo TOK FM jest zdaniem firmy proste, współczesne i mocno osadzone w cyfrowej rzeczywistości.
W ramacj rebrandingu powstało także logo TOK FM Premium. Logo to jest prostą adaptacją podstawowego znaku, gdzie zmniejszono człon TOK FM, a w powstałym miejscu pojawił się dopisem premium, złożony lżejszym wariantem podstawowego kroju.
Dymek dialogowy zmienia swój kształt nie tylko na potrzeby znaków zależnych jak TOK FM premium czy Fundacja TOK FM. Ma on inny kształt dla ikony, a także może służyć jako tło w plakatach, banerach czy innych materiałach promocyjnych.
Odświeżony wizerunek Radio TOK FM
Rebranding TOK FM to nie tylko nowe logo, ale też odświeżona identyfikacja wizualna – nowa paleta barw, typografia czy layouty.
Nowa identyfikacja graficzna TOK FM łączy to, co najważniejsze w DNA stacji – rzetelność, jakość i niezależność – z nową energią i rozwojem.
Przyglądając się bliżej poniższemu filmowi wprowadzającemu rebranding oraz innym materiałom, które pokazuję Ci w tym artykule, dostrzegam spory chaos wizualny. Raz layouty tworzone są na bazie znanej z logo ramki, innym razem na bazie prostokątów z zaokrąglonymi rogami, również powstałymi na bazie logo. Raz te prostokąty na siebie nachodzą, innym razem nie. Postronny obserwator, jak ja, nie jest w stanie dostrzec tu żadnego sensu czy chociaż konsekwencji.
Przedstawiona przy okazji logo TOK FM Premium paleta barw jest nowoczesna i rzucająca się w oczy. Na razie jednak, poza dwoma odcieniami koloru niebieskiego oraz bieli, w identyfikacji wykorzystywany jest tylko kolor pomarańczowy. Mnie ta okrojona paleta się podoba, choć przeczytałem w Internecie kilka opinii, że zdradza on prawicowo-konserwatywny zwrot stacji. Sam bym na to nie wpadł, jednak nie była to odosobniona opinia, więc zostawiam Ci ją pod dyskusję.
Rebranding to element szerszego procesu transformacji TOK FM. Rozpoczęliśmy od powołania nowego redaktora naczelnego, teraz zmieniamy identyfikację wizualną, a kolejnym krokiem będzie odświeżenie ramówki. To świadomie zaplanowany kierunek, który ma wzmocnić pozycję TOK FM jako źródła sprawdzonych informacji, pogłębionej publicystyki i lidera na rynku podcastów – mówi Adam Fijałkowski, dyrektor programowy i wiceprezes Grupy Eurozet.
Podobny jak w całej nowej tożsamości wizualnej radio, chaos udziela się grafikom promującym poszczególne audycje. Mamy tu wszystko – ramki, kolorowe aple, zdjęcia, stylizowane zdjęcia, ilustracje, customowe typografie. Pomieszanie z poplątaniem i nie ma niestety jednego wspólnego elementu, który by je jakoś łączył.
Nowa identyfikacja wizualna TOK FM jest widoczna we wszystkich kanałach komunikacji marki – od aplikacji mobilnej i strony internetowej, po platformę podcastową i media społecznościowe. Moim zdaniem rebranding TOK FM to niewykorzystana szansa. Z pewnością zabrakło tu kogoś, kto spojrzałby na zmianę całościowo i zadbał o spójność zaprezentowanych materiałów. A Ty co sądzisz o zmianie, którą zafundowało sobie TOK FM?